Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-07 13:26
Goedemorgen allemaal!

Ik ben nu al een paar dagen aan het inlezen op wat ik het beste kan gebruiken;
Een enkele RCA van de versterker naar de subwoofer LFE poort
Of een Y split RCA van de versterker in de L (LFE) en R poort van de sub

Online vind ik verwarrende adviezen, de één zegt dat een Y Split beter is, de ander zegt dat LFE beter is.
De ander zegt weer dat het helemaal niets uitmaakt en weer een ander zegt dat Y beter is voor muziek en LFE beter voor home cinema.

Mijn setup is een Denon AVR X1600H en 2x Klipsch R-100SW
Nu aangesloten met een RCA naar 2x RCA in beiden poorten op de subs

Wat zijn jullie meningen hierover?

Wat ik al heb gevonden is;
- Y Splitter kan storing geven
- Y Splitter kan zuiverder signaal geven
- Y Splitter kan resulteren in 3db meer input

- LFE only kabel kan een ruis geven (En anderen zeggen dat over de Y)
- LFE werkt vooral goed voor films en niet voor muziek? (Ivm 120 hz regulering)

Maar aangezien alle artikelen en forums en video's tegenstrijdig zijn hoor ik graag jullie mening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:47
ArjanOskam97 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:36:
De ander zegt weer dat het helemaal niets uitmaakt...
Ik sluit me aan bij die groep. Gros van de punten die je aanhaalt zijn mijns inziens inherent aan de storing waar een subwooferkabel gevoelig voor kan zijn. Toename van het aantal dB klopt maar hetzelfde bereik je door het volume een tandje harder te zetten. Het is niet zo dat de subwoofer opeens harder gaat spelen dan zijn max omdat hij twee keer input (Y-kabel) krijgt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
FeaR schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Ik sluit me aan bij die groep. Gros van de punten die je aanhaalt zijn mijns inziens inherent aan de storing waar een subwooferkabel gevoelig voor kan zijn. Toename van het aantal dB klopt maar hetzelfde bereik je door het volume een tandje harder te zetten. Het is niet zo dat de subwoofer opeens harder gaat spelen dan zijn max omdat hij twee keer input (Y-kabel) krijgt.
Kan ik hieruit opmaken dat jij eerder zou adviseren om de subwoofer aan te sluiten zonder Y-Splitter kabel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
ArjanOskam97 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:52:
[...]
Kan ik hieruit opmaken dat jij eerder zou adviseren om de subwoofer aan te sluiten zonder Y-Splitter kabel? :)
Ik zou vooral adviseren te houden wat je nu hebt als het zonder storing werkt en zeker niet terug naar enkel RCA te gaan omdat het beter zou klinken. Ik zie geen meerwaarde in een Y-kabel maar ik zou een Y-subwoofer kabel ook niet laten liggen als ik er eentje nodig had en een enkele is niet meer op voorraad. Let wel, kabel. Adapter zou ik niet aan beginnen met extra overgang en kans op mogelijke storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
ArjanOskam97 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:36:
- LFE werkt vooral goed voor films en niet voor muziek? (Ivm 120 hz regulering)
Volgens mij werkt die 120hz regulering alleen voor het .1 (LFE) kanaal die in het audiospoor van een surround format is gemixt, dus het signaal voor de subwoofer. Muziek is meestal 2.0, en kent dus geen signaal voor het .1 kanaal. Voor muziek geldt dan weer de ingestelde crossover in je receiver.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 11-01-2023 11:47 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 22:56
FeaR schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:51:
[...]

Waarbij toename wel 6 dB is.

Ik zie daar verder ook geen voordeel in dus helemaal eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:25
Is het niet zo dat een Y-kabel ervoor kan zorgen, door het sterkere signaal, dat een subwoofer eerder uit standby komt (auto power-on)? Tenzij je kalibratie hiervoor weer corrigeert natuurlijk :+ .

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 23:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Niet als je ook de gain op je sub lager zet.

In principe is alleen de gain op je sub lager zetten dan ook goed :P. Die Y kabel maakt geen moer uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Auto power on is sowieso een drama. Gewoon op on zetten en een master slave stekkerdoos kopen waar ik de subs op slave gaan. Scheelt je sluipverbruik en werkt altijd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
FeaR schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Ik zou vooral adviseren te houden wat je nu hebt als het zonder storing werkt en zeker niet terug naar enkel RCA te gaan omdat het beter zou klinken. Ik zie geen meerwaarde in een Y-kabel maar ik zou een Y-subwoofer kabel ook niet laten liggen als ik er eentje nodig had en een enkele is niet meer op voorraad. Let wel, kabel. Adapter zou ik niet aan beginnen met extra overgang en kans op mogelijke storing.
Het ding is juist dat ik graag angled kabels wil ivm kabels.
De kabels lopen nu heel onhandig. Ik wil graag 90 graden kabels kopen zodat de kabels achter versterker beter weg kunnen.

Dus vandaar mijn vraag of ik dan niet beter gelijk voor een enkele RCA moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
Jag schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Ik zie daar verder ook geen voordeel in dus helemaal eens
Ik wil overstappen naar kabels die een hoek hebben van 90 graden zodat mijn versterker wat makkelijker in mijn kast past en de draden beter weg kunnen.

Vandaar de vraag of ik beter dan een Y of een enkele kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Jag schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:22:
[...]
Ik kom zowel 3 als 6 dB tegen. Hoe dan ook, niet de reden om te vervangen of als verkooppunt te gebruiken.
ArjanOskam97 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:42:
[...]
Het ding is juist dat ik graag angled kabels wil ivm kabels.
Dat komt in het hele topic niet naar boven. Maar soit, als je wilt vervangen zou ik gewoon voor mono gaan. Maar wat ik zei, mocht je de perfecte kabel zien qua lengte, looks of what so ever en het is een Y dan zou ik die niet laten liggen. Het is allemaal niet zo zwart-wit als je voor jezelf schetst in TS.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 15-01-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanOskam97
FeaR schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Ik kom zowel 3 als 6 dB tegen. Hoe dan ook, niet de reden om te vervangen of als verkooppunt te gebruiken.

[...]

Dat komt in het hele topic niet naar boven. Maar soit, als je wilt vervangen zou ik gewoon voor mono gaan. Maar wat ik zei, mocht je de perfecte kabel zien qua lengte, looks of what so ever en het is een Y dan zou ik die niet laten liggen. Het is allemaal niet zo zwart-wit als je voor jezelf schetst in TS.
Inderdaad, ik heb het niet genoemd in het topic, omdat het mij niet relevant leek of de kabel een 90 graden hoek heeft of niet!

Mochten er nog adviezen zijn voor bepaalde merken hoor ik het graag. Alhoewel dat weer een heel ander onderwerp is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
ArjanOskam97 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:58:
[...]
Inderdaad, ik heb het niet genoemd in het topic, omdat het mij niet relevant leek of de kabel een 90 graden hoek heeft of niet!
Ik doelde op het feit dat je kabels blijkbaar wilt vervangen. Dat kwam niet naar boven, ik zag het meer als algemene discussie. Vandaar dat ik eerder zei dat ik het zo zou laten als het werkt zoals je het nu hebt en geen direct advies gaf voor mono of Y.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 15-01-2023 16:12 ]

Pagina: 1