Toon posts:

wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gamerinthehouse
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-01 09:32
Mijn vraag
wij hebben bij ons thuis vrij slechte wifi, op sommige kamers bijna geen en in de tuin helemaal geen wifi.
ook wil ik mijn nieuwe gaming pc van ethernet voorzien, maar kabels trekken is geen optie. wat is het slimste om te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
als ik het me goed herinner hebben we thuis een experia box v9 of v8. ook hebben we een set van 2 stuks van de kpn dsv 200 powerline adapters.
de router staat trouwens midden in het huis.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb die powerline adapter eerst een keer beneden gebruikt, dat was prima, maar niet heel snel, 50mb/s.
toen ik heb op mijn slaapkamer gebruikte waar mijn nieuwe pc staat, was de snelheid drastisch verlaagd. naar 4-6mb/s

dus wat kan ik nu het beste doen? ik kan sowieso een nieuwe router aanvragen bij kpn, zonder kosten. maar ik denk niet dat dat alles zal verhelpen. wat is de makkelijkste oplossing? is het slim om een glasvezel abonnement te nemen? moet ik van die super wifi punten aanschaffen? en wat moet ik doen om een ethernet verbinding op mijn kamer te krijgen? want zoals eerder al gezegd is een kabel trekken geen optie.

Beste antwoord (via Gamerinthehouse op 11-01-2023 17:18)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:33
Je argument dat kabels trekken geen optie is omdat jij niet weet hoe dat moet is veel te kort door de bocht natuurlijk. Sterker nog, het klopt natuurlijk niet.

Zoals je aangaf zijn er wel mensen in jouw omgeving die handiger zijn dan dat je zelf bent. Vraag die mensen om hulp. Zelf als die het zelf niet weten hebben die vaak wel weer anderen mensen die het wel weten.

Kabels in het huis hebben vaak wel een logisch te volgen route. Als je tenminste weet hoe een huis doorgaans word opgebouwd. De handige kennissen (van kennissen) kunnen je daar vast wel mee helpen om dat helder te krijgen en om te bepalen of het vervangen van die kabel een goede optie is.

Ik zou dan ook gelijk adviseren om te kijken naar een nieuwe kabel naar de TV (die nu over powerline werkt). Dan kunnen de handige mensen daar ook gelijk naar kijken.

Powerline is ontzettend gevoelig voor ruis, en moderne (vooral goedkope) voedingen en adapters geven best veel ruis/vervuiling op je stroomnetwerk. Daarom wil je dat eigenlijk helemaal niet gebruiken. Wat nu nog wel acceptabel werkt kan binnenkort ineens niet meer werken omdat je een ander apparaat heb aangesloten.

Er worden al wat tips gegeven mbt het vervangen van nieuwe kabels. Hier mijn tips.

Doe dat vooral met 2 personen. 1 trekt aan de oude kabel en de ander duwt de kabel erin.
Zeer belangrijk is de verbinding tussen die 2 kabels. Hij moet niet halverwege breken. De verbinding moet wel soepel en dun genoeg zijn om door alle bochten heen te kunnen natuurlijk.

Type buis, afstand en aantal bochten zijn bepalend voor de moeilijkheidsgraat voor het trekken van een nieuwe kabel. Dus zonder info is daar niets zinnigs over te zeggen.

Alle reacties

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:02

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gamerinthehouse schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:23:
en wat moet ik doen om een ethernet verbinding op mijn kamer te krijgen? want zoals eerder al gezegd is een kabel trekken geen optie.
Als we niet weten waarom kabels geen optie zijn, kunnen we ook niet toelichten hoe dat dan ineens wel een optie kan worden.

Voor als je even niks te lezen hebt: Hoe Google Android dood heeft gemaakt (pdf), Ben je kritisch (of juist niet)?

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-01 11:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou een gaming pc sowieso op kabel aansluiten. Heb je echt nergens een optie hiervoor? Geen loze leidingen, geen ongebruikte coax in de buurt, een telefoonaansluiting die je niet gebruikt?

Professioneel Heftruck Syndroom

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kan KPN je niet helpen om een kabel te trekken naar de 1e verdieping en daar je 2e AP van hun aanhangen? er vanuit gaande dat ze seamless roaming ondersteunen.

~

• Gamerinthehouse
ik heb wel een coax naast mijn buro, maar is dat niet veel slomer, en hoe zou ik dat dan aan de router moeten verbinden?

• Gamerinthehouse
JJ Le Funk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:26:
kan KPN je niet helpen om een kabel te trekken naar de 1e verdieping en daar je 2e AP van hun aanhangen? er vanuit gaande dat ze seamless roaming ondersteunen.
dat zou op zich wel kunnen, alleen zitten daar dan niet torenhoge kosten aan?

• pickboy
Het bekende vraagstuk met als opmerking kabels trekken kan niet.

Beste oplossing = kabels trekken
2e beste oplossing = kabels trekken
3e beste oplossing = kabels trekken
4e beste oplossing = kabels trekken
5e beste oplossing = bestaande (COAX) kabels gebruiken met adapters
6e beste oplossing = draadloos
7e beste oplossing = powerline

Een glasvezelabbo gaat je niet helpen, want dat is enkel de verbinding t/m de router.

Kabels kun je vaak prima trekken langs verwarmingsbuizen en wegwerken in plinten.
Oude telefoniekabels vervangen voor interkabels is vaak ook een goede optie.

Daarna komt Wifi pas om de hoek kijken.

• Gamerinthehouse
nst6ldr schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Als we niet weten waarom kabels geen optie zijn, kunnen we ook niet toelichten hoe dat dan ineens wel een optie kan worden.
dat is omdat ik geen flauw idee heb hoe ik dat zou moeten doen, ik pas 16 ben en thuis woon en mn moeder niet wil dat ik een kabel midden in het zicht leg, en ik niet zou weten hoe ik het door de muren heen zou moeten doen.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Gamerinthehouse schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:32:
ik heb wel een coax naast mijn buro, maar is dat niet veel slomer, en hoe zou ik dat dan aan de router moeten verbinden?
Als je die verder niet gebruikt kun je die kabel eruit trekken en er ethernet doorheen halen. Er even vanuit gaande dat die dan in de meterkast/bij de router uitkomt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:37
Ethernet over Coax

Je zegt 'kabels trekken is geen optie', maar zoals wel vaker vertel je er niet bij wáárom kabels trekken geen optie is. Dus ik ga het toch weer vragen: waarom is een kabel trekken geen optie? Want dat is by far altijd de beste optie, en meestal best te doen.
Gamerinthehouse schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:34:
[...]

dat is omdat ik geen flauw idee heb hoe ik dat zou moeten doen, ik pas 16 ben en thuis woon en mn moeder niet wil dat ik een kabel midden in het zicht leg, en ik niet zou weten hoe ik het door de muren heen zou moeten doen.
Met een boor. Heb je geen handig familielid of kennis in de buurt die mee kan denken?

[Voor 28% gewijzigd door Hahn op 11-01-2023 15:35]

The devil is in the details.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gamerinthehouse schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:33:
[...]

dat zou op zich wel kunnen, alleen zitten daar dan niet torenhoge kosten aan?
bij mij kwam het als optionele service toen ik een glasvezel abo aanging met T-Mobile (ook KPN netwerk dacht ik), de monteur was van een ander bedrijf, Gideon? En had mooie dikke kabels bij zich.
Weet niet of KPN deze service ook biedt.
Kreeg er wel een facuur van maar stelde weinig voor.

[Voor 6% gewijzigd door JJ Le Funk op 11-01-2023 15:36]

~

• Gamerinthehouse
pickboy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:33:

Een glasvezelabbo gaat je niet helpen, want dat is enkel de verbinding t/m de router.

Kabels kun je vaak prima trekken langs verwarmingsbuizen en wegwerken in plinten.

hoe zou ik een telefonie kabel moeten vervangen voor een internet kabel, en hoe veel werk zou dit zijn? gaat dit dan om een uurtje of 2 dagen met veel moeite?

• Gamerinthehouse
JJ Le Funk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:35:
[...]

bij mij kwam het als optionele service toen ik een glasvezel abo aanging met T-Mobile (ook KPN netwerk dacht ik), de monteur was van een ander bedrijf, Gideon geloof ik. En had mooie dikke kabels bij zich.
Weet niet of KPN deze service ook biedt.
Kreeg er wel een facuur van maar stelde weinig voor.
oh, oke, ik zal straks maar eens bellen naar de kpn om te kijken wat de opties zijn.

• Gamerinthehouse
Hahn schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Ethernet over Coax

Je zegt 'kabels trekken is geen optie', maar zoals wel vaker vertel je er niet bij wáárom kabels trekken geen optie is. Dus ik ga het toch weer vragen: waarom is een kabel trekken geen optie? Want dat is by far altijd de beste optie, en meestal best te doen.

[...]

Met een boor. Heb je geen handig familielid of kennis in de buurt die mee kan denken?
helaas niet, ik heb geen contact meer met mijn familie, ik zou het wel aan de vriend van mijn zus kunnen vragen, die heeft een aantal jaar bij een timmerman gewerkt.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:23
Gamerinthehouse schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:36:
[...]

hoe zou ik een telefonie kabel moeten vervangen voor een internet kabel, en hoe veel werk zou dit zijn? gaat dit dan om een uurtje of 2 dagen met veel moeite?
Twee opties:
Trekveer vastmaken aan telefoniekabel, daarna met behulp van die trekveer UTP-kabel erachteraan. Of zonder trekveer door UTP aan telefoniekabel vast te maken.

In beide gevallen: die kabels moeten echt goed vast zitten (duct-tape), want je moet hard trekken.

Trekken in dit geval betekent ééntje trekken, andere persoon duwen/frotten aan de andere kant, om het risico op losbreken zo klein mogelijk te houden.

• Gamerinthehouse
MJV schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Twee opties:
Trekveer vastmaken aan telefoniekabel, daarna met behulp van die trekveer UTP-kabel erachteraan. Of zonder trekveer door UTP aan telefoniekabel vast te maken.

In beide gevallen: die kabels moeten echt goed vast zitten (duct-tape), want je moet hard trekken.

Trekken in dit geval betekent ééntje trekken, andere persoon duwen/frotten aan de andere kant, om het risico op losbreken zo klein mogelijk te houden.
heb je misschien een artikel of filmpje over hoe ik dit zou moeten doen?

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:02

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gamerinthehouse schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:36:
[...]

Is het coax of telefonie? En hoe groot is het gat waar die kabel doorheen loopt, en komt die kabel uit in dezelfde ruimte als de router? Want dan is het een inkoppertje hoor, die ga je met een uurtje op z'n plek hebben :)

Voor als je even niks te lezen hebt: Hoe Google Android dood heeft gemaakt (pdf), Ben je kritisch (of juist niet)?

• Gamerinthehouse
nst6ldr schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Is het coax of telefonie? En hoe groot is het gat waar die kabel doorheen loopt, en komt die kabel uit in dezelfde ruimte als de router? Want dan is het een inkoppertje hoor, die ga je met een uurtje op z'n plek hebben :)
het zit naast mijn stopcontact, het zijn twee ronde gaatjes van ongeveer 1 cm breed. ik weet niet of hij naar de meterkast gaat, waar ook de router zit. hoe zou ik hier achter moeten komen?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:55
Waarschijnlijk gaat die naar de woonkamer.

Maar ik zou eerst vragen aan je ouders of het mag en daarna iemand versieren die je er mee kan helpen.

Coax voor televisie wordt steeds minder gebruikt. Ik ga zelf die bekabeling ook vervangen voor ethernet te zijner tijd.

• Gamerinthehouse
en hoe zit het met de router, moet ik degene die kpn heeft aangeboden nemen, of er zelf eentje kopen van bijvoorbeeld fritz! ?

en stel dat ik een kabel zou trekken van de router naar mijn kamer, welke snelheid kabel zou dan het beste zijn, 1gb/s of 10gb/s?

en hoe moet ik het wifi probleem oplossen? met extra wifiversterkers?

en is het dan ook slim om glasvezel of een ander sneller abonnement te nemen, of is het abonnement dat ik nu heb goed genoeg? (de knp website zegt dat ik een maximale snelheid zou moeten hebben van 50mb/s maar mijn laptop geeft aan als ik de snelheid meet met een kabel direct in de router dat ik meer dan 100m/s heb).

• Gamerinthehouse
Arunia schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:45:
Waarschijnlijk gaat die naar de woonkamer.

Maar ik zou eerst vragen aan je ouders of het mag en daarna iemand versieren die je er mee kan helpen.

Coax voor televisie wordt steeds minder gebruikt. Ik ga zelf die bekabeling ook vervangen voor ethernet te zijner tijd.
we hebbben bij de televisie beneden geen coax zitten, het tv 'kastje' zit op een powerline versterker. is het dan nog steeds waarschijnlijk dat de coax kabel op mijn kamer naar de woonkamer gaat?

• Gamerinthehouse
alvast heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp!!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Gamerinthehouse schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Jij hoeft ze niet te leggen, en je kan ook een monteur van een elektrabedrijf of installatiebedrijf laten komen. Die hebben vaker met het bijltje gehakt. En als ze niet in het zicht hoeven, dan kan het prima achter of langs plinten en hoeken, of misschien een oude vier-aderige telefoonaansluiting eruit halen en een CAT-kabel laten trekken? Hier in huis is alles bekabeld wat maar bekabeld kan. En dan heb ik het over een huis dat inmiddels 30 jaar oud is. Nergens kabels te vinden! Zelfs niet onder bureau's.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55
pickboy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:33:

Dat rijtje met zeven oplossingen mag wel eens in een startpost voor dit subforum eigenlijk, vragen over interne netwerken/wifi komen hier wel vaker voorbij waarbij de TS door zeuren over kabels direct zijn/haar eigen glazen in gooit. Terwijl het bijna altijd de grote oplossing voor dit soort problemen is.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-01 11:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Perfect toch? Maak daar een netwerkkabel aan vast (in het verlengde ervan, en met ductape(geen action meuk) vastzetten, en trekken maar.

Mislukt? Kabels eruit trekken, kneitersterk garen aan 1 kant, stofzuiger aan de andere kant, en vervolgens eerst met 1,5mm2 schakeldraad een trekdraad maken.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:00
Gewoon dit kopen en aan beide kanten van je COAX kabel aansluiten,
Ik gebruik het zelf ook heb er 3 van en doorvoersnelheden zijn erg hoog.
https://www.coaxkabelwink...gbps-over-je-coaxnetwerk/

En als je het te duur vind kabels gaan trekken zoals beschreven door de andere.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• pickboy
Je argument dat kabels trekken geen optie is omdat jij niet weet hoe dat moet is veel te kort door de bocht natuurlijk. Sterker nog, het klopt natuurlijk niet.

Zoals je aangaf zijn er wel mensen in jouw omgeving die handiger zijn dan dat je zelf bent. Vraag die mensen om hulp. Zelf als die het zelf niet weten hebben die vaak wel weer anderen mensen die het wel weten.

Kabels in het huis hebben vaak wel een logisch te volgen route. Als je tenminste weet hoe een huis doorgaans word opgebouwd. De handige kennissen (van kennissen) kunnen je daar vast wel mee helpen om dat helder te krijgen en om te bepalen of het vervangen van die kabel een goede optie is.

Ik zou dan ook gelijk adviseren om te kijken naar een nieuwe kabel naar de TV (die nu over powerline werkt). Dan kunnen de handige mensen daar ook gelijk naar kijken.

Powerline is ontzettend gevoelig voor ruis, en moderne (vooral goedkope) voedingen en adapters geven best veel ruis/vervuiling op je stroomnetwerk. Daarom wil je dat eigenlijk helemaal niet gebruiken. Wat nu nog wel acceptabel werkt kan binnenkort ineens niet meer werken omdat je een ander apparaat heb aangesloten.

Er worden al wat tips gegeven mbt het vervangen van nieuwe kabels. Hier mijn tips.

Doe dat vooral met 2 personen. 1 trekt aan de oude kabel en de ander duwt de kabel erin.
Zeer belangrijk is de verbinding tussen die 2 kabels. Hij moet niet halverwege breken. De verbinding moet wel soepel en dun genoeg zijn om door alle bochten heen te kunnen natuurlijk.

Type buis, afstand en aantal bochten zijn bepalend voor de moeilijkheidsgraat voor het trekken van een nieuwe kabel. Dus zonder info is daar niets zinnigs over te zeggen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee