Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-05 10:37
Mijn ouders wonen in Turkije.
Daar kan je je geld ook rentevast zetten bij een bank (heet spaardeposito volgens mij?).
En mijn ouders willen dit graag doen.

Ik heb zelf ook even gekeken naar verschillende grote Turkse banken (online).
Ze geven allemaal rente rond ~25% en dat voor 1 jaar vast.
Zelfs voor kleine bedragen kan kan je circa 20% rente opvangen (1 jaar vast ook).

Natuurlijk geen Euro.
Maar in Turkse Lira.

Zoals we allemaal weten heeft de Lira enorm veeeeeeel waarde verloren.

Maar alsnog klinkt 25% te mooi om waar te zijn.

Mijn vraag aan jullie:
Wat zijn de nadelen van zoiets, en waarom zouden grote banken dit doen?

Indien Lira nog minder waard word ten opzichte van de Euro kan je het inderdaad schudden. Maar voor de mensen die daar wonen??? Die betalen toch daar alles in Lira. Dan is 20/25% rente nooit verkeerd?

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-05 00:42

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wat is de inflatie in Turkije? Ik vermoed dat daar je antwoord zit.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJH82
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 11:26
Klopt, die was afgelopen jaar rond de 80%. Dus je geld werd alsnog minder waard, zelfs met 25% rente.

Had ik nou toch die koeltas maar gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:26
Atsiz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:55:
Mijn ouders wonen in Turkije.
Daar kan je je geld ook rentevast zetten bij een bank (heet spaardeposito volgens mij?).
En mijn ouders willen dit graag doen.

Ik heb zelf ook even gekeken naar verschillende grote Turkse banken (online).
Ze geven allemaal rente rond ~25% en dat voor 1 jaar vast.
Zelfs voor kleine bedragen kan kan je circa 20% rente opvangen (1 jaar vast ook).

Natuurlijk geen Euro.
Maar in Turkse Lira.

Zoals we allemaal weten heeft de Lira enorm veeeeeeel waarde verloren.

Maar alsnog klinkt 25% te mooi om waar te zijn.

Mijn vraag aan jullie:
Wat zijn de nadelen van zoiets, en waarom zouden grote banken dit doen?

Indien Lira nog minder waard word ten opzichte van de Euro kan je het inderdaad schudden. Maar voor de mensen die daar wonen??? Die betalen toch daar alles in Lira. Dan is 20/25% rente nooit verkeerd?
Je zet geld, dat last heeft van inflatie van 85.5% vast voor een jaar om 25% rente te ontvangen.
Dan zou ik het liever converteren naar een USD of een EUR. Dan verlies je er minder op(of beter gezegd: na een jaar inflatie van 85.5% heb je een stuk meer lira na conversie dan dat je 25% rente zou ontvangen.

Met dergelijke inflatie wil je alleen de broodnodige lira in voorraad houden om een week aan eten te kunnen betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 10-01-2023 17:02 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:29
Atsiz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:55:
Ook voor de mensen die daar wonen is dat nadelig. Als je brood 4x zo duur wordt heb je weinig aan 25% rente. Niet alles kun je met de Lira kopen omdat een land ook goederen importeert. Die goederen worden duurder wanneer de Lira minder waard is. Dat is nadelig voor iedereen die daar woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 16:28
Het nadeel kan zijn dat de Lira 30% tegenover de Euro aan waarde verliest, ik noem maar wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Turkije heeft een president die tegen beter weten in de rente laag houdt. Daarom is de inflatie veel hoger dan de rente.

Het is dus geen ‘gratis geld’ maar ‘gratis geld weggeven’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:33
Vooralsnog verliest de Turkse Lira de afgelopen 5 jaar gemiddeld aan 20+% in waarde (tov Euro/Dollar). Zulke rentes zullen eerder duiden op pure paniek dan op een interessante beleggings-optie.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 17:36

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Als je een jaar geleden 1.000 euro omgewisseld naar Lira zou hebben, krijg je 15.640 Lira
Zet je dit op een Turkse bank tegen 25% rente, dan zou je nu 19.550 Lira hebben op je Turkse bankrekening.
Zou je dit nu weer omwisselen naar Euros, tegen de huidige koers, dan krijg je 970 euro terug.

In een jaar tijd heb je dus 30 euro verloren (geen rekening houdend met omwisselkosten), ondanks 25% aan rente

[ Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 10-01-2023 17:11 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-05 10:37
Gaan de banken zo niet allemaal erg diep de schulden in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Atsiz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:15:
Waarom zouden die de schulden in gaan, de hypotheken die ze uitschrijven hebben ook gewoon 25% rente erop.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 00:10
En die hoge rente is ook kunstmatig hoog. Erdogan denkt hiermee te stimuleren dat mensen gaan sparen in Lira, maar dat kan hij op zijn buik schrijven denk ik.

begin - 1 lira = euro - verschil
2019 - 0,1645
2020 - 0,15 - 10%
2021 - 0,1101 - 36%
2022 - 0,0635 - 73%
2023 - 0,05 - 27%

Ik denk dat je ouders beter kunnen investeren in vastgoed. Vastgoed gaat in Turkije allemaal in Dollar en dat is niet zonder reden. Misschien komen je ouders wel in aanmerking voor dat nieuwe programma waarbij ouderen tegen extreme kortingen een apartement kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 17:36

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom? De rentevergoeding is misschien hoog, maar de rente die iemand leent (en dus aan de bank moet betalen) is hoger.
HenkEisDS schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:49:
[...]

En die hoge rente is ook kunstmatig hoog. Erdogan denkt hiermee te stimuleren dat mensen gaan sparen in Lira, maar dat kan hij op zijn buik schrijven denk ik.
De rente is juist te laag, om de inflatie af te remmen. De Turkse Centrale Bank zou normaliter de rente omhoog moeten gooien om de inflatie te beteugelen. Erdogan wil juist de economie aanjagen (wat haaks staat dat mensen minder uitgeven en gaan sparen)
Onder druk van de president werd de rente in Turkije daardoor al vaker verlaagd om de waarde van de Turkse lira te drukken en de economie te stimuleren. Erdogan wil de goedkope lira gebruiken om de industrie van zijn land te helpen, omdat het dan voor andere landen goedkoper wordt om Turkse producten te kopen.
Zie bijvoorbeeld https://www.deondernemer....eer-hoge-inflatie~4144243

[ Voor 40% gewijzigd door gorgi_19 op 11-01-2023 09:29 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-05 08:46
Je kan beter je lira continue in euro omzetten, dan weet je zeker dat je straks veel meer lira er voor terug kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dat daar een probleem zit is volgens mij geen onderwerp van discussie,.

In Europa en de VS is het gebruikelijk dat de centrale banken onafhankelijk hun monetaire beleid kunnen bepalen van de politiek. Dit kan wel eens tot wrijving leiden wanneer er vanuit monetair beleid behoefte is om inflatie te beteugelen (rente omhoog) en er politiek de behoefte is om de economie te stimuleren (rente omlaad).

Nu ben ik geen Turkije deskundige, maar wat ik begrijp uit het nieuws is dat de president daar behoorlijke invloed heeft op het monetaire beleid en dat zijn maatregelen de inflatie behoorlijk hebben aangejaagd. Ik zou er geen fijn gevoel bij hebben om mijn zuurverdiende centjes daar te investeren.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

Lordy79

Verdrietig

Als je Lira's hebt en deze wil houden en dus niet wil wisselen in andere valuta of investeren of uitgeven is het uitstekend om het tegen 25pct op een spaarrekening te zetten.

Als je euros omzet in Lira's met als doel rente te vangen en de liras daarna weer om te zetten in euros ben je aan het speculeren.

Speculeren is in 99pct van de gevallen een chique woord voor gokken.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Lordy79 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:45:

Speculeren is in 99pct van de gevallen een chique woord voor gokken.
Maak daar maar 100% van, aangezien speculeren letterlijk een synoniem is van gokken/gissen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-05 12:31
gorgi_19 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Waarom? De rentevergoeding is misschien hoog, maar de rente die iemand leent (en dus aan de bank moet betalen) is hoger.

[...]

De rente is juist te laag, om de inflatie af te remmen. De Turkse Centrale Bank zou normaliter de rente omhoog moeten gooien om de inflatie te beteugelen. Erdogan wil juist de economie aanjagen (wat haaks staat dat mensen minder uitgeven en gaan sparen)
Jij denkt dat de Turken spaargeld hebben of genoeg verdienen om te kunnen sparen? :D

Verlagen van de rente wakkert in het westen misschien de inflatie aan, in Turkije zijn er andere oorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:27
Die hoge rente is natuurlijk zo hoog door de inflatie. Voor de mensen in Turkije is het zwaar verlies, hoe hoog de gevangen rente ook lijkt. Voor je ouders kan het een gok zijn. Wissel je euro's om naar lira's en hoop dat de wisselkoers zwaar daalt. Ik zou het niet doen, maar ik ken heel wat mensen die duizenden euro's als lira's op de bank daar hebben gezet toen de wisselkoers ineens naar 8 schoot. Dat was namelijk absurd hoog, de Turkse regering zou stappen nemen en dit omlaag brengen. Nu zijn we wel een goed aantal stappen over die absurde piek van 8 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-05 16:07
Tja, als het zo makkelijk is. Had je ook een halfjaar geleden al je geld in de Turkse beurs kunnen zetten. Was het nu verdubbeld. (100% 'rente')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBO6Gj87HFjAiQ0jw_Iut6V62Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoVjKAo1y9BOUVbrX2Cey9KM.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad, gratis geld bestaat niet. Als je iedereen in je schoolklas 1000 euro geeft dan is dat niet veel meer waard. Je geeft terecht aan dat er enorm valuta risico is. Ook kent Nederland een deposito garantiestelsel.

Maargoed, voor je ouders is 25% niet heel boeiend als een brood dubbel zo duur is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:39
mister_S schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:26:
Die hoge rente is natuurlijk zo hoog door de inflatie. Voor de mensen in Turkije is het zwaar verlies, hoe hoog de gevangen rente ook lijkt. Voor je ouders kan het een gok zijn. Wissel je euro's om naar lira's en hoop dat de wisselkoers zwaar daalt. Ik zou het niet doen, maar ik ken heel wat mensen die duizenden euro's als lira's op de bank daar hebben gezet toen de wisselkoers ineens naar 8 schoot. Dat was namelijk absurd hoog, de Turkse regering zou stappen nemen en dit omlaag brengen. Nu zijn we wel een goed aantal stappen over die absurde piek van 8 gegaan.
Inderdaad. Maak er zelf gebruik van omdat ik wat abonnementen, waaronder Netflix, via Turkije heb lopen. Dat scheelt enorm t.o.v. in euro's. Maar voor de gewone bevolking is het heel erg zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Afgezien van wat de rest al aangeeft vermoed ik dat banken veel van hun geld in sterkere munten omgezet hebben.

Je stop voor 1000 euro geld in de bank. De bank zet dit om naar euro's of dollars. Een jaar later wil je bij je geld; je bank wisselt de euro's of dollars weer terug naar lires. Omdat de lire 80% gedaald is, krijg je meer lires voor dat geld. Waarvan de bank het grootste deel houdt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-04 08:50

FFW

Het zou me verbazen als lokaal vastgoed niet massaal en goedkoop wordt opgekocht met in het buitenland verdiende dollars en euro's.
In de vorige crisis werden ook goedkope huizen in Florida gekocht, het lijkt ver maar het is een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Miami.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Krijg bij de economische plannen van Turkey een beetje een "oostblok gevoel".
Extra geld drukken, dat er een paar nullen extra op het biljet moeten komen nemen we maar voor lief.

Gevolg geen geld wel banen en de bevolking zoek heil in alternatieven, crypto scams zijn daar ook een gevolg van.
25% lijkt interessant maar de munt eenheid verliest meer (21% in 2021) dan rente goed kan maken.

Zou best kunnen dat de leider bepaald dat rekeningen van de bank opeens van de staat zijn om de economie te reden Luca van Wit-Rusland ook al eens gedaan.

Zou uw ouders aanraden om bij een Europese bank te gaan.
Dit lijkt mij op dit moment veiliger?
Pagina: 1