Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-08 09:45
Ik ben van plan om over te stappen van een 5600X naar een 5800X3D.

Nu ben ik een beetje bang dat ik misschien tegen koelingproblemen op ga lopen met de nieuwe CPU.

Momenteel heb ik een Dark Rock 4 op mijn 5600X zitten, die zou ik dan ook willen gebruiken op mijn 5800X3D. Maar ik vraag me af of dat voldoende is.

Op zicht een capabele CPU koeler, maar gaat het voldoende zijn om tijdens gaming de CPU op temperaturen te krijgen waarbij deze niet throttelt?

Overige belangrijke informatie:

Mijn GPU is een RTX 3090, en de case die ik gebruik is een Fractal design C.

Een hele fijne minimalistische case die gebouwd is om het geluid te dempen, maar daarom misschien niet de allerbeste airflow heeft.

Verder game ik op 4k (ja ik weet het, daar maakt de CPU minder uit, maar ik wil toch graag voor deze upgrade gaan, we hebben allemaal een hobby nodig ;)

Wat denken jullie? Moet het lukken met een Dark Rock 4, of moet ik toch een andere CPU koeler aanschaffen als ik voor een 5800X3D wil gaan?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 09:14
Ik zou het gewoon proberen. De 5800X3D verbruikt weinig, maar is intern wel een heethoofd, doordat de warmte afgifte naar de IHS niet super is. Hierdoor wordt de cpu vrij snel warm, zeker wanneer je hem niet tuned met CO via PBOtuner (of in de bios op sommige asus mobo's).

Met een Noctua U12s in een Define 7 werd de 5800X3D bij mij steevast 90c bij zware multicore loads en ook aardig warm tijdens het gamen (rond de 70c), met een AIO werd dat 80c bij zware multicore loads.

Echter na CO tuning wordt de cpu een stuk minder warm, helaas was CO tuning met PBOtuner nog niet echt bekend toen ik mijn 5800X3D kocht, was dat wel het geval geweest had ik mogelijk de AIO niet eens gemonteerd en was de U12s voldoende gebleken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Rixos schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:45:
Momenteel heb ik een Dark Rock 4 op mijn 5600X zitten, die zou ik dan ook willen gebruiken op mijn 5800X3D. Maar ik vraag me af of dat voldoende is.
Met gemak :)
Op zicht een capabele CPU koeler, maar gaat het voldoende zijn om tijdens gaming de CPU op temperaturen te krijgen waarbij deze niet throttelt?
Een 5800X3D onder een correct geïnstalleerde Dark Rock 4 gaat niet throttlen.
Die gaat mogelijk gemiddeld de 60 ⁰C halen, maar veel verder zal hij niet komen.
Wat denken jullie? Moet het lukken met een Dark Rock 4, of moet ik toch een andere CPU koeler aanschaffen als ik voor een 5800X3D wil gaan?
Dat gaat prima.

Ik heb een Louqe Ghost S1, met daarin een 5800X3D en de koeler die er op zit is een Noctua NH-L12 met enkel de 92mm fan. Tijdens gaming bereik ik zo'n 65 °C maximaal, zie het vaak rond de 60 °C zweven. Verbruik in games is vrij laag eigenlijk.
Wat ik wel heb gedaan is met PBO2 Tuner de CO curves naar beneden bijgesteld (-30). Dat hakt er wat verbruik van af wanneer de CPU boost. Daarmee kun je dus nog wat marge winnen indien gewenst, maar onder een Dark Rock 4 is het zeker niet noodzakelijk.

Ga je een 5800X3D flink belasten, multicore loads en stress tests, dan schiet de temperatuur wel lekker de hoogte in. Ik heb bij mij een PPT limiet moeten zetten om throttling net te voorkomen. Onder een Dark Rock 4 kun je een stuk meer warmte weg krijgen dan ik met de NH-L12. Schrik zeker niet als die CPU 80 °C wordt onder stress belasting. Daar kan hij overigens prima tegen. En bij 90 °C gaat hij throttlen, en dat is niet eens heel eng want nog een stuk onder de grens waarbij er mogelijk wat met die CPU gebeurd. In mijn geval heeft hij tijdens tests die 90 °C gehaald en daar bleef hij dan ook tot de test klaar was. Zo heb ik de maxima naar beneden bijgesteld tot ik er onder bleef wat ik er ook heen gooi.

Een 5800X3D wordt onder volle belasting zo warm omdat hij simpelweg de warmte niet goed kwijt kan. Het is een 5800X waar men een deken van 3D V-cache gelegd heeft. De CPU die kan zijn warmte daardoor minder goed kwijt. Daarom is hij iets lager geklokt dan een 5800X. En die kan ook al best warm worden omdat het een relatief klein oppervlak is waar wel even 135W aan vermogen doorheen mag onder volle boost.

Kortom: ding kan warm worden. Kan hij tegen. Met een Dark Rock 4 komt dat dik in orde.
En gaming is een veel lagere belasting dan een stress test. Als je bij stress tests misschien 80 °C ziet, dan zit je daar met gaming flink onder.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 14-01-2023 23:33 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Dank beiden voor de uitgebreide input. Zo te lezen moet het wel goed komen dan 😬. Ik was zelf ook van plan om met PB02 tuner er een undervolt op te zetten.

Daar ben ik sowieso wel van fan. Mijn 3090 en 5600X hebben alletwee ook een undervolt erop zitten. Waardoor alles een klap koeler, efficiënter en stiller loopt met minimaal prestatieverlies.

Ik verbruik mijn pc echt hoofdzakelijk voor gamen en af een toe een film streamen en ik game op 4k dus de load die ik op de cpu zet is doorgaans niet heel hoog. Als ik mijn pc ook voor productivity workloads zou gebruiken dan was ik sowieso voor een ander cpu gegaan.

Nog een laatste vraag.

Wat voor temperaturen halen jullie gemiddeld in game met de 5800X3D en met welke koeler is dat? En ook belangrijk: is de koeler erg hoorbaar tijdens gaming. Dus moet deze op 100% draaien om de cpu koel te houden?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 08:49
Rixos schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:53:
Dank beiden voor de uitgebreide input. Zo te lezen moet het wel goed komen dan 😬. Ik was zelf ook van plan om met PB02 tuner er een undervolt op te zetten.

Daar ben ik sowieso wel van fan. Mijn 3090 en 5600X hebben alletwee ook een undervolt erop zitten. Waardoor alles een klap koeler, efficiënter en stiller loopt met minimaal prestatieverlies.

Ik verbruik mijn pc echt hoofdzakelijk voor gamen en af een toe een film streamen en ik game op 4k dus de load die ik op de cpu zet is doorgaans niet heel hoog. Als ik mijn pc ook voor productivity workloads zou gebruiken dan was ik sowieso voor een ander cpu gegaan.

Nog een laatste vraag.

Wat voor temperaturen halen jullie gemiddeld in game met de 5800X3D en met welke koeler is dat? En ook belangrijk: is de koeler erg hoorbaar tijdens gaming. Dus moet deze op 100% draaien om de cpu koel te houden?

Bedankt!
Ik koel hem met een waterblok van alphacool. hij blijft ruim onder de 80 graden als ik er een volle load op zet. eerder rond de 74/75

Ik heb hem wel undervolt met 0.0375 en met PBO2 op alle cores -50 gezet. De inifiniband draait 100mhz hoger op 1900 ipv 1800. Hij boost hem dan ook allcore naar de 4.45/4.5 ghz op deze manier dus meer performance dan stock en koeler.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mirage schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Ik heb hem wel undervolt met 0.0375 en met PBO2 op alle cores -50 gezet.
CO waardes lager dan -30 hebben geen effect, de range houd daar op ;)
Rixos schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:53:
Noctua NH-L12, met enkel de 92mm fan, gepropt in een Ghost S1. Fanspeed tijdens gamen is geloof ik 50%? Mijn GPU maakt meer herrie tijdens het gamen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 08:49
Ultraman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:23:
[...]
CO waardes lager dan -30 hebben geen effect, de range houd daar op ;)

[...]

Noctua NH-L12, met enkel de 92mm fan, gepropt in een Ghost S1. Fanspeed tijdens gamen is geloof ik 50%? Mijn GPU maakt meer herrie tijdens het gamen.
Dat had handig geweest om te weten :P zag al weinig verschill tussen -30 en -50 maar dacht hou hem daar wel op :D. Had me wat stresstesten gescheeld haha.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
Even een update, de 5800X3D zit inmiddels in mijn systeem.

Met een PBO2 undervolt van -30 en een Dark Rock 4 er op, liggen temperaturen in game rond de 65-70 graden. Met af en toe een uitschieter naar 75 graden.

Wat vooral verrassend is, is hoe ongelooflijk efficiënt de cpu is, stroomverbruik in game is gemiddeld slechts rond de 55w ! Dat is zelfs lager dan met mijn 5600X.

En ik heb een aantal benchmarks gedraaid, zelfs op 4k liggen de minimums een stukje hoger in een aantal games. De boel voelt echt stabieler daardoor.

Heel erg blij ermee, wat een top cpu, deze prestaties en dit stroomverbruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 00:24
Ik zit er ook aan te denken om een 5800X3D te nemen samen met een geforce 4080. Heb nu als processor de 3900x. Ga je echt een performance boost krijgen op 1440p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Verwacht er niet te veel van. De grootste boost krijg je toch van een gpu upgrade. Tenzij je op 1080p speelt met een hele snelle videokaart en dus cpu bottlenecked bent. Maar dat doe je al niet.

Maar het helpt zeker. Op 1440p ga je dat verschil denk ik zeker wel merken. Ik merk het al op 4k met een minder krachtige gpu.

Maar het zijn geen gigantische verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
Van 5800x naar de 5800x3d was voor mij op 1440p een zeer goed merkbaar verschil met gemiddeld gewoon meer fps en ook betere lows.vloeiender, ondanks de toch al niet trage 5800x.

Gebruik deze wel hoofdzakelijk voor racesims.

De mijne is trouwens gekoeld door "slechts" een mugen 5 en wordt in games zon 65-70 graden gemiddeld. In cpu benches kan hij net ff over de 90 gaan maar dat lukte mijn gewone 5800x ook.

[ Voor 6% gewijzigd door meljor op 14-01-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryProtter
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-08 09:43
Ik heb ook een Dark Rock 4 koeler, maar die koelt momenteel slechts een Ryzen 5 1600. Een upgrade naar een 5800X3D zou dus een gigantische upgrade zijn voor mij. Goed om te lezen dat deze koeler daar voldoende voor zal zijn!

Ik vraag me echter af hoe goed die processor zal werken i.c.m. m'n MSI B350 Gaming Pro Carbon moederbord. Volgens de website (https://www.msi.com/Mothe...NG-PRO-CARBON/support#cpu) wordt hij wel ondersteund, maar wat zegt dat precies? Ja, hij zal er mee werken na een BIOS update, maar hoe goed? Wordt hij niet (zwaar) beperkt door de bijna 6 jaar oude hardware/technologie van dit moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Ik zou wel een kleine kanttekening maken dat ik dus op 4k game. De load op de cpu is dan bij gamen minder dan op 1080p of 1440p. Dan moet de cpu harder werken. Ik weet niet zeker op de Dark Rock 4 ook op 1080p genoeg zal zijn. Maar op 4k is het echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryProtter
Ik speel op 1440p. Meestal competitieve games als Overwatch, Apex Legends en Warzone, waarbij de CPU een belangrijke factor schijnt te spelen, vooral ook omdat ik ze op low-medium settings speel. Daarom wil ik ook eerst m'n processor upgraden, voordat m'n 1080 aan de beurt is.

De 7700X is nu in de aanbieding en zelfs een tientje goedkoper dan de 5800X3D. Maar daar zou een heel nieuw platform bij komen. Een moederbord voor 200+ en geheugen voor 150+. Als de 5800X3D gewoon goed zou werken op m'n oude B350 moederbord, zou ik qua processor weer een paar jaar verder kunnen. Maar ik vraag me dus af hoe goed die werkt op zo'n oud moederbord en nu dan ook of de Dark Rock 4 toch wel of net niet goed genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:40
Die koeler kan tot 200watt koeler(dark rock 4),zoveel verstookt een 5800x3d niet,dat zou gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
HarryProtter schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:51:
Ik speel op 1440p. Meestal competitieve games als Overwatch, Apex Legends en Warzone, waarbij de CPU een belangrijke factor schijnt te spelen, vooral ook omdat ik ze op low-medium settings speel. Daarom wil ik ook eerst m'n processor upgraden, voordat m'n 1080 aan de beurt is.

De 7700X is nu in de aanbieding en zelfs een tientje goedkoper dan de 5800X3D. Maar daar zou een heel nieuw platform bij komen. Een moederbord voor 200+ en geheugen voor 150+. Als de 5800X3D gewoon goed zou werken op m'n oude B350 moederbord, zou ik qua processor weer een paar jaar verder kunnen. Maar ik vraag me dus af hoe goed die werkt op zo'n oud moederbord en nu dan ook of de Dark Rock 4 toch wel of net niet goed genoeg is.
Ik zou als ik jou was lekker het maximale uit je bestaande platform trekken met een 5800X3D.

Je gaat echt niet enorm veel verschil zien op 1440p tussen een 5800X3D en een 7700X, zelfs niet met een 4090.

Waar je wel het verschil gaat zien is een enorm verschil in stroomverbruik en zoals je zelf al aangeeft houd je een hoop extra geld over.

Tenzij je al het beste van het beste qua videokaart hebt (een 4090) ga je meer fps gains halen door een 5800X3D erbij te proppen en het geld wat je uitspaart versus de 7700X in een videokaart upgrade te stoppen.

Ik ben persoonlijk overigens groot fan van producten die snel maar ook efficiënt zijn. Daarom hebben zowel mijn cpu als gpu ook een undervolt. Lager stroomverbruik betekent een stillere PC, en minder warme componenten. Ik merk het bijvoorbeeld ook met mijn 3090, zonder undervolt zijn de fans hoorbaar tijdens gamen, met undervolt erop is ie fluisterstil.

De 5800X3D is echt veel efficiënter als je die gaat inzetten voor gamen dan een 7700X en met PBO2 tuner kan je er ook nog een undervolt opgooien als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryProtter
Ja, nu geld besparen door op het AM4 platform te blijven en daar de beste CPU voor te kopen waar ik een aantal jaartjes mee verder kan, betekent dat ik eerder m'n GPU kan upgraden. Dat was precies de redenering die ik ook in gedachten had.

Beide bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryProtter
Oh, nog een dingetje. M'n 650W PSU moet toch nog ruim voldoende zijn hiervoor? Ryzen 7 5800X3D, GTX 1080, 2x 8GB 3200C14 RAM sticks, 1x 1TB SATA HDD, 1x 500GB SATA SSD, 1x 2TB M.2 SSD.

En als ik inderdaad deze upgrade ga doen, waar moet ik op letten/aan denken? BIOS updaten naar de laatste versie met m'n huidige Ryzen 5 1600 er in. Dan die er uit halen, 5800X3D er in zetten en klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kajji
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 13:22
HarryProtter schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:18:
Oh, nog een dingetje. M'n 650W PSU moet toch nog ruim voldoende zijn hiervoor? Ryzen 7 5800X3D, GTX 1080, 2x 8GB 3200C14 RAM sticks, 1x 1TB SATA HDD, 1x 500GB SATA SSD, 1x 2TB M.2 SSD.

En als ik inderdaad deze upgrade ga doen, waar moet ik op letten/aan denken? BIOS updaten naar de laatste versie met m'n huidige Ryzen 5 1600 er in. Dan die er uit halen, 5800X3D er in zetten en klaar?
Als gewoon een redelijk model is dan zal die sowieso geen problemen hebben hier mee.

En ja voor het geval wil je toch wel eerst je BIOS geupdate hebben voordat je het nieuwe CPU model erin prikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 12:38
HarryProtter schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:18:

Mijn Corsair RM650 werkt goed met mijn 5800X3D en AMD 7900 XTX >:) (Gekoeld door een Cooler Master ML240 aio)

Verder heb ik mijn MSI B450 Tomahawk (non-Max) geupdate naar de laatste bios om 4x 8GB DDR-4 (3600) werkend te krijgen.

Enige issues die ik had waren met met specifieke games zoals The Witcher 3 Enhanced Edition in combinatie met rammelende AMD drivers. Ik zal W3 maar weer eens opstarten om te kijken of die issues al verholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:12
Connor schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:29:
[...]

Mijn Corsair RM650 werkt goed met mijn 5800X3D (Gekoeld door een Cooler Master ML240 aio
Wat zijn jou temps van je 5800x3d tijdens gameload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 10:46
De mijne draait met Noctua 15D.

Wordt tussen de 60 (darktide) en 80 (battlefield 2042). Cinebench 23 wordt 80 graden.

Het ligt er dus aan welke game of app je draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 12:38
MaXeRs schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:57:
[...]

Wat zijn jou temps van je 5800x3d tijdens gameload?
Ik zal vanavond even precies kijken, maar volgens mij rond de 75 graden. Ik heb wel -30 offset ingesteld in de bios. Hij is dus geundervolt.

Edit: max 69 grades in Diablo 3. Niet echt veel eisend spel volgens mij, maar toch.

[ Voor 12% gewijzigd door Connor op 03-04-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:12
Ik zal vanavond eens kijken onder load.
Ik heb niks veranderd in de bios.
En draai met een Arctic Liquid Freezer II 360 aRGB.

Max 61 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door MaXeRs op 04-04-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawksBrigade
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-06 08:19
Scythe Fuma 2, alle cores -30 in de bios, Fractal Meshify 2 Compact, 6800XT
Redelijk zuinig tijdens games eigenlijk. Met Star Citizen, wat een redelijk intensieve CPU belasting heeft (engine is niet optimaal) max 70C als ik een aantal uren achter elkaar speel. ‘T systeem wordt wat warmer door de GFX kaart :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:35
Connor schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:21:
[...]

Ik zal vanavond even precies kijken, maar volgens mij rond de 75 graden. Ik heb wel -30 offset ingesteld in de bios. Hij is dus geundervolt.

Edit: max 69 grades in Diablo 3. Niet echt veel eisend spel volgens mij, maar toch.
Niks om je zorgen over te maken. Heb er hier een Mugen 5 PCGH Edition op geschroefd, niet bepaald de best koelende koeler, wel de stilste, niks geen problemen. De chip wordt gewoon warm ongeacht juist wat voor koeler je er opschroeft.

Als je een stresstest draait en de 90 graden niet aantikt, zit je voor normale workloads aan de veilige kant. De chip is nu eenmaal een heethoofd door z'n constructie. Ik maakte me eerst ook even zorgen over de temperatuur die bij Cinebench, die standaard de 90 wisten te halen. Met de -30 offset zijn m'n clocks wat hoger en de temperaturen komen niet verder dan de 80 graden.

Pak voor de volledigheid HWinfo64 er bij, zodat je de sensorinformatie daar kan uitlezen en maak je niet teveel zorgen over het feit dat de 5800X3D wat warmer is dan de gemiddelde chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:58

Neelon

FOR PONY!!!

Ik koel met een Arctic Freeze II 280mm, en met -30PBO (ik kan niks volten met mn B550 Extreme4 helaas), kom ik met een omgeving van pak m beet 23 graden op een graad of 80 in Cinebench R23 (score geloof ik ergens 15.5k ??). Ik moet alleen de koelsituatie nog wat aanpassen, want ik heb maar een paar mm ruimte tussen mn top-mounted radiator en de glazen bovenplaat (CoolerMaster H500M).

Ik weet alleen niet of mn thermal paste (thermal grizzly uit 2017, pas met deze bouw geopend) nog 100% was, voelde wat dik aan denk ik. Ik heb toch nog wat kleine dingen nodig, komt een nieuwe tube bij dan voor re-paste.

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sythini
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 19:59
Zou een Dark Rock Slim (uitvoering: be quiet! Dark Rock Slim) genoeg zijn om deze cpu te koelen? Ik lees verschillende meningen online en wil het toch graag zeker weten. Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
Sorry voor deze topic nog eens te bumpen maar mijn 5800x3d gaat vlotjes naar 90 graden (ok het is nu wel iets warmer dan gemiddeld ambient)
Heb inmiddels mijn koeler noctua chromax nh-d15 (enkel middelste fan aanwezig) er al 5 keer afgehaald en nieuwe thermal paste (noctua eigen en thermal grizzly) op gedaan maar blijft maar naar 90 graden gaan, bij een undervolt van 0.05 (MSI x470 bios) komt hij uit op in CB23 een max temp van 88 graden en hij boost naar 4350-4400

Nog eens andere cooler opzetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29
In principe mag de de temperatuur van de 5800X3D tot en met 90°C (TJmax) oplopen. Vanaf dat moment zal er throttling plaatsvinden om niet warmer te worden / af te koelen.

- Zie je dat er throttling plaatsvindt? (gebruik bv. HWiNFO om terugval in kloksnelheid en verbruikte energie te zien)
- Wat is de fan curve? M.a.w. hoe snel gaat de fan draaien bij welke temperaturen?
- Met welke load krijg je 90°C? Alleen CB23, of ook onder andere omstandigheden?
- Beschrijf de airflow (welke kast, waar de in- en outtake fans. Is er evt. nog een hittebron als een snelle gpu?)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
- Niet dat ik kan zien, maar gaat niet boven de 4350 (en zou tot 4500 moeten kunnen niet ?)
- Fan curve weet ik niet (AMD Ryzen Master laat me die niet aanpassen)
- Bij een uur of 2-3 Ark SE te spelen zit deze op een 85 graden
Bij CB23 zit hij op enkele seconden op 80 graden om nadien traag te klimmen naar 89-90 graden (met undervolt van 0.05)
- Kast is een Sharkoon DG-7000 met 2 standaard intake fans vooraan en 2 exhaust fans bovenaar (boven de CPU) alle 4 140mm met vergelijkbare rpm's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
inmiddels met de -30 offset lijkt hij tot 80-81 graden te gaan op 4.4k gh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Trin1ty

Uhm..

Iemand een idee bij de 5800X3D met een beQuiet Pure Rock 2 fx? Heeft minder koelvermogen dan een Dark Rock 4 of Dark Rock 4 Pro maar is (los van de RGB fan) een stuk compacter. Is het voldoende als je niet aan overclocken doet? Specs zeggen van wel maar benieuwd of iemand deze combi ook heeft.
Pagina: 1