Ik ben sinds vier jaar mede eigenaar geworden in een bestaande B.V., echter werk ik er op het moment van schrijven inmiddels bijna 16 jaar. Dit is een B.V met nu drie eigenaren en circa 25 medewerkers.
Besef je dat (afhankelijk van het percentage uiteraard) het net als trouwen is. Als het een hoger percentage is dan 4% (bij 4% kan je gewoon in loondienst blijven en zijn de risico's beperkt, maar heb je wel recht op 4% van de winstuitkering) dan wordt je gewoon mede eigenaar van het bedrijf. Er moeten dan allerlei zaken geregeld geworden aan de voorkant en als je dan éénmaal mede-eigenaar bent dan ben je samen ook verantwoordelijk voor het reilen en zijlen van het bedrijf, maar ook voor het personeel (bekend gezegde: wens je concurrent veel personeel toe

). Dit is dus altijd boven de 4% (sowieso voor de belastingdienst). Ik heb inmiddels gemerkt dat er echt een groot verschil zit in verantwoordelijk zijn voor personeel (die ook de huur/hypotheek moet kunnen blijven betalen) vanuit een functie, dan vanuit het zijn van eigenaar (daarom ben ik vanaf volgend jaar ook weer eigenaar af..).
In mijn geval zit er dus echt een verschil in dingen doen vanuit je functie en de deur kunnen sluiten achter je en 'leeg zijn', tussen de deur sluiten achter je en eigenlijk toch altijd
echt
verantwoordelijk zijn. Dus besef je het mentale aspect ook als je echt mede eigenaar bent (dat moet je dus echt willen!).
Net als gorgi een paar punten die je bijvoorbeeld moet regelen/vastleggen/bespreken:
- Hoe willen ze omgaan met het nemen van besluiten, je kan besluiten nemen op basis van aandelenverhouding, echter kan hier in een aandeelhoudersovereenkomst vanaf geweken worden;
- Aanname: de eigenaar is wat ouder, dus hoe dan ook gaat hij/zij een keer uitstappen, of wil een stap terug doen. Zou je ook alleen eigenaar willen zijn?
- Dit kan zich ook voordoen bij een ongeluk van één van de mede-eigenaren
- Wat zijn jouw eigen toekomstplannen? Is er een kans dat je over 10 jaar toch iets anders wilt?
- Hoe zijn de verwachtingen qua uren in de week? Heb jij gewoon behoefte aan 40-30-20uur? Als de huidige eigenaar stiekem 60uur draait, dan ligt die impliciete verwachting er ook vaak bij andere mede eigenaren;
- Winst is leuk, maar ook in slechte jaren moet je er tegen kunnen en de boel draaiende houden.
- Hoe dan ook zou je je moeten inkopen. Het inkoopbedrag hangt af van de waarde van het bedrijf (en dan het percentage aandelen). Echter is de waarde op verschillende manieren vast te stellen. Dit kan puur op vermogen (dus inventaris, uitstaande facturen, geld op de lopende rekening, etc.). Hier kan ook nog goodwill aan toegevoegd worden, welke natuurlijk wat lastiger is om objectief te bepalen. Hoe gaat de huidige eigenaar hiermee om?
- Wat zijn groei ambities?
- Als je mede-eigenaar wordt dan is het sowieso zaak om zelf ook een persoonlijke B.V. op te richten (Holding). Deze holding koopt dan de aandelen uit de werkmaatschappij (de B.V. waar je je dus inkoopt) om zo de financiële risico's uit de privé sfeer te houden (uitgaande van behoorlijk bestuur).
- Ter toelichting: feitelijk 'verhuurt' jouw eigen Holding jouwzelf aan de werkmaatschappij via een manegementovereenkomst;
- Belangrijk is dus ook om zicht te hebben op de wijze waarop de B.V. nu is georganiseerd, ofwel hoe doet de huidige eigenaar dit? Heeft die ook een holding, of is hij/zij 'persoonlijk' aandeelhouder? Als dit namelijk zo is, dan moet hij/zij bereid zijn om ook een holding op te richten;
- In het licht van risico's is het ook goed om te kijken naar jouw persoonlijke situatie, ben je bijvoorbeeld getrouwd in gemeenschap van goederen? Zo ja, dan heeft dit dus ook gevolgen voor de eventuele parter/
- Je merkt al dat je dus echt 'in het bedrijf' moet duiken om een goede keuze te kunnen maken. Denk ook aan het volgende bijvoorbeeld: Heeft de huidige eigenaar een lease-auto bijvoorbeeld? Zo ja, gaat dit dan via de huidige werkmaatschappij? Of gaat het dan via zijn/haar eigen holding? Dit heeft namelijk te maken met de beloning die je ontvangt via de managementovereenkomst.
- Wij hebben allemaal een eigen holding, deze krijgen alledrie (los van de aandelenverhouding) eenzelfde managementvergoeding. Vanuit mijn holding betaal ik dan uit die vergoeding mijn salaris, mijn leaseauto, verzekeringen, pensioen, etc.).
- Inzien financiële positie moet je echt doen via een boekhouder/accountant (onafhankelijk). De jaarrekening is één ding, maar er kunnen allerlei zaken/posten zijn die niet goed zijn vastgelegd en deze zijn natuurlijk lastig te achterhalen.
Er valt nog veel meer over te zeggen, maar mijn boodschap is in ieder geval dat wanneer je echt boven de 4% komt het echt meer is dan 'even vennoot worden en klaar'. Besef je dat je echt iets aangaat voor de langere termijn. Winstdeling is in potentie leuk, maar 40uur werken bestaat even niet meer

En als je dus iemand niet goed kent, dan is het ook lastig vaak om impliciete verwachtingen in te kunnen schatten!
Tip: voordat je een keuze maakt via de headhunter zou ik als ik jou was ook een gesprek met de potentiële mede vennoot willen Succes!