Toon posts:

USB C PD passthrough laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dolfje
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-01 10:45
Wat ik merk met mijn laptop is dat ik beter geen USB PD gebruik om hem op te laden. Dat komt omdat dan de batterij dan wordt gebruikt. Dus de USB PD laadt de batterij op en het systeem gebruikt de stroom van de batterij.

Als ik de stroomkabel gebruikt, dan wordt de batterij als het ware losgekoppeld en dan zal het systeem rechstreeks gebruikt maken van de stroom in de kabel.

Zijn er laptops die wel de batterij 'loskoppelen' bij USB PD? En is er een term of specificatie waarop ik kan zoeken?

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:16
Over welke laptop hebben we het hier? Graag het specifieke model vermelden.

Hoe merk je dat de batterij wordt geladen en de batterij ondertussen wordt gebruikt?
Dat is namelijk totaal niet hoe het normaliter werkt.

Er komt namelijk een hoger voltage de laptop in dan dat de accu levert. (Aangezien je een hoger voltage nodig hebt om de accu te laden.) De rest van de laptop draait gewoon op deze stroom als dat genoeg is. Is het te weinig, dan wordt er aan de accu energie onttrokken. Dat is dus op het moment dat het voltage van de voeding lager wordt dan die van de accu.

• dolfje
Het model is asus rog g513. Maar dat is ook bij de andere modellen.

Als ik via de power brick oplaad, dan blijft de batterij level exact hetzelfde.
Als ik via usb-c pd laadt dan gaat de batterij een heel klein beetje oplaag en dan weer omhoog. Heel de tijd. (Dit terwijl usb-c wel genoeg stroom levert)

Dus daarom mijn vraag. Als er een laptop bestaat waarbij usb-c niet de batterij moet gebruiken om op te laden.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:00
dolfje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 00:23:
Als ik via de power brick oplaad, dan blijft de batterij level exact hetzelfde.
Als ik via usb-c pd laadt dan gaat de batterij een heel klein beetje oplaag en dan weer omhoog. Heel de tijd. (Dit terwijl usb-c wel genoeg stroom levert)
Hoe weet je dat laatste? Wat voor USB-C PD adapter gebruik je precies?

Ik kan niet exact vinden welke adapter er origineel met jouw laptop wordt meegeleverd, maar dit lijkt een 180W, 230W of 240W exemplaar te zijn. USB-C PD adapters komen daar volgens mij niet bij in de buurt, meer dan 100W heb ik nog niet gezien.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• dolfje
Ik weet dat laatste door verschillende zaken:
Mijn laptop gebruikt in niet game modus ongeveer 79W (wat de laptop rapporteert aan Fedora).
Daarnaast gaat de batterij level ook niet naar beneden. Het blijft ping-pongen tussen 2 waarden, ongeveer 0.5% van de ingestelde batterij threshold. De adapter kan 100W aanleveren, alsook de kabel.

Dus de usb-c PD geeft genoeg stroom voor mijn laptop. Maar via de power brick, blijft de batterij constant. Via usb-c PD gaat het op en neer.

Ook de status op fedora power statistics programma:
bij power brick: altijd "waiting to charge"
bij usb-c PD: wisselt elke x aantal seconden tussen "waiting to charge" / "charging"

[Voor 3% gewijzigd door dolfje op 11-01-2023 00:50]

• scrooch
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dit zou stabiel kunnen worden als je je CPU max powerstate verlaagd van 100% naar 99%. Daarmee is de 'cpu boost' uitgeschakeld en vraagt de laptop niet meer dan 100W van de usb-c PD.
In mijn geval (100W PD charger) met een ROG GL504G is het waiting to charge / charging daarmee opgelost.

• dolfje
Ik heb je suggestie geprobeerd, maar met frequency boost disabled, 10 van de 12 cores inactief en dgpu inactief, verbruik ik 29.5W. Toch heb ik nog steeds de "waiting to charge" / "charging" wisseling.

• scrooch
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Anders kan je een usb-c naar barrel connector proberen.

• dolfje
Dank voor de suggestie, bij mijn vorige laptop gebruikte ik dit. Maar de vraag is eerder als er laptops zijn die dat wel kunnen en ik daar informatie over kan vinden ergens?

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:35

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik wist niet beter dan dat PD gewoon werkt bij alle laptops die het ondersteunen (en minder dan 100 Watt vragen). Zelf gebruik ik het voor mijn Chromebook, die heeft niet eens een andere aansluiting om op te laden.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee