Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Oeps, niet duidelijk in de titel, maar het gaat hier natuurlijk om een bedrijfsmailbox waar geen prive mails van worden gestuurd, het gaat hier om contact met HR

An sich een simpele vraag, mag een leidinggevende toegang hebben tot jouw bedrijfds mailbox? Mijn partner kwam er vandaag dus achter dat dat bij haar wel het geval is, zij was hiervan niet op de hoogte. Ik kan in de arbo wet daar verder ook niet wat over vinden. Tevens heeft deze leidinggevende ook toegang tot de mailbox van HR.

Mijn partner maakte nog het argument dat het wellicht kon zijn dat er bij onmacht (ongeluk, ziekte, vakantie) nog wel iemand toegang heeft tot de mails, waar ik nog wel in kan komen, maar er zijn dan geen protocollen voor.

Heeft er iemand hier een juridisch en/of persoonlijk advies?

ps. we zijn niet bezig met een rechtszaak (aanspannen of w/e), maar ik vind het zelf wel erg bijzonder.

[ Voor 10% gewijzigd door MrVegeta op 11-01-2023 12:38 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:02
Als het een persoonlijk (zakelijke) mailbox is en er is geen toestemming voor gegeven, dan zeker niet.
Toen ik met een burn-out thuis kwam te zitten moest ik echt concreet toestemming geven voordat mijn mailbox gebruikt mocht worden (voornamelijk voor terugzoeken van afspraken e.d.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

In beginsel geldt:
ook op je werk heb je privacy, ook in de zakelijke mailbox. Een werkgever moet werknemers vooraf informeren over hoe en wanneer er gemonitord wordt en wanneer men toegang kan verkrijgen tot mailboxen.
Arnoud Engelfriet (van ICTRecht) heeft geregeld hierover geschreven en een aantal voorbeelden becommentarieerd.

[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 11-01-2023 12:35 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:06
gorgi_19 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:34:
In beginsel geldt:

[...]

Arnoud Engelfriet (van ICTRecht) heeft geregeld hierover geschreven en een aantal voorbeelden becommentarieerd.
Stuk van Engelfriet:
https://blog.iusmentis.co...x-werknemer-klant-openen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:21
Persoonlijke correspondentie over je dienstverband kan je het best via privémail voeren. Op papier heb je recht op privacy, maar achteraf heb je weinig aan je gelijk als er toch gevoelige correspondentie wordt ingezien in de bedrijfsmail.

Bijkomend voordeel is dat je zo altijd zelf de informatie beschikbaar hebt, een bedrijfsmailbox kan in geval van een arbeidsconflict immers eenvoudig worden geblokkeerd of zelfs gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:14
Zoals geschreven: alléén indien vooraf aangegeven is dat een collega of leidinggevende ook toegang heeft (of in bepaalde gevallen zoals langdurige uitval van de werknemer toegang moet krijgen) tot de mailbox, is dit toegestaan.

Er kan natuurlijk ergens in het personeelshandboek wat de driekwart van de medewerkers nooit van A tot Z heeft gelezen een klein regeltje over geschreven zijn. Dat telt dan ook als 'vooraf kenbaar gemaakt'.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:28
Ik werk op een IT afdeling en bij ons komen ook wel eens zulke verzoeken voor, van leidinggevende van een personen die langdurig ziek/afwezig zijn.

Wij geven alleen toegang indien er goedkeuring is van de persoon in kwestie of bij hoge uitzondering na goedkeuring van de Directie en HRM, alleen moet er dan wel een verrekte goede reden voor zijn. Volgens mij moet dit ook i.v.m. AVG wetgeving.
Pagina: 1