Toon posts:

Mogelijkheden elektrisch verwarmen water vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:37
Onze hoekwoning is 2014/2015 gebouwd.
De woning is voorzien van een gas-CV ketel met radiatoren door het hele huis en vloerverwarming in de vloer van de beneden verdieping.

We verwarmen sinds eind 2021 middels airco's (L/L, Daikin, multisplit met 3 binnenunits, 6,8kw buitenunit).

Stroomverbruik is daardoor vrij hoog met +- 6000-7000kwH. Gas daarin tegen laag met in 2020 235m3.

Afgelopen zomer heb ik 12 PV panelen geplaatst (4500wP) en ben van plan er nog een aantal bij te plaatsten.

Echter bij buitentemperaturen onder de pak hem beet 8 a 5 graden krijgt deze het lastig om de benedenruimte (woonkamer en keuken aaneen) boven de 20 graden te houden.
Misschien kan het komen vanwege een te kleine binnenunit (3.5 kw) voor deze ruimte?

De airco staat over het algemeen de gehele dag te verwarmen, ook als we overdag werken zijn. De airco krijgt het niet voor elkaar om

Op koude dagen en bv aan het begin van de avond stoken we daarom regelmatig bij met een elektrisch kacheltje in de woonkamer. Om zoveel mogelijk warmte uit de binnenunit te krijgen hebben we deze vaak op de hardste stand qua blazen staan.

Ik zit met het idee om de vloerverwarming beneden af te scheiden van de rest van het CV-circuit en te voorzien van een elektrisch verwarmingselement of elektrische cv-ketel.

Het afsluiten zou gemakkelijk gedaan kunnen worden door 2 kleppen/afsluiters te plaatsen op de leidingen lopend vanaf de steigleidingen (in koof) naar de vloerverwarmingspomp en verdeler die in een trapkast geplaatst zijn.
De vloerverwarming zou dan zijn eigen elektrische verwarmingsbron moeten hebben.

Wat zijn hier de mogelijkheden voor en wat zijn jullie ervaringen? Zelf denk ik aan elektrische CV-ketel of doorstroomunit?

Wanneer gaat de vloerverwarmingspomp draaien? Is dit wanneer hij een delta ziet tussen in- en aanvoer in het verdeelblok?

Aansluiten kan ik allemaal zelf.

[Voor 3% gewijzigd door Burning_Tyre op 11-01-2023 12:00]

4755wp met Enphase IQ7+ op ZO (125 graden) PVOutput

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gebruik je de radiatoren wel? Ik zou juist de vloerverwarming op de gas-CV laten draaien en alle radiatoren uitschakelen als je ze toch niet gebruikt.

Gas is momenteel goedkoper om mee te verwarmen dan CoP 1 elektrisch. Een elektrische CV is CoP 1 en daarmee (afgezien van misschien een hout- of petroleumkachel) de slechtste keuze.

Een vloerverwarmingspomp draait in principe altijd, enkel als je hem in een vloerverwarmingsschakelaar in het stopcontact stopt (die de pomp aan/uit zet bij warmtevraag en af en toe om vastlopen te voorkomen) draait hij niet. Ook belangrijk: Als de pomp lang niet draait loopt hij dus vast.

[Voor 50% gewijzigd door pagani op 11-01-2023 12:06]

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-02 17:53
Als je toch al into de warmtepompen bent zou je er ook een L/W warmtepomp op kunnen zetten.
Kan een hybride zijn maar kies dan wel 1 die in de toekomst ook je warmwater kan voorzien.

Bedenk wel dat als je van de vloerverwarming een apart systeem maakt er dan ook weer een expansievat en overdrukbeveiliging op moet.

Ben benieuwd wat het gaat worden!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo 10-3, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Burning_Tyre
pagani schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:04:
Gebruik je de radiatoren wel? Ik zou juist de vloerverwarming op de gas-CV laten draaien en alle radiatoren uitschakelen als je ze toch niet gebruikt.

Gas is momenteel goedkoper om mee te verwarmen dan CoP 1 elektrisch. Een elektrische CV is CoP 1 en daarmee (afgezien van misschien een hout- of petroleumkachel) de slechtste keuze.

Een vloerverwarmingspomp draait in principe altijd, enkel als je hem in een vloerverwarmingsschakelaar in het stopcontact stopt (die de pomp aan/uit zet bij warmtevraag en af en toe om vastlopen te voorkomen) draait hij niet. Ook belangrijk: Als de pomp lang niet draait loopt hij dus vast.
Radiatoren staan allemaal dicht gedraaid. Zo ie zo hebben we boven op de slaapkamers geen warmte nodig. Het huis is redelijk nieuw en goed geïsoleerd. Door alleen beneden te verwarmen wordt het boven ook niet kouder als een graad of 18. Prima om in te slapen.

Vloerverwarming op cv-gas gebruiken we sporadisch. Alleen als de airco het echt niet trekt of te lang uit heeft gestaan. Dan hoog ik met de vloerverwarming de temperatuur op en de airco kan vervolgens voldoende vermogen toevoegen om het redelijk op temperatuur te houden.
Tevens gebruiken we dus een elektrisch kacheltje (cop 1) voor dezelfde functie.

De vloerverwarmingspomp is van het type Grundfos alpha 2 autoadapt en zou 'slim' zijn (m.a.w. er is geen losse schakelaar nodig).
CvP_tweakers schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:16:
Als je toch al into de warmtepompen bent zou je er ook een L/W warmtepomp op kunnen zetten.
Kan een hybride zijn maar kies dan wel 1 die in de toekomst ook je warmwater kan voorzien.

Bedenk wel dat als je van de vloerverwarming een apart systeem maakt er dan ook weer een expansievat en overdrukbeveiliging op moet.

Ben benieuwd wat het gaat worden!
Ik dacht met een relatief lage investering (1000-2000 euro) in ieder geval het elektrisch kacheltje in de woonkamer weg te kunnen doen. Tevens vind ik de warmte komend vanaf de vloerverwarming stukken aangenamer dan die van het elektrische kacheltje (erg plaatselijk).

Door te werken met (4) kleppen denk ik een lokaal systeem te kunnen maken met een elektrische cv voor de beneden verdieping, en eventueel voor de toekomst of als backup de gas-cv. (mocht gas toch weer erg goedkoop worden)

Een andere gedachte die ik heb is dat we een te kleine binnenunit (3.5kw FTXM35R) hebben gekozen voor de beneden verdieping. Die zou ik relatief eenvoudig kunnen vervangen door hetzelfde type met meer vermogen.(bv 5Kw)
Maar dan is meer de vraag, hoe weet ik zeker dat het is: de huidige binnenunit te weinig vermogen levert omdat deze te klein is gekozen of kan de buitenunit het niet aan vanwege te lage buitentemperatuur..

[Voor 48% gewijzigd door Burning_Tyre op 11-01-2023 12:58]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-02 17:16
Elektrisch de vloerverwarming aanslingeren is veel duurder dan gewoon de CV ketel gebruiken.
Tenzij je een warmtepomp neerzet tenminste.

Idem voor een elektrische kachel.

Beide zijn gewoon belachelijk inefficiënt met een COP van 1.
Uit mijn hoofd kun je voorzichtig gerekend prima 6KWH uit een kuub gas halen. Is je gasprijs (meer dan) 6 maal zo hoog als de elektraprijs? Zeker onder het energieplafond verwacht ik dat niet.

En hoewel die later weer vervalt, wordt het salderen van de PV ook steeds minder. Dus in de koude dagen van het jaar moet je steeds meer gaan inkopen ipv verrekenen.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-02 16:50
hoe maak je nu je warmwater? Is gasvrij een optie (scheelt de vastrecht kosten)?

Ik zou eerder denken aan een klein monoblock warmtepomp

• Burning_Tyre
timberleek schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:57:
Elektrisch de vloerverwarming aanslingeren is veel duurder dan gewoon de CV ketel gebruiken.
Tenzij je een warmtepomp neerzet tenminste.

Idem voor een elektrische kachel.

Beide zijn gewoon belachelijk inefficiënt met een COP van 1.
Uit mijn hoofd kun je voorzichtig gerekend prima 6KWH uit een kuub gas halen. Is je gasprijs (meer dan) 6 maal zo hoog als de elektraprijs? Zeker onder het energieplafond verwacht ik dat niet.

En hoewel die later weer vervalt, wordt het salderen van de PV ook steeds minder. Dus in de koude dagen van het jaar moet je steeds meer gaan inkopen ipv verrekenen.
Ik denk dat je gelijk hebt, dat (bij)verwarmen met gas goedkoper is dan elektrisch kacheltje of elektrisch cv.

Ik meende zelfs dat er bij gas 8 a 9kw warmte-energie uit een kuub gehaald kan worden (afhankelijk van soort/kwaliteit gas).

cv-ketel gas:
€ 1,45 per m3 gas voor 8kw warmte energie = 1.45 / 8 = € 0.18125 per kw warmte energie uit gas

De airco met COP +- 4.5:
€ 0,40 per kwh stroom, 1kwh stroom is 4.5kw warmte energie 0,40 / 4.5 = € 0.09 per kw warmte energie uit airco
MSXBas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:23:
hoe maak je nu je warmwater? Is gasvrij een optie (scheelt de vastrecht kosten)?

Ik zou eerder denken aan een klein monoblock warmtepomp
Warm water voor douchen gaat via de CV-ketel (gas), in de keuken heb ik een kleine elektrische boiler geplaatst. We koken op inductie.

Helemaal gasvrij is nu nog niet mogelijk. Ik verwarm 80/90% met de airco, maar moet soms wat bijstoken.

Maar zoals gezegd, ben ik erg benieuwd of ik de binnenunit waarmee ik de woonkamer verwarm niet te klein gekozen heb. (3.5kw)
Deze zou ik wellicht eenvoudig kunnen vervangen voor een 5kw variant.

Toen ik deze airco installatie heb gekozen en heb aangelegd was de insteek koelen, verwarmen was totaal nog niet aan de orde toen. (zomer 2021) Was leuk dat dat ook kon, maar niet de hoofdreden.

[Voor 10% gewijzigd door Burning_Tyre op 11-01-2023 13:45]

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Burning_Tyre schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, dat (bij)verwarmen met gas goedkoper is dan elektrisch kacheltje of elektrisch cv.

Ik meende zelfs dat er bij gas 8 a 9kw warmte-energie uit een kuub gehaald kan worden (afhankelijk van soort/kwaliteit gas).

cv-ketel gas:
€ 1,45 per m3 gas voor 8kw warmte energie = 1.45 / 8 = € 0.18125 per kw warmte energie uit gas

De airco met COP +- 4.5:
€ 0,40 per kwh stroom, 1kwh stroom is 4.5kw warmte energie 0,40 / 4.5 = € 0.09 per kw warmte energie uit airco

[...]

Warm water voor douchen gaat via de CV-ketel (gas), in de keuken heb ik een kleine elektrische boiler geplaatst. We koken op inductie.

Helemaal gasvrij is nu nog niet mogelijk. Ik verwarm 80/90% met de airco, maar moet soms wat bijstoken.
Waarom niet een monoblock warmtepomp waarmee je vloerverwarming en warm water gaat doen zodat het gas er uit kan? Met een lucht-water warmtepomp moet je makkelijk een sCOP van 5 kunnen halen voor het verwarmen van de vloer.

Ik zou dan er wel een pomploze verdeler tussen zetten of de huidige ombouwen.

Qua kosten denk ik dat als je zelf een beetje goed zoekt en zorgt dat je recht op subsidie hebt het heel beheersbaar kan houden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee