Ventilatie optimaliseren voor woning uit 1990

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:33
Wij wonen sinds een halfjaar in een hoekwoning van 1990. Ik heb de oude onzuinige ventilatie-unit al vervangen door een zuinige Itho Ecofan 2 die werkt op gelijkstroom.

Situatie:
- Woonkamer met open keuken (circa 50m2) en afzuigkap naar buiten
- Naar de gang toe zit een stalen deur (die niet ingekort kan worden) die naar mijn mening erg strak op de vloer zit (0,8 cm ruimte). Hierdoor gaat deze deur ook open (de woonkamer in) als je de afzuigkap aanzet.
- Open trappenhuis naar 1e verdieping en zolder
- Afzuiging in toilet (b.g.g.) en badkamer die gaan naar de MV.

Aanvoer
- In woonkamer op de begane grond Duco Raamrooster 112cm*4cm roosterruimte. Wat zal dit zijn? 50-60m3/h?
- Van woonkamer naar gang dus veel te weinig ruimte om doorstroom/doorvoer mogelijk te maken, (denk ik).
- 1e verdieping en zolder zitten geen roosters. We doen op slaapkamer 's nachts maar raam open.

Afvoer
- Toilet b.g.g. + badkamer

Zie foto voor verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmL0_N5NFApOG1FgOoPDNmPvEeE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BboHL52JTEZveAqcN644IUXb.png?f=fotoalbum_large

Het probleem
1. Onvoldoende ventilatie in woonkamer
2. Geen ventilatie boven tenzij je ramen open zet (= eigenlijk tocht)
3. Geen ventilatie zolder (waar we ook was drogen) tenzij je raam open zet (= eigenlijk tocht)
4. Deur woonkamer naar gang gaat open als je de afzuigkap aanzet (klein probleempje, niet heel erg)

Wat werkt er nu wel goed?
- Bij douchen zetten de de MV op standje 3 voor 10 min, alle vocht is meteen zo goed als weg. Gaat prima. Hij gaat daarna wel weer automatisch naar stand 1 (afwezigheidsstand) die beperkt afzuigt (75m3/h).

Vragen en wensen
Ik heb iemand laten langskomen van werkspot om te kijken of de ventilatie verbeterd kan worden. Ik merk wel dat er niet direct heel veel kennis bij die persoon zit, in ieder geval niet meer dan ik hier op tweakers mee kan lezen.

- Ik had als idee om een extra afzuigpunt te laten maken op zolder, want onze was droogt daar vaak. Dat is een "natte" ruimte toch? En het lijkt me handig als dan droge, warme lucht ook gedeeltelijk via de was naar buiten gaat. Wat vinden jullie van dat idee? En dan meteen een afzuigpunt in het hok van de warmtepompwasdroger. En dan verdeel ik het debiet over de ruimtes met roosters dichtzetten.
- Ik dacht eraan om een extra ventilatiekanaaltje te maken tussen woonkamer en gang zodat het daar wat meer kan doorstromen. Dit kan via een rooster naast of boven de deur, maar kan natuurlijk ook via het trapkasthok (deur wat verhogen) en dan een roostertje onderin de trap. Dat ziet er denk ik wat netter uit.
- Wat zouden jullie doen qua aanvoer? Of denken jullie dat dit roostertje in de woonkamer voldoende debiet geeft?
- Of zouden jullie bijv. een decentrale WTW in de woonkamer plaatsen en dan een soort combi-systeem maken met het huidige systeem?
- Of is het een optie om juist een balansventilatie/WTW aan te brengen op een manier dat de verse lucht aangevoerd wordt via trappengat en lucht afgevoerd wordt door een buis aan te brengen in (alleen de) woonkamer en slaapkamer? Omdat dat de belangrijkste ruimtes zijn? Dat is natuurlijk nog steeds niet echt een perfecte oplossing omdat je werkkamer dan dus niet geventileerd is..

Tips? Alvast bedankt voor het meedenken.

PS: Ik meet trouwens dat er een 'probleem' is met CO2 en luchtvochtigheidmeters. Nu is luchtvochtigheid 64% binnen, is dat normaal voor dit tijdstip? (wel regenachtig weer)

[ Voor 4% gewijzigd door radeoxx op 10-01-2023 21:55 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Beste antwoord (via radeoxx op 11-01-2023 17:47)

• cfz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 19:51

cfz

• Afzuigpunt keuken zou ik gebruiken als je een regelmatige te hoge co2 waarde in de woonkamer hebt (vocht zou geen probleem moeten zijn ivm externe afzuigkap tijdens koken). Als het probleem in de woonkamer verdwijnt als de tussendeur openstaat hoeft je het punt niet te gebruiken en zou je ook extra doorvoer kunnen maken zoals je voorstelt
  • De meterkast direct dichtmaken. Natte lucht uit kruipruimte wil je sowieso niet in je woning.pur/kit, etc
  • Waar de verse lucht in deze woning vandaan moet komen is mij ook niet helemaal duidelijk. Geen raamroosters, behalve woonkamer = 50m3/h input, mechanische afzuiging. 325 m2/h max output Zitten er misschien geveldoorvoeren? of heel veel kieren rondom de kozijnen. :)
  • Balansventilatie inbouwen in een bestaande woning kan, maar dat is wel ingrijpend. Dan moet je eerste een deskundige ventilatieman zoeken waar je vertrouwen in hebt. Zou ook zeker niet mijn eerste keus zijn
  • Ik vind 61% luchtvochtigheid niet extreem hoog. Het is inderdaad erg vochtig buiten. Ik zit hier zelf op 55% met WTW en dat is ook vrij hoog voor de winter.
Tips:
  • koop een verplaatsbare Co2/vochtmeter. voorbeeld: https://www.ventilatieland.nl/co2-meter
  • kijk mbv deze meter waar/wanneer het probleem zich voordoet. en probeer te experimenteren waar het aan ligt. Tussendeur open / dicht (doorvoer verbeteren). Ventilatiestand 1/2/3 (afvoer verbeteren). raam een kierje open, (toevoer verbeteren) etc etc.
  • staar je niet blind op de ventilatie-eisen/bouwregelgeving. Het is heel erg afhankelijk hoe je de ruimte gebruikt. Zit je alleen in de woonkamer of met 6 mensen tegelijk. De oosterburen rekenen altijd met 25m2/h per persoon. dus 4 personen in ruimte = ca 100m2/h gewenste ventilatie. Dit is een beetje een vuistregel.
  • Kijk goed of je in de slaapkamer geen schimmelvorming krijgt. Dit is nummer 1 aanwijzing dat je te weinig ventilatie heb. De schimmel onstaat meestal aan binnenzijde van de buitenmuur. (die is koud).
  • M.b.t. de extra toevoer creeren. Je kan overwegen om te kijken wat voor glas er in je woning zit. Bouwjaar 1990 is waarschijnlijk geen hr++ maar standaard dubbelglas. Je zou het glas kunnen vervangen door HR++ i.c.m glasroosters in de bestaande kozijnen. Dan sla je twee vliegen in 1 klap.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Qua flow zou de kier onder de deur van de woonkamer minimaal even groot moeten zijn als van het toilet. De 8mm is dacht ik te klein volgens het bouwbesluit/ ventilatieberekeningen:
https://www.ventilatieland.nl/ventilatieberekeningen, ik dacht dat mijn aannemer het ooit over 1 a 1.5cm onder de deur had, maar hier wordt 2cm aangegeven.
Kan je de stalen deur niet hoger hangen met vulringen of stelschroeven? Heeft de deur alleen onder ruimte? Anders inderdaad de by-pass via de trapkast.

wellicht een mini wtw/ single room wtw op zolder plaatsen?

[ Voor 45% gewijzigd door MSXBas op 11-01-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
MSXBas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:12:
Qua flow zou de kier onder de deur van de woonkamer minimaal even groot moeten zijn als van het toilet. De 8mm is dacht ik te klein volgens het bouwbesluit/ ventilatieberekeningen:
https://www.ventilatieland.nl/ventilatieberekeningen, ik dacht dat mijn aannemer het ooit over 1 a 1.5cm onder de deur had, maar hier wordt 2cm aangegeven.
Kan je de stalen deur niet hoger hangen met vulringen of stelschroeven? Heeft de deur alleen onder ruimte? Anders inderdaad de by-pass via de trapkast.

wellicht een mini wtw/ single room wtw op zolder plaatsen?
Dankje.

Nee de stalen deur zit echt al maximaal vast. De leverancier geeft ook geen krimp. Die zeggen gewoon: het voldoet op deze manier, punt uit. Zo "doen we het altijd".

Tja een mini wtw/single room wtw op zolder is natuurlijk wel een oplossing voor het washok.

Maar dan heb je nog niet opgelost:
- voldoende frisse lucht aanvoer via woonkamer
- afzuiging via woonkamer --> gang --> via toilet/badkamer naar buiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
De meeste MV systemen werken gewoon via de kier onder de deuren. Normaal heeft ook de keuken een MV ventiel? Hebben je buren ook geen MV ventiel in de keuken?
[De overburen van ons oude huis hadden bij een verbouwing het MV ventiel van de keuken afgedopt, en hadden als enige een ventilatie-/vochtprobleem.]

mijn aanvalsplan zou geloof ik zijn:
-check op MV ventiel keuken (bij de buren)
-bypass trapkast maken (of by-pass door de muur keuken-entree)
als deze by-pass beter werkt met de toiletdeur open, ook de toiletdeur wat inkorten.

De mini WTW voor zolder is energiezuiniger dan je MV optimaliseren tot op zolder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
MSXBas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:29:
De meeste MV systemen werken gewoon via de kier onder de deuren. Normaal heeft ook de keuken een MV ventiel? Hebben je buren ook geen MV ventiel in de keuken?
[De overburen van ons oude huis hadden bij een verbouwing het MV ventiel van de keuken afgedopt, en hadden als enige een ventilatie-/vochtprobleem.]

mijn aanvalsplan zou geloof ik zijn:
-check op MV ventiel keuken (bij de buren)
-bypass trapkast maken (of by-pass door de muur keuken-entree)
als deze by-pass beter werkt met de toiletdeur open, ook de toiletdeur wat inkorten.

De mini WTW voor zolder is energiezuiniger dan je MV optimaliseren tot op zolder!
- MV ventiel keuken ga ik checken, maar keuken is helemaal verbouwd 2 jaar geleden
- Ja bypass kan natuurlijk, maar je wilt eigenlijk dat deze by-pass via de badkamer/was naar buiten gaat toch (?), zodat die ruimtes ook worden voorzien van warme, droge lucht? Anders kan ik ook een by-pass maken die meteen uitkomt in het toilet, zodat het nog directer wordt afgezogen. Snap je wat ik bedoel? Dus via trappengatkast --> toilet (dus niet uit laten komen in de gang via een rooster in trap en dan via spleet onder deur in toilet)
- De MV zit al op zolder he. Dus dat is alleen een extra buis aanleggen van de MV unit tot de wasruimte. Een paar meter waarbij we het erg netjes en onzichtbaar kunnen wegwerken.

[ Voor 6% gewijzigd door radeoxx op 11-01-2023 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
hopelijk is er geen MV afgedekt bij de verbouwing van de keuken....

liever een bypass in de trap (zegt mijn boerenverstand), dan kunnen toilet en badkamer (via trappenhuis) beide de luchtstroom verdelen.

Zijn er ook misschien door verbouwingen (raam)roosters op de 1e en 2e verdieping verdwenen? Hebben je buren meer roosters dan er in jouw huis zitten?

Welk type MV heb je op zolder (de meeste zuigen ook aan uit de ruimte waar ze hangen), heeft de deur naar de MV een voldoende grote kier?

[ Voor 16% gewijzigd door MSXBas op 11-01-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
MSXBas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:49:
hopelijk is er geen MV afgedekt bij de verbouwing van de keuken....

liever een bypass in de trap (zegt mijn boerenverstand), dan kunnen toilet en badkamer (via trappenhuis) beide de luchtstroom verdelen.

Zijn er ook misschien door verbouwingen (raam)roosters op de 1e en 2e verdieping verdwenen? Hebben je buren meer roosters dan er in jouw huis zitten?
Allereerst nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken MSXBas!

- Ja die bypass in de trap lijkt me ook beter, want het lijkt me gunstig als inderdaad de droge lucht verdeeld wordt.
- De buren hebben in heel de straat ook geen (raam)roosters op 1e verdieping. Op de zolder verschilt het per huis (dakkapel of niet). Maar bij ons zit er in het dakkapel dus geen ventilatierooster.

Dus dat is best gek toch voor een woning van 1990?

Verder vermoed ik dat er nu lucht (deels) wordt aangezogen via de (altjjd natte) kruipruimte die dan weer lucht van buiten haalt via ventilatieopeningen. Dus dat lijkt me echt niet top. Daarom is het vaak best vochtig in ons huis (68% vandaag op slaapkamer bijv - wel heel de nacht met raam open geslapen).

[ Voor 3% gewijzigd door radeoxx op 11-01-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb ook geen ventilatieroosters, ik denk dat dit gewoon goedkoper was. Heeft de vorige eigenaar zo gedaan. In mijn vorige huurappartement zat het ook niet en daarvoor had ik altijd roosters in woningen.

We hebben wel twee ventilatieroosters in het dak (badkamer en toilet boven).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@Marzman Of er roosters gewenst zijn, hangt af van het type ventilatie:

https://www.ventilatieland.nl/wat-is-ventilatie

Een MV systeem met alleen ventielen in toilet en badkamer lijkt vrij ongebruikelijk:

https://www.joostdevree.n...hanische_ventilatie.shtml
https://www.milieucentraa...e-met-mechanische-afvoer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
MSXBas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:06:

Een MV systeem met alleen ventielen in toilet en badkamer lijkt vrij ongebruikelijk:

Dus:

Woonkamer/keuken:
- Indien MV teruggehaald kan worden, die openmaken en laten afzuigen toch? Heb je wel als nadeel dat de warme, droge lucht dus niet via de badkamer/wasruimte gaat. Kun je dan niet toch beter via die by-pass werken, ongeacht of de MV buis/afvoer teruggehaald kan worden?

Aanvoer:
Dan hebben we nog steeds niet de aanvoer opgelost in slaapkamers (probleem 1) en mogelijk is er nog onvoldoende aanvoer in de woonkamer (probleem 2) Duco rooster 112*4cm (wel een hoek nog waar langs de lucht moet stormen). Zou dit 50-60m3/h zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MSXBas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:06:

Mijn woning is wat ouder :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfz

cfz

Hierdoor gaat deze deur ook open (de woonkamer in) als je de afzuigkap aanzet
Afzuigkap is snel 500+ m3/h dus dat is logisch.
In woonkamer op de begane grond Duco Raamrooster 112cm*4cm roosterruimte. Wat zal dit zijn? 50-60m3/h?
Afhankelijk van type rooster, maar goede indicatie. kan je wel opzoeken op de site van duco
- Toilet b.g.g. + badkamer
Je zou idd ook een afzuigpunt verwachten in de keuken...
- Ik had als idee om een extra afzuigpunt te laten maken op zolder, want onze was droogt daar vaak. Dat is een "natte" ruimte toch? En het lijkt me handig als dan droge, warme lucht ook gedeeltelijk via de was naar buiten gaat. Wat vinden jullie van dat idee?
Het is verstandig om een wasruimte als natte ruimte te zien en daar een afzuigpunt te maken
- Ik dacht eraan om een extra ventilatiekanaaltje te maken tussen woonkamer en gang zodat het daar wat meer kan doorstromen. Dit kan via een rooster naast of boven de deur, maar kan natuurlijk ook via het trapkasthok (deur wat verhogen) en dan een roostertje onderin de trap. Dat ziet er denk ik wat netter uit.
De vraag of dat de oorzaak is van de slechte ventilatie in woonkamer
  1. Als de doorvoer van de tussendeur te klein is, kan je dit testen door de deur een uur open te zetten en kijken of je dan een andere co2 waarde hebt in de woonkamer
  2. Het kan ook liggen dat er bijv. veel lucht uit kieren in de meterkast of een slecht sluitende voordeur wordt getrokken
  3. Het kan ook zijn dat de windrichting zorgt voor onderdruk waardoor er te weinig aanvoer is bij het rooster in woonkamer, vooral als de wind op de keuken kant staat
  4. Daarnaast kan de ventilator ook te laag staan ? stand 2 normaal ?of gaat hij altijd standaard terug naar afwezig
- Wat zouden jullie doen qua aanvoer? Of denken jullie dat dit roostertje in de woonkamer voldoende debiet geeft?
even op een achterkant van een sigarendoos

Voor een woonkamer moet de ventilatiecapaciteit minimaal 0,9 dm3/s per m2 vloeroppervlakte zijn, met een minimum van 7 dm3/s.

woonkamer = circa 9*5=35m2 * 0,9 dm3/s = 31.5 dm3/s = 113m3/h aan minimale ventilatiecapaciteit.

Rooster is enige aanvoer: 60 m3/h. is dus de 50% van de minimale ventilatiecapaciteit volgens huidige bouwbesluit.
- Of zouden jullie bijv. een decentrale WTW in de woonkamer plaatsen en dan een soort combi-systeem maken met het huidige systeem?
Ja kan een goede oplossing zijn, maar dan heeft het de voorkeur de stalen tussendeur "luchtdicht" te houden en gescheiden van de rest van de woning
- Of is het een optie om juist een balansventilatie/WTW aan te brengen op een manier dat de verse lucht aangevoerd wordt via trappengat en lucht afgevoerd wordt door een buis aan te brengen in (alleen de) woonkamer en slaapkamer? Omdat dat de belangrijkste ruimtes zijn? Dat is natuurlijk nog steeds niet echt een perfecte oplossing omdat je werkkamer dan dus niet geventileerd is..
Ja kan ook, Itho Qualityflow doet het op die manier. Centraal inblazen in trappenhuis en dan afzuigen in de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
cfz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Afzuigkap is snel 500+ m3/h dus dat is logisch.

[...]

Afhankelijk van type rooster, maar goede indicatie. kan je wel opzoeken op de site van duco

[...]

Je zou idd ook een afzuigpunt verwachten in de keuken...

[...]
Stel je hebt zo'n afzuigpunt. Zal ik die dan gebruiken of juist niet? Omdat ik dan droge, warme lucht meteen weggooi?
Het is verstandig om een wasruimte als natte ruimte te zien en daar een afzuigpunt te maken

[...]

De vraag of dat de oorzaak is van de slechte ventilatie in woonkamer
  1. Als de doorvoer van de tussendeur te klein is, kan je dit testen door de deur een uur open te zetten en kijken of je dan een andere co2 waarde hebt in de woonkamer
  2. Het kan ook liggen dat er bijv. veel lucht uit kieren in de meterkast of een slecht sluitende voordeur wordt getrokken
  3. Het kan ook zijn dat de windrichting zorgt voor onderdruk waardoor er te weinig aanvoer is bij het rooster in woonkamer, vooral als de wind op de keuken kant staat
  4. Daarnaast kan de ventilator ook te laag staan ? stand 2 normaal ?of gaat hij altijd standaard terug naar afwezig
Ga ik doen. Ja de ventilator zet ik vaak handmatig op stand 2. Maar na het douchen (en dan gebruiken we de timer-functie zodat ie 10 min op stand 3 afzuigt) gaat ie automatisch weer naar stand 1. Ik overweeg een CO-module aan te schaffen, en hoe ik het begrijp gaat ie, als je die module hebt na het zetten van stand 3 na het douchen automatisch weer naar de "auto" (CO gebaseerde) stand. Dat zou een mooie oplossing zijn, mits ik natuurlijk kies voor aansluiting woonkamer/keuken op de huidige ventilatie.
[...]

even op een achterkant van een sigarendoos

Voor een woonkamer moet de ventilatiecapaciteit minimaal 0,9 dm3/s per m2 vloeroppervlakte zijn, met een minimum van 7 dm3/s.

woonkamer = circa 9*5=35m2 * 0,9 dm3/s = 31.5 dm3/s = 113m3/h aan minimale ventilatiecapaciteit.

Rooster is enige aanvoer: 60 m3/h. is dus de 50% van de minimale ventilatiecapaciteit volgens huidige bouwbesluit.
Dus dan lijkt me een additioneel aanvoerpunt in de woonkamer onvermijdelijk toch? Nog suggesties?

Heb verder nog even zitten nadenken.

Ik vermoed dat de andere helft v/d lucht komt uit de kruipruimte. Via de meterkast (zitten gaten in). De kruipruimte zit vol water. Zitten ook ventilatiegaten in de kruipruimte. Dus misschien dat lucht via het ventilatiegat kruipruimte --> kruipruimte --> gang --> afvoer gaat.
[...]

Ja kan een goede oplossing zijn, maar dan heeft het de voorkeur de stalen tussendeur "luchtdicht" te houden en gescheiden van de rest van de woning
Tja, dat kan natuurlijk, maar voor de rest v/d woning moet verse lucht ergens vandaan komen natuurlijk. Dus waarvandaan dan? Kruipruimte?
[...]

Ja kan ook, Itho Qualityflow doet het op die manier. Centraal inblazen in trappenhuis en dan afzuigen in de slaapkamers.
Hoe zou jij het aanpakken? Ventilatieman die hier gaf aan dat centrale balansventilatie te veel herrie gaat maken en ook te duur wordt met alle buizen etc.

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• cfz

cfz

• Afzuigpunt keuken zou ik gebruiken als je een regelmatige te hoge co2 waarde in de woonkamer hebt (vocht zou geen probleem moeten zijn ivm externe afzuigkap tijdens koken). Als het probleem in de woonkamer verdwijnt als de tussendeur openstaat hoeft je het punt niet te gebruiken en zou je ook extra doorvoer kunnen maken zoals je voorstelt
  • De meterkast direct dichtmaken. Natte lucht uit kruipruimte wil je sowieso niet in je woning.pur/kit, etc
  • Waar de verse lucht in deze woning vandaan moet komen is mij ook niet helemaal duidelijk. Geen raamroosters, behalve woonkamer = 50m3/h input, mechanische afzuiging. 325 m2/h max output Zitten er misschien geveldoorvoeren? of heel veel kieren rondom de kozijnen. :)
  • Balansventilatie inbouwen in een bestaande woning kan, maar dat is wel ingrijpend. Dan moet je eerste een deskundige ventilatieman zoeken waar je vertrouwen in hebt. Zou ook zeker niet mijn eerste keus zijn
  • Ik vind 61% luchtvochtigheid niet extreem hoog. Het is inderdaad erg vochtig buiten. Ik zit hier zelf op 55% met WTW en dat is ook vrij hoog voor de winter.
Tips:
  • koop een verplaatsbare Co2/vochtmeter. voorbeeld: https://www.ventilatieland.nl/co2-meter
  • kijk mbv deze meter waar/wanneer het probleem zich voordoet. en probeer te experimenteren waar het aan ligt. Tussendeur open / dicht (doorvoer verbeteren). Ventilatiestand 1/2/3 (afvoer verbeteren). raam een kierje open, (toevoer verbeteren) etc etc.
  • staar je niet blind op de ventilatie-eisen/bouwregelgeving. Het is heel erg afhankelijk hoe je de ruimte gebruikt. Zit je alleen in de woonkamer of met 6 mensen tegelijk. De oosterburen rekenen altijd met 25m2/h per persoon. dus 4 personen in ruimte = ca 100m2/h gewenste ventilatie. Dit is een beetje een vuistregel.
  • Kijk goed of je in de slaapkamer geen schimmelvorming krijgt. Dit is nummer 1 aanwijzing dat je te weinig ventilatie heb. De schimmel onstaat meestal aan binnenzijde van de buitenmuur. (die is koud).
  • M.b.t. de extra toevoer creeren. Je kan overwegen om te kijken wat voor glas er in je woning zit. Bouwjaar 1990 is waarschijnlijk geen hr++ maar standaard dubbelglas. Je zou het glas kunnen vervangen door HR++ i.c.m glasroosters in de bestaande kozijnen. Dan sla je twee vliegen in 1 klap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
@cfz Uitstekend punt de upgrade naar HR++ met glasroosters!

Waar gaat de afvoer van je afzuigkap naartoe? Zou er misschien van een ventilatiedoorvoer een afzuigkapafvoer gemaakt zijn?

Als ik het zo lees, lijkt het systeem te zuinig/ verkeerd aangelegd, zelfs voor 1990 regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
MSXBas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:23:
@cfz Uitstekend punt de upgrade naar HR++ met glasroosters!

Waar gaat de afvoer van je afzuigkap naartoe? Zou er misschien van een ventilatiedoorvoer een afzuigkapafvoer gemaakt zijn?

Als ik het zo lees, lijkt het systeem te zuinig/ verkeerd aangelegd, zelfs voor 1990 regels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62Rrl_1Dbwa3TJHkQYjp-roGxk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTgBIGDwpTvpv2BTUVmLdXXc.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor je reactie!

Denk dat ik het niet zo makkelijk achter ga komen. Ik zie hier een dichte constructie/koof waar ook de afzuigunit in is verwerkt. Die gaat rechtstreeks naar buiten. Zuigt behoorlijk goed af idd.

Misschien dat hier het oude punt voor ventilatiekanaal zat? Maar ik moet zeggen dat ik ook boven op zolder geen 'gat' zie waar een ventilatiebuis moet hebben gezeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
cfz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:56:
[list]
Allereerst enorm bedankt voor jouw heldere reactie! Duidelijk dat je het hele topic hebt gelezen. Bedankt!

Ik ga het testen. De doorvoer klinkt wel als een elegante oplossing. Ik denk niet echt dat ik het oude kanaal kan vinden en ik kan ook geen buis/doorgang vinden op zolder. Zie ook foto hierboven.
Heb ik direct gedaan! Meterkast is nu dicht! De ventilatieman die hier is geweest zegt overigens hierover:

"kruipruimte is idd vochtig maar ook koud en koude lucht kan niet heel veel vochtdeeltjes opnemen. Wanneer de koude lucht in een warmere ruimte komt dan zakt de Relatieve vochtigheid in principe. Ik denk zelf dat het meer te maken heeft met onvoldoende ventilatie in de woning."
Ja, dat vind ik ook het merkwaardige. Er zijn geen geveldoorvoeren en ik voel ook nergens tocht. Ik voel alleen een beetje luchtstroming bij het raamrooster in de woonkamer (zeker na het schoonmaken!)
Tja, ik denk dat dat voor nu inderdaad niet de meest voor de hand liggende optie is. Ik heb in ieder geval nog geen 100% vertrouwen in deze ventilatieman. Morgen komt er nog iemand anders.
[/list]
Heb vanmiddag alles 20 minuten gelucht en ben nu aan het stoken, luchtvochtigheid is nu circa 60%.
Tips:
[list]
Heb twee meters van Netatmo. Ze staan nu vlak naast elkaar. Temperatuur wijkt 0,3 graden celcius van elkaar af, luchtvochtigheid 3% en co2 ppm ene 662 ppm en andere 876 ppm.

Je bedoelt dat schimmel vormt aan de binnenkant van de woning bij een muur die grenst aan buiten. Dat kan ik wel controleren. Op zich geen schimmel, behalve op de zolder, daar een klein beetje wat! Daarom wil ik daar ook echt een afzuigpunt hebben.
[/list]
Goed idee. Al is het natuurlijk wel een behoorlijke investering. Daarvoor kun je natuurlijk eventueel ook gewoon een gevelroostertje maken per ruimte.

Verder nog van belang. Er wordt deze week hier een warmtepomp geïnstalleerd en het doel is om de woning 24/7 op ~20 graden te houden. In ieder geval beneden. Boven zal het vermoedelijk wat kouder zijn, dus bijv 18 graden. Nu stoken we in principe niet boven, dus zal het vaak 15-16 graden zijn. Wellicht helpt dat nog wel wat tegen schimmelvorming?

Ben er nog niet 100% uit dus. De perfecte oplossing nog niet gevonden.

Wel heel fijn dat jullie zo meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
radeoxx schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:24:
[...]

Goed idee. Al is het natuurlijk wel een behoorlijke investering. Daarvoor kun je natuurlijk eventueel ook gewoon een gevelroostertje maken per ruimte.
In vergelijking met WTW opties van je startpost gok ik dat wat nieuw HR++ met roosters goedkoper is.
Ik denk dat HR++ gewoon in de bestaande kozijnen kan, en je hoeft niet alle ramen te vervangen, je kan gericht meer aanvoer per gevel/verdieping creëren. En gevelroosters zijn meestal niet druk gestuurd/ afsluitbaar etc.

Qua duurzame energie bril van dit forum is je gevel lekprikken voor roosters een achteruitgang, en HR++ met roosters een vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cfz

cfz

Heb twee meters van Netatmo. Ze staan nu vlak naast elkaar. Temperatuur wijkt 0,3 graden celcius van elkaar af, luchtvochtigheid 3% en co2 ppm ene 662 ppm en andere 876 ppm.
Dat klopt toch niet? naast elkaar en een afwijking van 214 ppm? of typefout?

Verder nog van belang. Er wordt deze week hier een warmtepomp geïnstalleerd en het doel is om de woning 24/7 op ~20 graden te houden. In ieder geval beneden. Boven zal het vermoedelijk wat kouder zijn, dus bijv 18 graden. Nu stoken we in principe niet boven, dus zal het vaak 15-16 graden zijn. Wellicht helpt dat nog wel wat tegen schimmelvorming?
Eens, het is idd een grotere investering. Een "gevelgat" kan je niet een-op-een vergelijken met een raamrooster. Raamrooster zijn al het goed is "zelfregulerend", dus bij meer wind geven ze minder opening. Een gat in de gevel is meer hetzelfde als een raam open laten staan. Is ook prima als je geen last hebt van tocht.

Niet stoken zorgt voor meer kans op schimmelvorming. Stoken -> lucht warmer -> warme lucht kan meer water bevatten -> Vocht slaat minder snel op de muur. + muren drogen op. Maar continue ventileren is nog veel belangrijker.

Als je sowieso niet hoeft te stoken boven is het maar de vraag of je wtw/hr++ moet overwegen. Als je het temp. comfort nu ok vindt, is het de vraag wat de meerwaarde is van wtw of hr++. Co2 en vochtigheid kan je ook met natuurlijke/mechanische ventilatie goed oplossen.
MSXBas schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:17:
[...]

In vergelijking met WTW opties van je startpost gok ik dat wat nieuw HR++ met roosters goedkoper is.
Ik denk dat HR++ gewoon in de bestaande kozijnen kan, en je hoeft niet alle ramen te vervangen, je kan gericht meer aanvoer per gevel/verdieping creëren. En gevelroosters zijn meestal niet druk gestuurd/ afsluitbaar etc.

Qua duurzame energie bril van dit forum is je gevel lekprikken voor roosters een achteruitgang, en HR++ met roosters een vooruitgang.
Eens met @MSXBas. WTW aanleggen is zeker een factor X duurder dan glas vervangen. Zeker in de huidige markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
cfz schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Dat klopt toch niet? naast elkaar en een afwijking van 214 ppm? of typefout?

[...]

Eens, het is idd een grotere investering. Een "gevelgat" kan je niet een-op-een vergelijken met een raamrooster. Raamrooster zijn al het goed is "zelfregulerend", dus bij meer wind geven ze minder opening. Een gat in de gevel is meer hetzelfde als een raam open laten staan. Is ook prima als je geen last hebt van tocht.

Niet stoken zorgt voor meer kans op schimmelvorming. Stoken -> lucht warmer -> warme lucht kan meer water bevatten -> Vocht slaat minder snel op de muur. + muren drogen op. Maar continue ventileren is nog veel belangrijker.

Als je sowieso niet hoeft te stoken boven is het maar de vraag of je wtw/hr++ moet overwegen. Als je het temp. comfort nu ok vindt, is het de vraag wat de meerwaarde is van wtw of hr++. Co2 en vochtigheid kan je ook met natuurlijke/mechanische ventilatie goed oplossen.

[...]

Eens met @MSXBas. WTW aanleggen is zeker een factor X duurder dan glas vervangen. Zeker in de huidige markt.
@cfz @MSXBas @Marzman

Bedankt voor jullie reacties.

De PPM meting was geen typefout. Ik heb ze even laten 'calibreren' en ze staan nu een dagje in dezelfde ruimte, op een stukje afstand van elkaar.

De waardes zijn nu 921 en 925 ppm, 18,1 en 18,3 graden celsius en 61 en 60% luchtvochtigheid.

Lijkt nu wel te kloppen.

Gister is er hier nog een ander ventilatieman geweest van een ventilatiebedrijf. Iemand met ruime ervaring in de ventilatie, heeft allerlei kleine en grotere projecten gedaan zoals dakventilatie in appartementencomplexen, ventilatie met strenge eisen (continu <800 ppm c02 bij kinderdagverblijven zoals ik begreep) etc.

Hij geeft aan:
- Huidig raamrooster kan iets van 60-100m3/h aanvoeren zegt ie, afhankelijk van vraag
- Woonkamer/keuken zou hij gewoon als een apart compartiment houden en dan is het raamrooster al voldoende frisse lucht. (Overigens meet ik nu 920 ppm co2 met 2 personen en rooster open en deur naar gang dicht). Eventueel kun je een decentrale WTW toepassen in de woonkamer die extra lucht aanvoert.
- Als je die decentrale WTW al toevoegt (bijv 100m3/h) dan kan evt ook raamrooster dicht en dan toch een opening/ventilatierooster tussen woonkamer/gang zodat dat als aanvoer fungeert voor de gehele woning
- Boven is niet eenvoudig op te lossen qua aanvoer tenzij je gaat werken met decentrale WTW's in bijv. slaapkamer(s).
- Extra afvoer op de huidige ventilatie in washok en zolder (waar was droogt) is geen punt, kan hij zo maken. (Ga ik ook in gang zetten).
- Je afzuigkap in de keuken is nu eigenlijk de 'afvoer' voor de woonkamer/keukenruimte. Dat dat natuurlijk niet handig is was hij het wel mee eens natuurlijk.

Overwegingen:
- Lomp decentraal WTW ding willen we niet in de woonkamer/keuken.
- Ik weet niet of opening tussen woonkamer en gang nu noodzakelijk is. Je creëert dan zonder toevoegen van zo'n WTW wel echt meer tocht natuurlijk.
- HR++ glas met ventilatieroosters in ruimte is misschien wel wat voor de toekomst idd. Dus daar wil ik wel rekening mee houden.
- Ik denk dat we beginnen met (alleen) de extra afvoer in washok/zolder
- En voordat hij komt ga ik nog meten of deur gang/woonkamer open zetten verschil maakt met Co2 waardes. Als dat zo is dan kan ik nog een ventilatiegat laten maken.

Pagina: 1