Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:20
Foto's
Huidig bovenaanzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jem4JBPnjO5et7z5IMUq5SDfPA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g2fbwvrHHAVsh267IdZxb4MO.jpg?f=user_large

Bovenaanzicht na installatie voorgesteld systeem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUKYectjWrwUKtnoOA1G-Bu66_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NN78BzSt0rxn9qaFnqURXlbh.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast vooraanzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfosMaydZ8var97Ro8XVLxNR4gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skhLebRktlr7ZImtqHoVKiGN.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting Liander

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JP87vSUTf1dOhmK8LmJCwattBQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WfkyEgluXCUGj7nNfchBLzT.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenaanzicht bouwtekening zolderetage incl. dakkapel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O13LsqnC4jCuQ9jLmxAqw4D3OWE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MPz7AKNdXVXYREjnA8lK5pm7.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Weet niet precies. Voldoende voor de opstelling zoals in bovenstaand plaatje in ieder geval.
Schaduw
Er is een paar momenten per dag door de stand en draaiing van de zon een kortdurende schaduw aan de zijkant van de dakkapel, maar gezien de hoogte en stand van de zon is dit gedurende de maanden april - oktober minimaal.

De vraag is of deze schaduw meegenomen dient te worden bij de keuze van het systeem?
Jaarverbruik
+/- 3600 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Standaard huisaansluiting 3x25A
Budget en doel
Voor nu:

Besparen op stroomverbruik en energierekening

Voor straks:

Zeker: In de toekomst een elektrische auto (segment Volvo XC60/BMW iX3)
Waarschijnlijk: In de toekomst een 2e elektrische auto (zeer weinig km's. Segment Zoë)
Misschien: In de toekomst een thuisbatterij
Wie gaat het project uitvoeren
Hebben nu een offerte van een lokale, goed aangeschreven club: Damsma Solar
Bijhouden van data
Fijn als we het een beetje kunnen inzien. Hoeft niet fancy.
Reeds verkregen offertes
1 (deze)
Regio
Noord-Holland Noord.
Offerte
De installatie bestaat uit 13 zonnepanelen van het merk DMEGC, van elk 405 Wp, met een totaalvermogen van 5.265 Wattpiek. Met een dergelijke installatie kan een jaarlijkse productie worden behaald van 4.911 kWh.

Werkzaamheden
- Levering en montage van de zonnepanelen.
- Levering en montage van de omvormer.
- Het aanbrengen en afdichten van de dakdoorvoer schuindak.
- De bekabeling naar de meterkast.
- Het plaatsen van een nieuwe groep in de meterkast.
- Meerpijs dakdoorvoer platdak € 145,- excl. btw.

13 DMEGC-405-Full Black / 1708 -1134 € 2.586,58
1 Goodwe 5000-DT-G2 3F / Wifi / 10 jaar garantie € 965,71
1 Van der Valk montagesysteem € 633,77
1 Klein materiaal € 50,00
1 Materiaal & AC / DC Bekabeling € 470,18
1 NEN 1010 Aardlek groep in meterkast en aarding onderconstructie € 66,00
1 Toeslag 3 fase aardlek en AC-kabel € 188,50
1 Steiger / RSS systeem / valbeveiliging € 40,00
13 Montage kosten € 630,50
1 Transport & voorrijkosten incl. laden en lossen € 65,00
13 Meerwerk gehaakte pannen per paneel € 65,00

* * * Quality & Garantie is 15 % korting op omvormer en/of zonnepanelen
tegen de dan geldende aankoop bedrag na fabrieksgarantie t/m 15e jaar en is
een GRATIS aanvulling op de fabrieksgarantie & geen bijkomende kosten vanuit
Damsma Solar. € 0,00

Binnen de branche hebben wij te maken met enorme stijgingen van producten
en materiaal. Bij akkoord gaan van deze offerte geeft u het recht om een
stijging tot maximaal 3% ,over het netto bedrag, in deze overeenkomst op te
nemen. € 0,00

Totaal excl. BTW: € 5.761,24
BTW 0%: € 0,00
Totaal incl. BTW: € 5.761,24
Vragen/opmerkingen
Er gaat nog een klein bedrag van de offerte af. Bovenop de dakkapel hebben we bij installatie namelijk al een waterdicht manchet laten installeren naar de vliering. Op de vliering zelf bevindt zich al een loze leiding naar de meterkast. Op de vliering is geen UTP maar wel uitstekende wifi (AP staat er praktisch onder)
  • Op het plaatje lijkt het niet helemaal uit te komen, maar als we nu na nameten van de werkelijke situatie aan de rechter (noord) zijde van de dakkapel nog eens òfwel 2 (past sowieso) ofwel 4 panelen extra laten leggen, zou dit zinvol zijn in onze situatie?
  • Is dit systeem in de toekomst te koppelen aan een thuisbatterij?
  • Zijn deze omvormer en panelen van goede kwaliteit, of moeten we nog ergens op bedacht zijn/rekening mee houden?
  • Gaan de momenten van schaduw aan de zijkant van de dakkapel goedkomen met dit systeem, of is ook een beperkte schaduw iets om rekening mee te houden en wellicht mee te wegen in de keuze voor het systeem?
  • Meerprijs voor een SolarEdge SE5K-RWB omvormer met 13 Solar Edge S500B Optimizer 500WP optimizers is €1.637,37 excl. btw. Is dit het overwegen waard? Wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijk systeem en rechtvaardigen de voordelen deze meerprijs in onze situatie?
Tot slot: Mochten jullie nog andere vragen hebben dan hoor ik dat graag. Ik ben als leek geneigd te zeggen dat ik erg tevreden ben met deze offerte qua voorstel en prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoepla33 op 11-01-2023 11:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:55
Is gewoon erg goede aanbieding. Ik heb voor exact dezelfde configuratie een offerte voor 7500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:39
Ja ik zou hier zelf voor tekenen. Ik heb hier verschillende offertes liggen en ben van plan ook een topic te openen, maar ik kom niet in de buurt van deze prijs. Ik krijg daar maximaal 8 panelen voor en dat is dan ook het goedkoopste, de rest is flink duurder.

Zover ik weet is GoodWe ook bezig met thuisaccu's, dus het zou geen probleem moeten zijn die later aan te sluiten. Overigens heb ik het daar zelf ook bij meerdere offertevragen over gehad, maar ik had vooral het idee dat men zomaar 1000 euro extra rekent om 'voorbereid te zijn op de toekomst', terwijl dat gewoon onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:38
Prijs is uitstekend. Echt heel uitstekend.

Panelen op de dakkapel zie ik als nuttig, maar de 3 fase GoodWe, of eigenlijk elke andere 3 fase string omvormer kan niet omgaan met een string van 4 of zelfs minder

Een losse kleine enkelfase omvormer daarvoor kan, of solaredge.

In de basis gaat solaredge per paneel weinig winnen, de enige bron van schaduw is zo te zien de dakkapel en daar gaat een string omvormer bijna evengoed mee om.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:34
Heel nette prijs, mede omdat de montagekosten reëel zijn ipv buitensporig.

Waarom geen panelen ten noorden van de dakkapel? Daar passen nog 4 panelen wat een betere investering is dan SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
Uszka schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:41:
Heel nette prijs, mede omdat de montagekosten reëel zijn ipv buitensporig.

Waarom geen panelen ten noorden van de dakkapel? Daar passen nog 4 panelen wat een betere investering is dan SolarEdge.
Wij hebben in de offerte aanvraag gezegd dat we 3600 kWh per jaar verbruiken en overcapaciteit willen creeren voor in de toekomst 1 of 2 elektrische auto's en eventueel een thuisbatterij of een hybride warmtepomp. Het bedrijf kwam vervolgens met deze totaalcapaciteit.

Ik begrijp dat het voor deze prijs en als ze toch bezig zijn beter is om een soort omgekeerde U neer te leggen met een rij aan beide zijden? Kun je misschien nog iets meer toelichten waarom dit verstandig is?

Dit is een andere maatvoering panelen, maar het idee is hetzelfde; Zoiets dus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCOxKzUtI4YkSjbPE8i31rJl1DQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Kg620ohzSa4tvxfK1JaHevd.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Hoepla33 op 11-01-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Hoepla33 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Wij hebben in de offerte aanvraag gezegd dat we 3600 kWh per jaar verbruiken en overcapaciteit willen creeren voor in de toekomst 1 of 2 elektrische auto's en eventueel een thuisbatterij of een hybride warmtepomp. Het bedrijf kwam vervolgens met deze totaalcapaciteit.

Ik begrijp dat het voor deze prijs en als ze toch bezig zijn beter is om een soort omgekeerde U neer te leggen met een rij aan beide zijden? Kun je misschien nog iets meer toelichten waarom dit verstandig is?

Dit is een andere maatvoering panelen, maar het idee is hetzelfde; Zoiets dus?

[Afbeelding]
1300kW is erg weinig overcapaciteit als er 2 EV's en een warmtepomp in aantocht zijn. Een EV heeft voor elke 10.000 km 1500 - 2000kWh nodig en een WP zal per jaar minimaal 1500 kWh verbruiken. Daarom mijn advies het dak helemaal vol te leggen.

Omgekeerde U idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
Als we aan de andere zijde van de dakkapel nog 4 panelen erbij laten leggen, is het dan een probleem dat daar gaandeweg de middag wellicht iets meer schaduw op valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:57
Nee, want er zitten diodes in de panelen die zorgen dat de stroom van de panelen die wel in de zon liggen gewoon verder kan. Verlies is enkel de spanning die over de diodes valt en dat is minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoepla33
Update offerte. Ik denk dat we er vanavond een klap op geven:

Is wel een stuk duurder, maar veel meer overcapaciteit en in deze opstelling ook direct voorbereid voor een thuisbatterij en/of eventuele elektrische auto die kan fungeren als...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx-m0YLgCLTCuGNVqYN951CvO78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w7Ll5VbOrjUAHylrcTjXHwfY.jpg?f=user_large

17 DMEGC-405-Full Black / 1708 -1134 € 3.382,46
1 Solar Edge 3 Fase 6K € 1.508,22
17 Solar Edge S440 Optimizer 440WP € 990,08
1 Van der Valk montagesysteem € 912,96
1 Klein materiaal € 50,00
1 Materiaal & AC / DC Bekabeling € 470,18
1 NEN 1010 Aardlek groep in meterkast en aarding onderconstructie € 66,00
1 Toeslag 3 fase aardlek en AC-kabel € 188,50
1 Steiger / RSS systeem / valbeveiliging € 40,00
17 Montage kosten € 824,50
1 Transport & voorrijkosten incl. laden en lossen € 65,00
17 Meerwerk gehaakte pannen per paneel € 85,00
1 * * * Quality & Garantie is 15 % korting op omvormer en/of zonnepanelen
tegen de dan geldende aankoop bedrag na fabrieksgarantie t/m 15e jaar en is
een GRATIS aanvulling op de fabrieksgarantie & geen bijkomende kosten vanuit
Damsma Solar. € 0,00

1 Binnen de branche hebben wij te maken met enorme stijgingen van producten
en materiaal. Bij akkoord gaan van deze offerte geeft u het recht om een
stijging tot maximaal 3% ,over het netto bedrag, in deze overeenkomst op te
nemen. € 0,00

Totaal excl. BTW: € 8.582,89
BTW 0%: € 0,00
Totaal incl. BTW: € 8.582,89

* Meerprijs voor een SolarEdge SE5K-RWB omvormer met 13 Solar Edge S500B Optimizer 500WP optimizers is €104,78 excl. btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Waar zit de voorbereiding voor een thuisaccu dan in deze offerte?

Ook hier weer: SolarEdge maakt het onnodig duur. Voor het kleine beetje schaduw van de dakkapel heb je geen SE nodig. Hou het goedkoop en simpel, des te sneller is de installatie terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:38
Deze SE6K kan geen accu

De SE5K-RWB misschien - staat nog altijd in de datasheet als na firmware update en beloofd in installateur-nieuwsbrief. Ik zou er niet op gokken. Ik heb die omvormer, stond toen in datasheet dat er accu op kon. Daarna verdwenen uit datasheet. Indien het komt mooi meegenomen, maar wat mij betreft de gok niet waard.

Eens met @Uszka dat solaredge een duurdere luxe is hier, maar de prijs is gewoon prima voor het gebodene
Gehaakte pannen is ook iets lastiger werken. Dus keurig offerte wat bij betreft van Damsma

Optie: SE7K, dan kan eventueel de dakkapel vol.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 12-01-2023 20:17 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1