Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:34
Gezien wat vertrouwelijke informatie even een vraag in MO

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus een concrete vraag, wat komt er kijken bij een vennoot worden in een bestaande BV en om welke redenen kan dit gevraagd worden?
En een tweede concrete vraag, hoe kan ik het beste zelf de financiële positie van een BV inzien? Simpelweg gegevens KvK opvragen?

En welke voordelen levert het op als je vennoot wordt?
Zover ik begrijp kom je dan op het vlak van DGA salarissen, dividend uitkeren e.d. maar geen idee wat dat bv voor pensioen opbouw en uitkeringen betekend.
Mocht iemand hier een goede link voor weten, dan hoor ik het graag.
(Kan nu vooral allerlei losse flarden aan info vinden)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Beste antwoord (via Morelleth op 11-01-2023 15:51)

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

inXs

known as inXs

Ik ben sinds vier jaar mede eigenaar geworden in een bestaande B.V., echter werk ik er op het moment van schrijven inmiddels bijna 16 jaar. Dit is een B.V met nu drie eigenaren en circa 25 medewerkers.

Besef je dat (afhankelijk van het percentage uiteraard) het net als trouwen is. Als het een hoger percentage is dan 4% (bij 4% kan je gewoon in loondienst blijven en zijn de risico's beperkt, maar heb je wel recht op 4% van de winstuitkering) dan wordt je gewoon mede eigenaar van het bedrijf. Er moeten dan allerlei zaken geregeld geworden aan de voorkant en als je dan éénmaal mede-eigenaar bent dan ben je samen ook verantwoordelijk voor het reilen en zijlen van het bedrijf, maar ook voor het personeel (bekend gezegde: wens je concurrent veel personeel toe ;) ). Dit is dus altijd boven de 4% (sowieso voor de belastingdienst). Ik heb inmiddels gemerkt dat er echt een groot verschil zit in verantwoordelijk zijn voor personeel (die ook de huur/hypotheek moet kunnen blijven betalen) vanuit een functie, dan vanuit het zijn van eigenaar (daarom ben ik vanaf volgend jaar ook weer eigenaar af..).

In mijn geval zit er dus echt een verschil in dingen doen vanuit je functie en de deur kunnen sluiten achter je en 'leeg zijn', tussen de deur sluiten achter je en eigenlijk toch altijd echt verantwoordelijk zijn. Dus besef je het mentale aspect ook als je echt mede eigenaar bent (dat moet je dus echt willen!).

Net als gorgi een paar punten die je bijvoorbeeld moet regelen/vastleggen/bespreken:
- Hoe willen ze omgaan met het nemen van besluiten, je kan besluiten nemen op basis van aandelenverhouding, echter kan hier in een aandeelhoudersovereenkomst vanaf geweken worden;
- Aanname: de eigenaar is wat ouder, dus hoe dan ook gaat hij/zij een keer uitstappen, of wil een stap terug doen. Zou je ook alleen eigenaar willen zijn?
- Dit kan zich ook voordoen bij een ongeluk van één van de mede-eigenaren
- Wat zijn jouw eigen toekomstplannen? Is er een kans dat je over 10 jaar toch iets anders wilt?
- Hoe zijn de verwachtingen qua uren in de week? Heb jij gewoon behoefte aan 40-30-20uur? Als de huidige eigenaar stiekem 60uur draait, dan ligt die impliciete verwachting er ook vaak bij andere mede eigenaren;
- Winst is leuk, maar ook in slechte jaren moet je er tegen kunnen en de boel draaiende houden.
- Hoe dan ook zou je je moeten inkopen. Het inkoopbedrag hangt af van de waarde van het bedrijf (en dan het percentage aandelen). Echter is de waarde op verschillende manieren vast te stellen. Dit kan puur op vermogen (dus inventaris, uitstaande facturen, geld op de lopende rekening, etc.). Hier kan ook nog goodwill aan toegevoegd worden, welke natuurlijk wat lastiger is om objectief te bepalen. Hoe gaat de huidige eigenaar hiermee om?
- Wat zijn groei ambities?
- Als je mede-eigenaar wordt dan is het sowieso zaak om zelf ook een persoonlijke B.V. op te richten (Holding). Deze holding koopt dan de aandelen uit de werkmaatschappij (de B.V. waar je je dus inkoopt) om zo de financiële risico's uit de privé sfeer te houden (uitgaande van behoorlijk bestuur).
- Ter toelichting: feitelijk 'verhuurt' jouw eigen Holding jouwzelf aan de werkmaatschappij via een manegementovereenkomst;
- Belangrijk is dus ook om zicht te hebben op de wijze waarop de B.V. nu is georganiseerd, ofwel hoe doet de huidige eigenaar dit? Heeft die ook een holding, of is hij/zij 'persoonlijk' aandeelhouder? Als dit namelijk zo is, dan moet hij/zij bereid zijn om ook een holding op te richten;
- In het licht van risico's is het ook goed om te kijken naar jouw persoonlijke situatie, ben je bijvoorbeeld getrouwd in gemeenschap van goederen? Zo ja, dan heeft dit dus ook gevolgen voor de eventuele parter/
- Je merkt al dat je dus echt 'in het bedrijf' moet duiken om een goede keuze te kunnen maken. Denk ook aan het volgende bijvoorbeeld: Heeft de huidige eigenaar een lease-auto bijvoorbeeld? Zo ja, gaat dit dan via de huidige werkmaatschappij? Of gaat het dan via zijn/haar eigen holding? Dit heeft namelijk te maken met de beloning die je ontvangt via de managementovereenkomst.
- Wij hebben allemaal een eigen holding, deze krijgen alledrie (los van de aandelenverhouding) eenzelfde managementvergoeding. Vanuit mijn holding betaal ik dan uit die vergoeding mijn salaris, mijn leaseauto, verzekeringen, pensioen, etc.).
- Inzien financiële positie moet je echt doen via een boekhouder/accountant (onafhankelijk). De jaarrekening is één ding, maar er kunnen allerlei zaken/posten zijn die niet goed zijn vastgelegd en deze zijn natuurlijk lastig te achterhalen.

Er valt nog veel meer over te zeggen, maar mijn boodschap is in ieder geval dat wanneer je echt boven de 4% komt het echt meer is dan 'even vennoot worden en klaar'. Besef je dat je echt iets aangaat voor de langere termijn. Winstdeling is in potentie leuk, maar 40uur werken bestaat even niet meer ;) En als je dus iemand niet goed kent, dan is het ook lastig vaak om impliciete verwachtingen in te kunnen schatten!

Tip: voordat je een keuze maakt via de headhunter zou ik als ik jou was ook een gesprek met de potentiële mede vennoot willen Succes!

superB

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er kunnen verschillende redenen zijn om dat te willen. Als motivatie om aan boord te komen of om kapitaal aan te trekken. De vraag is wel wat breed gesteld. Krijg je bijvoorbeeld een aanmerkelijk belang? Bestuurdersfunctie? Of krijg je een aandeel van max 4,9%? Dan is nog de vraag, hoe ziet de kerstboom eruit. Is het alleen een BV met 1 aandeelhouder erin of is het een holding structuur met meerdere BV’s? En in welke kom je terecht? En als laatste, en dit kan ik niet genoeg benadrukken, NOOIT een beslissing nemen op alleen openbare gegevens. Je wilt weten wat er allemaal voor verplichtingen in die BV zit die niet in openbare gegevens inzichtelijk zijn. Daarnaast is de vraag hoe actueel de openbare gegevens zijn. Dit kan je niet doen zonder een goede adviseur. Dus jaarverslagen opvragen en bespreken met onafhankelijk adviseur. Hier kan je je heel erg aan branden als je dit overhaast doet. Maar het kan ook zeker een leuke kans zijn afhankelijk van de antwoorden op alle punten die ik noem.

[ Voor 3% gewijzigd door Teknix1982 op 11-01-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
De vraag is breed gesteld omdat ik nog geen verdere info heb, maar mezelf al in elk geval wil voorbereiden / inlezen in de materie.
Dus de punten die je noemt zijn al hele goede om op te gaan zoeken en noteren voor gesprekken.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Qwerty-273

Meukposter

Als antwoord op je vraag waarom de huidige eigena(a)r(en) er een vennoot bij willen hebben. Het bindt je aan de BV, je bouwt mee aan de groei / waarde vermeerdering van het bedrijf. Je zal met een vennoot constructie eerder mensen aantrekken die de intentie hebben om lang daar (aan) te werken. Ook is het uitstappen niet eenvoudig te doen op een korte termijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:16
Morelleth schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:34:
Gezien wat vertrouwelijke informatie even een vraag in MO

***members only***

Dus een concrete vraag, wat komt er kijken bij een vennoot worden in een bestaande BV en om welke redenen kan dit gevraagd worden?
En een tweede concrete vraag, hoe kan ik het beste zelf de financiële positie van een BV inzien?
Vraag gewoon de jaarrekening op van de huidige eigenaar/aandeelhouder die je gevraagd heeft te particperen.
Simpelweg gegevens KvK opvragen?

En welke voordelen levert het op als je vennoot wordt?
Recht op een gedeelte van de winst maar ook van het verlies ;)
Zover ik begrijp kom je dan op het vlak van DGA salarissen, dividend uitkeren e.d. maar geen idee wat dat bv voor pensioen opbouw en uitkeringen betekend.
Mocht iemand hier een goede link voor weten, dan hoor ik het graag.
(Kan nu vooral allerlei losse flarden aan info vinden)
Wikipedia: Directeur-grootaandeelhouder

Als startpunt om je in te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 12:36

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Morelleth schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:49:
De vraag is breed gesteld omdat ik nog geen verdere info heb, maar mezelf al in elk geval wil voorbereiden / inlezen in de materie.
Dus de punten die je noemt zijn al hele goede om op te gaan zoeken en noteren voor gesprekken.
Buiten dat heb je ook nog heel veel variaties in 'participeren in een BV'. Voordat je in alle cijfers en dergelijke gaat duiken, kan je vragen wat het doel is van participeren.

Alleen meedelen in de winst? Of samen in de toekomst als 'gelijkwaardige' het bedrijf runnen? Of meedelen in waardevermindering? Of wil de huidige eigenaar op den duur uitstappen en wil hij een opvolger hebben? Of vind hij ondernemen alleen niet leuk? Of is het alleen een wortel, omdat hij minder betaalt? En zou je je dan moeten inkopen?

Kortom: Als de functie interessant is, kan je aan de headhunter vragen wat de ideeen zijn van een participatie.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Dit wordt goed inlezen en heel wat narekenen als ik het zo zie.
Want de vergelijking is dus niet zo makkelijk te maken.

Volgende week staat in elk geval nog een vervolggesprekje met de headhunter gepland om wat meer info te krijgen. Dus dit soort vragen gaan zeker meegenomen worden. _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • +17 Henk 'm!

• inXs
  • Nu online

inXs

known as inXs

Ik ben sinds vier jaar mede eigenaar geworden in een bestaande B.V., echter werk ik er op het moment van schrijven inmiddels bijna 16 jaar. Dit is een B.V met nu drie eigenaren en circa 25 medewerkers.

Besef je dat (afhankelijk van het percentage uiteraard) het net als trouwen is. Als het een hoger percentage is dan 4% (bij 4% kan je gewoon in loondienst blijven en zijn de risico's beperkt, maar heb je wel recht op 4% van de winstuitkering) dan wordt je gewoon mede eigenaar van het bedrijf. Er moeten dan allerlei zaken geregeld geworden aan de voorkant en als je dan éénmaal mede-eigenaar bent dan ben je samen ook verantwoordelijk voor het reilen en zijlen van het bedrijf, maar ook voor het personeel (bekend gezegde: wens je concurrent veel personeel toe ;) ). Dit is dus altijd boven de 4% (sowieso voor de belastingdienst). Ik heb inmiddels gemerkt dat er echt een groot verschil zit in verantwoordelijk zijn voor personeel (die ook de huur/hypotheek moet kunnen blijven betalen) vanuit een functie, dan vanuit het zijn van eigenaar (daarom ben ik vanaf volgend jaar ook weer eigenaar af..).

In mijn geval zit er dus echt een verschil in dingen doen vanuit je functie en de deur kunnen sluiten achter je en 'leeg zijn', tussen de deur sluiten achter je en eigenlijk toch altijd echt verantwoordelijk zijn. Dus besef je het mentale aspect ook als je echt mede eigenaar bent (dat moet je dus echt willen!).

Net als gorgi een paar punten die je bijvoorbeeld moet regelen/vastleggen/bespreken:
- Hoe willen ze omgaan met het nemen van besluiten, je kan besluiten nemen op basis van aandelenverhouding, echter kan hier in een aandeelhoudersovereenkomst vanaf geweken worden;
- Aanname: de eigenaar is wat ouder, dus hoe dan ook gaat hij/zij een keer uitstappen, of wil een stap terug doen. Zou je ook alleen eigenaar willen zijn?
- Dit kan zich ook voordoen bij een ongeluk van één van de mede-eigenaren
- Wat zijn jouw eigen toekomstplannen? Is er een kans dat je over 10 jaar toch iets anders wilt?
- Hoe zijn de verwachtingen qua uren in de week? Heb jij gewoon behoefte aan 40-30-20uur? Als de huidige eigenaar stiekem 60uur draait, dan ligt die impliciete verwachting er ook vaak bij andere mede eigenaren;
- Winst is leuk, maar ook in slechte jaren moet je er tegen kunnen en de boel draaiende houden.
- Hoe dan ook zou je je moeten inkopen. Het inkoopbedrag hangt af van de waarde van het bedrijf (en dan het percentage aandelen). Echter is de waarde op verschillende manieren vast te stellen. Dit kan puur op vermogen (dus inventaris, uitstaande facturen, geld op de lopende rekening, etc.). Hier kan ook nog goodwill aan toegevoegd worden, welke natuurlijk wat lastiger is om objectief te bepalen. Hoe gaat de huidige eigenaar hiermee om?
- Wat zijn groei ambities?
- Als je mede-eigenaar wordt dan is het sowieso zaak om zelf ook een persoonlijke B.V. op te richten (Holding). Deze holding koopt dan de aandelen uit de werkmaatschappij (de B.V. waar je je dus inkoopt) om zo de financiële risico's uit de privé sfeer te houden (uitgaande van behoorlijk bestuur).
- Ter toelichting: feitelijk 'verhuurt' jouw eigen Holding jouwzelf aan de werkmaatschappij via een manegementovereenkomst;
- Belangrijk is dus ook om zicht te hebben op de wijze waarop de B.V. nu is georganiseerd, ofwel hoe doet de huidige eigenaar dit? Heeft die ook een holding, of is hij/zij 'persoonlijk' aandeelhouder? Als dit namelijk zo is, dan moet hij/zij bereid zijn om ook een holding op te richten;
- In het licht van risico's is het ook goed om te kijken naar jouw persoonlijke situatie, ben je bijvoorbeeld getrouwd in gemeenschap van goederen? Zo ja, dan heeft dit dus ook gevolgen voor de eventuele parter/
- Je merkt al dat je dus echt 'in het bedrijf' moet duiken om een goede keuze te kunnen maken. Denk ook aan het volgende bijvoorbeeld: Heeft de huidige eigenaar een lease-auto bijvoorbeeld? Zo ja, gaat dit dan via de huidige werkmaatschappij? Of gaat het dan via zijn/haar eigen holding? Dit heeft namelijk te maken met de beloning die je ontvangt via de managementovereenkomst.
- Wij hebben allemaal een eigen holding, deze krijgen alledrie (los van de aandelenverhouding) eenzelfde managementvergoeding. Vanuit mijn holding betaal ik dan uit die vergoeding mijn salaris, mijn leaseauto, verzekeringen, pensioen, etc.).
- Inzien financiële positie moet je echt doen via een boekhouder/accountant (onafhankelijk). De jaarrekening is één ding, maar er kunnen allerlei zaken/posten zijn die niet goed zijn vastgelegd en deze zijn natuurlijk lastig te achterhalen.

Er valt nog veel meer over te zeggen, maar mijn boodschap is in ieder geval dat wanneer je echt boven de 4% komt het echt meer is dan 'even vennoot worden en klaar'. Besef je dat je echt iets aangaat voor de langere termijn. Winstdeling is in potentie leuk, maar 40uur werken bestaat even niet meer ;) En als je dus iemand niet goed kent, dan is het ook lastig vaak om impliciete verwachtingen in te kunnen schatten!

Tip: voordat je een keuze maakt via de headhunter zou ik als ik jou was ook een gesprek met de potentiële mede vennoot willen Succes!

superB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:17

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Je zal echt wat meer informatie moeten hebben. Zo mijn eerste gedachte lijkt kapitaal niet de reden te zijn en voelt het meer als een bepaalde toewijding van iemand vragen. Dit kan natuurlijk ook een heel mooi aanbod zijn als je met dezelfde gedachte in de wedstrijd zit.

Mocht je echt bij DGA uitkomen moet je natuurlijk wel even wat uitzoeken. Een arbeidsongeschiktheid / WIA is er bijv niet. Ook pensioen zal je zelf een voorziening voor moeten treffen (of het bedrijf heeft zelf al iets hiervoor), ouderschapsverlof is er niet (of in hele beperkte mate) etc etc. Dit mag je dan elf bepalen, maar het kost ook geld van de BV. Een minimaal DGA salaris, maar wordt er dus ook dividend uitgekeerd of blijf je op 51k bruto hangen?

Zoals je ziet, meer vragen dan antwoorden. Dus benieuwd wat het wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
inXs schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:57:

[/b] Succes!
Uitgaande van behoorlijk bestuur: Welke risico's zijn dat dan?

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03:30
Instappen in een BV waarvan je de eigenaren amper kent? Noway.

Er zijn zoveel lessen te leren, die je echt beter kan leren met mensen die je vol kunt vertrouwen.

Zoveel kleine letters in aandeelhoudersovereenkomst of statuten, waar je nu echt nog weinig ervaring mee hebt.

Mijn ervaring is dat het altijd fijner is om géén aandeelhouder te zijn, maar wel de voordelen dmv commissies of andere methodes te krijgen.

Mocht dat bevallen na 2 jaar, kun je altijd nog “instappen”. Indien overeengekomen kan dat zelfs tegen de prijs die nu geldt voor een aandeel.

Dit is puur mijn mening en kijk erop, mocht je alsnog doen. Zorg dan dat je een goede advocaat hebt die je wijs maakt over alle overeenkomsten, plichten en zorgen. Want als ze zelf met een komen, dan weet je al dat je genaaid wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inXs
  • Nu online

inXs

known as inXs

MaltheseFalcon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Als de B.V bepaalde financiële verplichtingen niet kan voldoen dan kan het zijn dat de formele aandeelhouders bij moeten springen (denk aan een salaris, of BTW afdrachten en je hebt het te laat gemeld). Dan ben je niet direct onbehoorlijk bestuurder, maar er wordt wel wat verwacht. Dit geld moet dan uit de holding komen (als het er is). Als je vervolgens niet excessief allerlei winsten hebt afgeroomd en het geld zit niet in de holding dan 'is het zoals het is'. Als je de aandelen privé hebt dan telt bijvoorbeeld jouw huis ook mee als 'waarde'.

Een ander iets kan zijn als je een lening aan wilt gaan, soms moet de aandeelhouder hier ook 'persoonlijk' voor tekenen. As je een holding hebt dan tekent de holding als rechtspersoon mee (en niet jijzelf dus).

Als DGA binnen jouw eigen holding ben je ook ineens 'werknemer' van die holding, wat weer allerlei andere voordelen heeft.

Maar klopt, als het bestuur goed verloopt, dan zijn de risico's in theorie beperkt. Echter is die extra laag als holding wel veiliger en biedt vele andere voordelen bij het hebben van mede eigenaren (al is het alleen maar om zelf te mogen weten wat je met je geld doet).

En dit natuurlijk:
bmwgozer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:10:

Er zijn zoveel lessen te leren, die je echt beter kan leren met mensen die je vol kunt vertrouwen.

Zoveel kleine letters in aandeelhoudersovereenkomst of statuten, waar je nu echt nog weinig ervaring mee hebt.

Mijn ervaring is dat het altijd fijner is om géén aandeelhouder te zijn, maar wel de voordelen dmv commissies of andere methodes te krijgen.

Mocht dat bevallen na 2 jaar, kun je altijd nog “instappen”. Indien overeengekomen kan dat zelfs tegen de prijs die nu geldt voor een aandeel.

Dit is puur mijn mening en kijk erop, mocht je alsnog doen. Zorg dan dat je een goede advocaat hebt die je wijs maakt over alle overeenkomsten, plichten en zorgen. Want als ze zelf met een komen, dan weet je al dat je genaaid wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door inXs op 11-01-2023 12:14 ]

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
inXs schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:57:

tuinïnen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:00:
Je zal echt wat meer informatie moeten hebben. Zo mijn eerste gedachte lijkt kapitaal niet de reden te zijn en voelt het meer als een bepaalde toewijding van iemand vragen. Dit kan natuurlijk ook een heel mooi aanbod zijn als je met dezelfde gedachte in de wedstrijd zit.
Food for thought.

Naast de financiële aspecten is er dus inderdaad het stukje uren, en verwachtingen.
ZZP'er worden heeft me nooit getrokken, juist vanwege het risico aspect en de uren die je draait om er een goed lopend iets van te maken.
De gedachte verantwoordelijk te zijn voor anderen is an sich niet iets wat tegen staat. Maar een baan van 60+ uur ook al staat daar een riante vergoeding tegen over staat me wel tegen.

Een gesprek moet er nog komen en zou sowieso vooraf moeten, ongeacht wat ze me zouden bieden, zeker met een klein team en 1 eigenaar waar je dus lang en nauw mee samen gaat werken.

Ik heb zelf altijd wel geambieerd een langdurige samenwerking met een bedrijf aan te gaan. Helaas is dat bij grotere bedrijven niet bepaald vanzelfsprekend meer, helemaal niet als het economisch even iets minder gaat.

...

Voor nu klinkt het vooral als een lokkertje, waar ik nog niet van kan overzien wat de addertjes zijn.

Voor de meeste ingenieursbureaus is de 50k zowat de bovengrens voor seniors. (ongeacht hoeveel masters of ervaring ze wel niet hebben).
Voor de bouwbedrijven daarentegen gaat dat richting de 85k. (Alhoewel de meeste ook zo goedkoop mogelijk willen, dus zo snel zal je dat niet krijgen)

Wil je meer dan moet je maar je eigen bedrijf gaan beginnen of als ZZP'er gaan werken.
Afhankelijk van je papieren kan dat oplopen tot een €150,- per uur, maar je moet dus wel zelf alles dokken en ook die klanten zien te vinden die dat willen betalen :X (eerder zal je op iets van €75,- €85 uitkomen dus ca 130-150k.)

Het idee om eerst in dienst te treden en later mogelijk een stap tot vennootschap nemen is dus geen slechte.

Geeft de mogelijkheid eerst de medewerkers en vooral de eigenaar goed te leren kennen. Bekend te worden met hoe het allemaal werkt en uiteraard hoe het bedrijf er voor staat.

En als mijn salariswens te hoog is voor vaste dienst, dan betwijfel ik of een vennoot worden in de bv uberhaubt wel een goede zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Morelleth schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:52:
[...]

[...]

Food for thought.

Naast de financiële aspecten is er dus inderdaad het stukje uren, en verwachtingen.
ZZP'er worden heeft me nooit getrokken, juist vanwege het risico aspect en de uren die je draait om er een goed lopend iets van te maken.
De gedachte verantwoordelijk te zijn voor anderen is an sich niet iets wat tegen staat. Maar een baan van 60+ uur ook al staat daar een riante vergoeding tegen over staat me wel tegen.

Een gesprek moet er nog komen en zou sowieso vooraf moeten, ongeacht wat ze me zouden bieden, zeker met een klein team en 1 eigenaar waar je dus lang en nauw mee samen gaat werken.

Ik heb zelf altijd wel geambieerd een langdurige samenwerking met een bedrijf aan te gaan. Helaas is dat bij grotere bedrijven niet bepaald vanzelfsprekend meer, helemaal niet als het economisch even iets minder gaat.

[...]

Voor nu klinkt het vooral als een lokkertje, waar ik nog niet van kan overzien wat de addertjes zijn.

Voor de meeste ingenieursbureaus is de 50k zowat de bovengrens voor seniors. (ongeacht hoeveel masters of ervaring ze wel niet hebben).
Voor de bouwbedrijven daarentegen gaat dat richting de 85k. (Alhoewel de meeste ook zo goedkoop mogelijk willen, dus zo snel zal je dat niet krijgen)

Wil je meer dan moet je maar je eigen bedrijf gaan beginnen of als ZZP'er gaan werken.
Afhankelijk van je papieren kan dat oplopen tot een €150,- per uur, maar je moet dus wel zelf alles dokken en ook die klanten zien te vinden die dat willen betalen :X (eerder zal je op iets van €75,- €85 uitkomen dus ca 130-150k.)

Het idee om eerst in dienst te treden en later mogelijk een stap tot vennootschap nemen is dus geen slechte.

Geeft de mogelijkheid eerst de medewerkers en vooral de eigenaar goed te leren kennen. Bekend te worden met hoe het allemaal werkt en uiteraard hoe het bedrijf er voor staat.

En als mijn salariswens te hoog is voor vaste dienst, dan betwijfel ik of een vennoot worden in de bv uberhaubt wel een goede zou zijn.
Nog een extra advies zoek een accountantskantoor, hoeft geen grote te zijn, maar om je bij te staan als je eventueel wel die kant op zou willen, want dan zorg je dat fiscaal ook alles goed is geregeld en kunnen ze eventueel de lijken uit de kast halen voor je.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Dat zou dan tegen die tijd ook zeker wel gedaan worden.
Zaken waar ik zelf geen verstand van heb, laat ik graag aan een expert over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 10:35

MaltheseFalcon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:04:
[...]
Het uitzoeken van de BV en (motivatie van) de huidige eigena(a)r(en) is echt een vereiste.
Je moet namelijk jezelf ook beschermen tegen onbehoorlijk bestuur of oplichting.
Er zijn er die daardoor in de problemen zijn gekomen.

Alles lijkt prima en je stapt in. De originele eigenaar maakt schulden en vertrekt met de buit (al dan niet nadat hij zijn aandeel heeft verkocht). En de schuldeisers komen nu bij jou, want het bedrijf is aansprakelijk en jij bent daar de eigenaar van.

Toch wel iets om jezelf tegen te beschermen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Dat zijn inderdaad dingen die kunnen, maar als ik het zo lees je je ook weer tegen kan indekken.
Al met al is het me sowieso al duidelijk dat zelfs al zou ik het gelijk kunnen, het eerst allemaal goed uitgezocht moet worden en niet iets is wat lichtzinnig gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 12:36

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Food for thought.

Wil je wel vennoot worden, met alle risico's en verantwoordelijkheden die er bij zitten? Of wil je niet liever in loondienst, een mooie bonus als er winst wordt gemaakt, en mocht het bedrijf in waarde stijgen, daar een (klein stukje) van mee profiteren?

Of wil je echt op de bok zitten? Waarom wil je eigenlijk zo graag vennoot worden? Waarom kriebelt dit bij jou?
Pragmatisch zijn; als het van beide kanten bevalt, dan prima. Loopt het niet, dan kan je ook je knopen tellen. Een bedrijf wat moet bezuinigen kan ook betekenen dat je minder kansen / projecten kan ontplooien.
Daar is nog niks over te zeggen zonder de insteek te kennen. Je richt je nu heel erg op het vennootstuk, terwijl het ook maar een kleine bijzaak kan zijn. Er wordt dan 'personeelsaandelen' bedoeld.

Halveer dat bedrag maar. Je bent niet volledig declarabel, moet uren maken voor klanten zoeken, administratie. Je maakt ook nog kosten. Vergeet je AOV, pensioen, verzekeringen etc. niet. Met 75 euro per uur uitkomen op 130k aan bruto jaarsalaris is wat ambitieus...
Is het wel je karakter om ondernemer te worden en in een BV te gaan instappen? Wil je 50k investeren van je spaargeld, of een extra hypotheek nemen, om je in te kopen? Of wordt je dan vooraf al veel te nerveus.
Dan moet je je uberhaupt afvragen of je wel bij het bedrijf hoort. Wat het bedrijf jou waard vindt, en wat je zelf vind dat je waard bent (of hebt laten blijken uit je competenties) verschilt dan te veel.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:33
Ik start binnenkort met een nieuwe baan waarbij mede eigenaar worden de intentie is (ook in de bouwsector trouwens). De positie was online als een partner positie benoemd en gepositioneerd. Maar stap je gelijk zo in? In de meeste gevallen niet denk ik, je moet elkaar eerst goed leren kennen. Toetreden zonder boeken goed te kennen en een jaar meegedraaid te hebben lijkt mij niet verstandig. Natuurlijk kun je een jaarrekening opvragen en deze (laten) beoordelen, maar er is veel meer dan die cijfers alleen.

Zelf wil ik graag participeren, in mijn werk geef ik veel van mezelf en merk dat een salaris alleen niet voldoende is. Samen met anderen een bedrijf besturen (positieve, negatieve aspecten en risico’s meewegend) lijkt mij een fantastische uitdaging. Natuurlijk is extra rendement vanuit je inzet oogsten fijn, maar de keuze om daadwerkelijk in te gaan kopen zal ik zelf ook heel erg op gevoel maken: voel ik me fijn bij de mede eigenaars en het team? De projecten en positionering in de markt? Verwachtingen over de toekomst, etc.

Mijn advies, ga vooral het gesprek aan, wees open over je gedachten. Dit is echt wel een ander gesprek dan bij een potentiële werkgever “bluffen/jezelf verkopen” om een paar extra knaken te verdienen. Een goede wederzijdse match met je gesprekspartners is wat mij betreft een absolute voorwaarde om over volgende stappen na te denken. In mijn geval heeft de open houding echt het verschil gemaakt met anderen heb ik begrepen.

Mooi dat je zo’n uitnodiging krijgt! Succes met je afwegingen!
[...]

Nou, tegenwoordig toch echt wel wat hoger hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:35
Morelleth schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:52:.
Voor de bouwbedrijven daarentegen gaat dat richting de 85k. (Alhoewel de meeste ook zo goedkoop mogelijk willen, dus zo snel zal je dat niet krijgen).
Ik weet niet waar je informatie vandaan komt, maar dit klopt echt niet. De grote ingenieursbureaus benchmarken overigens hun salarishuis met de markt. Constructeurs zijn meer dan gewild, geen idee hoe je aan 50k komt…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
Morelleth schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:56:
Dat zou dan tegen die tijd ook zeker wel gedaan worden.
Zaken waar ik zelf geen verstand van heb, laat ik graag aan een expert over. ;)
Het probleem met partner worden is dat als je geen groot aandeel hebt, de titel niet heel veel zegt. Je hebt nog steeds geen grote stem in hoe het bedrijf gaat ontwikkelen, en het zijn juist dat soort dingen die de winst bepalen. Je bent gewoon werknemer/aandeelhouder zonder veel te zeggen te hebben, die grote problemen krijgt als ie weg wil.

Vaak krijg je wel een mooi kantoor en een betere lease auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
htca schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Ik weet niet waar je informatie vandaan komt, maar dit klopt echt niet. De grote ingenieursbureaus benchmarken overigens hun salarishuis met de markt. Constructeurs zijn meer dan gewild, geen idee hoe je aan 50k komt…..
Zal wellicht achterhaalt zijn dan, maar meer dan 4k per maand zat er toch echt niet in bij de grotere ingenieursbureaus.
En het gros mocht blij zijn met 3500.

Laatste 2 a 3 jaar is het wel allemaal omhoog gegaan.
Maar bv salarishuis van strukton hield voor een constructeur 3.5 tot 5k aan.

Maar goed.
Salaris is een belangrijke factor maar niet het belangrijkste.

En zoals door meerdere opgemerkt, zijn de vragen of dit iets is wat bij mij past precies de redenen voor het openen van de topic. 😉

Daar ga ik nog wat meer in verdiepen en eens goed over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Om nog wat aan de discussie toe te voegen: een BV heeft aandeelhouders (vennoten) en bestuurders. De bestuurders bepalen wat er gebeurt. De aandeelhouders kunnen het bestuur aanwijzingen geven of het bestuur ontslaan.

Inkopen betekent dat je aandelen koopt en daarmee mede-eigenaar wordt. Als aandeelhouder mag je stemmen in de aandeelhoudersvergadering. Als er iemand is met meer dan 50% van de aandelen hebben de andere aandeelhouders weinig zeggenschap. Je bent niet helemaal vogelvrij. De meerderheid mag de belangen van een minderheid niet onevenredig schaden.

Waarschijnlijk betekent inkopen ook dat je bestuurder wordt en dus namens de BV kunt handelen.

De grens van 5% die eerder was genoemd is er alleen voor de belastingheffing.

De reactie van inXs staat dat inkopen 'net als trouwen' is. Zo zou ik het ook aanvliegen. Ik zou proberen om er eerst een poosje als werknemer te werken met de optie tot inkoop om de onderneming goed te leren kennen en te besluiten of je er lange tijd mee verbonden wilt blijven.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023

Dit inderdaad. Ik kan het mishebben, maar volgens mij is het ongebruikelijk om middels een headhunter naar een vennoot op zoek te gaan. Wat is de reden dat de bestaande vennoten in hun netwerk geen geschikte vennoot kunnen vinden? Waarom willen ze een extra vennoot? Betreft het een gebrek aan kapitaal? Waarom kunnen ze niet via andere wegen financieren? Kennis? Of beiden? Dat zijn dingen die je je af moet vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27

Lordy79

Vastberaden

Als je aandeelhouder wordt kun je je inleg verliezen. Niet minder, niet meer. Dus als je geld moet betalen voor je aandelen, kun je dat kwijt raken.
Als je bestuurder wordt, ben je verantwoordelijk voor de hele vennootschap, samen met de eventuele andere bestuurders.
Als je 5pct of meer bezit vallen inkomsten (dividend en winst bij verkoop aandelen) in box2 en als je ook in dienst bent van de BV heb je minder werknemersverzekeringen.
Als je minder dan 5pct bezit betaal je box3 belasting.
Je rechten en plichten als aandeelhouder worden beschreven in de statuten van de BV en een eventuele aandeelhouders overeenkomst.

Als je dus géén bestuurder wordt maar wel aandeelhouder dan is er niet zoveel risico behalve dus het geld dat je betaalt voor je aandelen.

Er zijn een hoop WAT ALS vragen die je moet beantwoorden en het is verstandig om deze door JOUW adviseur te laten beantwoorden en niet op de blauwe ogen te vertrouwen van anderen.

Wat als key personen overlijden?
Wat als je een andere baan wil?
Wat als jij overlijdt?
Wat als je je aandelen wil verkopen?
Wat als het bedrijf helemaal verkocht wordt aan een derde?
Wat als men het aandelenkapitaal wil vergroten en jouw aandeel verwatert?
Enzovoort. Een goede adviseur (accountant, fiscalist) kan een hoop wat als vragen stellen en die beantwoorden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:35
Morelleth schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:42:
[...]

Zal wellicht achterhaalt zijn dan, maar meer dan 4k per maand zat er toch echt niet in bij de grotere ingenieursbureaus.
En het gros mocht blij zijn met 3500.

Laatste 2 a 3 jaar is het wel allemaal omhoog gegaan.
Maar bv salarishuis van strukton hield voor een constructeur 3.5 tot 5k aan.

Maar goed.
Salaris is een belangrijke factor maar niet het belangrijkste.

En zoals door meerdere opgemerkt, zijn de vragen of dit iets is wat bij mij past precies de redenen voor het openen van de topic. 😉

Daar ga ik nog wat meer in verdiepen en eens goed over nadenken.
Ik weet niet hoeveel werk ervaring je hebt, maar 4K is geen senior salaris. Strukton is overigens een aannemer en ik ken een aantal seniore constructeurs daar (meer dan 20 jaar werkervaring) daar die echt wel boven 70k zitten. Ben zelf senior constructeur bij een groot ingenieurs bureau en zit daar ook boven (al meerdere jaren, bijna 25 jaar werkervaring, wo opgeleid). Van een aantal bureaus weet ik dat je als werknemer ook aandeelhouder/deels eigenaar of zelfs partner kunt worden in het bedrijf.

Never mind, als je meer “ondernemer” wilt zijn is dit een kans voor je en werkt je straks wel in de branche maar niet meer als constructeur. Zou voor mij niets zijn, persoonlijk zou ik eerst een poosje voor ze werken en dan de stap naar het eigenaarschap maken. De tijd nemen om het bedrijf, personeel en hun specifieke markt te leren kennen. Ik heb bewondering voor je moed en respect daarvoor, het was meer dat je informatie over de salarishuizen en de plek van constructeurs daarin niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Nu online

inXs

known as inXs

fopjurist schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:19:

Inkopen betekent dat je aandelen koopt en daarmee mede-eigenaar wordt. Als aandeelhouder mag je stemmen in de aandeelhoudersvergadering. Als er iemand is met meer dan 50% van de aandelen hebben de andere aandeelhouders weinig zeggenschap. Je bent niet helemaal vogelvrij. De meerderheid mag de belangen van een minderheid niet onevenredig schaden.
Ja en nee, je kan via een aandeelhoudersovereenkomst bepaalde afspraken maken die als het ware 'de percentages' omzeilen.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:33
icall5s schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 00:30:
[...]

Dit inderdaad. Ik kan het mishebben, maar volgens mij is het ongebruikelijk om middels een headhunter naar een vennoot op zoek te gaan…
Valt wel mee toch? Ik ben regelmatig voor dergelijke posities gevraagd. Er zijn meerder recruiters in dergelijke executive positie zijn gespecialiseerd. De vragen die je stelt zijn zeker goed hoor, maar de vraag aan TS is in het hogere segment niet ongebruikelijk.
Pagina: 1