Toon posts:

Juiste model Daikin warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Wij hebben een vrijstaande woning met zowel beneden als boven vloerverwarming.
Verbruik eerdere jaren rond 1150m3.
Verbruik dit jaar verwacht ik rond 950-1000m3.
Volgens koevlaas formule zouden we dan voldoende hebben aan een 5 kW warmtepomp.
Volgens een berekening van Remeha komen we zelfs op 3,6 kW uit, maar ik zou dan voor een 6 kW willen gaan.
Volgens de installateur geeft onze vloeroppervlakte (150-160m2) een veel grotere vraag af.
Nemen we hier een te groot risico of zitten we met een 6 kW veilig?
In de offerte biedt hij aan:
EHVX08S23E9W+ERGA08EH.
Dit is met een 8 kW, maar dat is ook mogelijk met een 6 kW toch?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:57
Voor een vrijstaande woning is dat gasverbruik aan de lage kant.
Wel behoorlijk netjes en alles al ingeregeld voor lage temperatuur.

Ik denk dat de installateur gekeken heeft naar type woning en niet historisch gasverbruik.
Nemen we een verbruik van 1650 dan kom je op 8 uit wat reëler lijkt.

Er is overal vloerverwarming dus minimaal vermogen kwijtraken lijkt mij ook geen probleem.
6 kW kom je uit als je uitgaat van vorige jaren. Voor dit jaar moet je wel nadenken of je niet stiekem de thermosstaat een paar graden lager hebt ingesteld.

Voor beide opties valt wat te zeggen.

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:42:
Voor een vrijstaande woning is dat gasverbruik aan de lage kant.
Wel behoorlijk netjes en alles al ingeregeld voor lage temperatuur.

Ik denk dat de installateur gekeken heeft naar type woning en niet historisch gasverbruik.
Nemen we een verbruik van 1650 dan kom je op 8 uit wat reëler lijkt.

Er is overal vloerverwarming dus minimaal vermogen kwijtraken lijkt mij ook geen probleem.
6 kW kom je uit als je uitgaat van vorige jaren. Voor dit jaar moet je wel nadenken of je niet stiekem de thermosstaat een paar graden lager hebt ingesteld.

Voor beide opties valt wat te zeggen.
Ik heb de aanvoertemperatuur enkele maanden geleden ingesteld op 32 graden, en de cv staat ingesteld op 19 graden van 20.30 tot 14.30 uur en 20 graden van 14.30 tot 20.30 uur. Andere jaren was dit 18 graden en 21 graden, dus 1 graad kouder, maar snachts 1 graad warmer om de temperatuur meer constant te houden.

Huis is overigens goed tot zeer goed geïsoleerd.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:57
jolandacb schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Ik heb de aanvoertemperatuur enkele maanden geleden ingesteld op 32 graden, en de cv staat ingesteld op 19 graden van 20.30 tot 14.30 uur en 20 graden van 14.30 tot 20.30 uur. Andere jaren was dit 18 graden en 21 graden, dus 1 graad kouder, maar snachts 1 graad warmer om de temperatuur meer constant te houden.

Huis is overigens goed tot zeer goed geïsoleerd.
Dat is netjes lage temperatuur.
6 kW zou dan genoeg moeten zijn.

Enige verschil tussen de 5,9 en de 7,8 is volgens mij het minimale vermogen vanwege de andere compressor.
Maar met zoveel vloerverwarming lijkt mij dat geen punt.

Alleen als je echt flink moet stoken dan komt het meerdere vermogen van de 8 kW tot zijn recht. Dat kan je dan gemakkelijk kwijt in je vloer. Geeft je in ieder geval de optie om op het koudste moment in de nacht tijdelijk te stoppen en later in te halen als de COP beter is.

De 7,8 is de veilige ruime optie. Geen al te groot prijsverschil tussen de 5,9 en de 7,8 volgens mij.

Maar misschien dat iemand anders met meer verstand van Daikin warmtepompen mij kan corrigeren.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee