Toon posts:

[1440p/144Hz] High-end systeem [€3000]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:32
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 389,90€ 389,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC€ 1.469,-€ 1.469,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,-€ 139,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
3VentilatorenNoctua NF-F12 industrialPPC-3000 PWM, 120mm€ 24,90€ 74,70
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/32€ 82,75€ 82,75
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 850W€ 170,63€ 170,63
1Solid state drivesWD Black SN850X (met heatsink) 1TB€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.709,50

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p, 144hz. Komende 3-5 jaar (deze console generatie) een systeem hebben dat high-end meekomt.Speel vooral shooters en momenteel is Tarkov weer de game of choice.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen budgetbeperkingen maar ik wil niet meer uitgeven dan nodig. Een 4090 vind ik echt overkill en ik vind eerlijk gezegd 1400 voor een losse GPU al compleet van de pot gerukt. Het mag een net systeem zijn maar onder de 3000 wil ik het wel houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
MSI Optix MAG27CQ,1440p, 27 inch, 144hz scherm.
Naast de nieuw aan te kopen SSD komen er nog 1 M2 drive en 3 SSD's in het systeem te hangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor AMD/Intel wat betreft CPU's, maar heb wel liever Nvidia GPU's zelfs nu ze zo achterlijk duur zijn..

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een stil en koel systeem met een goede airflor. PC wordt alleen gebruikt terwijl ik een koptelefoon draag en dan wens ik geen bijgeluiden.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken. Behalve het geheugen, daarvoor moet je een XMP profiel selecteren dacht ik?

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag feedback op de volgende punten.
  • Bang for buck in orde? Gooi ik ergens onnodig veel geld tegenaan? Laat ik ergens veel performance liggen relatief kleine extra investering?
  • Deze processor op AM4 platform? Of toch voor een Intel?
  • Voeding capaciteit hoog genoeg?
  • Koeling overkill? Ik wil de bestaande 120mm fans eruit slopen, en dan de nieuwe 3 inzetten waarbij twee intake, één exhaust? Suggesties hierop?
  • Andere voorstellen?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:14
Neem een ATX 3.0 gespecificeerde voeding, bv. Thermaltake Toughpower GF3 - 850W is niet veel duurder dan de be quiet uit je lijst. 850 Watt voldoet voor deze lijst.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

martyw schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:34:
Neem een ATX 3.0 gespecificeerde voeding, bv. Thermaltake Toughpower GF3 - 850W is niet veel duurder dan de be quiet uit je lijst. 850 Watt voldoet voor deze lijst.
is niet zo beste keuze.
uitvoering: NZXT C1000 Gold v2 past goed bij de behuizing en is ook nog goed en goedkoper

@DutchManticore daarom adviseer ik ook deze :P

[Voor 4% gewijzigd door Hackus op 10-01-2023 19:04]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:14
Hackus schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:36:
[...]

is niet zo beste keuze.
uitvoering: NZXT C1000 Gold v2 past goed bij de behuizing en is ook nog goed en goedkoper
Hier wordt de Thermaltake als goed besproken: https://www.techpowerup.c...hpower-gf3-1000-w/12.html

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dat is 1000w versie, maar ook luid onder hoger(va 800w) verbruik

edit: @ 235,- uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 1000W

edit 2: enige nu ATX 3.0 850w die goed en stil is is uitvoering: Silverstone HELA 850R Platinum

[Voor 37% gewijzigd door Hackus op 10-01-2023 17:58]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• KerbalFewl
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 31-01 12:41
Bang for buck en een 1500 euro videokaart gaat niet zo goed samen imo, als je op dit moment echt iets wilt kopen misschien een downgrade naar een 7900XT overwegen? Dan heb je 500 euro bespaard voor een 10% performance. 5800X3D is prima als je niet van plan bent om snel te upgraden, maar binnen 3 jaar zal AM5 nog wel in gebruik zijn en DDR5 zeker en vast, dus misschien is het waard om naar 7000 series te kijken? In februari komen de X3D versies daar ook van uit. Duurder natuurlijk, maar dat is volgens mij een betere investering van die 500 euro dan de 4080.

Kijk ook naar 3600-3800 MHz DDR4, als je niet van plan bent je sticks te overclocken.

Cooling is in orde, maar let op dat industrial luid kunnen zijn en 3000rpm heb je toch nooit nodig. Misschien in het be quiet thema blijven? :P

[Voor 10% gewijzigd door KerbalFewl op 10-01-2023 18:22]

• DutchManticore
Hackus schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:45:
[...]

dat is 1000w versie, maar ook luid onder hoger(va 800w) verbruik

edit: @ 235,- uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 1000W

edit 2: enige nu ATX 3.0 850w die goed en stil is is uitvoering: Silverstone HELA 850R Platinum
Oef. 280 euro voor een voeding?!
Waarom is deze beter dan de al 170 euro kostende voeding die ik zelf had aangevinkt?

Wat een geld voor iets dat nul performance oplevert? Ik zie vast en zeker iets over het hoofd

[Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 10-01-2023 18:35]

• DutchManticore
KerbalFewl schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:15:
Bang for buck en een 1500 euro videokaart gaat niet zo goed samen imo, als je op dit moment echt iets wilt kopen misschien een downgrade naar een 7900XT overwegen? Dan heb je 500 euro bespaard voor een 10% performance. 5800X3D is prima als je niet van plan bent om snel te upgraden, maar binnen 3 jaar zal AM5 nog wel in gebruik zijn en DDR5 zeker en vast, dus misschien is het waard om naar 7000 series te kijken? In februari komen de X3D versies daar ook van uit. Duurder natuurlijk, maar dat is volgens mij een betere investering van die 500 euro dan de 4080.
Tussentijds upgraden doe ik eigenlijk nooit. Ik gooi er nu gewoon een zware GPU in. Ik verwacht dat dit een grafisch relevante GPU blijft de komende 5-6 jaar. De levensduur van de huidige console generatie. Vroeger koos ik voor SLI, nu moet het dan maar een keer een duurdere kaart zijn. Absolute performance is prima ookal is Nvidia totaal bezopen met hun prijsstelling.
Kijk ook naar 3600-3800 MHz DDR4, als je niet van plan bent je sticks te overclocken.
Worden die door CPU en MOBO ondersteund dan? Ik dacht eerlijk gezegd dat 3200 de limiet was?
Cooling is in orde, maar let op dat industrial luid kunnen zijn en 3000rpm heb je toch nooit nodig. Misschien in het be quiet thema blijven? :P
Graag haha! Maar dit zijn toch PWMs? Die zouden door het moederbord automatisch moeten worden aangepast naar (zeer) lage toeren? Alleen bij load variabel omhoog gaan?

• DutchManticore
Hackus schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:36:
[...]

is niet zo beste keuze.

@DutchManticore daarom adviseer ik ook deze :P
Oh sorry. Over het hoofd gezien. Deze is niet leverbaar bij Azerty zie ik. Ik overweeg nog om hem daar te laten assembleren.

[Voor 4% gewijzigd door DutchManticore op 10-01-2023 19:34]

• KerbalFewl
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 31-01 12:41
Een iets zwakkere kaart blijft even lang relevant hoor, maar als je dat geld eraan wilt geven prima.

Ik denk dat bij ZEN1 3200 de limiet was, toen waren de memory controllers nog wat wacky. Je kan nu zelfs 5000MHz+ memory draaien als je wil, dit is technisch gezien een "OC" profiel maar aangezien dat de XMP van de sticks is werkt dit gewoon standaard. AMD presteert het beste met de infinity fabric 1:1 met de RAM, en deze gaat tot zo een 3800-4000Mhz (als ik het mij goed herriner), vandaar dat dit de sweet spot is. DDR4 is goedkoop nu dus geen reden om niet voor wat sneller sticks te gaan.

Het zijn zeker PWM's, maar heeft niet echt zin om €30 aan een industrial 3000 rpm fan te geven. Maar het kan geen kwaad natuurlijk.

• DutchManticore
KerbalFewl schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:46:
Een iets zwakkere kaart blijft even lang relevant hoor, maar als je dat geld eraan wilt geven prima.

Ik denk dat bij ZEN1 3200 de limiet was, toen waren de memory controllers nog wat wacky. Je kan nu zelfs 5000MHz+ memory draaien als je wil, dit is technisch gezien een "OC" profiel maar aangezien dat de XMP van de sticks is werkt dit gewoon standaard. AMD presteert het beste met de infinity fabric 1:1 met de RAM, en deze gaat tot zo een 3800-4000Mhz (als ik het mij goed herriner), vandaar dat dit de sweet spot is. DDR4 is goedkoop nu dus geen reden om niet voor wat sneller sticks te gaan.

Het zijn zeker PWM's, maar heeft niet echt zin om €30 aan een industrial 3000 rpm fan te geven. Maar het kan geen kwaad natuurlijk.
Ik ga zo nog even heen en weer klikken.
Zal vanavond of morgen en nieuw lijstje posten. Bedankt 👍🏻

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DutchManticore schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:32:
[...]

Oh sorry. Over het hoofd gezien. Deze is niet leverbaar bij Azerty zie ik. Ik overweeg nog om hem daar te laten assembleren.
https://azerty.nl/product...ies-hx750-voeding/2590953

Dan zou ik deze kopen. voldoende wattage en betere 750w vind je niet.

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 15:24
KerbalFewl schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:46:

Een 5800X3D gaat maar zeer zelden op 4000 draaien, en heeft ook nog eens minder relatieve baat bij snel RAM omdat er zoveel cache op zit. Ik zou blijven bij 3600CL16, maar 3800 valt te proberen.

Edit: Na iets meer onderzoek is zelfs iets al 3200CL16 al prima denk ik:
https://github.com/xxEzri...ins-from-ram-overclocking

Deze heeft 3200 op JEDEC speeds (CL22) vergeleken met erg strakke 3733CL14 timings. Zelfs dan is het maar 5% verschil, en dat is zowat het ongunstigste wat je kan hebben.

Gewoon lekker geld besparen en een goedkoop 3200CL16 setje halen

[Voor 16% gewijzigd door Razortek op 11-01-2023 16:01]

• DutchManticore
Wat denken jullie van een maandje wachten op Ryzen 7?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DutchManticore schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:23:
Wat denken jullie van een maandje wachten op Ryzen 7?
Die is er al
7700 en 7700X

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 15:24
Ik neem aan dat je de R7 7800X3D bedoelt?
Als je kan wachten is dat altijd prima natuurlijk, mijn donkerbruine vermoeden is dat het een best rappe chip wordt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er komt een hele rits aan Ryzen X3D
https://www.computerbase....it-hohem-takt-im-februar/

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:04
Enige feedback die ik heb is ook dat je eventueel de komst van de 7800X3D af kunt wachten, deze komt 14 februari. Kanttekening is wel dat we niet weten hoe goed de 'bang for buck' van deze chips kan zijn. Ze kunnen wel eens aan de prijs zijn. Als je nu wilt bouwen kun je gewoon voor de 5800X3D gaan. Je kunt dan namelijk de 7800X3D skippen en voor eventueel bij een volgende generatie upgraden.

5800X3D|RTX 4080 FE|32GB DDR4|GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2|SAMSUNG 980 PRO 2TB|NOCTUA NH-D15|CORSAIR RM1000X|CORSAIR 4000D AIRFLOW TG/SOLID

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

'Nadeel' is wel dat je dan op DDR5 zit, dus stuk duurder dan nu

• DutchManticore
Hackus schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:57:
'Nadeel' is wel dat je dan op DDR5 zit, dus stuk duurder dan nu
Ik zie dat DDR5 eigenlijk helemaal nul voordeel biedt met gaming. Deze pc wordt echt zo minimaal voor andere dingen gebruikt dat ik dat inderdaad een beetje zonde vindt.

• DutchManticore
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee