Toon posts:

Hoeveel een waarde voorkomt zonder de waarde te noemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• frankytrader
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-01 18:30
EXCEL

Ik heb een lijst met 3000 namen. De meeste namen komen er vaker in voor. Variërend van 1 tot soms 100 keer.

Nu ken ik de formule om te tellen hoevaak (voorbeeld) de naam Piet voorkomt in een kolom.

Echter is er ook een formule zodat ik niet zelf telkens de formule moet aanpassen met een naam, de uitkomst noteren en dan weer door naar de volgende naam?
Dwz nu heb ik bijvoorbeeld =AANTAL.ALS(B2:B2999;"Piet") en na die berekening ga ik door met =AANTAL.ALS(B2:B2999;"Jan").

Ik zou graag e e n formule loslaten op die kolom en daarna in e e n oogopslag de resultaten zien. Bijvoorbeeld

Piet 44
Jan 23
Karel 17
Henk 59

Is deze er??

Veel dank bij voorbaat!
Frank

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:32
Dat heet een draaitabel. :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

in plaats van de naam hardcoden in de functie. verwijzen naar de cel waar de naam in staan.
en dan autocompleten op elke cel.
Dan heb je exact dat. Evt nog een keer dubbelen verwijderen als je alleen de unieke namen wilt zien

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• frankytrader
Dan zie ik hoevaak elke naam voorkomt? @heuveltje ? Beetje in de war door je opmerking dubbele verwijderen. Elke naam komt er meerdere keren in voor en ik wil graag weten hoevaak zonder alle namen in te hoeven voeren

• frankytrader
Draaitabel ... geen ervaring mee om eerlijk te zijn... die combineert verschillende formules??

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Tazzios
frankytrader schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:28:
Draaitabel ... geen ervaring mee om eerlijk te zijn... die combineert verschillende formules??
tijd om daar eens ervaring mee op te doen dan. :P
Binnen 1 minuut kun je jou overzicht er mee maken* zonder een formule te type.

*met wat ervaring in 15 seconden.

[Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 10-01-2023 17:32]

• frankytrader
@heuveltje Yes! ben er bijna.... Nog een dingetje merk ik echter... als ik ga ontdubbelen vernaggel ik mn uitkomsten... want inplaats van Piet 47 heb ik dan ineens Piet 1 aangezien Piet er nog maar 1 keer in voorkomt... Moet ik het op een andere manier doen dan dan: Gegevens -> Duplicaten verwijderen

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

frankytrader schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:47:
@heuveltje Yes! ben er bijna.... Nog een dingetje merk ik echter... als ik ga ontdubbelen vernaggel ik mn uitkomsten... want inplaats van Piet 47 heb ik dan ineens Piet 1 aangezien Piet er nog maar 1 keer in voorkomt... Moet ik het op een andere manier doen dan dan: Gegevens -> Duplicaten verwijderen
die hele kolom een keer kopieren, en dan "plakken als waarde" (evt in dezelfde kolom)
Want anders gaat hij het inderdaad elke keer opnieuw tellen als je een regel verwijderd (wat duplicaten verwijderen doet)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

frankytrader schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:47:
Toch de tip om echt even de moeite te nemen om het met een draaitabel te proberen. Dat is exact bedoeld voor het maken van dit soort samenvattingen / inzichten in je data, zonder daarbij met je eigenlijke data tabel te gaan rommelen.

Er zijn meerdere wegen naar Rome, de route die je nu bewandelt, een vergelijkbare aanpak waarbij je eerst een lijst unieke namen op een ander tabblad zet (en dan die formule erachter in iets aangepaste vorm) of met een draaitabel (en er zijn er vast nog meer te verzinnen).

De draaitabel is sowieso de meest elegante optie en een goede methode om te beheersen als je vaker met excel werkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• frankytrader
Gelukt!
Dank voor de tips!
Voor nu kan ik door maar ik ga t vanavond ook nog eens proberen met behulp van een draaitabel.
Kijken of ik op dezelfde resultaten kom.

Veel dank!

• Tazzios
je huidige oplossing voldoet niet aan je eigen eis:
"Hoeveel een waarde voorkomt zonder de waarde te noemen"

Door de kopieer plak ontdubbel actie noem je feitelijk de waardes en worden nieuwe namen niet geteld.

[einde mierenn** bericht :+ ]
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee