Na 23 jaar bij mijn ouders gewoond te hebben zou ik het wel fijn vinden om een eigen plek te hebben en daarin wat meer eigen verantwoordelijkheid te hebben. Nu twijfel ik alleen of ik eerst wat zou huren of kopen.
Dit is wat ik zelf als voor en nadelen van kopen heb opgeschreven
Voordelen:
- Je geld "spaar" je eigenlijk wanneer je het afbetaald. Geen "verlies" van geld.
- Je kunt meer klussen en ook wat meer kapitaal en moeite steken in het mooi maken van je huis, het blijft immers van jou.
Nadelen
- Hogere vaste lasten
- Je zit er een lange tijd aanvast waardoor je meer vrijheid in de toekomst hebt voor andere plannen.
Wat is momenteel mogelijk:
Ik heb met een adviseur gesproken en op dit moment zou ik ongeveer 375K kunnen lenen. Volgend jaar zou dit met behouden inkomen oplopen tot ongeveer 700K. Dit is omdat het gemiddelde van mijn verdiensten over de afgelopen 3 jaar worden genomen. Ik werk overigens als ZZP contractor voor 2 bedrijven waarvan een part time is. Van het bedrijf waarvoor ik nu full time werk kon ik wellicht een vast contract krijgen (dan zou het wellicht eerder mogelijk zijn een huis te kopen).
Toekomst plannen: Deze heb ik nog niet echt en ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik mijn carriere in de toekomst wil ontwikkelen.
Achtergrond informatie:
- Van plan alleen te gaan wonen
- 23 jaar oud
- Ongeveer 20K p.m bruto aan verdiensten
- Nu ongeveer 100K spaargeld. Eind van het jaar 200K indien alles zo door gaat.
- Werk volledig remote dus locatie onafhankelijk
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen en advies zijn!
Alvast bedankt!
Dit is wat ik zelf als voor en nadelen van kopen heb opgeschreven
Voordelen:
- Je geld "spaar" je eigenlijk wanneer je het afbetaald. Geen "verlies" van geld.
- Je kunt meer klussen en ook wat meer kapitaal en moeite steken in het mooi maken van je huis, het blijft immers van jou.
Nadelen
- Hogere vaste lasten
- Je zit er een lange tijd aanvast waardoor je meer vrijheid in de toekomst hebt voor andere plannen.
Wat is momenteel mogelijk:
Ik heb met een adviseur gesproken en op dit moment zou ik ongeveer 375K kunnen lenen. Volgend jaar zou dit met behouden inkomen oplopen tot ongeveer 700K. Dit is omdat het gemiddelde van mijn verdiensten over de afgelopen 3 jaar worden genomen. Ik werk overigens als ZZP contractor voor 2 bedrijven waarvan een part time is. Van het bedrijf waarvoor ik nu full time werk kon ik wellicht een vast contract krijgen (dan zou het wellicht eerder mogelijk zijn een huis te kopen).
Toekomst plannen: Deze heb ik nog niet echt en ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik mijn carriere in de toekomst wil ontwikkelen.
Achtergrond informatie:
- Van plan alleen te gaan wonen
- 23 jaar oud
- Ongeveer 20K p.m bruto aan verdiensten
- Nu ongeveer 100K spaargeld. Eind van het jaar 200K indien alles zo door gaat.
- Werk volledig remote dus locatie onafhankelijk
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen en advies zijn!
Alvast bedankt!