Toon posts:

Thuisaccu advies; welk merk bij sturen opladen HA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-01 12:18
Hoi allemaal,

Bij mij in de week vallen in de zomer vaker de omvormers uit ivm overcapaciteit. Tevens vind ik het prettig om mijn eigen productie zelf te gebruiken ipv alles terug te leveren aan het net bij grote overproducties. Beiden redenen zijn voor mij doorslaggevend om voor een accu te gaan. Tevens denk ik dat accu's over een paar jaar een stuk duurder gaan worden, ik geloof niet zo dat door subsidies de prijzen zakken. Ik woon overigens in Nederland.

Ik verbruik tussen 5 uur smiddags en 8 uur smorgens (over het jaar bekeken het moment dat de zon er niet is of erg laag aan de hemel staat) 12 kwh. Ik heb een full electric huis met een warmtepomp middels grondwater . Mij lijkt een accu pakket van 20-25 kw daarom voldoende (1 dag zeker doorkomen, misschien zelfs 2).

Mijn verwachtingen:
1) Ik wil graag de mogelijkheid hebben in de zomer om te bepalen wanneer en met hoeveel KWH er maximaal opgeladen wordt (Omvormers produceren 15kw, ik wil bepalen of ze bv dan 1 - 5 of 10 kw in de accu plaatsen).
2) Ik wil graag in de winter de mogelijkheid hebben te bepalen wanneer snachts de accu opgeladen moet worden (en met welke snelheid maximaal)
3) Ik wil het kunnen inlezen / monitoren middels HomeAssistant
4) Ik wil niet aan 1 merk vastzitten (omvormer, accu's etc), maar wel toekomst proof zijn om eventueel te kunnen uitbreiden / switchen indien relevant.
5) Op dit moment heb ik omvormers (1x 9kw omvormer op de schuur en 1x 10 kw omvormer in het weiland) ; 1 van de 2 omvormers vervangen voor een hybrid is geen probleem. Alternatief is de omvormer (voor de accu's) in de meterkast te plaatsen waar beide huidige omvormers op aangesloten zijn middels een langere stroomkabel (Omvormer weiland --> Meterkast woning ; Omvormer schuur --> Meterkast woning)

wat betreft punt 4 heb ik gelezen dat Blauhoff accu's in combinatie met Deye een goede mix kan zijn. Ik weet echter niet of dit goed werkt met HomeAssist.

Ik hoor graag welk advies, ervaringen en suggesties jullie hebben. Budget is 12.000 Euro.

Beste antwoord (via Sixkiller86 op 11-01-2023 15:09)

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:33
Optimaliseren/ dimensioneren voor de winternachten gaat je natuurlijk een kapitaal kosten. Haal je gemiddeld 24-36kWh opbrengst per dag in de wintermaanden om 12 kWh voor de nacht over te houden?
Kijk even naar de slim schakelen tips/aanpak van antonboonstra die ik hier boven postte.
Optimaliseren/ dimensioneren om de nachten van april-sept of misschien mrt-okt door te komen kan waarschijnlijk met veel minder budget.

nachtverlaging van je WTP zou kunnen schelen. Boiler(s) schakelen van 10-16u misschien ook.

Hebben je omvormers ook opties om de teruglevering te beperken (de hoogste pieken beperken)? Hebben je vaatwasser/ wasmachine de functie startuitstel (meer verbruik tijdens de opwek)?

[Voor 9% gewijzigd door MSXBas op 11-01-2023 12:53]

Alle reacties

• MSXBas
out of the box: oriëntatie en hoek van weiland PV aanpassen zodat je bredere maar lagere PV opwek pieken genereerd en niet afgeschakeld wordt? Of een 2e hands EV?

12 kwh over de nacht is best veel. Een normaal huis heeft vaak aan minder dan 6 kWh opslag genoeg (laatst kwam hier op het forum een hele mooie berekening langs: voor hem was 2a3kWh optimaal).
edit: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74012946

Ik neem aan 3 fase omvormers/ aansluiting?

[Voor 9% gewijzigd door MSXBas op 10-01-2023 17:33]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:35
ik zou dit nog een paar keer goed overwegen voordat je 12k stukslaat op iets suboptimaals. Als je het geld hebt liggen en het gewoon aan een mooie hobby uit wilt geven dan zou ik het doen, maar wel de tip om iets meer voorbereiding te doen. Een paar punten:

1. De accucapaciteit: dit bepalen is erg belangrijk voor een goed functionerend systeem. Ik zou onderstaande punten eerst doorlopen en daarna nog eens goed overwegen of je echt 20 kWh nodig denkt te hebben. In simulaties van beetje gemiddelde huishoudens is te zien dat je met 2 a 3 kWh opslag het meeste effect per kWh opslag bereikt. Je gaat dan bijv. van 30% eigen verbruik stroom naar 60%. Als je de capaciteit verdubbeld ga je naar ~65% eigen gebruik. Nu is jouw huis zo te zien groter en je verbruik dus hoger, maar meer dan 6 kWh gaat je waarschijnlijk niks opleveren.

2.Kijk eens goed naar de te overbruggen capaciteit. Jaargemiddelde is daar niet een goede indicator voor. Je zegt dat je gemiddeld 12 kWh nodig hebt tussen 17.00 en 08.00.- dit is veel te ruim/onnauwkeurig. Je accu telt vooral in de tussenseizoenen. Zeker omdat je een all-electric oplossing hebt voor verwarmen zou ik aanraden om eens in mei en oktober te berekenen hoeveel stroom je nu gemiddeld gebruikt in de tijd dat je zonnepanelen niet zoveel meer doen.

3. Omvormers die afslaan: als jij 19 kW aan omvormers hebt hangen dan is zelfs bij een grote accuv an 20kWh dat in 1 a anderhalf uur vol op mooi dagen. Gaat je dus niet heel veel verder helpen om meer zonnestroom te oogsten. Ook dit wijst naar --> overweeg een kleinere accu.

dan je budget: Je kunt een mooi systeem kopen van LG bijv. https://www.alma-solarsho...-batterij-resu13-kwh.html Kost 6,5k voor 10 kWh. Maar als je echt aan 20 kWh vast wilt houden dan is 12k niet genoeg.

• Sixkiller86
MSXBas schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:23:
out of the box: oriëntatie en hoek van weiland PV aanpassen zodat je bredere maar lagere PV opwek pieken genereerd en niet afgeschakeld wordt? Of een 2e hands EV?

12 kwh over de nacht is best veel. Een normaal huis heeft vaak aan minder dan 6 kWh opslag genoeg (laatst kwam hier op het forum een hele mooie berekening langs: voor hem was 2a3kWh optimaal).
edit: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74012946

Ik neem aan 3 fase omvormers/ aansluiting?
Ik heb reeds een oost/zuid opstelling + Zuid opstelling. Totaal wordt er 22.000 kwh / jaar geproduceerd, met de piek tussen 10 uur smorgens en 4 uur smiddags. Ik heb 3 fase omvormers & aansluiting in de meterkast. De 12 kwh komt door de warmtepomp (7kwh verbruik tussen 5 uur s avonds en 8 uur smorgens bij de temperatuur van vorige week) ; warmterugwinning / ventilatie (1 kwh) ; internet & cameras (1 kwh) ; koken (1kwh), vaatwasser (1kwh) en de rest is buitenverlichting (led) die snachts aan is + sluimerverbruik koelkast, vriezer, etc... Overdag verbruiken we bijna niets (ik heb het weekend eruit gelaten waar we bijvoorbeeld de wasmachine, droger etc gebruiken).

Ik zou de wtp kunnen configureren om actief te zijn tussen bv 11 uur smorgens en 4 uur smiddags, maar ik ben bang dat het dan smorgens vroeg als ik op sta 'koud' in huis is. Dit kan natuurlijk een ding 'tussen mijn oren' zijn, en ik ga eens uitzoeken of ik dit zo kan configureren. De WTP verbruikt tussen de 2400 en 2800 kwh stroom op jaar basis, en >80% van het totale verbruik is tussen 5 uur smiddag en 8 uur smorgens.

[Voor 5% gewijzigd door Sixkiller86 op 11-01-2023 12:26]

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sixkiller86 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:22:
... komt door de warmtepomp (7kwh verbruik tussen 5 uur s avonds en 8 uur smorgens bij de temperatuur van vorige week).
Wat leveren je zonnepanelen gemiddeld op zo'n winterdag?
Zou je de warmtepomp zo in kunnen stellen dat 'ie overdag je huis extra opwarmt en 's nachts minder/niet?

[Voor 15% gewijzigd door Jaaap op 11-01-2023 12:44]

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• MSXBas
Optimaliseren/ dimensioneren voor de winternachten gaat je natuurlijk een kapitaal kosten. Haal je gemiddeld 24-36kWh opbrengst per dag in de wintermaanden om 12 kWh voor de nacht over te houden?
Kijk even naar de slim schakelen tips/aanpak van antonboonstra die ik hier boven postte.
Optimaliseren/ dimensioneren om de nachten van april-sept of misschien mrt-okt door te komen kan waarschijnlijk met veel minder budget.

nachtverlaging van je WTP zou kunnen schelen. Boiler(s) schakelen van 10-16u misschien ook.

Hebben je omvormers ook opties om de teruglevering te beperken (de hoogste pieken beperken)? Hebben je vaatwasser/ wasmachine de functie startuitstel (meer verbruik tijdens de opwek)?

[Voor 9% gewijzigd door MSXBas op 11-01-2023 12:53]

• Sixkiller86
MSXBas schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:44:

In December hebben mijn 76 zonnepanelen: 410 kwh geproduceerd (31 dagen, voornamelijk tussen 5 uur smiddags en 8 uur smorgens). Terwijl mijn verbruik over die 31 dagen 556kwh is geweest (voornamelijk tussen 10 uur smorgens en 4 uur smiddags).

Ik ga je artikel van Antonboonstra doornemen en kijken of een kleinere accu mogelijk is. Wat ik jullie allemaal hoor zeggen is begin met een kleinere accu. Uitbreiden, zeker met de modulaire varianten, kan altijd nog. En ik ga kijken of de warmtepomp tussen 10 uur smorgens en 4 uur smiddags alleen actief mag zijn.

Hoe zit het qua aansturing met HomeAssistant, heeft iemand ervaring met een bepaald merk ? Werkt Deye hybrid omvormers daar goed mee ?

[Voor 7% gewijzigd door Sixkiller86 op 11-01-2023 15:07]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 22:01

Bartske

Valar Morghulis

https://sessy.nl/

Zij claimen volledig compatible met home assistant te zijn, en ook schaalbaar. Ze hebben wel een wachtlijst. Ik heb er verder geen ervaring mee maar kwam het ooit tegen.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sixkiller86 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:03:
Wat ik jullie allemaal hoor zeggen is begin met een kleinere accu.
Wat ik zou zeggen is: doe überhaupt geen thuisaccu.
Het is een flinke belasting op schaarse bronnen en we kunnen die accu's veel beter in auto's stoppen op dit moment.
Financieel win je er echt helemaal niets mee (dat kan overigens veranderen) en voor het milieu moet je het al helemaal niet doen (i.t.t. wat veel mensen denken).

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:35
1 advies: bezint eer ge begint. Je getallen zijn leuk maar alles is zo uit verhouding als ik weet niet wat. Een WP met relatief weinig verbruik (yes!,heel goed). Supermegaveel zonnepanelen met 22kWp blijkbaar, ook heel gaaf. Maar die 2 dingen lijken hele onlogische bouwblokken om nu ineens met accu's te gaan vogelen. Er is heel veel mogelijk maar dat hangt van deze 3 dingen af:

wat wil je graag bereiken?
wat mag het kosten?
wat is je situatie qua opwek/verbruik/energiecontract etc.?

er staat op GoT heel veel geschreven over dingen als zelfbouw thuisaccu's, dynamische contracten etc. De tendens voor thuisaccus in NL is heel simpel: doen uit hobby omdat je het geinig vindt en het geld wel kunt missen.

edit: om op de topicstart terug te komen (ik zie vooral redenen om dit niet te gaan doen)
Bij mij in de week vallen in de zomer vaker de omvormers uit ivm overcapaciteit. -- accu gaat je niet helpen. Jij hebt echt HEEL VEEL pv liggen, zelfs een 20 kWh accu is in een uurtje vol in de zomer, dat gaat je echt niet redden bij afschakelende omvormers.

Tevens vind ik het prettig om mijn eigen productie zelf te gebruiken ipv alles terug te leveren aan het net bij grote overproducties. Beiden redenen zijn voor mij doorslaggevend om voor een accu te gaan. --> accu gaat je niet echt helpen hierbij. Jij hebt heel veel meer productie dan gebruik. In de zomer krijg je die accu nooit op tijd leeg (Want je gaat nooit 20 kWh weg kunnen stoken tussen 21.00 en 07.00 en daarna gaat je PV weer aan). En in de winter heb je er ook niks aan want je panelen maken al niet eens genoeg om overdag je huis van stroom te voorzien. Er is dus niks (of bijna niks) om te bewaren om de nacht door te komen.

[Voor 41% gewijzigd door Fr33z op 11-01-2023 16:25]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee