• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-01 18:40
Ik ben op zoek naar een camera toestel die ik op reis kan meenemen om landschap en natuurfoto's te maken. Echter, lijkt het erop dat de X100V de laatste tijd heel erg populair is geworden door Tiktok 8)7 en hierdoor niet meer op voorraad is.

Een alternatief voor X100V is de X-E4 met een pancake lens, maar die is ook niet meer op voorraad waardoor ik nu zowat door mijn opties heen...

Is er ook een andere alternatief voor de X100V en X-E4 wat jullie kunnen aanraden?

[Voor 8% gewijzigd door sys64738 op 10-01-2023 20:21. Reden: Afgesplitst van ander topic.]

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:11

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Voor deze nieuwe vraag toch liever even een eigen topic. Bij deze.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-01 21:50
Er zijn natuurlijk veel meer opties, maar het ligt er wel aan wat je eisen precies zijn. Misschien kun je die nog toevoegen?

De X100V heeft bijvoorbeeld een vaste lens met vast brandpunt, dus kun je geen lenzen wisselen en ook niet zoomen. Zoek je specifiek zoiets of wil je de optie om wel lenzen te kunnen wisselen en/of zoomen graag open houden? Moet het perse een camera met APS-C sensor zijn of mag kleiner ook? Heb je uberhaupt al enige ervaring met foto’s en zo nee, wil je je erin gaan verdiepen of is het puur voor vakanties?

Systeemcamera’s met een vaste lens zoals de X100V zijn er niet veel. Het enige alternatief wat ik zo kan bedenken is de Ricoh GR III. Afhankelijk van je eisen zouden ook compactcamera’s met 1 inch sensor, MFT of andere APS-C camera’s (zoals de X-E4) een optie kunnen zijn, maar daarvoor hebben we wel wat meer info nodig.

• beezjeh
Erwin186 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:59:
Er zijn natuurlijk veel meer opties, maar het ligt er wel aan wat je eisen precies zijn. Misschien kun je die nog toevoegen?

De X100V heeft bijvoorbeeld een vaste lens met vast brandpunt, dus kun je geen lenzen wisselen en ook niet zoomen. Zoek je specifiek zoiets of wil je de optie om wel lenzen te kunnen wisselen en/of zoomen graag open houden? Moet het perse een camera met APS-C sensor zijn of mag kleiner ook? Heb je uberhaupt al enige ervaring met foto’s en zo nee, wil je je erin gaan verdiepen of is het puur voor vakanties?

Systeemcamera’s met een vaste lens zoals de X100V zijn er niet veel. Het enige alternatief wat ik zo kan bedenken is de Ricoh GR III. Afhankelijk van je eisen zouden ook compactcamera’s met 1 inch sensor, MFT of andere APS-C camera’s (zoals de X-E4) een optie kunnen zijn, maar daarvoor hebben we wel wat meer info nodig.
Mijn kennis van cameratoestellen en de eigenschappen van de toestellen is echt nu 0 op dit moment. Je kan het zien als een nieuwe hobby waar ik graag in wil gaan verdiepen.

Mijn gedachtegang was/is om met een klein toestel te beginnen en vanuit daar verder mijn kennis uit te breiden. Hierbij had ik X-E4, X100V en Ricoh GR III X op het hoog.

Ik heb naar de toestellen gekeken zoals de Sony A serie en Sony EOS-serie waar je de lens kan verwisselen, echter kan ik zelf niet zo gelijk inschatten hoeveel tijd het gaat kosten om alle opties te ontdekken van de camera toestellen zoals hierboven genoemd. Het toestel moet natuurlijk niet al te zwaar zijn wanneer ik deze in mijn hand overal heen zit te sjouwen of wanneer deze om mijn nek hangt. En het zou fijn zijn om naast foto's ook tussendoor video's te maken.

Indien je een toestel met verwisselbaar lens aan zou willen raden, dan zou het ook fijn zijn om een lens te hebben dat algemeen voor alle doeleinden gebruikt kan worden om te voorkomen dat ik constant de lens moet gaan verwisselen.

Mijn budget is overigens max. 1500 euro.

Kort samengevat de vereisten:
- Een cameratoestel om foto's te maken van natuur, landschap en straatfotografie.
- Een cameratoestel dat door alle seizoenen door gebruikt kan worden.
- Een cameratoestel voor dag/nacht fotografie.
- Een cameratoestel om regelmatig ook films op te nemen in hoge kwaliteit.
- Een cameratoestel zonder een vaste lens mag/kan een optie zijn afhankelijk van de tijd om e.e.a. onder de knie te krijgen i.v.m. ontbreken van kennis. Ik heb de wil en tijd om het te leren, maar het moet natuurlijk al te lang duren. Daarnaast zou het fijn zijn om een lens te hebben dat (bijna) voor alle scenario's gebruikt kan worden
- Cameratoestel moet niet al te zwaar zijn i.v.m. rondreis.
- Geen interesse om foto's uitgebreid bij te werken, een filter eroverheen gooien lijkt me geen probleem.
- As last; het moet de foto kwaliteit van iPhone 14 pro wel overtreffen natuurlijk anders heeft het weinig zin

[Voor 21% gewijzigd door beezjeh op 11-01-2023 08:26]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:30

DirtyBird

Praktiserend denker

1 ding alvast: compact/licht en een budget van 1500 gaan niet samen met nachtfotografie. Daarvoor heb je een grote sensor en een lichtsterke lens nodig en dat is zwaar en kost wat. Dus dat zou ik even laten gaan :)

Verder denk ik dat als je een paar andere adviestopics doorleest je al een idee kan krijgen en wellicht met een paar opties kan komen waar we verder bij kunnen helpen.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Als je 2e hands geen bezwaar vindt (en met dit budget en deze wensen, kom je daar al aardig snel op terecht), zou je kunnen kijken naar een Fuji X-T3 of misschien zelfs een X-T4.

Prima jpegs zo uit de camera. Veel (mooie) film simulaties zodat je kunt spelen met het eindresultaat. Prima kwaliteit en niet al te groot. Best veel keuze uit lenzen dus je kunt het zo gek maken als je wil. Ik zou beginnen met een standaard lens (de 18-55 of 15-45). Wat geld overhouden en later nog wat spul bijkopen is altijd een goed idee.

En ik zal mijn vaste stokpaardje maar weer eens van stal halen: kennis is belangrijker dan apparatuur. Een goede fotograaf kan met elke camera knappe foto's maken. Zelfs met een hele goede camera kan lang niet iedereen knappe foto's maken.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:37
beezjeh schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 05:55:
[...]
- Een cameratoestel zonder een vaste lens mag/kan een optie zijn afhankelijk van de tijd om e.e.a. onder de knie te krijgen i.v.m. ontbreken van kennis. Ik heb de wil en tijd om het te leren, maar het moet natuurlijk al te lang duren. Daarnaast zou het fijn zijn om een lens te hebben dat (bijna) voor alle scenario's gebruikt kan worden
De leercurve voor een camera met verwisselbare lens is t.o.v. een X100V niet wezenlijk anders. Ook een camera met vaste lens zul je moeten leren gebruiken als je alleen een telefoon gewend bent.
- Geen interesse om foto's uitgebreid bij te werken, een filter eroverheen gooien lijkt me geen probleem.
- As last; het moet de foto kwaliteit van iPhone 14 pro wel overtreffen natuurlijk anders heeft het weinig zin
Als je niet wilt nabewerken zul je ws snel tot de conclusie komen dat de camera's die je overweegt niet de foto kwaliteit van een iPhone 14 pro overtreffen.

Ik roep ook maar wat

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 10:33
Ik zat ook te denken: pak je iPhone. De enige reden die ik kan bedenken dat de iPhone niet volstaat, is veel tele voor vogels of wild...

• beezjeh
sys64738 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:07:
Als je 2e hands geen bezwaar vindt (en met dit budget en deze wensen, kom je daar al aardig snel op terecht), zou je kunnen kijken naar een Fuji X-T3 of misschien zelfs een X-T4.

Prima jpegs zo uit de camera. Veel (mooie) film simulaties zodat je kunt spelen met het eindresultaat. Prima kwaliteit en niet al te groot. Best veel keuze uit lenzen dus je kunt het zo gek maken als je wil. Ik zou beginnen met een standaard lens (de 18-55 of 15-45). Wat geld overhouden en later nog wat spul bijkopen is altijd een goed idee.

En ik zal mijn vaste stokpaardje maar weer eens van stal halen: kennis is belangrijker dan apparatuur. Een goede fotograaf kan met elke camera knappe foto's maken. Zelfs met een hele goede camera kan lang niet iedereen knappe foto's maken.
Ik had de X-T4 al op mijn lijstje staan. Ik zal even een aantal reviews doornemen.

Hoe is de raw fotokwaliteit t.o.v. iPhone 14 Pro bijvoorbeeld?
klaaas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:09:
[...]

De leercurve voor een camera met verwisselbare lens is t.o.v. een X100V niet wezenlijk anders. Ook een camera met vaste lens zul je moeten leren gebruiken als je alleen een telefoon gewend bent.

[...]

Als je niet wilt nabewerken zul je ws snel tot de conclusie komen dat de camera's die je overweegt niet de foto kwaliteit van een iPhone 14 pro overtreffen.
Zou je wellicht een cameratoestel kunnen voorstellen dat binnen het budget past van 1500 euro waarbij deze beter presteert dan de iPhone 14 Pro? Het kan en mag natuurlijk een toestel zijn met vervangbare lens.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-01 11:36
klaaas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:09:
[...]
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Fuji heeft een top JPEG engine waarmee gewoon echt hele mooie foto's gemaakt worden; en met de film simulaties kun je ook enorm veel doen. Dat is echt wel even een stapje verder dan wat je telefoon kan met AI/Machine Learning.

Een X-E4 met de 27mm prime zou echt een mooie combi maken die je later altijd nog kunt uitbreiden met andere lenzen/accessoires (bijvoorbeeld de thumb-extention). Die combo begint bij 1049 meen ik. Dan heb je nog zeker 400 euro over voor andere leuke dingen.
https://www.5050travelog....fuji-27mm-f28-r-wr-review

[Voor 10% gewijzigd door zzzzz op 11-01-2023 10:41]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wat zzzz hierboven ook al zegt. De iPhone (en andere phone cams) hebben gewoon de beperkingen van een kleine sensor. Met allerlei software trucs proberen ze dat te omzeilen en dat lukt soms best goed maar regelmatig ook niet.

Zo'n kunstmatig onscherp achtergrond bv. Als je goed kijkt, zie je meestal wel dat het nep is. Met een APS-c camera en beetje leuke lens, kun je gewoon echt je achtergrond vervagen.

Daarnaast is een telefoon leuk als je even paar shot moet nemen maar ik ben het al vrij snel zat. Het gaat niet alleen om het eindresultaat maar ook om de ergonomie en het plezier tijdens het fotograferen. En dat is met een goede camera allemaal stukken beter.

En dingen zoals goed zoomen, macro en lichtsterke lenzen kun je ook wel vergeten met een telefoon. Dat wil niet zeggen dat een telefoon perse slecht is. Het is vooral de vraag wat je er mee wilt kunnen.

• klaaas
zzzzz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:29:
[...]
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Fuji heeft een top JPEG engine waarmee gewoon echt hele mooie foto's gemaakt worden; en met de film simulaties kun je ook enorm veel doen. Dat is echt wel even een stapje verder dan wat je telefoon kan met AI/Machine Learning.
De JPEG engine van Fuji is idd erg goed, maar om die echt goed te benutten moet je goed weten wat je doet. Eigenlijk nog meer dan wanneer je RAW schiet en nabewerkt. Je belichting moet spot on zijn en ook is het zaak b.v. de DR goed ingesteld te hebben. Een smartphone is wat dat betreft veel 'vergevingsgezinder' en daardoor veel meer als point & shoot te gebruiken. Als je op eenzelfde manier met een Fuji fotografeert vallen de resultaten vaak tegen.

Ik roep ook maar wat

• klaaas
beezjeh schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:28:
[...]
Zou je wellicht een cameratoestel kunnen voorstellen dat binnen het budget past van 1500 euro waarbij deze beter presteert dan de iPhone 14 Pro? Het kan en mag natuurlijk een toestel zijn met vervangbare lens.
Zo ongeveer elke camera met een redelijk formaat sensor (vanaf m43) kan beter presteren dan je iPhone. Als je weet wat je doet.

Ik roep ook maar wat

• beezjeh
zzzzz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Een X-E4 met de 27mm prime zou echt een mooie combi maken die je later altijd nog kunt uitbreiden met andere lenzen/accessoires (bijvoorbeeld de thumb-extention). Die combo begint bij 1049 meen ik. Dan heb je nog zeker 400 euro over voor andere leuke dingen.
https://www.5050travelog....fuji-27mm-f28-r-wr-review
sys64738 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:34:
Wat zzzz hierboven ook al zegt. De iPhone (en andere phone cams) hebben gewoon de beperkingen van een kleine sensor. Met allerlei software trucs proberen ze dat te omzeilen en dat lukt soms best goed maar regelmatig ook niet.

Zo'n kunstmatig onscherp achtergrond bv. Als je goed kijkt, zie je meestal wel dat het nep is. Met een APS-c camera en beetje leuke lens, kun je gewoon echt je achtergrond vervagen.

Daarnaast is een telefoon leuk als je even paar shot moet nemen maar ik ben het al vrij snel zat. Het gaat niet alleen om het eindresultaat maar ook om de ergonomie en het plezier tijdens het fotograferen. En dat is met een goede camera allemaal stukken beter.

En dingen zoals goed zoomen, macro en lichtsterke lenzen kun je ook wel vergeten met een telefoon. Dat wil niet zeggen dat een telefoon perse slecht is. Het is vooral de vraag wat je er mee wilt kunnen.
OK. Ik ben overtuigd en ik ga maar voor de X-E4 i.c.m. XF 27 mm F2.8 voordat ik iets anders tegenkom en van gedachten verander.

Het meest belangrijk is toch de kwaliteit van de RAW foto zonder enige bijwerkingen t.o.v. iPhone 14 Pro.

Mijn dank is groot :)

• beezjeh
Het lijkt erop dat de X-E4 nergens meer op voorraad is...

Hoe presteert de X-T4 i.c.m. 18-55mm en/of met 16-80/4.0R lens? Ik lees hier en daar wat gemixte meningen over beide toestellen.

Hier lees ik zelf dat de X-T4 qua hardware toch op enkele vlakken wat beter is t.o.v. X-E4 https://cameradecision.co...ilm-X-E4-vs-Fujifilm-X-T4

[Voor 37% gewijzigd door beezjeh op 11-01-2023 11:16]

• klaaas
beezjeh schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:53:
[...]
Het meest belangrijk is toch de kwaliteit van de RAW foto zonder enige bijwerkingen t.o.v. iPhone 14 Pro.
Als je met bijwerkingen bewerkingen bedoelt dan vraag je iets onmogelijks. Een RAW foto moet je altijd bewerken.

Ik roep ook maar wat

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je nog vooral aan het leren bent dan zou ik een lans breken voor een (tweedehandse) micro four thirds camera. Er is veel keuze aan compacte, lichte en betaalbare lenzen en je kan er enorm veel mee leren zonder dat het een rib moet kosten.

Zo reis ik zelf meestal met een Panasonic G80 met 14-140mm lens als universele combo maar ik neem ook vaak een Panasonic GX80 mee met een 20mm f1.7 lens (goedkoop, handig voor nachtfotografie) en een 12-32mm lens. Samen is dat een piepkleine combinatie.

• beezjeh
klaaas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Als je met bijwerkingen bewerkingen bedoelt dan vraag je iets onmogelijks. Een RAW foto moet je altijd bewerken.
Ik heb mijn wens en vereiste beetje verkeerd verwoord.

Wat ik bedoelde, is dat ik een camera toestel zou willen waarbij ik weinig bewerkingen hoef te doen en toch meer kwaliteit haal t.o.v. de iPhone 14 PRO zonder AI-magie. Dus dat ik uiteindelijk hoge kwaliteit foto's krijg in JPEG-formaat en dat ik deze kan delen via internet.

[Voor 3% gewijzigd door beezjeh op 11-01-2023 11:24]

• Admiral Freebee
  • Niet online
beezjeh schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Ik heb het inderdaad verkeerd verwoord.

Wat ik bedoelde, is dat ik een camera toestel zou willen waarbij ik weinig bewerkingen hoef te doen en toch meer kwaliteit haal t.o.v. de iPhone 14 PRO zonder AI-magie. Dus dat ik uiteindelijk hoge kwaliteit foto's krijg in JPEG-formaat en dat ik deze kan delen via internet.
Hou er sowieso altijd rekening mee dat smartphones vaak geneigd zijn om foto's al wat te pimpen naar wat veel mensen mooier vinden. Dit houdt in dat kleuren vaak extra verzadigd worden. Ook zijn smartphones handig geworden in het combineren van meerdere belichtingen in één foto.

Als je foto's neemt met een los toestel ga je vaak even moeten wennen aan een meer natuurgetrouwe kleurweergave en soms ook moeten accepteren dat het dynamisch bereik van je camera niet voldoende is om alles te capteren in één opname.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:30

DirtyBird

Praktiserend denker

Je begon met een fuji x100v, heb je ook naar de panasonic lx100 m2 gekeken? Die heeft iets meer vrijheid dan de fuji, maar is wel redelijk simpel en compact.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• cowboyhenkie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 17:57
Hi beezjeh,

Toevallig ben ik onlangs begonnen aan een cursus fotografie en ook op zoek geweest voor een relatief compacte camera met wat veelzijdigheid.

Hij zal vooral gebruikt worden voor foto's tijden vakantie en hiken en dus is compactheid op dit moment voor mij erg belangrijk.

Uiteindelijk ben ik gegaan voor de Nikon Z50. De verkoper van de camerawinkel raadde me de Nikon Z fz aan, maar ik ben meer fan van de handgreep en ben zodoende uitgekomen op de Z50, welke me tot nu toe goed bevalt! Tevens is het eenvoudig om de foto's direct naar je telefoon te sturen, zodat je ze snel, tijdens je hike, kunt delen als je dat wilt.

Deze wordt overigens weinig genoemd op Tweakers, dus misschien komen er wel tegenargumenten voor de Nikon! (Ben ik stiekem ook wel nieuwsgierig naar!)

• klaaas
beezjeh schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Ik heb mijn wens en vereiste beetje verkeerd verwoord.

Dat kan met zo'n Fuji idd prima. Maar bereid je wel voor op een behoorlijke leercurve. Itt tot je iPhone zul je zelf aan de bak moeten voor mooie plaatjes.

Ik roep ook maar wat

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-01 11:36
klaaas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:26:
[...]
Dat kan met zo'n Fuji idd prima. Maar bereid je wel voor op een behoorlijke leercurve. Itt tot je iPhone zul je zelf aan de bak moeten voor mooie plaatjes.
Die leercurve is ook een onderdeel van de jolijt van fotografie.
Het klinkt misschien vervelend, maar je bent in jouw reacties echt enorm aan het 'gatekeepen'.
"Dhr. Beezjeh, mijns inziens ga je het gebruik van een systeemcamera te moeilijk vinden, en zou je dan ook aanraden bij een iPhone te blijven want je weet al hoe dat werkt." ;w

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• klaaas
zzzzz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Die leercurve is ook een onderdeel van de jolijt van fotografie.
Het klinkt misschien vervelend, maar je bent in jouw reacties echt enorm aan het 'gatekeepen'.
"Dhr. Beezjeh, mijns inziens ga je het gebruik van een systeemcamera te moeilijk vinden, en zou je dan ook aanraden bij een iPhone te blijven want je weet al hoe dat werkt." ;w
Of die leercurve onderdeel is van de jolijt kan ik niet voor TS beoordelen. Ik zeg ook helemaal niet dat hij zijn iPhone moet blijven gebruiken. Ik probeer alleen een aantal verschillen / eigenschappen te benoemen die TS kan meenemen in zijn keuze. Noem het verwachtingsmanagement.

Ik roep ook maar wat

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:50
Admiral Freebee schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:17:
Als je nog vooral aan het leren bent dan zou ik een lans breken voor een (tweedehandse) micro four thirds camera. Er is veel keuze aan compacte, lichte en betaalbare lenzen en je kan er enorm veel mee leren zonder dat het een rib moet kosten.

Zo reis ik zelf meestal met een Panasonic G80 met 14-140mm lens als universele combo maar ik neem ook vaak een Panasonic GX80 mee met een 20mm f1.7 lens (goedkoop, handig voor nachtfotografie) en een 12-32mm lens. Samen is dat een piepkleine combinatie.
Wil misschien toch even deze reactie "backen" (zonder de voordelen van Fuji te willen tegenspreken): Ik zou MFT zeker niet negeren, er is bewijs genoeg dat MFT als een licht/handzaam en zeer capabel systeem is, met heel veel mogelijkheden.

Zeker als de OP bijvoorbeeld van plan is om vooral uit de hand te schieten (wat ik misschien verkeerdelijk uit zijn reacties haal, dat weet ik niet), dan kan je met MFT echt wel hele mooie dingen doen.

• beezjeh
Kan iemand nog beoordelen hoe de X-T4 i.c.m. 18-55mm en/of met 16-80/4.0R lens is t.o.v. de X-E4? Zou dat een goed begin kunnen zijn? De X-E4 is nergens meer op voorraad op dit moment.

Op het internet lees ik dat de fotokwaliteit soort van gelijk is, maar dat de hardware specs van X-T4 iets beter is t.o.v. de X-E4. https://cameradecision.co...ilm-X-E4-vs-Fujifilm-X-T4

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk niet teveel naar de specs van de camera maar liever naar je lenskeuze want die heeft veel meer invloed op het resultaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-01 21:50
beezjeh schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:32:
Kan iemand nog beoordelen hoe de X-T4 i.c.m. 18-55mm en/of met 16-80/4.0R lens is t.o.v. de X-E4? Zou dat een goed begin kunnen zijn? De X-E4 is nergens meer op voorraad op dit moment.

Op het internet lees ik dat de fotokwaliteit soort van gelijk is, maar dat de hardware specs van X-T4 iets beter is t.o.v. de X-E4. https://cameradecision.co...ilm-X-E4-vs-Fujifilm-X-T4
De X-T4 was tot voor kort het topmodel van Fuji, terwijl de X-E4 het instapmodel was. Dus je praat wel over twee uitersten. Ze hebben dezelfde sensor, dus in de basis kun je er qua foto's hetzelfde uithalen. De X-T4 heeft op allerlei andere vlakken betere specs, maar als je net begint en zeker met je doel in het achterhoofd (weinig bewerken, meer point and shoot) denk ik dat een X-T4 echt overkill is. Daarnaast is de X-T4 ook een stuk minder compact. Dan zou ik eerder kijken naar een X-S10 met 18-55 lens. Dat is een stukje compacter, goedkoper en biedt waarschijnlijk nog steeds meer mogelijkheden dan je gaat gebruiken.

Ik zou ook zeker MFT niet vergeten, zoals ook al door een aantal anderen aangegeven. Fuji is absoluut een mooi merk met mooie lenzen en goede JPEG's. MFT biedt echter qua compacte body's en lenzen net wat meer mogelijkheden en de lenzen zijn over het algemeen ook net wat betaalbaarder dan bij Fuji (Fuji is wel altijd hoge kwaliteit, maar daar betaal je ook voor).

Als je niet perse wilt uitbreiden qua lenzen zou zoiets ook een prima optie zijn (ook al eerder genoemd in dit topic): uitvoering: Panasonic Lumix DMC-LX100 II Zwart. MFT sensor (dus veel beter dan je iPhone nu), niet wisselbare zoomlens met een mooi bereik, mooi compact en qua prijs heel ruim binnen je budget. Ook dan zal je je nog steeds moeten verdiepen in fotografie, want zo'n camera doet minder automatisch dan je iPhone nu. Als lenzen wisselen geen must is zou ik zoiets echt serieus overwegen.

• klaaas
In aanvulling op bovenstaande: als je voor de klassieke looks van Fujifilm gaat dan zou je ook de X-T30 kunnen overwegen i.p.v. de X-S10 die @Erwin186 noemt.

Ik roep ook maar wat

• Admiral Freebee
  • Niet online
klaaas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Of die leercurve onderdeel is van de jolijt kan ik niet voor TS beoordelen. Ik zeg ook helemaal niet dat hij zijn iPhone moet blijven gebruiken. Ik probeer alleen een aantal verschillen / eigenschappen te benoemen die TS kan meenemen in zijn keuze. Noem het verwachtingsmanagement.
En dat is ook eerlijk naar de TS toe. Zijn verwachting is dat er mooiere plaatjes uit komen rollen dan met zijn iPhone maar dat gebeurt niet altijd zonder moeite. Mijn vrouw is met momenten gefrustreerd met onze camera omdat er weer een instelling verkeerd stond toen ik hem de vorige keer gebruikte. Voor mij is het tweede natuur geworden, voor haar een mysterie :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een goed alternatief voor de XT-4 kan de X-S10 zijn. Dit is een camera die gericht is op een breder publiek dan de traditionele Fujifilm liefhebbers, je mist een paar van de karakteristieke dials, maar het is een camera met een zeer goede sensor en de laatste tech van Fujifilm.

Je kan dit mooi combineren met de XF18-80mm of de XF18-120mm lens voor overdag. Het zijn niet de allerbeste lenzen maar voor een beginner zullen ze echt goed werk leveren. Je kan dit dan mooi combineren met een tweedehands lichtsterke prime van 14mm of 16mm met een diafragma van F/1.4. voor wanneer je in een donkere situatie foto's wilt maken of wanneer je een grotere hoek wilt pakken.

De body icm de twee zoomlenzen hebben erg goede stabilisatie waardoor je ook met een hoger diafragma de sluitertijd flink kan verlagen mocht het nodig zijn.

Grote voordeel van de Fujifilm is de goede jpeg engine met de filmsimulaties waardoor je erg makkelijk kan wisselen tussen diverse effecten, dit kan helpen om een bepaalde sfeer neer te zetten die niet direct de werkelijkheid is maar wel beter past bij het gevoel dat je hebt op dat moment.

[Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 11-01-2023 16:10]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee