Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Onlangs heb ik voor 100 hele Eypo's een Color Laserjet MFP 281fdw opgepikt met nieuwe toners
en een "klein" probleem. Hij gaf de fameuze "Verzend update opnieuw" ofwel een semi-softbrick.
Uiteindelijk in een rabbithole van een HP forum topic de oplossing gevonden in de vorm van een speciale firmware uit oktober dit jaar. Hoera!

Maar.... toen begon probleem twee (deze was niet bekend):

Het scannen werkt fantastisch maar het papier loopt voortdurend vast in de output tray.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gRaWvwZKxGDJCYrbaCNthWJJo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loZUySg7GoSxcBrTGCMMK7Yw.jpg?f=fotoalbum_large

Hij liep eerst nog 2cm verder terug vast maar heeft na een firmware update zich zo "gekalibreerd" dat ik hem met de topcase erop toch kan pakken. Maar het papier is dan "ribbed for her pleasure" als het eruit is.
Hij lijkt boven niet goed door de rollers te komen.

Heeft iemand een suggestie wat ik hieraan kan doen? de rollers onder lopen soepel en die rubberen rollers daarboven gaan enigszins stroef. Hoe pakken jullie zoiets aan?

Nieuwe roller kit? Speciaal middel om het soepeler te laten lopen?

Voordat ik 't ding weer op internet pleur voor de volgende ziel... 't is wel een mooi ding namelijk... ;w

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:53

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
HP publiceert servicehandleiding. Ik zou die erbij zoeken en kijken of dit probleem daarin beschreven staat. Mocht dat niet zo zijn, dan staat er in ieder geval nog een beschrijving van het mechanisme in, wat behulpzaam kan zijn om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Vermoedelijk raakt het papier iets waardoor het niet verder kan, en het verder draaien van de rollen zorgt dan dat het als een harmonica in elkaar gevouwen wordt. Een afgebroken stukje plastic kan zoiets veroorzaken, maar daarvoor moet je de papierbaan zorgvuldig inspecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
dmantione schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:44:
Vermoedelijk raakt het papier iets waardoor het niet verder kan, en het verder draaien van de rollen zorgt dan dat het als een harmonica in elkaar gevouwen wordt. Een afgebroken stukje plastic kan zoiets veroorzaken, maar daarvoor moet je de papierbaan zorgvuldig inspecteren.
Dank voor de suggesties.

Zojuist de service manual doorgenomen. Op basis van wat ik al gevonden heb is dat de feed vanuit de papierlade goed loopt en hij gaat ook goed over de transfer belt langs de toners (afdruk ziet er pico bello uit). Tot en met daar is het goed. Dan gaat-ie langs de secundaire roller die hem naar boven langs de fuser naar de output tray transporteert. Zodra hij voorbij die roller is kan ik daar van buiten niet meer bij, dus ook niet voor inspectie van het e.e.a. Dan zou ik de fuser er ook uit moeten halen :|

Let wel, ik ben bepaald geen expert op het gebied van printeronderhoud, dus de kans dat er vanaf hier verder zaken gesloopt worden is reëel :+

Ik heb de indruk dat de rollers voor de output tray te veel druk uitoefenen op het papier waardoor het niet doorgevoerd kan worden, maar daar is dan weer geen part voor te vinden in de service manual. Ugh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou inderdaad de fixeereenheid eruit halen. Die dingen zijn onderdelen die slijten, dus nooit moeilijk om te verwijderen (bij mijn CP5225DN kan ik zelfs simpelweg op twee knoppen drukken om hem eruit te halen). De fixeereenheid is niet meer dan een gloeiend hete rol, gemaakt van een soort rubber, die over het papier heen gaat. Dat betekent dat je vrij makkelijk de doorloop van het papier kunt nabootsen terwijl de fixeereenheid eruit is, dat zou zich vanzelf moeten wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
Fuser verwijderen van de M281fdw vereist een bijna complete demontage :D

Ach ja, hij ligt toch al voor 50% uit elkaar.

Ik ga ermee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Topicstarter
dmantione schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:48:
Ik zou inderdaad de fixeereenheid eruit halen. Die dingen zijn onderdelen die slijten, dus nooit moeilijk om te verwijderen (bij mijn CP5225DN kan ik zelfs simpelweg op twee knoppen drukken om hem eruit te halen). De fixeereenheid is niet meer dan een gloeiend hete rol, gemaakt van een soort rubber, die over het papier heen gaat. Dat betekent dat je vrij makkelijk de doorloop van het papier kunt nabootsen terwijl de fixeereenheid eruit is, dat zou zich vanzelf moeten wijzen.
Heb de fuser eruit gehad en papier geprobeerd door te voeren. Leek goed te gaan zonder enige andere zaken eraan verbonden. Zodra de boel weer in de tandwielen haakt van de duplexer en de motor (zie ook video)
dan komt er zo'n fantastisch bijgeluid bij. Dit was overigens ook al het geval. De rollers lopen dan ook een heel stuk stroever en het papier loopt weer vast. Ik snap er eigenlijk niets van.

[Video: https://file.io/7zjADuSI46U2]

[Streamable: IMG_1687[1]]

Papier komt ondanks doorblazen met perslucht en schoonmaken van rollers even ver als eerst. Helaas ben ik niet kundig genoeg met printers om de oorzaak te pinpointen. Alle tandwielen zijn voldoende geolied hebben geen gebroken tanden. Misschien een van de motoren stuk?

Pagina: 1