Vraag

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01 14:25
Wij zoeken voor onze woning een nieuwe CV en zouden graag wat advies ontvangen.

Onze woning is voorzien van vloerverwarming en lage temp convectoren. Het lijkt ons dan handig om een CV met een laag minimaal vermogen te nemen, zodat deze ver kan terug moduleren.

Intergas of remeha.

Momenteel hebben wij een remeha avanta 28c uit 2006. Volgensmij is deze in gas evenals elektra niet heel zuinig. Hebben alleen warm water in de badkamer, regendouche. Beneden een losse close in boiler. Volgensmij heeft onze huidige remeha 12/lmin bij 40 graden, en 8 liter bij 60 graden. Wij vinden dit niet "weinig" voor onze regendouche. Het mag uiteraard wel iets meer.

Echter bij teveel water verbruikt de CV ook weer meer gas? Dus liefst een compromis :)

Eventueel tips voor waar deze aan te kopen, welke website?

[Voor 27% gewijzigd door Stanmy op 11-01-2023 09:52]

Alle reacties

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Intergas Xtreme gaat volgens mij nog steeds het laagste.

Warmtepomp optie al verkend neem ik aan?

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Vloerverwarming en LTV convectoren leent zich juist goed voor een warmtepomp.

• Stanmy
_Apache_ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:51:
Vloerverwarming en LTV convectoren leent zich juist goed voor een warmtepomp.
Bedoel je een hybride warmtepomp?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stanmy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Bedoel je een hybride warmtepomp?
Alleen als je echt geen boiler kwijt kunt.
All electric is -afhankelijk van de installatie- ook prima mogelijk.

• Stanmy
Het gaat vooral om de investering. Daarnaast kan ik een grote waterboiler haast nergens kwijt op mijn zolder...
Zit qua gasverbruik denk ik rond de 900m3 per jaar (geïsoleerde hoekwoning).
Elektra speel ik denk ik gelijk, qua opbrengt/verbruik.

Had van 2 bedrijven het advies gekregen om te wachten met een hybride wtp, omdat ze de huizen amper warm krijgen? .... Gezien de leeftijd van onze CV leek ons het slim om dit dan eerst aan te pakken...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26
Hoe dringend is het (zit je nu in de kou)?
Je maakt je nu zorgen over verbruik van je verouderde ketel; maar een nieuwe ketel zal qua gasverbruik zo goed als geen verschil geven, enkel de circulatiepomp is mss nog een oud type met hoger verbruik (100W verschil tijdens draaien van de ketel, dat zal nu ook in het komende jaar geen deuk slaan in de rekening).
Als het niet superdringend is: ga heel goed de optie om over te schakelen naar een warmtepomp uitzoeken. Een goeie installatie krijgt je huis gemakkelijk warm jaarrond (dus kies een goeie installateur die zijn huiswerk goed maakt om de offerte goed te overwegen).

Hang je nu een nieuwe ketel, dan pin je je voor 10 à 15 jaar vast. Ga je over 5 jaar nog een gasketel willen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Stanmy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:59:
Had van 2 bedrijven het advies gekregen om te wachten met een hybride wtp, omdat ze de huizen amper warm krijgen? .... Gezien de leeftijd van onze CV leek ons het slim om dit dan eerst aan te pakken...
Meten is weten. Wij hebben een vrij klassiek huis (rijtjeshuis 1996, gas cv, hoog temp radiatoren, alleen verwarming actief op beneden verdieping), met een verbruik dat jaarlijks schommelt rond de 600m3 / jaar.

We hebben een warmte verlies berekening laten doen en weten dus precies wat het warmte vermogen is dat een nieuw warmtepomp zou moeten leveren.
Uit die berekening komt welk warmtevermogen er constant moet worden afgegeven om een huis bij -10C buiten temperatuur op 19C binnen temp te houden.
Uit die berekening rolt wat je per kamer aan warmte invoer moet hebben.

Vervolgens is het makkelijk uit te zoeken welk warmteafgifte de nieuwe laag temperatuur radiatoren hebben.
Dus wie zegt dat ze het 'echt niet warm krijgen' heeft dus verkeerd advies gegeven.

Wij weten dus nu precies hoeveel capaciteit we nodig hebben, nu nog een installateur vinden die het dit jaar wil doen. :X

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Bedenk wel dat je voor een Intergas ketel een extra module (tweewegklep) nodig hebt als je vloerverwarming hebt. In de meeste andere ketels zit die al ingebouwd.

Ik heb een paar maanden geleden mijn 19 jaar oude Nefit ketel laten vervangen voor een nieuwe ATAG. Voor de mensen die zeggen dat dit geen verschil maakt in gas: Het gasverbruik van mijn nieuwe ATAG ketel is ~10 - 15% lager dan de Nefit.

[Voor 42% gewijzigd door Esumontere op 11-01-2023 10:33]

• Stanmy
Esumontere schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:30:
Bedenk wel dat je voor een Intergas ketel een extra module (tweewegklep) nodig hebt als je vloerverwarming hebt. In de meeste andere ketels zit die al ingebouwd.
Waar is deze klep voor, heb namelijk het vermoeden dat mijn oude remeha avanta dit ook niet heeft, kan dat kloppen?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In ieder geval ver uit de buurt blijven van deze bedrijven dan...

Het is heel simpel; er is een bepaalde hoeveelheid energie nodig om je huis te verwarmen. Of dat elektrisch of met gas gebeurt maakt uiteindelijk geen jota uit.

Hoe zuinig het vervolgens is, is vraag twee.

Maar als je nu al vloerverwarming hebt en LT radiatoren, krijg je het op 30 graden Ta waarschijnlijk ook al warm gestookt. Ideale situatie voor een warmtepomp dus.

Een 5kW exemplaar zou met dat gasverbruik voldoende moeten zijn. SWW is dan wel weer een volgende als je echt geen boiler van enig formaat kwijt kunt.

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Stanmy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Waar is deze klep voor, heb namelijk het vermoeden dat mijn oude remeha avanta dit ook niet heeft, kan dat kloppen?
Volgens mij is die nodig om te voorkomen dat de CV ketel continu aanslaat omdat hij stroming detecteert (door de pomp van je vloerverwarming).

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Esumontere schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Volgens mij is die nodig om te voorkomen dat de CV ketel continu aanslaat omdat hij stroming detecteert (door de pomp van je vloerverwarming).
Euh... Zou ie niet aanslaan door de thermostaat? :?

• Stanmy
_Apache_ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Meten is weten. Wij hebben een vrij klassiek huis (rijtjeshuis 1996, gas cv, hoog temp radiatoren, alleen verwarming actief op beneden verdieping), met een verbruik dat jaarlijks schommelt rond de 600m3 / jaar.

We hebben een warmte verlies berekening laten doen en weten dus precies wat het warmte vermogen is dat een nieuw warmtepomp zou moeten leveren.
Uit die berekening komt welk warmtevermogen er constant moet worden afgegeven om een huis bij -10C buiten temperatuur op 19C binnen temp te houden.
Uit die berekening rolt wat je per kamer aan warmte invoer moet hebben.

Vervolgens is het makkelijk uit te zoeken welk warmteafgifte de nieuwe laag temperatuur radiatoren hebben.
Dus wie zegt dat ze het 'echt niet warm krijgen' heeft dus verkeerd advies gegeven.

Wij weten dus nu precies hoeveel capaciteit we nodig hebben, nu nog een installateur vinden die het dit jaar wil doen. :X
Erg jammer dat de partij welke de berekeningen globaal gemaakt heeft voor de LTV het te druk heeft en weinig moeite doet om een echte berekening te maken... Verder zit er alleen een warmteservice, daar is de service echt om te janken...

Volgens mij zit ik qua vermogen rond de 11000kw, vloerverwarming en 4 lt convectoren. (jaga tempo).

Verder is de woning geïsoleerd, vloer, spouw, dak. en alles tripple glas. Dit wilt helaas nog niet zeggen dat ons huis makkelijk op temp blijft, bij 17 graden slaat het deze dagen tOch nog enkele keren aan met een verbruik van rond de 3m2 per dag.

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Euh... Zou ie niet aanslaan door de thermostaat? :?
Zeker, maar kennelijk levert het problemen op met vloerverwarming. Zijn talloze topics (o.a. op Tweakers) over dit issue met Intergas ketels.

• Stanmy
Esumontere schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Zeker, maar kennelijk levert het problemen op met vloerverwarming. Zijn talloze topics (o.a. op Tweakers) over dit issue met Intergas ketels.
Je doelt dan wel op intergas, dat mag voor nu betekenen dat ik dit probleem niet heb met de remeha :-)....
Maar goed om rekening mee te houden met de aanschaf van een intergas.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Esumontere schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Heb toch vier jaar zonder problemen gedraaid met een Intergas combi compact 36. Met Ta op max 37 graden. Niks aan het handje ;)

@Stanmy op basis van de koevlaas2 formule kom je op 4,36kW.
Pak een 5kW apparaat en je zit al ruim.

[Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2023 10:39]

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Stanmy schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Erg jammer dat de partij welke de berekeningen globaal gemaakt heeft voor de LTV het te druk heeft en weinig moeite doet om een echte berekening te maken... Verder zit er alleen een warmteservice, daar is de service echt om te janken...

Volgens mij zit ik qua vermogen rond de 11000kw, vloerverwarming en 4 lt convectoren. (jaga tempo).

Verder is de woning geïsoleerd, vloer, spouw, dak. en alles tripple glas. Dit wilt helaas nog niet zeggen dat ons huis makkelijk op temp blijft, bij 17 graden slaat het deze dagen tOch nog enkele keren aan met een verbruik van rond de 3m2 per dag.
De warmteverliesberekening is een gestandaardiseerde berekening, het gebruikte wijd gebruikte standaard van VABI. Elke installateur kan hiermee werken.

https://www.vabi.nl/

Bij ons laten uitvoeren door Helder Gebouw simulaties.

Niets staat je in de weg om naar een andere partij te gaan. Laat de cowboys maar weten dat je kwaliteit verwacht.

[Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 11-01-2023 10:59]

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Heb toch vier jaar zonder problemen gedraaid met een Intergas combi compact 36. Met Ta op max 37 graden. Niks aan het handje ;)
Goede kans dat je dan de tweewegklep hebt :) Ik zeg niet dat Intergas niet om kan gaan met vloerverwarming, enkel dat je dan een extra module moet aanschaffen en installeren. :)

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:42
Voor de beeldvorming, we hebben hier een Intergas Xtreme 36 hangen die een oude Nefit Smartline uit 2004 met een ten dode opgeschreven warmtewisselaar had vervangen. Ondanks dat ik de nieuwe ketel heb ingeregeld met behulp van het CV Tuning topic, is ons gasverbuik met de nieuwe ketel vrijwel hetzelfde gebleven ondanks dat deze een minimumvermogen van 4kW heeft vs de 8kW die de oude had (uit mijn hoofd).

Volgens mij hadden we toen inclusief installatie 1600 stukgeslagen om de ketel te laten vervangen, maar eigenlijk was het in ons geval beter geweest om de warmtewisselaar voor 500 EUR te laten vervangen. Gezien de leeftijd was onze gedachtegang dat het een betere investering was om de gehele ketel te laten vervangen, nu inmiddels hangt dat ding op zolder mooi te wezen alleen maar voor warmwater.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@_Apache_ Wat is de meerwaarde van een warmteverliesberekening als je al een goede inschatting kunt maken van het huidige verbruik?

Voor een nieuwe woning zou ik het snappen, gezien je daar nog geen ervaring hebt op kunnen doen.

[Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2023 10:53]

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

MikeyMan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:52:
@_Apache_ Wat is de meerwaarde van een warmteverliesberekening als je al een goede inschatting kunt maken van het huidige verbruik?

Voor een nieuwe woning zou ik het snappen, gezien je daar nog geen ervaring hebt op kunnen doen.
Omdat voor mij de vuistregel net onder bepaalde capaciteit uitkwam. En de warmteverliesberekening het advies gaf meer dan 6kW capaciteit te nemen.
En daar kan je dus in - extreme gevallen - een gevalletje krijgen dat je het niet warm krijgt.

En ik heb een zonneboiler, dus een deel van de warm water behoefte is daar dus net weer even anders.

En mocht toch voor een andere installateur gaan, kan ik hard maken dat ik een bepaalde warmte afgifte nodig heb. Ipv dat de installateur dat op - zijn eigen - bierviltje heeft gekrabbeld. :)

[Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 11-01-2023 10:59]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Apache_ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Omdat voor mij de vuistregel net onder bepaalde capaciteit uitkwam. En de warmteverliesberekening het advies gaf meer dan 6kW capaciteit te nemen.
En daar kan je dus in - extreme gevallen - een gevalletje krijgen dat je het niet warm krijgt.

En ik heb een zonneboiler, dus een deel van de warm water behoefte is daar dus net weer even anders.

En mocht toch voor een andere installateur gaan, kan ik hard maken dat ik een bepaalde warmte afgifte nodig heb. Ipv dat de installateur dat op - zijn eigen - bierviltje heeft gekrabbeld. :)
Normaal gesproken was ik altijd van 'liever een beetje overcapaciteit'. Maar nu ik zelf een WP heb staan, loop ik er vooral tegenaan dat het minimum vermogen eigenlijk wat te hoog is. Had liever wat minder vermogen gehad. Voor die paar dagen dat het echt heel erg koud is, is er nog een elektrisch element.

Maargoed, das achteraf.

Afwijkingen kunnen er altijd zijn, ben ik met je eens... Maar dat geldt natuurlijk ook voor de warmteverliesberekening.

[Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2023 11:08]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:04
Dit klinkt heel vreemd. Konden deze adviseurs alleen maar met CV’s werken en lullen ze in eigen straat.

Of konden zo ook de koeltechnische werkzaamheden benodigd voor een hybride uitvoeren (met name de uiterst populaire Remeha Elga, wat een split is)

Het hele idee achter hybride is dat het terugvalt op de CV als de warmtepomp het net red, dus hoe goed of hoe slecht het afgifte systeem in de woning is het dus gewoon altijd warm krijgen.

De gasbesparing hangt wel samen met hoe goed het systeem werkt op de warmtepomp.

Op basis van jouw omschrijving klinkt je huis redelijk in de richting full electric geschikt. Hybride is feitelijk een tussenstap.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:03
@Stanmy remeha cv ketels zijn wat minder gevoelig voor stroming van de vloerverwarmingspomp.
en daarnaast zijn de meeste verdelers hydralisch neutraal.

krijg je er voor de intergas geen eltrische klep tussen gebouwdt ?
dan kan je er nog een platen wisselaartje en een andere verdeler en pomp ertussen zetten.
dan ben je ook hydraulisch neutraal. nee feitje ben je dan fysiek gescheiden. wat ook fijn is.

wat de cv montuers zeggen klopt wel een beetje. een wartepomp in zijn uppie zeker die van 5 kw.
kunnen swinters niet zoveel wartme opbrengen. dan moet de cv ketel meedraaien .
in het voorjaar en najaar redden de warmtepompen het in hun uppie makelijk.
wat de meeste mensen hier doen is een slagje groter om de koude periode op te vangen.
(of elektrische element.)

bij remeha werkt alles netjes samen. remeha wartme pomp remeha cv ketel en remeha thermostaat.
warmte pomp is bij remha combi nr1 aanspreekpunt voor warmte in de woning. komt hij niet op temperatuur.
dan mag na een urrtje ofzo de cv ketel erbij. en 9/10 keer is wel warm als ze swinters samen staan te draaien.
en ja ik weet het het kost gas het is niet helemaal het beste maar veel woningen kunnen nog niet volledig om.

• Stanmy
Wat zijn voorbeelden van een full electric WTP? Hierbij heb je wel een buffervat nodig, toch? Ben een flinke ruimte kwijt als ik op zolder een vat wil plaatsen, losstaand van waar alle leidingen in vredesnaam weggewerkt moeten worden...

Ik lees gemiddeld 14k voor een elektrische... Poooeeeeeh
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee