Uitschrijven video content

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:12
Hoi!

Naar aanleiding van dit artikel:
video: Gamen op 1440p en 4k - Welke hardware heb je nodig?

En een user die in het artikel ook vroeg of het uitgeschreven kon worden, wil ik dit (kort) aankaarten.

Ik ben een internetliefhebber van oudsher en zie een patroon wat ik jammer vind. Steeds meer content en informatie zit in video's.

Dat werkt prima en kijkt lekker weg, maar ik kan het niet googelen.

De titel en de omschrijving worden geïndexeerd en daar kan ik op googlen, maar alles wat gezegd is niet. Ik merk dan ook dat ik regelmatig herinner dat ik iets in een video heb gehoord, maar ik kan het niet meer terug vinden. Het is een detail uit de video wat prima geïndexeerd kan worden als text, maar als video niet meer.

Ik zou helemaal ok zijn met een automatisch gegenereerd transcript. Ik schat de kans groot in dat bepaalde trefwoord combinaties dan prima gegoogeld kunnen worden.

Ik hoop dus dat we dat kunnen doen. Ergens een text versie van de video plaatsen die kan worden geïndexeerd. Desnoods in een rauw formaat wat niet in het artikel zichtbaar is.

O+

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:30

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Hoi @World Citizen

We doen vrij weinig zaken 100% video-only op Tweakers. Ook in dit geval hoort er een geschreven artikel bij de video. Dat is de eerder verschenen review: Desktop Best Buy Guide - December 2022. De video dmv (dubbele) tekst nog beter vindbaar maken lijkt me niet wenselijk, omdat juist het geschreven artikel de bruikbaarste en uitgebreidste bron van informatie is voor de internetzoeker. Daar staat de video inmiddels trouwens ook in, dus als je dat fijner vindt kun je daar dan ook voor kiezen.

Uitzondering daarop zijn soms video's die meer een entertainende functie hebben of sterk leunen op de visuele ondersteuning.

Hoewel we aan het kijken zijn naar mogelijkheden om automatisch te laten transcriberen, vermoed ik dat we maar heel weinig mensen echt helpen door de videotekst onaangepast te publiceren. Spreektaal werkt echt anders dan schrijftaal en bevat soms minder structuur, niet-afgemaakte zinnen en andere zaken die de vindbaarheid van informatie in zo'n wall-of-text niet ten goede komen. We streven natuurlijk een zeker kwaliteitsniveau na bij Tweakers en iets ongeredigeerd en 'ruw' online plaatsen valt daar lastig mee te rijmen.

Anyway, je wens staat genoteerd en we blijven de mogelijkheden verkennen, maar houden daarbij ook andere factoren dan vindbaarheid in het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:12
@Tomas Hochstenbach Dank voor je uitgebreide antwoord.

Ik ben het ook wel met je eens. Het is niet klip en klaar om even de spraak te vertalen in text. Dat zou zeker niet ideaal zijn.

Ik vermoed echter dat het wel enorm helpt.

Dit topic (de vraag) is ook redelijk algemeen bedoeld. Niet specifiek op Tweakers. Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken en kom het op veel meer onderwerpen tegen. Het is een Internet ding en niet een Tweakers ding.

Ik vond het alleen wel waardig om op Tweakers aan te kaarten gezien jullie zelf software maken. GoT is niet een standaard Xeno forum, maar custom code. Het zou voor Tweakers vooruitstrevend kunnen zijn om dit gebrek aan informatie zoekbaarheid aan te pakken.

Ik zou deze vraag simpel gezegd niet op een ander forum plaatsen waar ik lid van ben. Het is een echte Tweakers.net vraag.

Desalniettemin is je antwoord compleet, dus dankjewel!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:06:
Dit topic (de vraag) is ook redelijk algemeen bedoeld. Niet specifiek op Tweakers. Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken en kom het op veel meer onderwerpen tegen. Het is een Internet ding en niet een Tweakers ding.
Volgens mij is het internet ding omdat video veel makkelijker te monetizen is: Als je genoeg kijkers hebt op Youtube krijg je geld. Bij je Medium artikel (zover ik weet) niet.

Zelf heb ik de pest aan alle video's, de informatiedichtheid is nul, en kost mij 5x zo lang om erachter te komen wat ik wil weten. Maar bij Tweakers is dat probleem iig niet, want eigenlijk is er altijd wel een regulier artikel ook. (Natuurlijk helpt het dat voor hun inkomsten het weinig uitmaakt of het een video of een artikel is).