Toon posts:

hulp nodig: midrange game pc met oldie specs & audio focus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nl dutchy jay
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-01 20:46
Ha Tweakers! Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het samenstellen van een nieuwe PC.

Mijn huidige systeem is +/- 14 jaar oud. Dual boot win7/win XP AMD Phenom II X4 955 met een GTX 275 kaart. Heel eerlijk; het beestje werkt nog prima, is nog snel met een SSD upgrade van jááren terug. Alleen voor werk een Win11 PC nodig, en ben bang dat 'ie een windows upgrade niet meer lust. Daarbij hoef ik natuurlijk op mijn huidige systeem geen games te willen spelen vanaf 2015 of nieuwer...

Ik heb een aantal gekke eisen aan mijn systeem. Dit forum al afgespeurd, wat inspiratie opgedaan, maar niks gevonden wat helemaal aansluit. Kunnen jullie mij helpen?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1) Nieuwe games op goede kwaliteit, 4K hoeft niet (Company of heroes 3, Hogwarts Legacy)
2) Oldie games kunnen spelen vanaf CD, denk aan Battlefield 1942 (2002), FarCry 1 (2004), rollercoaster tycoon 1. Want: nostalgie.
3) Photoshop, 3d rendering & audiobewerking, hobbymatig
4) Systeem moet wel een beetje toekomstgericht zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit aan zo'n 1100,- excl btw (+/- 1300 incl btw) te denken. Financieel ruimte voor meer wanneer het een duidelijk voordeel oplevert. Geen haast overigens; wachten op nieuwe releases is ook OK.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem graag mee vanuit mijn oude PC:
1) 2TB HDD
2) DVD Brander (LiteOn DVD-RW IHAS124, mits compatibel met nieuwere windows)
3) DVD Lezer/DVD-RW Brander
4) Muis, toetsenboard, monitoren (zie onder), geluidsboxen.
Optioneel:
250GB SSD
PCI USB 3.0 card (2 outputs)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
USB-poorten komen, ben ik bang, wel vol. Ik heb voldoende randapp. zoals printer, tekentablet, extern geluidskaartje, midicontroler etc. Hoeft geen draadloos netwerkkaart in.
Flink werkgeheugen en videokaart wat nog een aantal jaartjes nieuwere games trekt is fijn, hoeft niet 4K.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
14 jaar geleden AMD fan, nu vaar ik volledig op jullie aanbevelingen!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

GEEN LED voor meerkosten. Hecht geen waarde aan een disco op mijn thuiskantoor ;) Open case mag, ook geen prio.
Hoeft niet fraai; liever oude case en 50 euro extra voor hardware upgrade.
Een DVD lezertje voor mijn oude games staat wel hoog op het lijstje. Als oude win-XP-based lezers niet meer lukken, graag voorstel met nieuwe DVD lezer (brander hoeft dan niet, bewaar ik deze PC).
PSU die kan meeschalen naar energiebehoefte graag, tijdens werk (remote desktop) hoef ik niet de volle 900W te verbruiken als dat mogelijk is.
Kast staat onder bureau tegen muur, geen restricties afmetingen. Beetje extra voetverwarming ook geen probleem.
Ik luister erg graag muziek via diverse geluidssystemen (boxen, studiomonitoren etc). Mocht er iets zijn wat extra goed is voor muziek heeft dat zeker mijn interesse.
Streamen en dat soort dingen doe ik niet en ook totaal geen behoefte aan in de toekomst.
Wat extra werkgeheugen voor photo-editing/video bewerking wel fijn, maar mijn huidige 4gb trekt dat ook nog redelijk.

Ik heb vroeger zelf PC's in elkaar gezet. Zo spannend en moeilijk is dat allemaal niet, dus aanlevering in componenten geen probleem. Lees nu echter vanalles over BIOS updates, die laat ik graag door een ander uitvoeren.

Ga je overklokken?
Neen, lekker stock en safe. Die jaren heb ik wel gehad.

Wat verwacht je van ons?
Kunnen jullie op basis van bovenstaande iets voor mij adviseren? Ik ben tot onderstaande lijst gekomen op basis van andere advisen.

Daarbij advies gevraagd voor monitoren: Ik heb nu twee oude FULL-HD monitoren, waarvan 1 LG Ultrawide (2021, LG 29wp500, 75Hz) en 1 gewoon oud (2009, LG Flatron W2442PA). Ultrawide is erg fijn werken. Zijn mijn monitoren zeer beperkend voor mijn game-prestaties?

Ik hoor bijzonder graag van jullie! Hartelijk dank alvast! Doos koekjes of kratje bier voor diegene die een mooie build voor mij kan maken! :D

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 149,-€ 149,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 104,90€ 104,90
1VideokaartenMSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X 12G OC€ 469,-€ 469,-
1BehuizingenSharkoon M25-W Zwart€ 76,-€ 76,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 86,90€ 86,90
1VoedingenCorsair RM650 (2021) Zwart€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 145,-€ 145,-
Totaal€ 1.150,60

Alle reacties

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-01 14:39
Even een dingetje opgooien. Als die oude het nog doet, is het een optie om de ethernet kabel daar uit te halen en die gebruiken voor de oude games van cdtje?

Ben bang dat je anders altijd loopt te kloten met te nieuwe drivers, games moeten runnen in compatibility mode.

Garantie dat oude games goed gaan draaien op nieuw systeem kan (denk ik) niemand je geven. Dat het een geklooi gaat worden wel.

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:55
Een kleine noot bij die oude spellen: het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de digitale restricties management ervan flink roet in het eten zal gooien als je die probeert te draaien op win10. Wellicht dat je een stukje van de nostalgie opzij zetten moet en het met een bijgewerkte digitale editie moet doen.

Far cry en rollercoaster tycoon (en rct 2) zijn regelmatig voor een appel en een ei in de aanbieding bij gog (dus gegarandeerd vrij van drm), van battlefield 1942 weet ik niet of er een digitale editie bestaat.

Voor rollercoaster tycoon is er ook nog de herimplementatie openRTC2 die, naar ik begrepen heb, ook werkt met de originele data bestanden van het eerste rtc spel: https://github.com/OpenRC...g-RCT1-scenarios-and-data

[Voor 19% gewijzigd door emphy op 11-01-2023 13:58]

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
De ASRock B550M Steel Legend is tegen een meerprijs van €25 wat luxer uitgerust met een snellere netwerkaansluiting, betere audiochip en optische aansluiting voor audioapparatuur.

Eventueel nog een behuizing voor een paar euro extra die wat minder low-budget oogt: Fractal Design Pop Air Black Solid

[Voor 28% gewijzigd door Boris1986 op 11-01-2023 14:57]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Ik ben dus niet de enige die over het spelen van oude games valt.

Met moderne versies van Windows, is het niet zo makkelijk om die oude spelletjes nog aan de praat te krijgen. En voor de meeste is dat zeker niet de cd er in en spelen. Inderdaad oude DRM, maar ook gewoon Windows die niet (zomaar) met zulke oude software om kan gaan.

Of je moet gaan dualbooten naar een oudere Windows, maar dan kom je weer in de problemen met de ondersteuning voor moderne hardware. Virtual Machine is misschien een goede optie.

Qua cd/dvd spelers, als het Sata is zou het gewoon moeten werken, als het Pata is moet je gewoon andere kopen. Kost ook helemaal niets meer tegenwoordig. Maar als het alleen voor die oude spelletjes is, zou ik ze gewoon achterwege laten. Dat zou ik op een andere manier oplossen. (rippen van de cd/dvd, of ze inderdaad goedkoop online kopen)

Oh, en voor de duidelijkheid, een 900W voeding betekent niet dat die voeding constant 900W aan het verbruiken is, gelukkig. De voeding gebruikt gewoon wat er nodig is voor het systeem, plus een paar procent voor het omschakelen van de stroom. (de efficiëntie)
Als jou systeem 100W verbruikt, zal de voeding maar iets meer als 100W verbruiken.
900W is gewoon het maximale wat je er constant uit kan halen.

[Voor 53% gewijzigd door WEBGAMING op 11-01-2023 15:13]

• nl dutchy jay
Dank allen voor de reacties. Als oude games echt zo´n probleem gaat worden, dan is dit systeem behouden schijnbaar nog een realistische optie. Jammer, maar is niet anders.

Ik zou wel graag de mogelijkheid blijven houden voor een dvdspeler.

@Boris, dank voor de suggesties. Ik heb ze overgenomen. Ik kom dan op onderstaande setup.
Is een 3060/3070 geen upgrade verder? Heeft die fractal wel plek voor een CD-spelertje?
En zit dit mobo ook met zo'n BIOS update te klooien?

Thanks!

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 152,95€ 152,95
1MoederbordenASRock B550M Steel Legend€ 129,90€ 129,90
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 83,49€ 83,49
Totaal€ 1.187,04

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:55
Die Fractal heeft zelfs plek voor 2 5.25" drives! (achter een paneeltje verstopt in de onderkant van de kast).

De closed sidepanel is helaas wel redelijk moeilijk verkrijgbaar op het moment als ik het zo zie;
de glasplaatvariant uitvoering: Fractal Design Pop Air Black TG Clear is beter beschikbaar.

Een wat oudere Focus G is in principe ook nogsteeds gewoon prima voor een mooie prijs: uitvoering: Fractal Design Focus G Zwart

• nl dutchy jay
Dank voor alle reacties!
Laatste vraagjes; dit moederboard is goed, straight out of the box? Geen ingewikkelde BIOS updates die ik het beste door de winkel kan laten uitvoeren?

Voldoende fans in de case zelf, geen losse bij te bestellen?

• Boris1986
  • Nu online
nl dutchy jay schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:13:
Dank voor alle reacties!
Laatste vraagjes; dit moederboard is goed, straight out of the box? Geen ingewikkelde BIOS updates die ik het beste door de winkel kan laten uitvoeren?

De 5600 is iets later uitgekomen dan de B550 moederborden. Of het exemplaar dat je van de winkel krijgt de 5600 direct herkent hangt ervan af wanneer deze exact van de band is afgerold en dus hoe oud de bios is. Je zou dit na kunnen vragen bij de winkel en anders kunnen ze meestal de bios tegen een vergoeding updaten (€10-15).

• Razortek
nl dutchy jay schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:13:
Dank voor alle reacties!

Welk moederbord en welke case bedoel je nu trouwens?

• nl dutchy jay
Razortek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:47:
[...]

Welk moederbord en welke case bedoel je nu trouwens?
Die van´t laatste lijstje. Excuus, had inderdaad nog niet mn case veranderd :)
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 149,-€ 149,-
1MoederbordenASRock B550M Steel Legend€ 129,90€ 129,90
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 61,50€ 61,50
Totaal€ 1.161,10

• Razortek
De twee fans zouden in principe wel genoeg moeten zijn, zoveel warmte produceert alles niet echt van je componenten.
Zou het gewoon even aankijken; kan altijd later er nog een stel bij halen.

• Boris1986
  • Nu online
Razortek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:48:
De twee fans zouden in principe wel genoeg moeten zijn, zoveel warmte produceert alles niet echt van je componenten.
Zou het gewoon even aankijken; kan altijd later er nog een stel bij halen.
Persoonlijk zou ik zelf wel gewoon meteen een 120mm PWM fan meebestellen om aan de achterzijde te plaatsen. Een beetje fatsoenlijke heb je al voor €5-8 en als je achteraf nog gaat nabestellen ben je vaak net zoveel kwijt aan de verzendkosten als aan de fan zelf.

[Voor 3% gewijzigd door Boris1986 op 12-01-2023 00:07]

• nl dutchy jay
Ha iedereen. Dank voor jullie hulp! PC is compleet en samengesteld volgens bovenstaande specs incl de fan. Werkt als een zonnetje!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee