Toon posts:

BPM bij import auto en lagere BPM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:06
Wij zijn ons aan het orienteren op een occasion.
Om precies te zijn, een ford focus rond het bouwjaar 2020.

Nu zie ik bijna alleen maar import auto's te koop staan.
Prima, maar las ik ook dat je naar de BPM moet kijken die betaald wordt. Een lagere BPM kan betekenen dat het een schade auto is geweest of er iets anders mee aan de hand is waardoor de waarde van de auto lager is vastgesteld.

Nu probeer ik op internet overal BPM te berekenen voor diverse auto's door in te vullen:
- Eerste toelating; (bijv. 20 dec 2020)
- KM stand; (bijv. 30.000)
- CO2/KM uitstoot (bijv. 125co2/km)
Volgens mij mag je het meest voordeligste jaar kiezen (vanaf toelating auto) voor deze berekening, dat zou 2020 zijn (goedkoper dan 2022).

De auto in kwestie heeft volgens autoweek een BPM van 927 euro betaald. Met bovenstaande berekening kom ik uit rond een bedrag van 1400 euro. Maar ook bij andere auto's kom ik niet overal in de buurt..

Ik doe blijkbaar iets verkeerd, want geen enkele berekening komt precies op het bedrag uit wat ik bij autoweek als BPM zie staan (bij import auto). Wie kan mij helpen?

Alle reacties

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:45
Draakje5 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:15:
De auto in kwestie heeft volgens autoweek een BPM van 927 euro betaald. Met bovenstaande berekening kom ik uit rond een bedrag van 1400 euro. Maar ook bij andere auto's kom ik niet overal in de buurt..
Ik zou de auto opzoeken bij het RDW (ovi.rdw.nl). Let op, daar vermelden ze de betaalde BPM teruggerekend naar de datum dat de auto nieuw was. Dus niet het daadwerkelijk betaalde bedrag. Hoe Autoweek het doet heb ik geen ervaring mee.
En je komt bij import nooit helemaal uit zoals in het in Nederland zou moeten zijn toen die auto nieuw was, altijd wat lager.

• Draakje5
Ovi rdw geeft aan:
Bruto BPM€ 927 (hier staat zelfde bedrag als bij autoweek, )
Catalogusprijs€ 36290 (maar lijkt me niet relevant bij occassion, tenminste dat meldt de belastingdienst, je kan beter de forfaitaire tabel gebruiken)
CO2-uitstoot WLTP Niet geregistreerd 125 g/km
Auto is van dec 2020. Eerste registratie (import) NL in Oct 2022.

Het berekenen van de belasting zou gaan als:
125(co2 g/km) - 106 (bpm tabel belastingdienst) = 19 . x 149 (bedrag kolom 4) = 2831 euro + 2196 euro (bedrag kolom 3) is 5027 bpm wanneer auto nieuw zou zijn.
Omdat de auto bij import (oct 2022) 22 maanden oud was gebruik ik afschrijving obv forfaitaire tabel en zou er 44.67% van de BPM af mogen.
Ik kom dan verre van de 927 euro uit..

PS: Ik lees bij RDW dat Bruto BPM daadwerkelijk betaalde BPM is bij import:" Gaat het om een geïmporteerd en gebruikt motorrijtuig en is de afschrijving op de BPM gebaseerd op de werkelijke waarde? Dan is de bruto BPM herrekend. Vaak is dat een lagere waarde dan de oorspronkelijke bruto BPM."

[Voor 29% gewijzigd door Draakje5 op 11-01-2023 09:54]

• Draakje5
Bijv. 2 vergelijkbare auto's:
1
BPM 927 euro
Catalogus 36290 euro
Eerste toelating 16 DEC 2020
Import NL 22 OCT 2022

2
BPM 2463 euro
Catalogus 35062 euro
Eerste toelating 25 SEP 2020
Import NL 28 OCT 2022

CO2 g / km gelijk.

[Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 11-01-2023 10:52]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Draakje5 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:15:

Nu zie ik bijna alleen maar import auto's te koop staan.
Is de auto dan niet gewoon te duur? Want dat betekent dat je helemaal in de onderkant van de markt zit.

Hoe veel scheelt het met een Nederlandse auto? Nap is toch heel waardevol, ook als je zelf een keer de auto wil verkopen. Kilometerstanden bij import auto's kan je eigenlijk net zo goed compleet negeren, want je hebt totaal geen idee of het klopt.

Het is niet voor niets dat import auto's goedkoper zijn.

[Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 11-01-2023 13:50]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee