Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulBeat
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-06 22:15
Ik zoek een?
Onze huidige televisie is ongeveer 7 jaar oud en begint steeds meer kuren te krijgen waardoor het ons goed lijkt om een nieuwe aan te schaffen en de oude op onze slaapkamer te installeren.

Wat is je budget?
Liefst max. 1000€ maar mits goede redenering kan dat tot 1100€ opgetrokken worden als ik mijn vriendin overtuigd krijg :)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- Voornamelijk streaming (Netflix, Disney+ en Plex) maar dit zal gebeuren via onze Apple TV 4k (2022) dus het OS van de TV maakt op zich niet uit.
- Aansluiten van surround via ARC
- We zijn beiden gamers dus gaan volgende zaken aansluiten: onze game pc's via langere HDMI kabel (ongeveer 5 meter afstand van de TV), Switch, Steam Deck, ...

Minstens 100hz is een vereiste en een nice to have zou zijn dat de TV een soort picture in picture ondersteunt zodat we beiden naast elkaar kunnen gamen (zou een zeer grote plus zijn zelfs)
Minstens 55" maar 65" (of 70/75) zou eigenlijk perfect zijn echter heb ik al gemerkt dat de sprong van 55 naar 65 in prijs vrij groot is

Wat heb je zelf al gevonden?
De afgelopen dagen wat research gedaan en kom tot volgende lijst maar kan maar niet beslissen, en hoe langer ik kijk hoe meer andere toestellen mijn aandacht ook grijpen.

- LG CS 55" - Blijkbaar een soort opvolger van de C1 die gelijkaardige specs als de C2 heeft behalve de hogere brightness (dat is wat ik er van verstond ten minste) - €989 bij een lokale handelaar hier in Belgie
Echter heb ik schrik voor burn-in aangezien we vaak Netflix opzetten in de achtergrond voor de kids en het wel eens voorvalt dat een serie eindigt en de tv enkele uren de static previews vertoont. Echter geen idee of mijn schrik hiervoor tegenwoordig nog nodig is?
- Samsung Neo QLED QN90B -> 1099€ bij een lokale handelaar en heeft mijn voorkeur op dit moment behalve dan dat het over het budget gaat en geen 65 inch is
- Samsung Neo QLED QN85B -> Goedkopere variant van de QN90B lijkt me die voor 899 te verkrijgen is

Verder heb ik vooral LG 65QNED826QB op het oog omdat dit een 65 inch is voor 899 maar de reviews hier zijn niet denderend en spreken over backlight bleed, verder vind ik heel weinig materiaal op Youtube en dergelijke om wat demo's te kunnen zien

Alle hulp om te beslissen of andere modellen zijn welkom.
Denk dat ik ook gewoon wat te diep aan het zoeken ben want uiteindelijk zal heel veel al een upgrade zijn van ons huidige toestel, wil gewoon blij zijn met mijn aankoop want het gaat natuurlijk over veel geld

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Over inbranden hoef je je weinig zorgen te maken, de hoeveelheid meldingen van inbranden hier op het forum is tot een heel laag niveau gedaald. Als je er echt bang voor bent dan kun overwegen toch de meerprijs voor de C2 te betalen: Deuterium maakt het organische materiaal aanzienlijk stabieler en ik ga er eigenlijk van uit dat de deuterium panelen ingebrand krijgen onbegonnen werk is.

Je wens op spel-PC's op de televisies aan te sluiten is een extra reden om naar de C-serie van LG te kijken. Deze televisies zijn het meest geoptimaliseerd voor spelamusement. PC's zijn eigenlijk de enige apparaten die krachtig genoeg zijn om 4K-signalen in 120Hz te kunnen genereren. Hele volksstammen letten speciaal op 100Hz omdat ze denken dat ze dat voor hun Playstation nodig denken, tegenwoordig wordt 100Hz in de meeste gevallen voor de verkeerde redenen gekocht, maar spel-PC's zijn min of meer de enige goede reden om een 100/120Hz-scherm te willen.

De QN85B/QN90B moet je mijn inziens pas overwegen als OLED geen optie is; OLED is gewoon mooier. In extreem lichte ruimtes (en dan hebben we het dus niet over een raampje maar een ruimte bijvoorbeeld met ramen aan alle kanten) kan zo'n televisie een betere keus zijn en je moet ook naar dit soort televisies gaan kijken als je niet kunt voorkomen dat er direct zonlicht op het scherm valt.

De QNED-serie van LG vind ik niet erg interessant, maar heeft desondanks één toepassing: Als je een bijzonder grote televisie wilt, dan is een OLED-televisie erg duur. Zo'n QNED kan dan een goedkopere optie zijn als je bereid bent daar wat beeldkwaliteit voor in te leveren. In 55" en 65" is het wat mij betreft een uitgemaakte zaak; er is amper een meerprijs voor OLED en het is al gezegd, dat is zoveel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulBeat
dmantione schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:43:
Over inbranden hoef je je weinig zorgen te maken, de hoeveelheid meldingen van inbranden hier op het forum is tot een heel laag niveau gedaald. Als je er echt bang voor bent dan kun overwegen toch de meerprijs voor de C2 te betalen: Deuterium maakt het organische materiaal aanzienlijk stabieler en ik ga er eigenlijk van uit dat de deuterium panelen ingebrand krijgen onbegonnen werk is.

Je wens op spel-PC's op de televisies aan te sluiten is een extra reden om naar de C-serie van LG te kijken. Deze televisies zijn het meest geoptimaliseerd voor spelamusement. PC's zijn eigenlijk de enige apparaten die krachtig genoeg zijn om 4K-signalen in 120Hz te kunnen genereren. Hele volksstammen letten speciaal op 100Hz omdat ze denken dat ze dat voor hun Playstation nodig denken, tegenwoordig wordt 100Hz in de meeste gevallen voor de verkeerde redenen gekocht, maar spel-PC's zijn min of meer de enige goede reden om een 100/120Hz-scherm te willen.

De QN85B/QN90B moet je mijn inziens pas overwegen als OLED geen optie is; OLED is gewoon mooier. In extreem lichte ruimtes (en dan hebben we het dus niet over een raampje maar een ruimte bijvoorbeeld met ramen aan alle kanten) kan zo'n televisie een betere keus zijn en je moet ook naar dit soort televisies gaan kijken als je niet kunt voorkomen dat er direct zonlicht op het scherm valt.

De QNED-serie van LG vind ik niet erg interessant, maar heeft desondanks één toepassing: Als je een bijzonder grote televisie wilt, dan is een OLED-televisie erg duur. Zo'n QNED kan dan een goedkopere optie zijn als je bereid bent daar wat beeldkwaliteit voor in te leveren. In 55" en 65" is het wat mij betreft een uitgemaakte zaak; er is amper een meerprijs voor OLED en het is al gezegd, dat is zoveel mooier.
Tussen de neo qled en oled zit inderdaad weinig verschil qua prijs maar de QNED is 899 voor een 65" scherm tegenover 1300-1500 voor OLED, dat noem ik toch een groot verschil
Of begrijp ik je opmerking verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De opmerking was betrekkend op de hele QNED-serie bedoeld, je hebt uit de QNED-serie zo'n beetje het meest basale model gekozen met randverlichting. Die 65QNED826QB moet je zeg maar kiezen als je persé 65 inch wilt, niet het geld hebt om een goede 65" te kopen en bereid bent stevig in te leveren op beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Hier iemand met een QN93b 👋 prachtig beeld, meer als prima contrast. Ja OLED is mooier, maar het is echt geen mega verschil. Juist vanwege inbranden vorige tv zijn we dit keer voor lcd gegaan.

(Wel opletten dat Samsung geen dolby vision ondersteund)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:36
Ik zou absoluut eerder een 55" OLED kopen dan een 65" QNED. Zeker als je het verschil eens hebt gezien kan je niet unseen.. Je zou altijd eens de Mediamarkt in kunnen lopen om voor jezelf te bepalen. Maar zeker in donkere ruimtes gaan die OLED echt heel prettig zijn.

Ik zou zelf momenteel in ieder geval niets anders meer willen hebben, en hoop z.s.m ook mijn 21:9 monitor naar OLED te upgraden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulBeat
SYQ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:30:
[...]

Hier iemand met een QN93b 👋 prachtig beeld, meer als prima contrast. Ja OLED is mooier, maar het is echt geen mega verschil. Juist vanwege inbranden vorige tv zijn we dit keer voor lcd gegaan.

(Wel opletten dat Samsung geen dolby vision ondersteund)
Heb inderdaad comparisons gezien van de QN90B met een OLED en zo veel verschil was er inderdaad niet, vandaag dat ik twijfel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:47
Ook met PC gaming zul je concessies moeten doen waarbij je kiest tussen Quality Modus en Performance Modus.

Daarnaast is het de vraag of je met een passieve Ultra High Speed gecertificeerde HDMI kabel de volledige bandbreedte kunt benutten met de afstand tussen de PC en Tv wanneer je spellen in 120Hz @4K (+ eventueel Dolby Vision) wilt spelen. Mocht een passieve kabel onvoldoende bandbreedte bieden dan biedt een actieve Ultra High Speed gecertificeerde HDMI kabel de oplossing, deze zijn wel flink aan de prijs.

Welke Tv de beste keus is hangt dus o.a. af van welke spellen jullie spelen en of waar de voorkeur naar uit gaat, beeldkwaliteit of performance? Ook is de kijkafstand relatief belangrijk, 55'' is imo tot en met de 3 meter prima/ goed te toen waarbij een kleine 4 meter toch wel echt het maximale is. Zit je er verder van weg dan is een grotere tv een betere keus ook al lever je dan in op beeldkwaliteit of features/ specs.

Je hoeft je geen zorgen te maken om inbranden bij de laatste generatie OLED televisies, daarnaast kun je een screensaver instellen of dat de tv na x tijd in slaapstad gaat.

Imo is een van onderstaande televisies de beste keus, naargelang de situatie/ wensen.

LG 55C2/ CS
LG 65A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 17:17

Inbranden schijnt tegenwoordig bij OLED een minder groot probleem te zijn als voorheen, maar als de TS zijn pc er aan wilt hangen wordt het risico wel groter. RTINGS heeft een aantal tests gedaan en burn in bij langdurig stilstaande beelden komt nog steeds voor.
Pagina: 1