Vraag

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:11
In het algemene topic dacht ik weg te komen met een paar korte vragen. Daar werd al aangegeven dat ik beter een eigen topic kon openen. Jullie hebben, uiteraard, gelijk :)

Enige tijd geleden hebben mijn partner en ik een woning gekocht en wij zijn druk bezig met verduurzamen vanuit ons bouwbudget. Wij willen ook zonnepanelen laten leggen, maar ik heb daarbij toch wat advies nodig ondanks alle informatie die al te vinden is. Onderaan mijn verhaal som ik alle vragen nog eens op.

1. Foto's
Ik heb bewust geen bovenaanzicht genomen omdat ons dakraam een paar weken oud is. Die kun je dus niet zien. Ons dakraam kijkt uit naar het westen. Het dakkapel is gericht op het oosten.

Oost:

West:

2. Beschikbare (dak)ruimte
Op het westen: het volledige dak, behalve daar waar het dakraam zit. Totale breedte is ongeveer 5.5 meter.
Op het oosten: 5 pannen boven het dakkapel waarvan de bovenste in beton zit, 4 pannen onder het dakkapel. Het dakkapel zelf. Weinig ruimte op oost dus.

3. Schaduw
Er is op bepaalde momenten schaduw van de schoorsteen die op het dak staat.

4. Jaarverbruik
In verband met onze recente verhuizing verwacht ik ongeveer 2000kwh te gebruiken. In de toekomst hoop ik een warmtepomp te installeren en elektrisch te koken. De warmtepomp gaat nog wel een jaar of 10 duren en elektrisch koken minimaal 5. Wij sparen simpelweg niet genoeg om dat soort uitgaven snel te kunnen doen, dus dat laat ik momenteel uit de berekening.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A

6. Budget en doel
Ons budget was 8500, maar gezien de hoge offertes die we krijgen zal ik misschien persoonlijk wat bij moeten leggen. Ons doel was in eerste instantie om zoveel mogelijk op te wekken. Die insteek heb ik jarenlang in gedachte had (toen had ik alleen de bijbehorende woning niet). Echter begin ik daar nu over te twijfelen. In de offertes wordt gesproken van een terugverdientijd van 3-5 jaar. Als ik het zelf uitreken kom ik op ~9 jaar uit. Alle panelen waarmee ik boven mijn eigen verbruik kom gaan al snel naar een terugverdientijd van 16 jaar. Die gebruik je immers vooral om terug te leveren en dat levert nu vrij weinig op. Als dat in de toekomst minder wordt zal de terugverdientijd van die panelen nog veel slechter worden. Kortom, ik neig naar ~8 panelen.

7. Wie gaat het project uitvoeren
De meterkast kunnen we eventueel zelf. De rest wil ik laten doen.

8. Bijhouden van data
Dat komt wel goed. Niet relevant voor nu.

9. Reeds verkregen offertes
* P = paneel, O = omvormer, I = installatie
BedrijfPanelenWp totaalOmvormerPrijsPrijs / wpGarantie P,O,I*
113x canadian solar5200wpIQ7+ micro€ 10128,-€ 1,9525,25,10
2a7x Jinko Tiger N-type NEO 415-420WP Full Black2905wpIQ7+ 3 fase micro€ 7475,95€ 2,5725,25,20
2b22x Jinko Tiger N-type NEO 415-420WP Full Black9130wpIQ7+ 3 fase micro€ 13867,-€ 1,5125,25,20
3a8x AEG AS-M1084-H(M10)-405HV Silver frame3240wpIQ7A-72-2-INT€ 6400,-€ 1,9825,25,15
3b8x DMEGC DM405M10-B54HBB (2022)3240wpIQ7A-72-2-INT€ 5760,-€ 1,7812,?,15

Geen van de offertes geeft een uitgebreide specificatie. De eerste partij heeft niet op mijn verzoek tot meer informatie gereageerd. Ik vraag me overigens af hoe partij 2 van plan is om 22 panelen te plaatsen, dat lijkt me niet correct.

10. Regio
Zuid-Holland

11. Mijn vragen
- Hoe is jullie ervaring met DMEGC panelen? Dit zijn de goedkoopste panelen met de minste fabrieksgarantie. Hoe relevant is het verschil in garantie? Deze panelen lijken gezien mijn budget de juiste keuze, echter wil ik geen troep kopen en later voor verrassingen staan.

- Zouden jullie voor het maximaal aantal panelen gaan? Ik heb niet het idee dat terugleveren gunstig is voor de terugverdientijd van de panelen, de vergoeding is erg laag. Hoe meer je er hebt, hoe langer het duurt voordat je ze terugverdient. Dan loop ik liever minder 'risico' en gebruik ik het geld voor iets anders. Bijleggen van panelen kan altijd nog, ook al kost het wat meer tegen die tijd. Of zie ik dat verkeerd?

- Partij 3 gebruikt andere omvormers. Zijn deze geschikt voor een 3-fase aansluiting? Of is het prima om de panelen op 1 fase aan te sluiten? Ik begrijp zelf nog niet wat de voor en nadelen daarvan zijn.

- Persoonlijk heb ik niet echt een wauwgevoel bij de offertes die ik gekregen heb. Welke van bovenstaande offertes zou jullie het meeste aanspreken?

Bij voorbaat al enorm bedankt!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:14
Alleen 2b zal ze ook op oost leggen verwacht ik en de prijs is acceptabel. De rest alleen op west en dan maken de micro's het onnodig duur. Leg zoveel mogelijk alleen op west aan een simpele stringomvormer. Oost kan altijd later nog aan een aparte string omvormer, micro's of Hoymiles. Er komen ook meer verschillende maten panelen beschikbaar zodat er steeds vaker een passend paneel te vinden is.

Om kort te zijn: vraag de partijen om een offerte voor 13? panelen op west aan een 1 of 3 fase omvormer. 1 fase zou nog net kunnen.

Wat merken betreft maakt het weinig uit. Er springen er een paar uit zoals Hyundai en Sumpower maar dat wordt hier niet aangeboden. DMEGC en AEG komen uit dezelfde fabriek waar je bij AEG een primium betaald voor de naam. Ik heb zelf naar volle tevredenheid 8x 370Wp DMEGC liggen (naast 12x 400Wp Trina en 4x 560Wp Jinko)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee