• Redmonkey92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01 14:05
Mijn vrouw is geopereerd aan haar arm, en deze zit 2 maanden in de mitella. Waardoor ze erg veel dingen niet kan doen (douchen, eten voor haarzelf klaarmaken, eten in kleine stukjes enz. enz.). Nu zijn dit natuurlijk momenten op een dag en ben je daar niet de hele dag mee bezig. En nu is het ook nog zo dat het bij mij voor aardig wat stress zorgt, wat zich uit in hele dagen misselijkheid.

Zou ik hier dan bijv. 1 of 2 dagen in de week zorgverlof voor aan kunnen vragen? De andere 3 dagen kan ze namelijk verzorgd worden door familie/vrienden

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:23
Wat zegt de HR afdeling?

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
En je leidinggevende?

Het lijkt mij dat je kijkt wat de mogelijkheden zijn.

Thuiswerken?
In de pauze naar huis om even te helpen?

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 14:00
Ik wil het niet onderschatten, maar met 1 arm kun je je toch prima redden. Zeker om de dag door te komen... desnoods smeer je boterhammen die ze gedurende de dag kan eten. Douchen hoeft ook niet per se te gebeuren als jij aan het werk bent.

• Redmonkey92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01 14:05
@Lelletje nog niet over gehad, tenminste over zorgverlof niet. Vrij nemen dat was wel gewoon mogelijk, maar dit is een nieuw fenomeen waarmee we nog niet bekend waren. Vandaar dat ik eerst wat informatie in wou winnen.

Thuiswerken doe ik al maar het is in mijn functie soms lastig om die 2 dingen te combineren. En de zorg en tegelijkertijd werken.

@Superkanjo dan onderschat je het wel degelijk, het zijn voorbeelden. Ook kun je denken aan naar de wc gaan (wat je uiteraard niet kunt plannen), kleren aan/uit, naar bed (overdag ivm de vermoeidheid).

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Dan blok je in je agenda momenten om je vrouw even te helpen?

Ik deed dat ook hier (mijn vrouw kon niet eens lopen). Mijn collega's waren daarbij ook op de hoogte en gingen er gelukkig flexibel mee om.

Ik heb thuisgewerkt voor een week, waarbij ik elk uur wel even 5 minuten had geblokt. Vergaderingen etc heb ik zoveel mogelijk verplaatst (waar mogelijk) zodat ik de hele dag door wel steeds eventjes tijd voor mijn vrouw had om e.e.a. te regelen.

Wanneer het niet uitkwam, zorgde ik 's avonds voor dat er alles qua eten klaar stond voor de volgende dag, zodat je die moeite ook niet hoeft te doen over de hele dag.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Neem: https://www.rijksoverheid...oord/zorgverlof-aanvragen even goed door. Mogelijk dat je her en der inderdaad wat kortdurend zorgverlof kan aanvragen.

Maar uit ervaring ben ik het ook wel enigzins met superkanjo eens, je beeld het nu eigenlijk uit alsof ze maar heel weinig kan, terwijl degenen die ik ken in mijn omgeving die periodes de arm in een mitella hadden zich eigenlijk prima konden redden, en daar zaten ook alleenstaanden bij bijvoorbeeld die al helemaal geen partner hadden om zorgverlof in te roepen.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Redmonkey92 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:17:
@Superkanjo dan onderschat je het wel degelijk, het zijn voorbeelden. Ook kun je denken aan naar de wc gaan (wat je uiteraard niet kunt plannen), kleren aan/uit, naar bed (overdag ivm de vermoeidheid).
Maar je hebt toch niet twee armen nodig bij naar de WC gaan? Dan wordt het vervelend, dat snap ik direct. Maar één arm moet het prima mee lukken. Net als even in bed gaan liggen. En meeste andere is prima te plannen, of hooguit dat je thuis gaat werken en een enkele keer even moet helpen. Maar complete dagen vrij krijgen? Het lijkt mij nogal overdreven zelf voor een arm in de mitella.

We kennen natuurlijk niet de exacte achtergrond, maar ik zou zelf zeggen dat je daar echt niet iemand fulltime voor nodig hebt omdat je één niet werkende arm hebt.

Ter referentie, ik heb zelf paar jaar geleden een maand gedaan. Gewoon zelfstandig alles (oké niet eerste paar dagen na de operatie). Waarbij ik na gokje een week ofzo wel de arm in de mitella kleine dingetjes zonder kracht kon laten vastpakken. (Oftewel niet denken dat ik een blik kon opendraaien ofzo, maar kon er wel wat beperkte dingetjes meer door gewicht aan mitella te laten hangen, bijvoorbeeld zacht bolletje openscheuren, daarvoor moest dat met alleen één hand, kan ook maar onhandiger).
En dat was mijn rechter arm terwijl ik rechtshandig ben. Waarbij nogmaals, de ene mitella is niet de ander, dus ik wil zeker niet automatisch zeggen dat je vrouw hetzelfde nog kan doen, maar tegelijk het lukte mij ook met links mijn kont af te vegen, en dat was iets waar mijn rechterarm zeker niet bij kon helpen.

• Superkanjo
Redmonkey92 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:17:

Na een schouderoperatie jaren terug heb ik ook weken in een mitella gezeten (zo één die ook om mijn rug ging zodat ik arm totaal niet kon bewegen), woonde op dat moment alleen. Ging helemaal prima, denken in oplossingen, niet in problemen.

Joggingbroek aan, kan je prima aan/uit kleden met 1 hand en wc is dan ook geen probleem meer. Naar bed, geen idee wat daar het probleem is. Tuurlijk je moet soms omdenken, maar vrijwel alles is mogelijk.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Maar je hebt toch niet twee armen nodig bij naar de WC gaan? Dan wordt het vervelend, dat snap ik direct. Maar één arm moet het prima mee lukken. Net als even in bed gaan liggen. En meeste andere is prima te plannen, of hooguit dat je thuis gaat werken en een enkele keer even moet helpen. Maar complete dagen vrij krijgen? Het lijkt mij nogal overdreven zelf voor een arm in de mitella.

We kennen natuurlijk niet de exacte achtergrond, maar ik zou zelf zeggen dat je daar echt niet iemand fulltime voor nodig hebt omdat je één niet werkende arm hebt.

Ter referentie, ik heb zelf paar jaar geleden een maand gedaan. Gewoon zelfstandig alles (oké niet eerste paar dagen na de operatie). Waarbij ik na gokje een week ofzo wel de arm in de mitella kleine dingetjes zonder kracht kon laten vastpakken. (Oftewel niet denken dat ik een blik kon opendraaien ofzo, maar kon er wel wat beperkte dingetjes meer door gewicht aan mitella te laten hangen, bijvoorbeeld zacht bolletje openscheuren, daarvoor moest dat met alleen één hand, kan ook maar onhandiger).
En dat was mijn rechter arm terwijl ik rechtshandig ben. Waarbij nogmaals, de ene mitella is niet de ander, dus ik wil zeker niet automatisch zeggen dat je vrouw hetzelfde nog kan doen, maar tegelijk het lukte mij ook met links mijn kont af te vegen, en dat was iets waar mijn rechterarm zeker niet bij kon helpen.
Ik had vorig jaar mijn hand een paar weken in het verband, die was onbruikbaar door een ongeluk en bij mij ging het ook echt helemaal prima alles met 1 hand doen. Ja, mijn grootste vijand was de nieuwe pot augurken die ik niet open kreeg, maar daar ging ik ook niet dood aan. Ik zie echt niet in waarom een partner hier hele dagen verlof voor zou moeten opnemen, met 1 arm kan je prima je dag door komen zonder enige problemen.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:06

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Verlof hiervoor opnemen is een eigen overweging. Maar om hier via zorgverlof de werkgever voor op te laten draaien gaat m.i. echt te ver

Waarom? Omdat het kan!!

• Sissors
  • Nu online
SmurfLink schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Ik had vorig jaar mijn hand een paar weken in het verband, die was onbruikbaar door een ongeluk en bij mij ging het ook echt helemaal prima alles met 1 hand doen. Ja, mijn grootste vijand was de nieuwe pot augurken die ik niet open kreeg, maar daar ging ik ook niet dood aan. Ik zie echt niet in waarom een partner hier hele dagen verlof voor zou moeten opnemen, met 1 arm kan je prima je dag door komen zonder enige problemen.
https://www.thuiszorgwebshop.nl/potten-en-deksel-opener.html

Zo eentje had ik nog liggen, werkte best goed met één hand, voor als je het nog eens doet en gebrek aan augurken wel problematisch wordt :P .

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
@Iedereen misschien moeten we de TS niet vertellen wat zijn vrouw wel en niet kan met maar een arm aangezien je de rest van de situatie niet kent? De vraag is primair hoe zit het met zorgverlof.

---

Ik zou zelf even met je collega's / leidinggevende gaan praten en kijken wat die voor je kunnen betekenen en wat de mogelijkheden zijn. Zelf zou ik proberen om wat vaker thuis te werken en dan op het momenten dat het nodig is je vrouw te helpen. Maar verlof hiervoor aanvragen zou ik niet zo maar doen.
En nu is het ook nog zo dat het bij mij voor aardig wat stress zorgt, wat zich uit in hele dagen misselijkheid.
De vraag is hoe komt die stress? Misschien moet je daar dan achter zien te komen en dat weg proberen te halen.

[Voor 44% gewijzigd door Webgnome op 11-01-2023 13:59]

Strava, Twitter

• Sissors
  • Nu online
Webgnome schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:56:
@Iedereen misschien moeten we de TS niet vertellen wat zijn vrouw wel en niet kan met maar een arm aangezien je de rest van de situatie niet kent? De vraag is primair hoe zit het met zorgverlof.
En dat hangt geheel af wat ze al dan niet kan met één arm. In de eerder geposte link over zorgverlof staat dan ook:
Voorwaarde is dat de zieke verzorging nodig heeft.
Had zijn vrouw beide armen in een mitella, dan werd al een ander verhaal.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
@Sissors nee, dan werd het niet een ander verhaal. Dat is voor ieder persoon anders en het enige dat we nu weten is dat zijn vrouw een mitella draagt en een arm kan gebruiken verder weten we niets. Is ook niet relevant. De vraag heb je vervolgens zelf beantwoord met die regel uit de geposte link. Daar is de vraag dan toch mee beantwoord? De rest zal de TS met zijn werk moeten bespreken.

Strava, Twitter

• Superkanjo
Webgnome schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:56:
Op basis van de info die door TS is gegeven ben ik van mening dat zorgverlof niet aan de orde is omdat iemand met 1 arm in een mitella geen verzorging nodig heeft.

Tuurlijk kan TS in overleg met werkgever, maar TS gaf al aan thuis te werken. Ik zie hier echt geen enkel probleem op basis van de informatie die is gedeeld.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:39
Redmonkey92 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:01:
Mijn vrouw is geopereerd aan haar arm, en deze zit 2 maanden in de mitella. Waardoor ze erg veel dingen niet kan doen (douchen, eten voor haarzelf klaarmaken, eten in kleine stukjes enz. enz.). Nu zijn dit natuurlijk momenten op een dag en ben je daar niet de hele dag mee bezig. En nu is het ook nog zo dat het bij mij voor aardig wat stress zorgt, wat zich uit in hele dagen misselijkheid.

Zou ik hier dan bijv. 1 of 2 dagen in de week zorgverlof voor aan kunnen vragen? De andere 3 dagen kan ze namelijk verzorgd worden door familie/vrienden
Wettelijk mag dat voor kortdurend verlof voor max 2x het aantal uren dat je per week werkt, geteld voor een heel jaar. Dus als je 40 uur per week werkt, mag je over een jaar verdeeld 80 uur zorgverlof aanvragen. Hierbij geldt dat een werkgever minimaal 70% moet doorbetalen. Vaak is in de cao vastgelegd hoe zorgverlof in die sector kan worden ingezet. Goed nalezen, want afspraken over criteria en salaris kunnen per cao verschillen.

Of je twee volle dagen per week zorgverlof wilt inzetten, hangt erg af van je situatie thuis. Is de volle dag nodig om je partner te verzorgen, of vind je het prettiger om niet heen en weer geslingerd te worden tussen werk en zorg? Dat laatste kan absoluut stress geven, maar mogelijk kun je met je werkgever andere afspraken maken die jou ook helpen. Bijvoorbeeld 4 lange dagen werken in plaats van 5. Of wellicht kun je jouw werkzaamheden ook spreiden over avonden/weekeinden, zodat je wel aan je uren komt, maar door de week regelmatig overdag een uur ‘uit de lucht’ kunt zijn.
Probeer vooral duidelijk te zijn naar je collega’s wat ze van je kunnen verwachten en hoe ze je eventueel kunnen helpen. Dat geeft je namelijk rust.

Hier vind je wat info over de wettelijke regeling.
https://www.rijksoverheid...oord/zorgverlof-aanvragen

Overigens is het niet aan de werkgever om te beoordelen of je het zorgverlof al dan niet terecht aanvraagt. Dat is aan jou. Werkgever mag het alleen weigeren als er zwaarwegende redenen voor de organisatie zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee