• Fienn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-02 14:03
Voor aankomende vakantie naar Denemarken ben ik opzoek naar een geschikte lens. Na veel onderzoek op internet ben ik nog niet veel wijzer.

Ik ben een beginnend hobbyfotograaf met veel interesse om meer te leren. Momenteel gebruik ik een Canon M3 en heb ik een 18-55mm en een 50mm 1.8.

Ik zoek naar een groothoeklens om landschappen vast te leggen maar ook familiefoto's. Geen portret maar foto's waarbij toch wat meer achtergrond op staat.

Zelf kwam ik met opties als de sigma17-50mm, sigma 16-28. Nu betwijfel ik of dit wel helemaal geschikt zal zijn.

Bij voorkeur zoek ik naar een allroundlens met een redelijke prijs.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:50
Canon EF-M 11-22 lijkt me een voor de hand liggende keuze. De lenzen die je noemt zijn nauwelijks wijder dan wat je al hebt.

Ik roep ook maar wat

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
Realiseer je dat je met extreme groothoek het landschap juist meer wegduwt uit je beeld dan dat het je iets nieuws oplevert, en juist voor familiefoto’s (ook met wat meer omgeving) zou ik niet te ver uitzoomen. De vertekening die je van meer groothoek krijgt kan dan ook vervreemdend werken. Wat is er met je huidige lens mis dat je een vervanging zoekt? Loop je vaak tegen de 18mm stop aan in je huidige gebruik?

Edit: als je een allround lens op die camera wilt dan zou ik de 18-150mm nemen, levert je niet meer groothoek op maar juist de optie om zaken dichterbij te halen. Dat breid je opties wel significant uit, de lenzen die je noemt doen dat niet echt. De 11-22mm zou een goede keuze zijn als je echt meer groothoek wil.

[Voor 27% gewijzigd door Archer_VC10 op 11-01-2023 20:04]

• Fienn
De 10-22mm lijkt me interessant wat betreft landschappen. Is dit ook geschikt voor familiekiekjes, spelende kinderen op het strand bijvoorbeeld?