Canvast lijsten maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:48
Hallo medeklussers.
Mijn vrouw is fanatiek acryl schilder en heeft daardoor nogal wat canvas schilderijen die ze wil inlijsten.
Ze wil graag deze lijsten aanschaffen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCiqHYWtIeA4hYOAnNnaJIJ8kEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iAhnSGLN5vPZSRkMwpIae9Tl.png?f=fotoalbum_large

Hoe fanatiek ik ook google, gemiddeld genomen kom ik niet goedkoper uit als 40,- per meter lengte.
Met 10 schilderijen van 80x80 zit je al zo over de €1000,- voor een "paar latjes" :X

Ik wil ze daarom zelf in lengtes gaan maken door 2 geschaafde vuren latten tegen elkaar te lijmen, daarna onder 45gr op lengte te zagen en deze te verbinden en daarna te spuiten/schilderen.
Ik zit met de verbinding in mijn maag. de rechthoekige/vierkante lijst moet natuurlijk wel haaks en kruislings correct staan.
Tevens ben ik niet zeker of enkel verlijmen van de 45gr kopse hoeken wel voldoende is.

Zijn hier handige hulpgereedschappen voor om dit enig sinds strak te kunnen monteren/verlijmen?
Is vraag mij ook af of geschaagds vuren hout wel kwalitatief goed genoeg is ivm krom trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 07:07
Voor het maken van een goede 90° verbinding zijn er hoekklemmen.

Voor de stevigheid kan je deuvels of lamello's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-06 10:25
Denk trouwens dat het met stevigheid ook wel goed zit. Zolang je maar niet zelf aan de lijsten gaat hangen, natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Wel een fatsoenlijke verstekzaag kopen. Met zo'n plastic verstekbakje van de gamma of een goedkope afkortzaag ga je geen hoeken perfect op 45 graden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 07:09
Ik ben me hier toevallig ook in aan het verdiepen (geweest) de afgelopen dagen (en ook in het zelf opspannen van canvas).

Baklijsten maken is volgens mij niet super lastig en al helemaal niet als je een afkortzaag en/of zaagtafel hebt. Bekijk anders even dit filmpje (een van de betere denk ik, maar dus ook meest arbeidsintensief: YouTube: How to Make Floating Picture Frames, of YouTube: How to Make a Float Frame without a Table Saw waarbij geen zaagtafel wordt gebruikt). De hoekklemmen die @dubbeldekkert aanraadt worden door veel van de DIY youtubers niet gebruikt, die gebruiken goede (schilders)tape (check bijvoorbeeld YouTube: How to make a floating frame for a canvas painting or print).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Bedankt voor de reacties. Het werken met tape op de hoeken had ik vaker gezien maar niet meer aangedacht! Verder heb ik de 90gr klemmen aangeschaft en nu moet ik nog even uitkijken naar een goede afkortzaag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 13:56
Misschien overbodig, maar ik zou bij het aanschaffen van een afkortzaag wel voor een bekend merk gaan. Over het algemeen is goedkoop duurkoop.

Ik heb zelf een afkortzaag van Parkside (lidl) en een Makita, en het is een wereld van verschil. Die van de lidl is prima als je een schuurtje gaat bouwen of wat hout in moet korten voor een scheidingswand of voor de openhaard, maar daar is alles wel mee gezegd. Het doet even wat pijn aan je bankrekening, maar je hebt er zoveel meer plezier van.

Nog een gratis tip, bij de Hornbach hebben ze laagste prijs garantie, als je een product ergens anders goedkoper vind krijg je 10% korting. Het gebeurt regelmatig dat afkortzagen daar net een paar euro duurder zijn dan bij een webshop, dus krijg je 10% terug. Dat scheelde op mijn Makita iets van 35 euro ofzo.

Edit: gratis voorbeeld:
https://www.gereedschapce...aag-1430w-260-x-30mm.html
https://www.hornbach.nl/p...rtzaag-ls1018ln/10067478/

[ Voor 9% gewijzigd door Erkel op 13-01-2023 22:14 ]

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Interessant. De laagste prijsgarantie geldt dus ook voor internetshops als vergelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
barry86 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:14:
Interessant. De laagste prijsgarantie geldt dus ook voor internetshops als vergelijk?
Ja bij mij wel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ik zag deze voorbij komen:
DeWalt DWS774-QS.
Alleen wat prijzig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
Alles is duurder geworden, de zaag waar ik naar verwees hierboven was een jaar geleden 350 euro ofzo (excl korting) daar is in minder dan een jaar tijd 70 euro bijgekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:32
Je kunt evt ook raamhoeken gebruiken voor sterke hoekverbindingen
Pagina: 1