Toon posts:

Ervaringen vloerverwarming 20mm buizen boven schuimbeton

Pagina: 1
Acties:

• Hubobo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:37
Ik ben bezig met het verduurzamen van mijn woning en lees veel goede dingen over verwarmen/koelen van de woning met 20mm buizen.
Het is niet mijn intentie om hier een discussie te voeren over hoe breed ideaal is. Ik zou graag ervaringen horen van medetweakers die vloerverwarming met 20mm buizen hebben laten leggen boven een schuimbeton ondervloer.
Ik ben benieuwd naar:
1. Wat voor soort bevestiging je hebt gebruikt. Omdat niet alles goed vast blijft zitten aan zo'n luchtig mengsel als schuimbeton.
2. Wat voor soort dekvloer je hebt gebruikt.
Ik lees hier en op andere sites dat een andrahyt vloer het beste warmte afgeeft en minder snel scheurt dan een zandcement dekvloer. Alleen installateurs wijzen mij erop dat andrahyt niet gaat, omdat er geen noppenplaten bestaan waar 20mm buizen in passen en als je het op netten vast zet het gaat drijven. Die netten kunnen volgens hen ook niet worden vastgemaakt aan schuimbeton, omdat dat te luchtig is om iets vast te houden (nagels e.d.).

Er zullen vast mensen eerder met dit bijltje gehakt hebben, maar in de zoekfunctie vond ik niet dit issue terug. Wel veel over voor- nadelen van 20mm.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:45
Ik heb ook een schuimbetonvloer laten leggen via Faber. Ik heb ook via hen (onderaannemer Rothermo) de vloerverwarming laten aanleggen. Zij hebben gewoon 16mm buizen gebruikt, op noppenplaten. Die platen zijn bij mijn weten niet verankerd aan het schuimbeton. Als dekvloer hebben we via Faber voor Eco2floor gekozen: relatief nieuw, een soort vloeibaar zandcement met slakkenafval uit de metaalindustrie. Het voordeel is dat het een veel kortere droogtijd heeft in vergelijking met anhydriet. In 2 weken was de dekvloer droog in mijn geval.

Geen idee wat scheuren of warmteafgifte betreft, lijkt prima te werken in ons geval.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:04
Ik heb op betopor isolatielaag (EPS korreltjes vermengd met cement) buizen van 18mm getackerd (met de hand, dagje op je knieën en klaar; zoveel mogelijk latten gebruikt met 5mm tussenafstand; HOH was 10cm). Tussenlaagje was een folie met rasterpatroon op, om goed uit te kunnen lijnen.
Je moet niet teveel op die ondergrond gaan rondsjokken; maar viel best wel mee om alles vast te maken. Hier en daar wou een nietje niet meewerken, maar dan stop je wat verder een nieuwe.
Daar bovenop kwam 7cm (dus 5 cm ter hoogte van buizen) zandcement, vooraf wel buizen op druk gebracht (tegen beschadigingen, en gaf ook 10j garantie via zelfbouwfirma).

Zorg wel voor correcte plaatsing van uitzetvoegen, als je nadien zelf tegelt kan je die zelf exact uitrekenen zodat ze op voegen tussen volle tegels uitkomen, silicone in zelfde kleur als voegen en anderen zien er niets van :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:21

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Hubobo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:47:
Ik ben bezig met het verduurzamen van mijn woning en lees veel goede dingen over verwarmen/koelen van de woning met 20mm buizen.
Het is niet mijn intentie om hier een discussie te voeren over hoe breed ideaal is. Ik zou graag ervaringen horen van medetweakers die vloerverwarming met 20mm buizen hebben laten leggen boven een schuimbeton ondervloer.
Ik ben benieuwd naar:
1. Wat voor soort bevestiging je hebt gebruikt. Omdat niet alles goed vast blijft zitten aan zo'n luchtig mengsel als schuimbeton.
2. Wat voor soort dekvloer je hebt gebruikt.
Ik lees hier en op andere sites dat een andrahyt vloer het beste warmte afgeeft en minder snel scheurt dan een zandcement dekvloer. Alleen installateurs wijzen mij erop dat andrahyt niet gaat, omdat er geen noppenplaten bestaan waar 20mm buizen in passen en als je het op netten vast zet het gaat drijven. Die netten kunnen volgens hen ook niet worden vastgemaakt aan schuimbeton, omdat dat te luchtig is om iets vast te houden (nagels e.d.).

Er zullen vast mensen eerder met dit bijltje gehakt hebben, maar in de zoekfunctie vond ik niet dit issue terug. Wel veel over voor- nadelen van 20mm.
Je legt netten op je schuimbeton, daar maak je met draad of tiewraps de buizen aan vast. Vervolgens vul je die buizen met water en hier stort je zandcement overheen of wat je wil als toplaag.

Het water zorgt er voor dat je buizen niet gaan drijven als je een vloeibaar mengsel gebruikt.
Ben je bang voor drijven, gebruik dan een dikker(=zwaarder) net. Zoals 10x10x6mm bouwstaalmat.

Voor zandcement(tenzij je de vloeibare variant pakt..) is dit uiteraard totaal geen issue.

[Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 11-01-2023 15:17]

Appeltaart is lekker!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee