Erwin186 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:59:
Er zijn natuurlijk veel meer opties, maar het ligt er wel aan wat je eisen precies zijn. Misschien kun je die nog toevoegen?
De X100V heeft bijvoorbeeld een vaste lens met vast brandpunt, dus kun je geen lenzen wisselen en ook niet zoomen. Zoek je specifiek zoiets of wil je de optie om wel lenzen te kunnen wisselen en/of zoomen graag open houden? Moet het perse een camera met APS-C sensor zijn of mag kleiner ook? Heb je uberhaupt al enige ervaring met foto’s en zo nee, wil je je erin gaan verdiepen of is het puur voor vakanties?
Systeemcamera’s met een vaste lens zoals de X100V zijn er niet veel. Het enige alternatief wat ik zo kan bedenken is de Ricoh GR III. Afhankelijk van je eisen zouden ook compactcamera’s met 1 inch sensor, MFT of andere APS-C camera’s (zoals de X-E4) een optie kunnen zijn, maar daarvoor hebben we wel wat meer info nodig.
Mijn kennis van cameratoestellen en de eigenschappen van de toestellen is echt nu 0 op dit moment. Je kan het zien als een nieuwe hobby waar ik graag in wil gaan verdiepen.
Mijn gedachtegang was/is om met een klein toestel te beginnen en vanuit daar verder mijn kennis uit te breiden. Hierbij had ik X-E4, X100V en Ricoh GR III X op het hoog.
Ik heb naar de toestellen gekeken zoals de Sony A serie en Sony EOS-serie waar je de lens kan verwisselen, echter kan ik zelf niet zo gelijk inschatten hoeveel tijd het gaat kosten om alle opties te ontdekken van de camera toestellen zoals hierboven genoemd. Het toestel moet natuurlijk niet al te zwaar zijn wanneer ik deze in mijn hand overal heen zit te sjouwen of wanneer deze om mijn nek hangt. En het zou fijn zijn om naast foto's ook tussendoor video's te maken.
Indien je een toestel met verwisselbaar lens aan zou willen raden, dan zou het ook fijn zijn om een lens te hebben dat algemeen voor alle doeleinden gebruikt kan worden om te voorkomen dat ik constant de lens moet gaan verwisselen.
Mijn budget is overigens max. 1500 euro.
Kort samengevat de vereisten:
- Een cameratoestel om foto's te maken van natuur, landschap en straatfotografie.
- Een cameratoestel dat door alle seizoenen door gebruikt kan worden.
- Een cameratoestel voor dag/nacht fotografie.
- Een cameratoestel om regelmatig ook films op te nemen in hoge kwaliteit.
- Een cameratoestel zonder een vaste lens mag/kan een optie zijn afhankelijk van de tijd om e.e.a. onder de knie te krijgen i.v.m. ontbreken van kennis. Ik heb de wil en tijd om het te leren, maar het moet natuurlijk al te lang duren. Daarnaast zou het fijn zijn om een lens te hebben dat (bijna) voor alle scenario's gebruikt kan worden
- Cameratoestel moet niet al te zwaar zijn i.v.m. rondreis.
- Geen interesse om foto's uitgebreid bij te werken, een filter eroverheen gooien lijkt me geen probleem.
- As last; het moet de foto kwaliteit van iPhone 14 pro wel overtreffen natuurlijk anders heeft het weinig zin
[Voor 21% gewijzigd door beezjeh op 11-01-2023 08:26]