Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abcbrakka
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-04-2023
Beste Tweakers,

Ik ben me ook aan het oriënteren op plaatsing van zonnepanelen. Mijn huidige 2 offertes liggen vlak bij elkaar maar lijken qua prijs vrij hoog te zijn als ik vergelijk met eerdere offertes op dit forum. Is dit wat het is op dit moment of loont het de moeite om verder te zoeken?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJktk_wGxX8rC982RCBng9n9sPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XaqqWIekcEOI2oFSxpLhnMDo.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is ca. 65 m2. Het is opgemeten door Zonnefabriek en er passen 11 panelen van 1,1 x 1,7 m op.
Schaduw
Het is een platdak met alleen enig schaduw van schoorsteen buren.
Jaarverbruik
5500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk kW zelf opwekken. Ik heb geen budget maar wil zo laag mogelijk bedrag per Wp. Maximaal 12k.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installatiebedrijf. Heb nu offertes bij Zonnefabriek en Enie. Heb geïnformeerd bij enkele kleinere installateurbedrijven, ben er ook wel voor om kleine lokale partij te steunen (hoewel Enie ook lokale trots is).
Bijhouden van data
Niet van belang.
Reeds verkregen offertes
Zonnefabriek 1,78 euro per Wp. (€7.759,34 voor 4345 Wp)
Enie 1,68 per Wp. (€ 7.703,84 voor 4565 Wp)
Alle bedragen zijn al ex. btw.
Regio
Groningen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:55
Flink aan de prijs. Welke panelen en omvormer(s) worden gebruikt?

Met een oost/west opstelling in dakje raak je doorgaans meer panelen kwijt met als gevolg een hogere opbrengst. Hebben de aanbieders naar die optie gekeken? Er staan zo te zien wel wat obstakels op het dak.

Wat is de afmeting van het dak. 7x9m of 8x8m, zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abcbrakka
Enie:
PVs: Jinko Solar 415 Wp Full Black N-type.
Omvormer: ENphase Q relay controller 1 fase
Optimizer: Enphase IQ 7+ Micro Inverter

Zonnefabriek
PVs: Q-Cells Q.PEAK DUO BLK G11 395Wp.
Omvormer: SMA SB 3.6
Ze gebruiken blijkbaar geen microinverters terwijl ik dacht dat ik deze wel nodig had omdat er parallel moet worden geschakeld.

Goed punt van die Oost/West opstelling, ik zal daar nog naar informeren en kom er op terug.
Dak is idd 7x9 om en nabij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abcbrakka
In oost west opstelling passen er 3 panelen bij en totaalopbrengst stijgt 600 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:55
Waarom moet er parallel worden geschakeld als alle panelen dezelfde kant op liggen op dezelfde helling? Dan is een simpele stringomvormer de meest logische oplossing of je moet per paneel de data willen loggen maar dat is niet van belang zeg je.
Met panelen op O/W heb je dan een omvormer met 2MPPT nodig. 4000w omvormer is genoeg, 3600w geeft 2% verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 14:35
abcbrakka schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:55:
Enie:
PVs: Jinko Solar 415 Wp Full Black N-type.
Omvormer: ENphase Q relay controller 1 fase
Optimizer: Enphase IQ 7+ Micro Inverter

Zonnefabriek
PVs: Q-Cells Q.PEAK DUO BLK G11 395Wp.
Omvormer: SMA SB 3.6
Ze gebruiken blijkbaar geen microinverters terwijl ik dacht dat ik deze wel nodig had omdat er parallel moet worden geschakeld.

Goed punt van die Oost/West opstelling, ik zal daar nog naar informeren en kom er op terug.
Dak is idd 7x9 om en nabij.
Offerte zonnefabriek met ongeveer dezelfde producten kan goedkoper als je via hun dochter onderneming laat plaatsen. Vraag er naar, zekerzon heet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:03

The.Terminator

Un boer met bier

Figo112 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Offerte zonnefabriek met ongeveer dezelfde producten kan goedkoper als je via hun dochter onderneming laat plaatsen. Vraag er naar, zekerzon heet het.
Zekerzon.nl of Zekerzon.com ? Lijken 2 verschillende ondernemingen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 14:35
The.Terminator schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Zekerzon.nl of Zekerzon.com ? Lijken 2 verschillende ondernemingen ?
Zekerzon.nl check maar onder overons en adres is zelfde als zonnefabriek. Maar waarom bel je zonnefabriek niet om te vragen, ik heb ook via zonnefabriek gedaan.
Pagina: 1