Vraag

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 10:54
Ik ben van plan om over te stappen van een 5600X naar een 5800X3D.

Nu ben ik een beetje bang dat ik misschien tegen koelingproblemen op ga lopen met de nieuwe CPU.

Momenteel heb ik een Dark Rock 4 op mijn 5600X zitten, die zou ik dan ook willen gebruiken op mijn 5800X3D. Maar ik vraag me af of dat voldoende is.

Op zicht een capabele CPU koeler, maar gaat het voldoende zijn om tijdens gaming de CPU op temperaturen te krijgen waarbij deze niet throttelt?

Overige belangrijke informatie:

Mijn GPU is een RTX 3090, en de case die ik gebruik is een Fractal design C.

Een hele fijne minimalistische case die gebouwd is om het geluid te dempen, maar daarom misschien niet de allerbeste airflow heeft.

Verder game ik op 4k (ja ik weet het, daar maakt de CPU minder uit, maar ik wil toch graag voor deze upgrade gaan, we hebben allemaal een hobby nodig ;)

Wat denken jullie? Moet het lukken met een Dark Rock 4, of moet ik toch een andere CPU koeler aanschaffen als ik voor een 5800X3D wil gaan?

Alle reacties

Ik zou het gewoon proberen. De 5800X3D verbruikt weinig, maar is intern wel een heethoofd, doordat de warmte afgifte naar de IHS niet super is. Hierdoor wordt de cpu vrij snel warm, zeker wanneer je hem niet tuned met CO via PBOtuner (of in de bios op sommige asus mobo's).

Met een Noctua U12s in een Define 7 werd de 5800X3D bij mij steevast 90c bij zware multicore loads en ook aardig warm tijdens het gamen (rond de 70c), met een AIO werd dat 80c bij zware multicore loads.

Echter na CO tuning wordt de cpu een stuk minder warm, helaas was CO tuning met PBOtuner nog niet echt bekend toen ik mijn 5800X3D kocht, was dat wel het geval geweest had ik mogelijk de AIO niet eens gemonteerd en was de U12s voldoende gebleken.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:35

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Rixos schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:45:
Momenteel heb ik een Dark Rock 4 op mijn 5600X zitten, die zou ik dan ook willen gebruiken op mijn 5800X3D. Maar ik vraag me af of dat voldoende is.
Met gemak :)
Op zicht een capabele CPU koeler, maar gaat het voldoende zijn om tijdens gaming de CPU op temperaturen te krijgen waarbij deze niet throttelt?
Een 5800X3D onder een correct geïnstalleerde Dark Rock 4 gaat niet throttlen.
Die gaat mogelijk gemiddeld de 60 ⁰C halen, maar veel verder zal hij niet komen.
Wat denken jullie? Moet het lukken met een Dark Rock 4, of moet ik toch een andere CPU koeler aanschaffen als ik voor een 5800X3D wil gaan?
Dat gaat prima.

Ik heb een Louqe Ghost S1, met daarin een 5800X3D en de koeler die er op zit is een Noctua NH-L12 met enkel de 92mm fan. Tijdens gaming bereik ik zo'n 65 °C maximaal, zie het vaak rond de 60 °C zweven. Verbruik in games is vrij laag eigenlijk.
Wat ik wel heb gedaan is met PBO2 Tuner de CO curves naar beneden bijgesteld (-30). Dat hakt er wat verbruik van af wanneer de CPU boost. Daarmee kun je dus nog wat marge winnen indien gewenst, maar onder een Dark Rock 4 is het zeker niet noodzakelijk.

Ga je een 5800X3D flink belasten, multicore loads en stress tests, dan schiet de temperatuur wel lekker de hoogte in. Ik heb bij mij een PPT limiet moeten zetten om throttling net te voorkomen. Onder een Dark Rock 4 kun je een stuk meer warmte weg krijgen dan ik met de NH-L12. Schrik zeker niet als die CPU 80 °C wordt onder stress belasting. Daar kan hij overigens prima tegen. En bij 90 °C gaat hij throttlen, en dat is niet eens heel eng want nog een stuk onder de grens waarbij er mogelijk wat met die CPU gebeurd. In mijn geval heeft hij tijdens tests die 90 °C gehaald en daar bleef hij dan ook tot de test klaar was. Zo heb ik de maxima naar beneden bijgesteld tot ik er onder bleef wat ik er ook heen gooi.

Een 5800X3D wordt onder volle belasting zo warm omdat hij simpelweg de warmte niet goed kwijt kan. Het is een 5800X waar men een deken van 3D V-cache gelegd heeft. De CPU die kan zijn warmte daardoor minder goed kwijt. Daarom is hij iets lager geklokt dan een 5800X. En die kan ook al best warm worden omdat het een relatief klein oppervlak is waar wel even 135W aan vermogen doorheen mag onder volle boost.

Kortom: ding kan warm worden. Kan hij tegen. Met een Dark Rock 4 komt dat dik in orde.
En gaming is een veel lagere belasting dan een stress test. Als je bij stress tests misschien 80 °C ziet, dan zit je daar met gaming flink onder.

[Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 14-01-2023 23:33]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Rixos
Dank beiden voor de uitgebreide input. Zo te lezen moet het wel goed komen dan 😬. Ik was zelf ook van plan om met PB02 tuner er een undervolt op te zetten.

Daar ben ik sowieso wel van fan. Mijn 3090 en 5600X hebben alletwee ook een undervolt erop zitten. Waardoor alles een klap koeler, efficiënter en stiller loopt met minimaal prestatieverlies.

Ik verbruik mijn pc echt hoofdzakelijk voor gamen en af een toe een film streamen en ik game op 4k dus de load die ik op de cpu zet is doorgaans niet heel hoog. Als ik mijn pc ook voor productivity workloads zou gebruiken dan was ik sowieso voor een ander cpu gegaan.

Nog een laatste vraag.

Wat voor temperaturen halen jullie gemiddeld in game met de 5800X3D en met welke koeler is dat? En ook belangrijk: is de koeler erg hoorbaar tijdens gaming. Dus moet deze op 100% draaien om de cpu koel te houden?

Bedankt!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:23
Rixos schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:53:
Dank beiden voor de uitgebreide input. Zo te lezen moet het wel goed komen dan 😬. Ik was zelf ook van plan om met PB02 tuner er een undervolt op te zetten.

Daar ben ik sowieso wel van fan. Mijn 3090 en 5600X hebben alletwee ook een undervolt erop zitten. Waardoor alles een klap koeler, efficiënter en stiller loopt met minimaal prestatieverlies.

Ik verbruik mijn pc echt hoofdzakelijk voor gamen en af een toe een film streamen en ik game op 4k dus de load die ik op de cpu zet is doorgaans niet heel hoog. Als ik mijn pc ook voor productivity workloads zou gebruiken dan was ik sowieso voor een ander cpu gegaan.

Nog een laatste vraag.

Wat voor temperaturen halen jullie gemiddeld in game met de 5800X3D en met welke koeler is dat? En ook belangrijk: is de koeler erg hoorbaar tijdens gaming. Dus moet deze op 100% draaien om de cpu koel te houden?

Bedankt!
Ik koel hem met een waterblok van alphacool. hij blijft ruim onder de 80 graden als ik er een volle load op zet. eerder rond de 74/75

Ik heb hem wel undervolt met 0.0375 en met PBO2 op alle cores -50 gezet. De inifiniband draait 100mhz hoger op 1900 ipv 1800. Hij boost hem dan ook allcore naar de 4.45/4.5 ghz op deze manier dus meer performance dan stock en koeler.

https://www.zuidafrikareisopmaat.nl

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:35

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mirage schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Ik heb hem wel undervolt met 0.0375 en met PBO2 op alle cores -50 gezet.
CO waardes lager dan -30 hebben geen effect, de range houd daar op ;)
Rixos schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:53:
Noctua NH-L12, met enkel de 92mm fan, gepropt in een Ghost S1. Fanspeed tijdens gamen is geloof ik 50%? Mijn GPU maakt meer herrie tijdens het gamen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:23
Ultraman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:23:
[...]
CO waardes lager dan -30 hebben geen effect, de range houd daar op ;)

[...]

Noctua NH-L12, met enkel de 92mm fan, gepropt in een Ghost S1. Fanspeed tijdens gamen is geloof ik 50%? Mijn GPU maakt meer herrie tijdens het gamen.
Dat had handig geweest om te weten :P zag al weinig verschill tussen -30 en -50 maar dacht hou hem daar wel op :D. Had me wat stresstesten gescheeld haha.

https://www.zuidafrikareisopmaat.nl

• Rixos
Even een update, de 5800X3D zit inmiddels in mijn systeem.

Met een PBO2 undervolt van -30 en een Dark Rock 4 er op, liggen temperaturen in game rond de 65-70 graden. Met af en toe een uitschieter naar 75 graden.

Wat vooral verrassend is, is hoe ongelooflijk efficiënt de cpu is, stroomverbruik in game is gemiddeld slechts rond de 55w ! Dat is zelfs lager dan met mijn 5600X.

En ik heb een aantal benchmarks gedraaid, zelfs op 4k liggen de minimums een stukje hoger in een aantal games. De boel voelt echt stabieler daardoor.

Heel erg blij ermee, wat een top cpu, deze prestaties en dit stroomverbruik!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:57
Ik zit er ook aan te denken om een 5800X3D te nemen samen met een geforce 4080. Heb nu als processor de 3900x. Ga je echt een performance boost krijgen op 1440p?

• Rixos
Verwacht er niet te veel van. De grootste boost krijg je toch van een gpu upgrade. Tenzij je op 1080p speelt met een hele snelle videokaart en dus cpu bottlenecked bent. Maar dat doe je al niet.

Maar het helpt zeker. Op 1440p ga je dat verschil denk ik zeker wel merken. Ik merk het al op 4k met een minder krachtige gpu.

Maar het zijn geen gigantische verschillen.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:50
Van 5800x naar de 5800x3d was voor mij op 1440p een zeer goed merkbaar verschil met gemiddeld gewoon meer fps en ook betere lows.vloeiender, ondanks de toch al niet trage 5800x.

Gebruik deze wel hoofdzakelijk voor racesims.

De mijne is trouwens gekoeld door "slechts" een mugen 5 en wordt in games zon 65-70 graden gemiddeld. In cpu benches kan hij net ff over de 90 gaan maar dat lukte mijn gewone 5800x ook.

[Voor 6% gewijzigd door meljor op 14-01-2023 11:32]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee