Vraag

• chrisdjholland
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-01 12:29
Ik heb een QUEST 2 bril gekocht en ik wil meer hiermee met Iracing maar stuit op 2 problemen:

Probleem:
Usb power charging niet beschikbaar op moederbod, quest 2 laadt dus niet op tijdens gamen

probleem 2:
Ik wil een zwaardere processor installeren, heb nu de AMD Ryzen 5 2600 six core processor, en wordt mij door de raceclub geadviseerd de bios te updaten alvorens ik een nieuwe processor ga kopen.

Maarr... welke processor kan ik maximaal toepassen op deze AM4 socket ? Ik ben er al te lang uit met pc's bouwen en heb deze pc 2e hands gekocht.

Huidige bios versie
Heb nu de E7B70AMS.A50 bios versie...

de laatste versie online is:
AMI BIOS - 7B79vAL - 2022-08-04 - 9.56 MB

Vraag 1: weet iemand of er dan power usb tool is in bios zodat iik meer vermogen kan krijgen op de USB 3.0 SS poorten?

Vraag 2: ik mis de E ervoor (zie mijn screenshot, de huidige bios is E7B79 en bij hun online 7B79 zonder de E
Mag je gelijk de laatse bios update toepassen, of moet ik steeds elke update van oud naar nieuw installeren?

Vraag 3: welke processor kan er dus maximaal in, wellicht heeft iemand er 1tje in vraag en aanbod die ik dan kan overnemen.

...
Download driverlink:
https://www.msi.com/Mothe...-GAMING-PLUS/support#bios
...

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
Maarr... welke processor kan ik maximaal toepassen op deze AM4 socket ? Ik ben er al te lang uit met pc's bouwen en heb deze pc 2e hands gekocht.
uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed is de snelste gaming processor op AM4

als usb powerdelivery niet in de changelog staat, is de kans erg groot dat er wat dat betreft niets verandert.
in de regel zijn usb-A poorten op desktops gewoon begrensd op 0.9A watt, dus ik zou niet al te veel hoop hebben.

Moet je Quests niet eigenlijk via usb-c inpluggen?

Relevante thread op reddit: https://www.reddit.com/r/...usb_32_you_can_power_the/

Zoals ik het zie is jouw moederbord gewoon fysiek niet geschikt om met een Quest 2 te spelen zonder accu drain, omdat er geen USB-C poort op zit die minimaal 2A support (of whatever de minimale hoeveelheid amperage is die dat ding nodig heeft)

Zo te zien is de usb kabel van de quest 2 type-c, dus jij hebt iets van een converter gebruikt om hem in te pluggen denk ik?

Je kan een nieuw moederbord kopen waar deze feature wel op zit, maar je kunt volgensmij ook gewoon een first party battery kopen die je aan de band van zo'n ding vast maakt als extender

En volgensmij heb je ook nog de optie om wireless met je pc te verbinden en dan de officiele oplader te gebruiken? Maar dat weet ik helemaal niet zeker hoor

[Voor 57% gewijzigd door youridv1 op 11-01-2023 09:34]

• chrisdjholland
Hartelijk dank voor je response! Wordt gewaardeerd! Ik antwoord even retour tussen je reactie gekopieerd! Met paar vragen nog :)

uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed is de snelste gaming processor op AM4
Antwoord: Thanks, ik ga kijken!
Inzake processor ga de 5800X3D boxed bekijken, mag ik de biosupdate gelijk met de laatste doen of moet ik per bios van oud naar nieuw werken?

als usb powerdelivery niet in de changelog staat, is de kans erg groot dat er wat dat betreft niets verandert. in de regel zijn usb-A poorten op desktops gewoon begrensd op 0.9A watt, dus ik zou niet al te veel hoop hebben.

Moet je Quests niet eigenlijk via usb-c inpluggen?[/i]

Antwoord: Ik dacht dat al qua begrenzing, de quest is idd standaard kabel USB type C, maar ik heb nu een link cable en die is Type A en moet gewoon werken zeggen ze, zit geen aparte plugin bij trouwens!

batterypack heb ik naar gekeken, ga ik ook halen, maar volgens mij houdt ik dan hetzelfde problemen omdat de link ontzettend veel rekenkracht benodigd voor simracen en dus hoog verbruik.

Ik kan denk ik ook een PCI express USB kaartje erin stoppen, dan moet het wel gan werken, alleen is dan de vraag of er kaartjes zijn die volledig plug and play zijn op PCIe met voldoede output? Of moet je dan weer rekening houden dat je aparte 12v aansluiting erop moet pluggen? Weet jij dat toevallig ?

Bedankt alvast!

[Voor 49% gewijzigd door chrisdjholland op 11-01-2023 12:06]

• chrisdjholland
Laatste vraag: https://tweakers.net/aanb...eyword=+AMD+Ryzen+9+3900X

De ryzen 9 niet pakken, dit lijkt mij sneller voor de AM4 of mis ik iets?

als ik ze vergelijk is de ryzen 9 toch beter ?

https://cpu.userbenchmark...-7-5800X3D/4044vsm1817839

[Voor 32% gewijzigd door chrisdjholland op 11-01-2023 12:46]

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:05
chrisdjholland schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:42:

Als je in die benchmark kijkt scoort de 5800X3D toch gewoon beter, of kijk ik nu heel scheel?

Ook, als ik de Ryzen 7 5800 vergelijk in de review van Tweakers vind ik hem persoonlijk matig beter voor een prijs verschil van bijna 150 euro.

Daarnaast als ik IRacing bekijk vallen de specificaties me ook alles mee. Sterker nog, een Ryzen 5 5600 zit nog boven 'recommended'.

Aangezien je geen prijs bij hebt gezet, let hier op. Ik weet ook niet hoe duur een battery pack kost vs een moederbord waar je wel kan chargen (want dat is natuurlijk ook nog een overweging).

[Voor 44% gewijzigd door Joe28965 op 11-01-2023 13:10]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

chrisdjholland schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:46:

Inzake processor ga de 5800X3D boxed bekijken, mag ik de biosupdate gelijk met de laatste doen of moet ik per bios van oud naar nieuw werken?[/b]
Meestal kan dat gewoon, maar download de laatste versie en probeer het uit. Die zal vanzelf wel aangeven of het kan of op welke versie je moet zitten daarvoor...

[quote]chrisdjholland schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:46:
chrisdjholland schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:42:

Dat soort vergelijkingen sites zijn vrij zinloos. Het gaat erom waar je het voor gebruikt.

Als het iets is wat alle cores maximaal kan benutten heeft het zin om voor een 5900 te gaan. Maar voor spellen is dat eerder uitzondering dan regel dat ze dat kunnen.

Als het iets is wat veel baat heeft bij VEEL cache(zoals de meeste spellen) , dan is de 5800-3d de beste keuze.

Maar die klokt lager dan de 2d variant.
Dus draait het vooral om singlespeed performance voor een paar cores dan zou een 5700 of 5800 de beste keuze zijn.

Daarnaast zijn framedrops in VR veel iritanter* dan op een normale monitor, dus je wilt daar graag zo veel mogelijk cpu power.

*citation needed, maar is wel de algemene tendens zoals ik die hoor en ervaar.

[Voor 42% gewijzigd door heuveltje op 11-01-2023 13:52]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• chrisdjholland
Top dank heren, super !

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:02
De meeste link cables die ik online zie, zijn usb-c.
https://www.meta.com/nl/en/quest/accessories/link-cable/

Ik zie wat webwinkels adverteren met een usb A versie, maar of die first party is kan ik niet terugvinden

Anyway, de crux zit hem waarschijnlijk in de amperagelimiet van de USB-A poorten op je moederbord. Ik denk niet dat het de schuld van de kabel is.

Ik kan geen betrouwbare bronnen vinden voor een werkende PCIe expansion card icm een Quest. Als ik erop google lees ik alleen maar horror verhalen over detectie issues.
Ik heb geen persoonlijke ervaring met apparaten opladen over een PCIe expansion card, dus ik heb geen antwoord
Ik vind alleen een reddit thread met daarin een comment waarin wordt gezegd dat een MSI B450 tomahawk de quest voldoende oplaadt over de rear usb c port
https://www.reddit.com/r/..._usbc_card_for_quest_2_i/

YouTube: Keep Your Quest 2 Charged While Playing Wired Link | PCVR Powered Link
Uit de description https://www.amazon.com/dp...WV_0?_encoding=UTF8&psc=1
Dit zou moeten werken?

Dan over de CPU. YouTube: 5800X3D vs 5800X - Iracing AI with 40 cars In iRacing is het verschil tussen de 5800X3D en de reguliere 5800X in ieder geval erg significant

[Voor 94% gewijzigd door youridv1 op 11-01-2023 15:23]

• chrisdjholland
Wat een toppers zijn jullie, echt super!

Ik had de 1e link gezien, dat USBA is idd max 0,9Amp en USB3.0 heeft het moederbord niet, dat zou 1,50amp moeten geven zeggen ze...

Ik ga nog veder spitten, enorm dank!

de 5800X3D is mij duidelijk, ik ga deze op de kop tikken! Dank u! Wordt enorm gewaardeerd!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee