Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welte8
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-03 17:29
Bestaat er een mesh Wifi of AP die de functie heeft van roaming en die geen eigen nieuw range creëeren. Maar mee aangesloten kunnen worden op ons eigen netwerk in dezelfde range dan onze andere devices. Hier hebben we ook een eigen firewall, van netwerk veranderen is geen optie.
Met losse AP zal dat wel lukken, maar dan kan het zijn dat een device gekoppeld is op het einde van een bereik terwijl er al een andere unit met een beter bereik kan zijn. Met een laptop kan je gemakkelijk zelf manueel switchen. Wanneer je rondloopt met je mobieltje kan dat lastig zijn met slecht bereik en bij de omschakeling.
In de woning/kantoor is er niet altijd 4G ontvangst (of ik moet tegen het raam gaan staan).
Ik kan mijn mobiel instellen 'bellen via WiFi' en dan zal ik altijd en overal goed ontvangst hebben.
Ik heb al de Mesh WiFi van Linksys Velop Atlas 6 Pro getest, maar die range. is niet aan te passen via de app. Een webinterface heb ik neit gevonden. Misschien kan dit wel bij Netgear Orbi. TP-Link daar ben ik geen voorstander van. Iemand ervaring met de Ubiquiti Unifi 6 pro of Lite.
Alle satellieten of units kunnen bekabeld aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:43
Geen eigen range? Wat bedoel je daarmee?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-07 13:35
@Welte8 Je verhaal is best warrig maar ik denk dat ik je begrijp.

Je hebt dus een roaming issue en je hebt dit geprobeerd dit op te lossen door een Meshset te kopen.
Dit is niet de oplossing voor roaming aangezien Mesh niets te maken heeft met roaming.
Roaming wordt geregeld bij de client en niet bij je router/Wifi.
Daarnaast als ik het zo lees zet jij deze set ook in routermodus zet waardoor deze set een eigen netwerk creëert met gevolg dat jij zelf handmatig moet schakelen naar AP's die in het andere netwerk zit.

De 2e netwerk issue kun je oplossen bij het kopen van een Meshset is deze in AP modus te zetten i.p.v. routermodus.

Roaming issue kun je oplossen met losse AP's door ze op je juiste plek te plaatsen en de volgende instellingen op ze minst juist te hebben ingevoerd:
-Zelfde netwerk naam
-Zelfde wachtwoord
-Zelfde vorm van beveiliging encryptie (bij alles op WPA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welte8
Dankjewel voor de reacties.
Sorry dat het niet 100% duidelijk is. Ik ben ook geen IT-er.
Ik dacht dat Mesh WiFi juist die roaming goed laat functioneren door te communiceren tussen de verschillende satellieten en je devices.
Als ik het goed lees, bestaan er sets die kunnen ingesteld worden in routermodus of AP modus?
Welke merken en/of types hebben deze mogelijkheid, ik heb dit nog nooit zien staan in de beschrijvingen of wordt dit anders omschreven.
Ondertussen weet ik dat de roaming 'Seamless roaming' noemt. de device pikt altijd het sterkste bereik op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Welte8
Ik kan heel technisch worden maar laten we het erop houden: Ja als je een multi AP set koopt (in consumer noemen ze dat vaak Mesh) dan werkt roamen vaak top.

Je 2e probleem (eigen range) los je inderdaad op door in AP mode te draaien.
Zover ik weet kan de Linksys velop dat ook gewoon, kwestie van instellen.

Makkelijkste is trouwens om je provider te bellen en vragen om mesh nodes. Bij bijvoorbeeld KPN krijg je prima superwifi2 nodes. Die draaien ook in ap mode

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welte8
@laurens0619
Ik vermoed dat de provider niks te maken heeft met eigen intern netwerk, ook te meer dat wij hier een eigen firewall hebben. De aansluiting bij de provider loopt enkel via een modem, zonder een aparte of ingebouwde router.
De Linksys Velop was enkel toegankelijk via een app op de smartphone, daar kon je enkel zien welke devices er op aangesloten waren en welk WLAN ip-adres de node had.
Ondertussen weet ik dat roaming niet bij de AP of node ligt, maar bij de device zelf. De meeste AP satellieten of nodes beschikken over de Seamless roaming, hiermee kan je naadloos van de ene satelliet opgepikt worden door een andere satelliet die een beter bereik heeft.

@Arthion-nl
Ik heb deze namiddag heel wat zoekwerk gedaan om mesh nodes te vinden waarin met kan instellen dat ze moeten fungeren als een AP of router modus.
Een goede Mesh Wifi communiceert tussen alle satellieten en dan nog best op een apart kanaal of een 3de frequentie.

Iemand ervaring met Ap van Ubquiti UnFi en welk model ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Welte8 ga je de nodes onderling draadloos verbinden of bedraad?

Indien draadloos, laat ubiquiti links liggen. Draadloos is een deco x50 mooie optie (die ook in ap mode man)

Voor de rest heb ik geen idee wat ik met je betoog over providers aanmoet :p bijna iedere consumenten levert interne netwerk apparatuur

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2023 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welte8
@laurens0619
Ik kan alles bekabeld voorzien. Ik denk dat Access Points best altijd bedraad moet zijn.
Op 1 plek is het iets lastiger, maar dat ga mij zeker lukken.

TP-Link ligt me niet. Beroepshalve in het verleden al 5 of 6 routers gekocht om aparte netwerken op de zetten bij klanten, uit noodzaak moeten vervangen en nu liggen deze op een schap in het magazijn. 3 waren geüpgraded naar DD-WRT. Spanningsloos maken en dan werkte deze weer voor enige tijd.
Mogelijk hebben ze bij TP-Link low cost versies, maar dat weet je maar achteraf.

Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Als je alles bekabelt heb dan zou ik persoonlijk gewoon losse acccespoints kopen en geen mesh set.

Of gewoon die dingen die je provider levert, hebt je er meteen onderhoud bij.
Dus als je bij Ziggo zit die Ziggo pods en als je bij Kpn zit die superwifi points.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Welte8 ja die tplink routers waren vroeger best instabiel, helemaal icm x-wrt (wat vaker qua stabilitiet een downgrade was dan upgrade)

De deco/omada lijn is prima stabiel, naar mijn idee stabieler dan een unifi maar daar zijn de mening over verdeeld.
Maar wat let je om gewoon ubiqitui te kopen? Is heel topic over dus genoeg over te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-07 13:35
@Welte8

Ben niet heel bekend met Mesh setjes maar ik verwacht wel dat al die setje zowel AP modus als routermodus ondersteunen.
Persoonlijk als je maar op 1 punt de Wifi wil verbeteren kun je het beste een losse AP kopen en bedraad aansluiten voor het beste resultaat.

Zelf zit ik helemaal in de Ubiquiti eco systeem en ik zou jou dan de |Unifi lite 6 adviseren en deze in standalone modus zetten.
En natuurlijk de eerder gegevens over Wifi instellingen gelijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_bal
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-10-2023
Kort vraagje waar ik geen topic voor wil starten:

Kan je met een mesh systeem met 3 nodes een bekabelde verbinding hebben?

Mijn situatie:
-Router is op begane grond
-Computer staat op de 2e verdieping
-Wil niet boren of kabelgoten trekken naar boven
-Loze leidingen zijn er niet

Ik wil 3 nodes plaatsen. eentje op de BG, eentje op de 1e verdieping, eentje op de 2e verdieping.
Kan ik de 3 nodes draadloos met elkaar laten verbinden en dan de computer op de 3e node bekabeld verbinden? En is de snelheid dan nog goed? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Sam_bal
Ja dat kan

Goed is relatief. Hoe beter de mesh set, hoe beter de verbinding. Een kabel zal het nooit evenaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-07 19:45
Fijne topic dit, wil der ook graag even op inhaken (same same) met kort vraagje.

Graag wil ik wifi beter krijgen in een kamer enkel alleen voor zuivere chromecast en 1 iphone, daar ligt een lan kabel. Dus volgens mij ben ik opzoek naar een (gecreëerde)acces point welk iig bedraad is aangesloten.
Er wordt gesteld, een aanname, dat ieder mesh setje een acces point modus en een router modus zal ondersteunen.

Het op mijn oog zijnde mesh setje heeft 2 opties; router mode en bridge-mode. Heeft de bridge modes hetzelfde effect als een AP-modu; creëren van beter/sterker wifi bereik in mijn slaapkamer voor chrome cast?

Tis een verwarrende wirwar qua huisbouw situaties en verijsden van apparatuur en daar tegenover het aanbod van boosters, extenders (valt af door -50% denk ik), repeaters, mesh-es en accesspoints. pfff
s

Heb een wifi budget schot in de roos, denk ik.
D-link covr 1102, 2 kastjes en beiden met utp bedraad aangesloten, main (vlakbij modem) in bridge modus gezet.
Werkt perfect (voor iig chromecast en iphone) in slaapkamer en heb daarnaast een wifi mesh netwerk, ook beter/sterker ontvangst op het balkon, dat voor 29,95 bij de action

[ Voor 19% gewijzigd door roycerolls op 30-01-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam_bal
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-10-2023
laurens0619 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:30:
@Sam_bal
Ja dat kan

Goed is relatief. Hoe beter de mesh set, hoe beter de verbinding. Een kabel zal het nooit evenaren
Wat een tijd om te leven _/-\o_
Pagina: 1