Toon posts:

Twijfel kopen of huren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Basvdg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-01 12:09
Na 23 jaar bij mijn ouders gewoond te hebben zou ik het wel fijn vinden om een eigen plek te hebben en daarin wat meer eigen verantwoordelijkheid te hebben. Nu twijfel ik alleen of ik eerst wat zou huren of kopen.

Dit is wat ik zelf als voor en nadelen van kopen heb opgeschreven

Voordelen:
- Je geld "spaar" je eigenlijk wanneer je het afbetaald. Geen "verlies" van geld.
- Je kunt meer klussen en ook wat meer kapitaal en moeite steken in het mooi maken van je huis, het blijft immers van jou.

Nadelen
- Hogere vaste lasten
- Je zit er een lange tijd aanvast waardoor je meer vrijheid in de toekomst hebt voor andere plannen.

Wat is momenteel mogelijk:
Ik heb met een adviseur gesproken en op dit moment zou ik ongeveer 375K kunnen lenen. Volgend jaar zou dit met behouden inkomen oplopen tot ongeveer 700K. Dit is omdat het gemiddelde van mijn verdiensten over de afgelopen 3 jaar worden genomen. Ik werk overigens als ZZP contractor voor 2 bedrijven waarvan een part time is. Van het bedrijf waarvoor ik nu full time werk kon ik wellicht een vast contract krijgen (dan zou het wellicht eerder mogelijk zijn een huis te kopen).

Toekomst plannen: Deze heb ik nog niet echt en ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik mijn carriere in de toekomst wil ontwikkelen.

Achtergrond informatie:
- Van plan alleen te gaan wonen
- 23 jaar oud
- Ongeveer 20K p.m bruto aan verdiensten
- Nu ongeveer 100K spaargeld. Eind van het jaar 200K indien alles zo door gaat.
- Werk volledig remote dus locatie onafhankelijk

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen en advies zijn!

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:18

Honesty

kattenneus!

Met zoveel inkomsten zou ik lekker kopen, zeker omdat je al 100k meteen kan aflossen kom je in een betere renteschaal.
Verder meteen een huis kopen waar je je thuisvoelt dan hoef je niet meer te verhuizen. Dus groot genoeg, goede locatie, consessies nu doen voor later. Dus geen appartement midden in de stad naar alvast een ruimer huis op loopafstand..
Ligt natuurlijk ook aan je locatie en wensen.
Daarnaast als je inkomsten hoogblijven kan je snel aflossen waardoor een hoge rente ook niet dramatisch is.

[Voor 31% gewijzigd door Honesty op 10-01-2023 18:26]

festina lente

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:24

thijsco19

KTM 990 SMT

Euh ... Je verdient goud en je vraagt je af of je moet kopen?

Uiteraard kopen!

Kleine toevoeging. Kijk goed wat je wilt, eventueel wachten tot volgend jaar als jouw geschetste situatie echt reëel is.

op die leeftijd zoveel verdienen, damn! :o

[Voor 30% gewijzigd door thijsco19 op 10-01-2023 18:07]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:51
Met zo'n inkomen is huren geen optie meer. Wat voor werk doe je?

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:54
Als je 100k per jaar spaart, dan ben je enorm lekker bezig. Maar tussen de regels door maak ik op dat je dat zelf ook door hebt.

Bij dit soort bedragen hoef je niet perse met je verstand te kiezen. Misschien moet je eens praten met een financieel adviseur om überhaupt je financiële toekomst uit te stippelen.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-01 22:04
Ik zou eerst je toekomstplannen en het bijbehorende financiële plaatje op een rij zetten. Wil je blijven ZZP'en?, wat zijn extra kosten waar je nu wellicht nog niet zo meer bezig bent, zoals een AOV en pensioenverzekering.

• Basvdg
Honesty schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:57:
Met zoveel inkomsten zou ik lekker kopen, zeker omdat je al 100k meteen kan aflossen kom je in een betere renteschaal.
Verder meteen een huis kopen waar je je thuisvoelt dan hoef je niet meer te verhuizen. Dus groot genoeg, goede locatie, consessies nu doen voor later. Dus geen appartement midden in de stad naar alvast een ruimer huis op loopafstand..
Ligt natuurlijk ook aan je locatie en wensen.
Daarnaast als je inkomsten hoogblijven kan je snel aflossen waardoor een hoge rente ook niet dramatisch is.
Ik denk ook dat dit de meest wijze optie is, en inderdaad zou ik dan een huis kopen met een beetje grond mocht dat lukken. De reden waarom ik twijfel is niet zo zeer op financieel gebied maar qua vrijheid in de toekomst. Bijvoorbeeld als ik over 2 jaar toch een studie wil afmaken is het iets flexibeler.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:44
Je bent jong en geld of ergens lang blijven wonen is niet het probleem.
Je kan een huis voor de toekomst kopen maar is nog niet echt nodig.
Daarnaast een groot huis al huur je een huishoudster in is ook niet alles in je eentje.

De vraag die je je moet stellen is meer waar wil je wonen en waar speelt je sociale leven zich af.
Je hebt genoeg spaargeld en inkomsten om een recent huis te kopen waar je de komende jaren geen omkomen naar hebt. Dat kan zelfs een penthouse, rijtjeshuis of een 2 onder 1 kap woning zijn die je met je inkomsten in een paar jaar hebt afbetaald. Verkoop je die dan behouden dat soort woningen wel de waarde.

Krijg je later een relatie en wordt het serieus dan kan je altijd nog kijken naar die grote luxueuze woning en die naar beider smaak inrichten.

• Basvdg
thijsco19 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:06:
Euh ... Je verdient goud en je vraagt je af of je moet kopen?

Uiteraard kopen!

Kleine toevoeging. Kijk goed wat je wilt, eventueel wachten tot volgend jaar als jouw geschetste situatie echt reëel is.

op die leeftijd zoveel verdienen, damn! :o
Indien ik een huis koop zou ik inderdaad kijken naar iets waar ik lang plezier van heb in de toekomst. Wachten tot volgend jaar word het sowieso (tenzij ik het vaste contract krijg).

• Basvdg
Kees85 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:41:
Met zo'n inkomen is huren geen optie meer. Wat voor werk doe je?
Front end & Blockchain development

• Basvdg
Wanne-B88 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:44:
Als je 100k per jaar spaart, dan ben je enorm lekker bezig. Maar tussen de regels door maak ik op dat je dat zelf ook door hebt.

Bij dit soort bedragen hoef je niet perse met je verstand te kiezen. Misschien moet je eens praten met een financieel adviseur om überhaupt je financiële toekomst uit te stippelen.
Volgens de adviseur is het handig dit jaar voor de koop van een huis zoveel mogelijk geld cash te hebben ipv te investeren mocht het nodig zijn dat het niet ergens vast staat of waarde verloren heeft.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
Tja. Als je relatief goedkoop kan huren en je geld laat werken met investeringen op de beurs is je rendement normaal gesproken hoger dan met een woning. De gekte van de laatste jaren is niet de norm. Stel je woning verdubbelt in waarde in 10 jaar. Wat is dan je rendement na aftrek van rente en onderhoud? Mensen vergeten de bedragen van onderhoud. Als je die allemaal optelt schrik je je ook rot. Misschien een procent of 3 na kosten? Alleen is een woning normaal gezien een stabielere belegging. Maar ook dat hebben velen anders meegemaakt. Als je goedkoop kunt huren en je extra verdiensten laat renderen op de beurs ga je veel meer verdienen.

[Voor 7% gewijzigd door Davidrrr op 10-01-2023 19:32]

• Basvdg
lexuzu schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:10:
Ik zou eerst je toekomstplannen en het bijbehorende financiële plaatje op een rij zetten. Wil je blijven ZZP'en?, wat zijn extra kosten waar je nu wellicht nog niet zo meer bezig bent, zoals een AOV en pensioenverzekering.
Het probleem is dat ik hier nog niet helemaal uit ben, ik ben nog een beetje aan het uitvinden hoe ik mijn tijd in de toekomst wil besteden en hoe ik mijn carriere wil ontwikkelen. De AOV en pensioensverzekering ben ik momenteel mee bezig

• Basvdg
D-dark schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:27:
Je bent jong en geld of ergens lang blijven wonen is niet het probleem.
Je kan een huis voor de toekomst kopen maar is nog niet echt nodig.
Daarnaast een groot huis al huur je een huishoudster in is ook niet alles in je eentje.

De vraag die je je moet stellen is meer waar wil je wonen en waar speelt je sociale leven zich af.
Je hebt genoeg spaargeld en inkomsten om een recent huis te kopen waar je de komende jaren geen omkomen naar hebt. Dat kan zelfs een penthouse, rijtjeshuis of een 2 onder 1 kap woning zijn die je met je inkomsten in een paar jaar hebt afbetaald. Verkoop je die dan behouden dat soort woningen wel de waarde.

Krijg je later een relatie en wordt het serieus dan kan je altijd nog kijken naar die grote luxueuze woning en die naar beider smaak inrichten.
In principe kan ik overal wonen, ik werk voor het buitenland en het sociale leven is eigenlijk na school compleet verdwenen, dus waar ik ook ga wonen ik begin "vanaf scratch". Het snel afbetalen is een goed idee maar je weet nooit wat de toekomst gaat bieden. Dus ik ga er niet 100% vanuit dat ik het huis super snel af betaal. Maar mocht de situatie gelijk blijven dan is het inderdaad mogelijk om het voor mijn 30e af te betalen denk ik.

Maar ik denk dat de kern van jouw reactie is dat een huis ook flexibel kan zijn als ik hem redelijk snel af betaal en dat ik hem altijd van de hand kan doen indien ik wat anders wil, waar ik het op zich wel mee eens ben.

• Basvdg
Davidrrr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:31:
Tja. Als je relatief goedkoop kan huren en je geld laat werken met investeringen op de beurs is je rendement normaal gesproken hoger dan met een woning. De gekte van de laatste jaren is niet de norm. Stel je woning verdubbelt in waarde in 10 jaar. Wat is dan je rendement na aftrek van rente en onderhoud? Mensen vergeten de bedragen van onderhoud. Als je die allemaal optelt schrik je je ook rot. Misschien een procent of 3 na kosten? Alleen is een woning normaal gezien een stabielere belegging. Maar ook dat hebben velen anders meegemaakt. Als je goedkoop kunt huren en je extra verdiensten laat renderen op de beurs ga je veel meer verdienen.
Ik heb zelf niet veel verstand van beleggen en heb een beetje een idee dat we een gigantische crash in gaan. Ik heb wel het zelfde vaker gelezen. Huren en dan beleggen met wat je overhoud. Alleen dan ga ik wel enige kennis nodig hebben om hiermee te beginnen. Ook heb ik altijd het idee. Wel is het zo dat je bij het kopen van een huis naast je investering altijd eigen plek overhoud, bij investeringen die onderuit gaan heb je niks

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
Spreiding is key. Niet alles op de beurs natuurlijk. Gespreid beleggen. Wat andere investeringen. En wat je zegt klopt. Alleen is dat niet de enige som die er is. Rekenkundig kun je best wat anders kiezen.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08
Gezien de huidige woningmarkt en dat TS nog geen duidelijke toekomstplannen heeft zou ik eerder huren adviseren, dat biedt meer flexibiliteit. De kans is dat als je nu koopt en je over 2-5 jaar wat anders wil je met verlies moet verkopen en er misschien lastig vanaf komt. Kopen zou ik pas doen als je verwacht minimaal tien jaar er te willen blijven wonen.

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:18
Ik zou in de stad gaan wonen en een sociaal leven opbouwen.
En een mooi huis kopen, zonder problemen, nieuwbouw?

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51
Voor mij is het kopen van een huis ook vooral een stuk pensioen-opbouw. Als je een eigen huis hebt, wat je afbetaalt voor je pensioen, weet je dat je lasten op dat moment veel lager worden. Wat de woningmarkt of beurs ook doet, in dat huis kun je blijven wonen.

Als ik jou was, zou ik kijken of je een huis naar je zin kan vinden voor 4 a 5 ton. Tenzij duurder jou echt meerwaarde biedt. Dan houd je naast je vaste lasten ook nog genoeg geld over om een buffer op te bouwen. Die buffer zou je dan ook weer kunnen gebruiken wanneer je besluit weer wat te gaan studeren.
Realiseer je ook dat je met een dergelijk inkomen ook gewoon een stuk minder uren zou kunnen maken, en dan nog steeds genoeg geld overhouden om in de rest van je tijd leuke dingen te doen.

Je kan ook eens in het Financiële onafhankelijkheid - Deel 5 topic lezen, wellicht is dat ook iets om over na te denken. Als je daar jong mee begint, kan je daar heel veel plezier van hebben.

iRacing Profiel

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:08
Ik zou een studentenhuis in Utrecht en 1 in Amsterdam kopen en er een beheerder op zetten.

Kijken of je er de komende jaren nog een paar bij kan kopen, als je dadelijk 20 betalende studenten hebt, huis in beheer laat heb je er geen omkijken naar en kan je met 30-35 met pensioen.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Basvdg schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:29:
[...]

Front end & Blockchain development
Ik zou wat scenario's uitwerken voor je inkomen. De omzet zit boven wat ik als realistische omzet voor frontend, met normaal aantal uren zie. Blockchain betaalt beter maar is onzekerder. Het klinkt alsof je de omzet haalt als individual contributor als freelancer - niet door mensen in loondienst te verhuren als werkgever.

Hoeveel uur werk je? Ik zou op lange termijn niet op meer dan 40 uur gemiddeld rekenen. Niet op de termijn waar je bij een hypotheek over praat.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-01 11:08
ik zou lekker nog thuis blijven wonen voor een tijdje :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:53
100k spaargeld, eind dit jaar 200k spaargeld, werkend aan blockchain development, dan vraag ik mij af: staat die 100k gewoon op een normale spaarrekening of zo, of bezit je die in de vorm van cryptovaluta?
Indien dat laatste, dan kan ik mij voorstellen dat dat een extra complicatie is zodra je die gaat gebruiken. Dat dan de belastingdienst mogelijk lastige vragen gaat stellen over herkomst en betaalde belasting.

Het staat wat los van je vraag over kopen of huren, maar kan het wel een flink stukje lastiger maken zodra je wil kopen, denk ik.

[Voor 13% gewijzigd door vanaalten op 11-01-2023 08:03]

• kuiken
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-01 12:02
Gek genoeg zou ik zeggen huren voor 1 a 2 jaar. Zodat je weet wat je zoekt in een huis, welke gemeente je fijn vind. En voordat je een groot huis koopt en je niet op je gemak voelt. Eenzaam gaat voelen? Weet niet of je een relatie hebt oid.

Financieel mogelijk niet de beste optie om te huren maar je bent jong en een stap vanuit bij je ouders wonen naar op jezelf kan groot zijn. En mogelijk wil je nog reizen? Of andere activiteiten dan kun je misschien makkelijker de huur opzeggen dan verkopen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:55
Basvdg schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:41:
[...]

In principe kan ik overal wonen, ik werk voor het buitenland en het sociale leven is eigenlijk na school compleet verdwenen,
dan zou ik zo gaan wonen <3

(ik heb een vrouw die helaas haar geboortedorp niet uit wilt...)

Maar inderdaad, met dat salaris kun je zorgenloos kopen.

Misschien is een groot modern/recent appartement wel het verstandigste.
Of je die nu koopt of huurt.
Je hebt geen omkijken naar onderhoud, want dat is voor de VVE.
En verkopen lukt altijd wel.

Ik weet niet of je al gaat samenwonen, dat lees ik niet.
Maar ik zou daar op wachten met het kopen van een gezinswoning.

[Voor 32% gewijzigd door FRANQ op 11-01-2023 08:57]

• cjvaessen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:31
Ik ga het even anders formuleren dan de meeste mensen hier. Om te beginnen heb je met jouw spaargeld en spaarvermogen echt wel wat opties (Godverdomme zeg, ben een beetje jaloers! Maar doe je wel netjes hoor!).

Uit jouw post maak ik het volgende op:
-23 jaar.
-flexibel met werk en werklocatie.
-optie op vast contract maar volgens mij twijfel je daarover.
-je kunt een (relatief) grote hypotheek krijgen nu en nog groter in de toekomst.
-locatie heb je nergens benoemd, dus ik zie even niks over de huisprijzen. Friesland kost natuurlijk wat anders dan Amsterdam.

Mocht je een stukje flexibiliteit zoeken wat ook een goede investering is voor je geld zou ik beginnen met of een appartement of een starterswoning. Dat je een grote hypotheek kan nemen betekent niet automatisch dat je tot de max moet gaan. Je voordelen hier zijn wel dat als je er bijvoorbeeld een jaar of twee gewoond hebt en toch ergens anders heen wilt, je het altijd kan verhuren. Voor de meeste mensen zit de winstmarge in verhuren tussen de hypotheekrente en de ROI van de huuropbrengsten. In jouw situatie zit daar al meteen 3/4% extra marge in waarvan je een gedeelte kan opgeven voor verhuurmanagement zodat het jou minder tijd kost.

Dus je opties, met voor en nadelen:

- Zelf huren, flexibel maar je betaalt tegelijkertijd vermogensbelasting over je spaargeld
- Zelf starterswoning kopen, als je je geld hierin steekt betaal je geen vermogensbelasting en deze kun je naderhand (met de juiste hypotheekconstructie als je dan nog een hypotheek hebt) verhuren voor consolidatie van vermogen. Huizen blijven immers geld waard, vooral met Hugo aan het hoofd van de woningcrisis. Komt bij kijken, dat gezien je huidige situatie je ook een opknapper kan kopen en eigen geld gebruiken om een aannemer in de hand te nemen die je woning opknapt terwijl je thuis woont.
- Zelf tot de max gaan voor een woning. Is ook absoluut mogelijk, maar eerlijk betwijfel ik of je momenteel echt gelukkig wordt om in je eentje in een grote woning te zitten. Is veel onderhoud en voelt toch snel leeg aan. Komt bij kijken dat de woningmarkt voor rond de 700k toch wel wat lastiger gaat worden de komende paar jaar. Dan heb je je vermogen in een object gestopt en verlies je toch een stukje flexibileit. Hier zou ik mee oppassen. Dan zou ik eerder voor optie 1 of 2 gaan, ervan uitgaand dat je niet een woning voor 8k per maand gaat huren bijvoorbeeld.

Ik wens je in ieder geval veel succes met je zoektocht!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

@Basvdg je zit in een erg mooie situatie, met 100K sparen per jaar!

Je praat over kopen vs huren, maar vergeet een derde optie niet: geen van beiden nu doen. Als ik jou was zou ik het hele idee van een hypotheek nemen even vergeten. Spaar nog 2 jaar door, en je kunt cash een woning kopen van 300K. Schuldvrij een woning die echt van jou is, dat lijkt me echt ideaal.

Vervolgens kun je ook serieus gaan investeren, en overwegen om heel vroeg met pensioen te gaan. En ook als je je werk wel leuk vind en wilt blijven doen, zit er een enorm verschil tussen moeten werken en mogen werken. FIRE is een serieuze optie voor jou.

Mocht je wel zsm zelfstandig willen gaan wonen, bedenk je dat je niet meer zoveel zal kunnen sparen als nu je nog bij je ouders woont. Indien de relatie goed is (en dat lijkt wel zo, afgaande op je OP), dan zou ik echt nog 1-2 jaren doorsparen vanuit je huidige positie.

[Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 11-01-2023 09:50]

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:37
Wat ik me meer afvraag is hoe je er bij komt dat huren goedkoper is per maand dan kopen? Huurprijzen zijn zo exorbitant hoog geworden dat de hypotheek die je per maand moet aflossen of vele malen goedkoper is of op zijn minst toch wel gelijk.

Daarnaast met die inkomsten gelijk een mooi huis kopen ( ik zou voor volledig af gaan ) met een mooi stuk grond waar je later nog het 1 en ander mee kan gaan doen. Ik zou daarnaast er zelfs over nadenken om ook een huis voor je ouder(s) te kopen en dit te zien als investering.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 09:56
FRANQ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:52:
[...]

[Afbeelding]

Haha, dit is ook niet meteen een plaats verder op gaan wonen maar 2000 km ;)
Noorderlicht is trouwens enorm overrated en zo ziet het er in het echt niet uit.

Succes Basvdg met je keuze!
Je hebt niet helemaal duidelijk voor je zelf hoe je toekomst er uit ziet. Wat als je over een paar jaar de ware tegen komt en je voor de liefde van je leven aan de andere kant van het land wil wonen. Je bent nog piepjong! Ga goedkoop huren indien mogelijk en zorg dat je flexibel blijft tot je weet wat je wil. Spaar lekker door en koop dan met een zo laag mogelijke hypotheek een woning. Grote kans dat indien je nu een woning koopt de waarde ook met procenten af gaat nemen, de prijzen dalen al. Daarbij ben je de kosten koper kwijt.

• Fiat Power
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:51
Wat is het ergste dat kan gebeuren als je een huis koopt?
- snel willen verhuizen: 20k verhuiskosten
- huis niet kunnen verkopen: langer wachten of verlies nemen (50k?)

Als ik zie wat wij nu aflossen (hypotheek 600k), heb je na een jaar aflossen al 20k afgelost/'gespaard' dat je kan gebruiken om de eerste klap op te kunnen vangen. Dat had je anders ook weggegooid bij huren.

Zou voor mij nu echt een no-brainer zijn om te huren in deze markt, tenzij je echt concrete plannen hebt die alles overhoop gooien (maar dan zou ik lekker nog even bij pa en ma blijven)

[Voor 4% gewijzigd door Fiat Power op 11-01-2023 10:02]

Komt allen naar de Avondmarkt. De leukste avondwinkel in Amsterdam

• FRANQ
glaerox schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Haha, dit is ook niet meteen een plaats verder op gaan wonen maar 2000 km ;)
Noorderlicht is trouwens enorm overrated en zo ziet het er in het echt niet uit.
Stukkie verderop inderdaad.
Maar ik hou er wel van in de middle of nowhere te zijn.

Ik weet hoe het noorderlicht eruit ziet 8)
Maar vond het een mooi plaatje.

[Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 11-01-2023 10:03]

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 09:56
FRANQ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Stukkie verderop inderdaad.
Maar ik hou er wel van in de middle of nowhere te zijn.

Ik weet hoe het noorderlicht eruit ziet 8)
Maar vond het een mooi plaatje.
Idem! Ik zou hier ook zo naar emigreren!
Maarja, iets met binding enzo...

• Basvdg
Ascension schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:50:
Gezien de huidige woningmarkt en dat TS nog geen duidelijke toekomstplannen heeft zou ik eerder huren adviseren, dat biedt meer flexibiliteit. De kans is dat als je nu koopt en je over 2-5 jaar wat anders wil je met verlies moet verkopen en er misschien lastig vanaf komt. Kopen zou ik pas doen als je verwacht minimaal tien jaar er te willen blijven wonen.
Dit is inderdaad ook eigenlijk mijn beargumentering voor huren. Ik hoor wel voornamelijk dat we nu in de "bottom" van de markt zitten qua huizen maar ik vraag me af of dit zo is. Als je huis meer dan een ton daalt in de komende 5 jaar kun je best de pineut zijn.

Alhoewel het ook lastig is om voor de komende 10 jaar iets te beslissen.

• Basvdg
Wild Chocolate schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:57:
Voor mij is het kopen van een huis ook vooral een stuk pensioen-opbouw. Als je een eigen huis hebt, wat je afbetaalt voor je pensioen, weet je dat je lasten op dat moment veel lager worden. Wat de woningmarkt of beurs ook doet, in dat huis kun je blijven wonen.

Als ik jou was, zou ik kijken of je een huis naar je zin kan vinden voor 4 a 5 ton. Tenzij duurder jou echt meerwaarde biedt. Dan houd je naast je vaste lasten ook nog genoeg geld over om een buffer op te bouwen. Die buffer zou je dan ook weer kunnen gebruiken wanneer je besluit weer wat te gaan studeren.
Realiseer je ook dat je met een dergelijk inkomen ook gewoon een stuk minder uren zou kunnen maken, en dan nog steeds genoeg geld overhouden om in de rest van je tijd leuke dingen te doen.

Je kan ook eens in het Financiële onafhankelijkheid - Deel 5 topic lezen, wellicht is dat ook iets om over na te denken. Als je daar jong mee begint, kan je daar heel veel plezier van hebben.
Eens een huis kan een goede financiele backup zijn. De enige eis die ik een beetje zou hebben is dat het wat rustiger ligt en vrijstaand is. Ik heb al wat rond gekeken en als je wat landelijker woont is dit voor 5-6 ton te realiseren. De uren zijn niet echt een probleem, ik heb toch niets beters te doen op dit moment. Mocht daar verandering in komen kan ik terug naar 40 uur per week.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:52
Financiën lijken in dit geval totaal geen issue te zijn. Ik krijg wel het idee dat je nog niet zeker bent van hoe/waar je wilt wonen en/of hoe/wat/waar je heen wilt in je leven. Het gaat allemaal vlot en het is ook zeker niet erg. Normaal gesproken is mijn credo: als je kunt kopen, koop dan, beter dan nog een tijd huren.

Echter, in jouw situatie zou ik zeggen: ga eerst even huren. Indien je nog niet zeker bent waar je wilt gaan wonen en of je op een gekozen plek langere tijd wilt blijven, kan je beter wat flexibeler zijn. Het nadeel aan kopen is dat je extra kosten hebt bij de overdracht. Nu valt dat op het totaalbedrag van een huis wel mee, maar indien je na 1 of 2 jaar alweer weg wilt moet je die kosten nog eens betalen. Dan loopt dat toch wel enigszins op.
Voor wat betreft de prijsstijgingen/dalingen: ook hier heb je alleen echt last van wanneer je ineens wilt/moet verhuizen. Dan ben je gebonden aan de markt die er dan is; is deze flink nadeliger voor jou kan je er weinig aan doen en draai je verlies. De gemiddelde persoon die een huis koopt er en minimaal 10 jaar in wil gaan wonen en niet plots MOET verhuizen, in een slechte tijd wacht die persoon gewoon nog 1 of 2 jaar en kijkt ie dan verder.

In jouw situatie zou ik dus eerst ergens gaan huren. Wellicht lijkt het je leuk om in de grote stad te wonen, probeer het een half jaartje uit en kijk dan nog eens. Of wil je juist wat buiten de drukte wonen, meer richting familie. En je bent nu pas 23, wellicht verandert er in de komende jaren heel wat aan jouw toekomstplannen (vriendin/vrouw/kinderen). En heb je binnen 3 maanden toch al zoiets van hmm... oke, ga je dan alsnog kopen?

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Basvdg
vanaalten schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:02:
100k spaargeld, eind dit jaar 200k spaargeld, werkend aan blockchain development, dan vraag ik mij af: staat die 100k gewoon op een normale spaarrekening of zo, of bezit je die in de vorm van cryptovaluta?
Indien dat laatste, dan kan ik mij voorstellen dat dat een extra complicatie is zodra je die gaat gebruiken. Dat dan de belastingdienst mogelijk lastige vragen gaat stellen over herkomst en betaalde belasting.

Het staat wat los van je vraag over kopen of huren, maar kan het wel een flink stukje lastiger maken zodra je wil kopen, denk ik.
Dit gaat gewoon om belast geld op een Nederlandse bankrekening inderdaad. Ik houd zelf bijna geen crypto aan. Mijn salaris komt uit eindelijk altijd op mijn bankrekening terecht en dat spaar ik dan.

• Basvdg
FRANQ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:52:
[...]

[Afbeelding]

Het nadeel hiervan is wel dat deze minder waardevast zijn dacht ik? Ik zat eigenlijk voornamelijk naar vrijstaande gezinswoningen te kijken met het idee dat deze het meest waardevast zullen zijn en omdat je meer ruimte voor je geld krijgt. Het plan is om er alleen te gaan wonen maar dan wel om lege kamers op te vullen met bijvoorbeeld een home gym.

Er zijn wel heel wat mooie moderne appartementen te vinden (helaas komen die qua kostprijs vaak wel heel dicht in de buurt van een aanzienlijk groter huis). Het geen onderhoud hebben is wel een groot voordeel, ik vraag me af hoe dit zit bij nieuwbouw woningen

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Basvdg schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Dit is inderdaad ook eigenlijk mijn beargumentering voor huren. Ik hoor wel voornamelijk dat we nu in de "bottom" van de markt zitten qua huizen maar ik vraag me af of dit zo is. Als je huis meer dan een ton daalt in de komende 5 jaar kun je best de pineut zijn.

De pineut zijn is een groot woord. Je hebt aardig wat spaargeld, als je huis straks een ton in waarde daalt komt dat geld puur uit je eigen spaargeld, de woning zal niet minder waard zijn dan je hypotheek.
Het lijkt vervelend, een ton aan waarde verliezen, maar elke andere woning zal ook in prijs dalen. Je merkt het dus enkel als je wilt gaan verhuizen of wanneer je uiteindelijk wilt gaan verkopen om weer te gaan huren.

Toch kan ik de flexibiliteit van huren wel aanraden als starter, je kan dan echt ervaren wat voor een woning bij jou past en wat je eigenlijk zoekt.

[Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 11-01-2023 10:30]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Basvdg
ANdrode schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:59:
[...]

Ik zou wat scenario's uitwerken voor je inkomen. De omzet zit boven wat ik als realistische omzet voor frontend, met normaal aantal uren zie. Blockchain betaalt beter maar is onzekerder. Het klinkt alsof je de omzet haalt als individual contributor als freelancer - niet door mensen in loondienst te verhuren als werkgever.

Hoeveel uur werk je? Ik zou op lange termijn niet op meer dan 40 uur gemiddeld rekenen. Niet op de termijn waar je bij een hypotheek over praat.
Ik werk momenteel 60 uur per week. Ik heb hiervoor ook bij non blockchain related bedrijven gewerkt. Dit is omzet die ik inderdaad haal door zelf te werken. Ik zou zeggen dat blockchain niet perse meer betaald, wel dat het wat flexibeler werken is. (Niet meer betaald in tegenstelling tot andere salarissen in de VS, niet NL*)

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 16:51
Op jouw leeftijd met zo'n som geld en inkomen?
Een klein iets kopen zonder onderhoud. Waarom zou je een grote woning kopen met veel grond? Dat geeft enkel werk en onderhoud.

Als je een kleine woning koopt raak je die ook zo weer kwijt als je wilt verhuizen of als er een partner bij komt.

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:23
Huren tot je het stulpje kunt bouwen waar je altijd van hebt kunnen dromen.
Dat moet makkelijk te doen zijn, maar uiteindelijk altijd kopen ivm vermogensopbouw ipv het dumpen in een bodemloze put, ongeacht hoeveel er binnen komt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

cadsite schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:35:
Op jouw leeftijd met zo'n som geld en inkomen?
Een klein iets kopen zonder onderhoud. Waarom zou je een grote woning kopen met veel grond? Dat geeft enkel werk en onderhoud.

Als je een kleine woning koopt raak je die ook zo weer kwijt als je wilt verhuizen of als er een partner bij komt.
Wat voor onderhoud heb je concreet dan? Voor het schoonmaken kan je een huishoudster nemen en de rest is periodiek onderhoud wat je gewoon kan uitbesteden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Basvdg
cjvaessen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:54:
Ik ga het even anders formuleren dan de meeste mensen hier. Om te beginnen heb je met jouw spaargeld en spaarvermogen echt wel wat opties (Godverdomme zeg, ben een beetje jaloers! Maar doe je wel netjes hoor!).

Uit jouw post maak ik het volgende op:
-23 jaar.
-flexibel met werk en werklocatie.
-optie op vast contract maar volgens mij twijfel je daarover.
-je kunt een (relatief) grote hypotheek krijgen nu en nog groter in de toekomst.
-locatie heb je nergens benoemd, dus ik zie even niks over de huisprijzen. Friesland kost natuurlijk wat anders dan Amsterdam.

Mocht je een stukje flexibiliteit zoeken wat ook een goede investering is voor je geld zou ik beginnen met of een appartement of een starterswoning. Dat je een grote hypotheek kan nemen betekent niet automatisch dat je tot de max moet gaan. Je voordelen hier zijn wel dat als je er bijvoorbeeld een jaar of twee gewoond hebt en toch ergens anders heen wilt, je het altijd kan verhuren. Voor de meeste mensen zit de winstmarge in verhuren tussen de hypotheekrente en de ROI van de huuropbrengsten. In jouw situatie zit daar al meteen 3/4% extra marge in waarvan je een gedeelte kan opgeven voor verhuurmanagement zodat het jou minder tijd kost.

Dus je opties, met voor en nadelen:

- Zelf huren, flexibel maar je betaalt tegelijkertijd vermogensbelasting over je spaargeld
- Zelf starterswoning kopen, als je je geld hierin steekt betaal je geen vermogensbelasting en deze kun je naderhand (met de juiste hypotheekconstructie als je dan nog een hypotheek hebt) verhuren voor consolidatie van vermogen. Huizen blijven immers geld waard, vooral met Hugo aan het hoofd van de woningcrisis. Komt bij kijken, dat gezien je huidige situatie je ook een opknapper kan kopen en eigen geld gebruiken om een aannemer in de hand te nemen die je woning opknapt terwijl je thuis woont.
- Zelf tot de max gaan voor een woning. Is ook absoluut mogelijk, maar eerlijk betwijfel ik of je momenteel echt gelukkig wordt om in je eentje in een grote woning te zitten. Is veel onderhoud en voelt toch snel leeg aan. Komt bij kijken dat de woningmarkt voor rond de 700k toch wel wat lastiger gaat worden de komende paar jaar. Dan heb je je vermogen in een object gestopt en verlies je toch een stukje flexibileit. Hier zou ik mee oppassen. Dan zou ik eerder voor optie 1 of 2 gaan, ervan uitgaand dat je niet een woning voor 8k per maand gaat huren bijvoorbeeld.

Ik wens je in ieder geval veel succes met je zoektocht!
Bedankt voor je reactie! Dit is een goede samenvatting van de pros en de cons en over belasting heb ik nog helemaal niet echt nagedacht!. Huren zou ik zon beetje totaal 1200-1600 p.m kwijt zijn. De huizen waar ik naar keek lagen een beetje tussen 550 en 625K en dus pak hem beet 2500 eu p.m. Een aanzienlijk hoger bedrag. Een goedkopere woning zou ook zeker kunnen, maar vaak zijn nieuwbouw woningen al eerder richting of over de 5 ton. Opknappen zou kunnen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik best veel werk en met andere zaken bezig ben dat ik er niet echt op zit te wachten om veel tijd kwijt te zijn in het contact hebben met een aannemer. (Ik ga er vanuit dat daar toch wel een hoop tijd en stress bij gepaard gaat)

• FRANQ
Basvdg schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Nu heb ik zelf een koopwoning en heb ik misschien een gekleurde bril.

Maar toen ik ging kopen werd er gezegd " je moet niet kopen want de huizen zijn op de top van de markt, en de prijzen gaan alleen maar dalen, straks zit je met restschuld".
(eengezinswoning hier in oude centrum deed toen 180k)

Toen mijn broer ging kopen werd er gezegd " je moet niet kopen want de huizen zijn op de top van de markt, en de prijzen gaan alleen maar dalen, straks zit je met restschuld".
(eengezinswoning hier in oude centrum deed toen 260k)
Hij heeft toen voor 180K een appartement gekocht.

Afgelopen jaar heeft hij die eengezinswoning gekocht in het oude centrum voor 590k, zijn appartement deed 330k.

Tussentijds zijn er kleine dalingen geweest van een paar procent, maar over het geheel genomen dalen de prijzen niet, ze stijgen alleen maar.

Zolang er niet een veelvoud van 100.000 woningen per jaar bijgebouwd word, zal dat ook niet veranderen.
En met de huidige klimaat acties/rechtzaken/regelgeving zie ik dat echt niet gebeuren.

• FRANQ
Basvdg schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Huren zou ik zon beetje totaal 1200-1600 p.m kwijt zijn. De huizen waar ik naar keek lagen een beetje tussen 550 en 625K en dus pak hem beet 2500 eu p.m. Een aanzienlijk hoger bedrag.
Dan zit je wel appels met peren te vergelijken, want die huurprijs kan niet voor eenzelfde woning.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 16:51
Tsurany schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Wat voor onderhoud heb je concreet dan? Voor het schoonmaken kan je een huishoudster nemen en de rest is periodiek onderhoud wat je gewoon kan uitbesteden.
Ja, en voor de tuin een tuinman en voor de ramen een ramenlapper en voor....

Waarom groter wonen dan nodig?

• Basvdg
LankHoar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:49:

Je praat over kopen vs huren, maar vergeet een derde optie niet: geen van beiden nu doen. Als ik jou was zou ik het hele idee van een hypotheek nemen even vergeten. Spaar nog 2 jaar door, en je kunt cash een woning kopen van 300K. Schuldvrij een woning die echt van jou is, dat lijkt me echt ideaal.

Vervolgens kun je ook serieus gaan investeren, en overwegen om heel vroeg met pensioen te gaan. En ook als je je werk wel leuk vind en wilt blijven doen, zit er een enorm verschil tussen moeten werken en mogen werken. FIRE is een serieuze optie voor jou.

Mocht je wel zsm zelfstandig willen gaan wonen, bedenk je dat je niet meer zoveel zal kunnen sparen als nu je nog bij je ouders woont. Indien de relatie goed is (en dat lijkt wel zo, afgaande op je OP), dan zou ik echt nog 1-2 jaren doorsparen vanuit je huidige positie.
Niet perse een gek idee alleen kan ik zelf niet veel vinden voor dit bedrag. Financieel zou dit geen gekke keus zijn alleen ik ben eigenlijk de hele dag thuis en soms denk ik dat het toch wel erg fijn zou zijn om een eigen plek te hebben die je naar eigen wensen kan inrichten en je niet altijd rekening hoeft te houden met anderen.

Ik zat zelf te denken dat ik per maand zon 3K kwijt zou zijn aan hypotheek, alle vaste lasten, boodschappen etc. Daarbij zou ik dus nog 7K pm vrij te besteden hebben (na de belasting) voor investeringen of andere uitgaven. In principe lijkt me dit genoeg, sowieso lijkt het mij een goed idee om minimaal 1-2 jaar aan vaste lasten compleet gedekt te hebben in een buffer voor het geval dat er iets met mijn werk zou gebeuren. (zon 72K euro in mijn schatting)

Fire heb ik naar gekeken maar ik zou niet perse met pensioen willen gaan, en als ik dat zou doen zal ik wel weer aan iets anderrs gaan werken wat al me tijd opvreet denk ik zo :P

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Basvdg schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Ik werk momenteel 60 uur per week. Ik heb hiervoor ook bij non blockchain related bedrijven gewerkt. Dit is omzet die ik inderdaad haal door zelf te werken. Ik zou zeggen dat blockchain niet perse meer betaald, wel dat het wat flexibeler werken is. (Niet meer betaald in tegenstelling tot andere salarissen in de VS, niet NL*)
Ik zou mijn omzetschatting dan baseren op een lager aantal uren. 60 uur per week is op de lange termijn voor vrijwel iedereen lastig vol te houden.

Als je een woning koopt op je maximale leenruimte zou ik een plan willen hebben om óf de woning af te lossen op een behapbare termijn óf om over 15+ jaar dit inkomen te kunnen handhaven.

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:29

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Vraag je mijn mening en kijk je alleen naar het financiële aspect dan is het:

Als je flexibel wil blijven met voorspelbare kosten -> huren
Wil je langere termijn blijven zitten -> kopen

Als je het echt niet weet wat je precies wil, dan zou ik zelf niet zo snel kopen. Maar dat ben ik. Vrienden van mij hebben wel gekocht, voor kortere tijd (zeg een jaar) en zijn er financieel niet slechter van geworden. Maar had ook anders kunnen uitvallen, ligt aan de markt. Dat is dus een stuk minder voorspelbaar als huren, want daar weet je waar je aan toe bent, maar ben je ook altijd je geld kwijt.

Maar vergeet andere aspecten niet, zeker aangezien geld niet echt een probleem lijkt te zijn voor je. Dus kijk ook naar woongenot, locatie, grootte, etc.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:27
De meeste mensen zijn toch redelijk locatie gebonden. Aangezien je op 100% remote zit en geen vriendin/schoonfamilie hebt wordt de keuze wel heel breed. Letterlijk de hele wereld mits internet.

Vind je het trouwens ook prima om je huidige werk te doen? Ik verdiende op een moment ook veel, maar zat met een vriendin die geen kinderen wilde. Moest me hele leven omgooien om te zoeken naar een vriendin die dat wel wilde. Waarom werken zonder gezin? En het werk zelf vond ik ook nutteloos trouwens. Had het idee dat ik zelf iets 'belangrijkers' op kon zetten. Resultaat: meerdere jaren zonder inkomsten daarna. Ook niet een aanrader!

Maargoed Amerika gaat dit jaar crashen denk ik. En ook je inkomen is niet zo vast als de VC's stoppen met investeren.

Aanrader:
  • Lekker luxe ergens huren met een maand opzegtermijn.
  • Kopen wat je nu kan gebruiken is meestal geen miskoop

Mijn tweakblog over de toekomst

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:08
Ik zou mij niet zo druk maken over een slechte markt, in ieder geval niet voor iemand in jouw situatie ;)

Stel je koopt een huis en hebt over 5 jaar toch andere plannen en wilt verhuizen, maar de markt is zodanig slecht dat je verlies zou maken bij de verkoop. Dan kan je er toch altijd nog voor kiezen om iets nieuws te kopen en de oude te verhuren? Je spaart meer dan genoeg om die optie te hebben, zelfs rekening houdend met de extra vaste lasten die je nu nog niet hebt. Je kan er ook voor kiezen om nu nog iets kleins en goedkoops te kopen, dat houdt de vaste lasten laag zodat je vrolijk door kan sparen en dan dat spaargeld opzij te zetten zodat je later een geweldig huis kan kopen zodra je beter weet wat je wilt en waar je wilt wonen (en met wie?)

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-01 07:49
Ik wil je een compleet andere tip meegeven dan zo ongeveer iedereen. Het is super tof dat het geld nu tegen de plinten aan klotst, maar hoe houdbaar is dat? Er komen gegarandeerd slechtere tijden aan.
Daarbij werk je 60 uur in de week, dat is heftig. Je hebt mijn innige respect, maar vergeet jezelf niet: sport, sociaal, het leven. Je leeft niet om te werken!

Al met al: kopen is in mijn ogen een no-go, maarrr je bent nog zo jong. Koop iets wat goed verkoopbaar is (eensgezin woning, daar is altijd vraag naar). Ga niet aan het einde van je financiele mogelijkheden zitten. Je bent nu compleet vrij, een hypotheek stopt dat. Mocht je met een jaar de liefde van je leven tegen het lijf lopen en een wereldreis met hem/haar/het willen maken: dan moet dat kunnen. Zonder financiele blokken aan benen, en met alles wat de 60h de week gegeven heeft. Tuurlijk kan je nu zoveel meer (financieel), dat komt wel. als je nu een rock-solid basis opbouwd heb je daar je hele leven profijt van!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

LankHoar schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:49:

Heel vreemd advies dit, cash een huis kopen is zo ongeveer de slechtste optie die je kan kiezen als je daarnaast wilt investeren. Een hypotheek met HRA is de goedkoopste manier om aan geld te komen en het rendement op investeren is veel hoger dan je aan netto rente kwijt bent. Neem juist een hypotheek, laat hem zo lang mogelijk door lopen en gebruik dat cash geld om direct te gaan investeren.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Harm_H schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:56:
De meeste mensen zijn toch redelijk locatie gebonden. Aangezien je op 100% remote zit en geen vriendin/schoonfamilie hebt wordt de keuze wel heel breed. Letterlijk de hele wereld mits internet.
Je kan inderdaad ook in Spanje iets kopen (of buiten Europa), of twee woningen dat je officieel in Nederland kunt blijven wonen. Lijkt me ook ideaal als je niet locatiegebonden bent.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:45
Marzman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Je kan inderdaad ook in Spanje iets kopen (of buiten Europa), of twee woningen dat je officieel in Nederland kunt blijven wonen. Lijkt me ook ideaal als je niet locatiegebonden bent.
Als je toch vertrekt zou ik niet een woning aanhouden in Nederland, want zonder kan je in een gunstiger belastingklimaat (bijvoorbeeld Portugal) gaan zitten.

"Lambs to the cosmic slaughter!" - Morty

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:16
[b]Moi_in_actie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:19:
In jouw situatie zou ik dus eerst ergens gaan huren. Wellicht lijkt het je leuk om in de grote stad te wonen, probeer het een half jaartje uit en kijk dan nog eens. Of wil je juist wat buiten de drukte wonen, meer richting familie. En je bent nu pas 23, wellicht verandert er in de komende jaren heel wat aan jouw toekomstplannen (vriendin/vrouw/kinderen). En heb je binnen 3 maanden toch al zoiets van hmm... oke, ga je dan alsnog kopen?
Ik ben het heel erg eens met deze statement. Je hebt tot dusver altijd bij je ouders gewoond. In mijn mening, leer je jezelf heel goed kennen als je uit huis bent gegaan. Ik ben zelf compleet van plattelands-liefhebber naar stadsmens gegaan, omdat ik in een stad ging studeren. Ik zou aanraden iets te huren met mogelijkheid om het maandelijks op te zeggen op een plek die je altijd al leuk hebt gevonden (of het nu Urk is of hartje Amsterdam). Na dit halfjaar weet je een stuk beter of deze keuze je bevalt, en kan je evt. voor de permanentere optie van kopen kiezen in een soortgelijke situatie.

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:18
Ik ben wel benieuwd of huren een optie is.
Salarisstroken aanleveren + een werkgeversverklaring is geen ongewone eis. Ik weet dat sommige verhuurders ook wel naar vermogen kijken, maar dat moet op dat moment al significant aanwezig zijn.

Nu al iets kopen kan, maar inderdaad met het oog op leeftijd en flexibiliteit misschien niet de beste keuze. Eventueel nog een tijdje thuis blijven wonen of inderdaad iets huren.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:33
Tsurany schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Heel vreemd advies dit, cash een huis kopen is zo ongeveer de slechtste optie die je kan kiezen als je daarnaast wilt investeren. Een hypotheek met HRA is de goedkoopste manier om aan geld te komen en het rendement op investeren is veel hoger dan je aan netto rente kwijt bent. Neem juist een hypotheek, laat hem zo lang mogelijk door lopen en gebruik dat cash geld om direct te gaan investeren.
Hypotheek loos zijn is echt wel een heel fijn gevoel.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:13
Ik zou lekker gaan huren en aankijken hoe het bevalt. Je behoudt je flexibiliteit en hoeft niet direct spaargeld aan te spreken (denk aan je kosten koper, verbouwingen). Bevalt het, dan kan je altijd volgend jaar eens kijken. In de regel worden er prijsdalingen verwacht, maar mocht het toch stijgen, dan zal dat vermoedelijk minimaal zijn. Daarmee beperk je eventueel verlies tot een minimum, maar dat is niet zo spannend als ik zie wat er binnen komt.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:21

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ariandra schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:15:
Ik ben wel benieuwd of huren een optie is.
Salarisstroken aanleveren + een werkgeversverklaring is geen ongewone eis. Ik weet dat sommige verhuurders ook wel naar vermogen kijken, maar dat moet op dat moment al significant aanwezig zijn.
TS verdient 20k bruto per maand en houdt dat al lang genoeg vol om 100k op zijn spaarrekening te hebben. Ook de huurmarkt is behoorlijk aan de kook, maar ervan uitgaande dat TS een redelijk normaal huurhuis wil gaan betrekken hoeft hij zich denk ik geen zorgen te maken dat zijn financiële situatie een verhuurder afschrikt.

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:47
Allereerst: lekker bezig!

Ik denk dat je nog iets anders moet meenemen in je berekening en dat heeft niets met geld e.d. te maken. Namelijk ervaren hoe het is om op jezelf te wonen. Ik ben blij dat ik ben begonnen met een appartement huren met bijbehorende verantwoordelijkheden. Een koopappartement was al meer werk en nu een grotere woning levert nog meer werk op. Met werk bedoel ik ook verantwoordelijkheid. Kijk eerst eens hoe het is, hoe het bevalt. Je spaart genoeg om nog even rustig aan te doen op de huizenmarkt en met jouw leeftijd ben je nog ruim optijd om iets te kopen. Momenteel dalen de huizenprijzen ook nog eens. Ik ben overigens 100% een voorstander van kopen. Ik zou ook niet meer terug willen naar huur. Maar door te huren heb ik rustig het zelfwonen kunnen ontdekken en had ik meer tijd om te werken en geld te verdienen. Er gaat simpelweg veel tijd zitten in onderhoud, schoonmaken, boodschappen etc. Wellicht kun je daardoor je manier van werken niet volhouden. Daarnaast kijk je vermoedelijk op je 30e anders tegen dingen aan, dus gun jezelf een rustige opbouw en kijk naar wat je echt wilt.

Mijn advies zou zijn om rustig aan te doen, iets kleins te huren om zo te ontdekken hoe dat is en wat je wilt. Misschien denk je na een paar maanden al dat je liever een groot huis koopt, prima, dan doe je dat. Maar ik vond het prettig om rustig te beginnen. Afhankelijk van de locatie is 375.000 net wel of net niet genoeg een middenwoning te kopen, dus als je nog even wacht heb je meer mogelijkheden.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rolfie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Hypotheek loos zijn is echt wel een heel fijn gevoel.
Gevoel en emotie zou ik niet gebruiken bij financiële zaken. Het kan goed voelen om nu hypotheekvrij te zijn maar het is financieel veel interessanter om nu twee ton cash aan het werk te zetten om daar de komende 20-30 jaar rendement uit te halen. Daar koop je op lange termijn veel meer financiële zekerheid voor en het stelt je in staat om veel flexibeler te leven en werken wetende dat je direct beschikbaar vermogen hebt.

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:57
Er zijn voor- en nadelen die spreken voor beide scenario's maar met dergelijk inkomen lijkt het me potentieel wel erg interessant om toch te kijken voor een appartement te kopen ipv een huis.

Je leert dan op eigen benen staan en bent volledig onafhankelijk van je ouders. Daarnaast moet je dat ook zien als een vorm van pensioenopbouw. Als je aan dergelijke ratio kan sparen, kan je het appartement zeer snel gaan aflossen en kan het eigenlijk zeker binnen 5 jaar van jezelf zijn.

Vervolgens kan je, indien je dan bv iemand ontmoet en daarmee een huisje wil kopen, die stap gaan zetten en dan je eigen appartement gewoon gaan verhuren. Geeft je ook een heel sterke onderhandelingspositie bij de bank mits daar geen hypotheek meer opstaat ed.

Lijkt me een redelijk no-brainer scenario zoals ik het hier schets.

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Tsurany schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:52:
[...]

Gevoel en emotie zou ik niet gebruiken bij financiële zaken. Het kan goed voelen om nu hypotheekvrij te zijn maar het is financieel veel interessanter om nu twee ton cash aan het werk te zetten om daar de komende 20-30 jaar rendement uit te halen. Daar koop je op lange termijn veel meer financiële zekerheid voor en het stelt je in staat om veel flexibeler te leven en werken wetende dat je direct beschikbaar vermogen hebt.
Compleet uitschakelen van gevoel en emotie is enkel voor pshycopaten mogelijk. Dus je zult daar altijd rekening mee moeten houden (hoeveel risico durf je te nemen?).

Denk niet dat TS op de 20-30 jaar termijn in de praktijk veel gaat merken van het verschil tussen wel of geen hyptoheek nemen (met de aanname dat het inkomen hoog blijft). Wanneer je een ton per jaar weg kunt sparen, dan kun je binnen 10-15 jaar financieel onafhankelijk zijn. TS geeft al aan dat hij niet al zo snel met pensioen zou willen, dus nog een paar jaar extra werken is dan echt geen probleem. Gedurende al die tijd zit hij wel in zijn eigen huis, met 0.0 schuld aan niemand, niet afhankelijk van rente schommelingen en wetswijzingen betreft HRA etc.

Verschil over 20 jaar uitgaande van een 5% return:
  • Nu 100K investeren en ieder jaar 100K extra: 3.5 miljoen
  • Over 2 jaar ieder jaar 100K investeren: 2.8 miljoen
Dit is uiteraard een simpel voorbeeld, want in het eerste scenario neem ik de kosten van een hyptheek niet mee. In het tweede voorbeeld is het gevoel van een schuldvrij leven en een woning die 100% in je bezit is ook niet uitgedrukt. Beiden zijn prima vooruitzichten lijkt mij :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Basvdg schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:47:

Dit is wat ik zelf als voor en nadelen van kopen heb opgeschreven

Voordelen:
- Je geld "spaar" je eigenlijk wanneer je het afbetaald. Geen "verlies" van geld.
- Je kunt meer klussen en ook wat meer kapitaal en moeite steken in het mooi maken van je huis, het blijft immers van jou.

Nadelen
- Hogere vaste lasten
- Je zit er een lange tijd aanvast waardoor je meer vrijheid in de toekomst hebt voor andere plannen.
ik zou wel wat opmerkingen hierbij maken:

- "Je geld "spaar" je eigenlijk wanneer je het afbetaald."

Als je koopt, zal je redelijk goed je vaste lasten over de langere termijn kunnen voorzien en is de kans zeer groot dat deze niet verder gaan stijgen (hooguit op basis van de termijn dat je de rente vastzet, als je die wat korter kiest levert dat een lagere rente op, maar ook iets meer risico op wat stijgende woonlasten in de toekomst, alhoewel je dat eigenlijk ook niet al tezeer hoeft te overdrijven)

Als je huurt moet je er eigenlijk wel mee rekenen dat de huurlasten altijd verder op kunnen lopen, zeker in persodes met hoge inflatie (de afgelopen 10 jaar was de stijging van de huurlast eigenlijk relatief laag, zeker vergeleken met de stijging van koopprijzen, maar momenteel is het zeker de verwachting dat vanaf nu de huren sterker zullen stijgen dan koopprijzen op de korte of middellange termijn)

"klussen en onderhoud"
dat klopt, maar je hoeft niet te stellen dat je woning _altijd_ van jou blijft.... echter, juist goed onderhoud en soms ook verbeteringen aan je woning krijg je wer terug als je hem eventueel doorverkoopt, nog los ervan dat het zelf ook je woongenot zal versterken
bij een huurwoning zal je bij veel verhuurders merken dat die hooguit in een woning willen investeren als ze hem nieuw moeten verhuren

"nadeel - hogere vaste lasten"..
... initieel mischien wel, maar vermoedelijk na enkele jaren is er een gerede kans dat dat bijtrekt, en je ook in een koopwoning leeft voor een prijs die lager is dan je zou betalen als je hem moet huren.

"Je zit er een lange tijd aanvast waardoor je meer vrijheid in de toekomst hebt voor andere plannen."

vast-zitten is relatief, net zo goed als 'plannen in de verre toekomst...
ik vind het zelf een best goed afweging om ervan uit te gaan dat de 'terugverdientijd'van het kopen ongeveer 4-5 jaar is (dat is zeer voorzichtig, de kans is groot dat een breakeven al veel eerder bereitk wordt, asoms al na 2-3 jaar, maar het is ook goed hier wat conservatiever te rekenen).

dat maakt het ook eigenlijk best een goede keuze als je na 5 jaar besluit 'door te stromen' ... Wat juist ook gunstiger zal zijn omdat je in die tijd al een stukje vermogenswaarde opgebouwd hebt..
als je levenssituatie in die tijd verandert, mischien je gaat samenwonen of andere dingen gebeuren die ook je behoefte aan woonluxe anders maakt, kun je deze goed vervullen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Juk
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-01 13:41
Je bent jong met een rugzak waar de flappen geld door de rits komen.
Ik zou naar de vrije huursector gaan. Kun je zo luxe maken als je wilt.

Voordeel: stel je woont nu in Limburg en je treft over 2 jaar een vriendin uit Groningen.
Heb je dan een groot huis gekocht dan ga je misschien minder snel verhuizen of samen iets kopen.
Je bent pas 23, je moet nog vliegen :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee