Vraag

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-01 22:25
Heb pas een z690 moederbord gekocht, deze heeft een aantal geluidsaansluitingen waaronder een optische uitgang.
Momenteel ben ik bezig om tapes over te zetten naar de pc, het liefst in zo'n goed mogelijke kwaliteit.
Via Audacity zie ik als ik het geluid 'monitor' dat deze een brom laat zien, iets wat Tech YES City al aankaartte in zijn video, het ging daar over een microfoon ingang, maar dit is dus ook met de audio in, tot zover ik heb kunnen waarnemen wordt deze 'brom' niet opgenomen als ik op record druk, sterker nog er is geen brom meer waar te nemen, alleen dus met monitoring in Audacity.

Wat ik vind op het net is vooral tegenstrijdige berichten. Een aparte geluidskaart zou niet veel toevoegen op een goede moederbord, andere beweren weer dat het verschil wel te horen is.

Even ter illustratie hoe ik werk:

Audio out bron -> audio in op moederbord, optisch out van moederbord -> optical in versterker, ik beluister in real time wat er wordt opgenomen op de pc.

Vraag is, is het de moeite een aparte geluidskaart te kopen?

Zelf dacht ik aan de Terratec Aureon - 7.1 PCIe indien de aanschaf gerechtvaardigd is.

Alle reacties

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:46
Jets schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:23:
Heb pas een z690 moederbord gekocht, deze heeft een aantal geluidsaansluitingen waaronder een optische uitgang.
Momenteel ben ik bezig om tapes over te zetten naar de pc, het liefst in zo'n goed mogelijke kwaliteit.
Via Audacity zie ik als ik het geluid 'monitor' dat deze een brom laat zien, iets wat Tech YES City al aankaartte in zijn video, het ging daar over een microfoon ingang, maar dit is dus ook met de audio in, tot zover ik heb kunnen waarnemen wordt deze 'brom' niet opgenomen als ik op record druk, sterker nog er is geen brom meer waar te nemen, alleen dus met monitoring in Audacity.

Wat ik vind op het net is vooral tegenstrijdige berichten. Een aparte geluidskaart zou niet veel toevoegen op een goede moederbord, andere beweren weer dat het verschil wel te horen is.

Even ter illustratie hoe ik werk:

Audio out bron -> audio in op moederbord, optisch out van moederbord -> optical in versterker, ik beluister in real time wat er wordt opgenomen op de pc.

Vraag is, is het de moeite een aparte geluidskaart te kopen?

Zelf dacht ik aan de Terratec Aureon - 7.1 PCIe indien de aanschaf gerechtvaardigd is.
Tja, wat is een zo goed mogelijke kwaliteit? En kwaliteit van tapes is natuurlijk ook discutabel, ook waarmee het wordt afgespeeld heeft een grote impact.

Voor tapes zou ik zelf geen extreem dure interface kopen. Moet het per se intern zijn? Ik weet niet hoe Terratec tegenwoordig is met driver support eigenlijk.

Omdat je realtime wilt luisteren, is een kaart met een lage latency wel handig, maar is het noodzakelijk dat het 100% realtime is? Kan ik me niet voorstellen in jouw geval. Technisch kan dat niet, zeker niet als je optisch gaat afspelen.

Lage latency kaarten komen van merken als RME etc, maar dan wordt het best prijzig.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:50
Wanneer je audio output via optical doet, zal je inderdaad nul verschil horen. Dat is immers een digitale uitgang waar je je versterker het werk laat doen. Daarvoor is een geluidskaart van geen enkele meerwaarde.

Met audio-in is het een ander verhaal, daar heb je immers een analoge input. Alleen ben ik daar niet per sé bekend mee voor wat betreft de beste opties. Je zou in plaats van naar een geluidskaart ook kunnen kijken naar oplossingen die via USB werken. Echter, als je zelf al ziet dat deze brom enkel waar te nemen is tijdens het monitoren, maar niet in de daadwerkelijke opname, dan zou ik eerst dat in de uiteindelijke opname nog eens goed naluisteren en dan je conclusies trekken of de kwaliteit afwijkt van het origineel of niet, voordat je de knip in de hand neemt.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12
Voor tape opnames heb je geen bijzonder hoogwaardige DAC nodig.

Tenzij je met een Nakamitchi deck oid werkt ;)

Genoeg goede USB soundcards in de range van 250 euro (Motu bv).

Brom komt vaak van een groundloop, die moet je dan isoleren, Google daar maar even op, genoeg over te vinden.

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-01 22:25
@olafmol @Cid Highwind & @PageFault
Dank voor de reacties :)

Sorry van mijn late reply, door persoonlijke omstandigheden was ik niet eerder in de gelegenheid te reageren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee dingen die in me opkomen:

1) wat voor cassettedeck (?) gebruik je om de tapes af te spelen? Welke uitgangen heeft die beschikbaar?
2) brom... is dat 50Hz toevallig? Zou kunnen dat je last hebt van een aardelus. Zeker als je tape deck geen optical out heeft zul je met electrische signaaloverdracht linksom of rechtsom hier iets mee moeten.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee