Hoe nuttig is een lekdetectie onderzoek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlim_s
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Hoi allen,

De hevige wind en regen van de afgelopen dagen heeft ervoor gezorgd dat een lek aan mijn dak zichtbaar is geworden. De lek ziet er redelijk onschuldig uit. De water komt van tussen de balken vandaag en loopt over de behang naar beneden. Zie foto:

*KNIP*

Ik heb de verzekering erover gebeld maar die vergoed alleen de schade als gevolg van de lekkage en niet de lekkage zelf. Nou ben ik zelf niet zo handig (IT'er 8)7 ) dus ik wil graag een lekdetectie onderzoek laten doen. Echter zegt de verzekering dat zij deze alleen bij lekkende leidingen vergoeden en niet bij lekkende daken. Hun advies was om meteen een dakdekker of aannemer in te schakelen om de lek te vinden en meteen te repareren. De kosten worden (natuurlijk) niet vergoed.

Dus nu vraag ik mij af wat handig is. Is het alsnog waard om een lekdetectie onderzoek te doen of heeft de verzekering gelijk en kan ik beter meteen dakdekker/aannemer inschakelen?

Ik hoor graag wat jullie advies/mening/ervaring is.

[ Voor 16% gewijzigd door mlim_s op 12-01-2023 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:35

pietje63

RTFM

Een lekdetectie doe je volgens mij vooral om een lek te Vinden zonder de breken. Bij een dak is dat minder vaak nodig

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
Mijn persoonlijk ervaring met lek detectie is dat dit voor al opzoek gaat naar de oorzaak van het lek.
Als je al weet dat het lek van het dak komt lijkt mij dit overbodig.
Ter vergelijking: ik heb ook lekkage gehad. Verzekeraar schakelde lekdetectie in.
Man heeft alle leidingen bekeken. Druk op de leidingen opgevoerd. Diverse metingen gedaan. Klein gaatje geboord om achter de inbouw wc te kijken met een camera.
En toen geconstateerd dat het platte dak lek was.
Is nooit op het dak zelf geweest.

En dit alles omdat de bg houtenvloer bol stond door waterschade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe nuttig is een lekdetectie onderzoek?
Als je al weet dat het dak lek is niet heel erg nuttig, dat is doorgaans namelijk wat ze je vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlim_s
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Hmmm dan lijkt het er toch op dat de mevrouw van de verzekering gelijk heeft gehad.

Bedankt voor jullie input. Ik zie er voor nu vanaf en ga meteen een dakdekker inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:32
Als de dakdekker de pannen op meerdere plaatsen eraf haalt, zien ze snel genoeg waar het water lekt. Daar zien ze namelijk dat het hout nat is.

Uit ervaring, zelf een soortgelijk probleem gehad. Alleen niet te lang wachten met controleren, maar met dit natte weer zal dat wel goedkomen.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:05
Als schadebehandelaar woonschades bij een verzekering krijg ik deze vraag dagelijks. Wij geven deze informatie ook. Een lekdetectie kost ongeveer €450,- en dan moet het nog hersteld worden. Bel een dakdekker of aannemer, die vinden de lekkage en kunnen het gelijk herstellen. Sneller hersteld en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Onderling1987 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:07:
Als schadebehandelaar woonschades bij een verzekering krijg ik deze vraag dagelijks. Wij geven deze informatie ook. Een lekdetectie kost ongeveer €450,- en dan moet het nog hersteld worden. Bel een dakdekker of aannemer, die vinden de lekkage en kunnen het gelijk herstellen. Sneller hersteld en goedkoper.
Dan ben ik ook wel benieuwd naar jouw mening over de stelling dat de gevolgschade van lekkage wel gedekt is, maar de oorzaak niet.

Ik snap dat een oorzaak die voortvloeit uit eigen handelen onverzekerd is, maar stel dat er door een storm een dakpan scheef komt te liggen, dan keert een schadeverzekering woonschade niet uit om de herstelkosten te vergoeden?

Wat is de logica daarachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:05
Real schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Dan ben ik ook wel benieuwd naar jouw mening over de stelling dat de gevolgschade van lekkage wel gedekt is, maar de oorzaak niet.

Ik snap dat een oorzaak die voortvloeit uit eigen handelen onverzekerd is, maar stel dat er door een storm een dakpan scheef komt te liggen, dan keert een schadeverzekering woonschade niet uit om de herstelkosten te vergoeden?

Wat is de logica daarachter?
De reden is dat wij natuurlijk niet verwachten dat consumenten wekelijks controleren of het dak nog wel in orde is. Vaak is er na een droge periode een minuscuul scheurtje ontstaan in een bitumen dak.
Storm is weer wat anders, dan heb je het niet meer over de dekking neerslag, maar natuurschade. Bij storm is ook de oorzaak gedekt, bijvoorbeeld het vervangen van dakpannen of boeidelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
We hebben de afgelopen dagen heel veel regen gehad in combinatie met sterke wind. In die situatie kan er soms water komen op plekken waar dat normaal niet gebeurt. Geen echt lek, maar gewoon pech.

Het kan zo simpel zijn als een verstopte dakgoot waardoor de wind het water uit je goot onder het dak blaast.
Pagina: 1