Toon posts:

Klushuis, compleet strippen, hoe nu ?

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:17

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sinds kort zijn wij eigenaar van een prachtig huis wat we compleet op de schop nemen.
Er zijn ondertussen draagmuren doorgebroken, verdiepingsvloeren eruit en vernieuwd, en wordt binnenkort de aanbouw gezet.
Alles doen we zelf / in eigen beheer. Hierbij heb ik een aantal zeer handige vrienden / kennissen met ook achtergronden in installatietechniek, bouwtechniek, constructie etc.

Qua installatie zijn we het volgende van plan uit te voeren:

Verwarming
Beneden: 16cm EPS isolatie, twee lagen folie, 2 lagen staalmatten met op de bovenste 18x2mm vloerverwarming slang in een bedje van 15cm beton. Vloerverwarming 10cm h.o.h. Afgewerkt met PVC / tegels
Boven: houten vloeren met slaapkamers, 2 airco's ophangen die kunnen koelen en verwarmen indien nodig. Dakisolatie 130/160mm FALK Sandwichpanelen afgewerkt met pannen en zonnepanelen (meest gunstig en mooi zou zijn 30m2 zuid dakvlak onder zo'n 15 graden (gebroken kap).

Ventilatie
Ventilatie type D systeem door het hele huis

De gedachte die nu heerst is het nemen van een Ventilatielucht/water warmtepomp, bijvoorbeeld de NIBE S735 / F750. Deze verzorgen de ventilatie, verwarming CV en verwarming tap allemaal. Alles in 1, gasloos. Klinkt ideaal, en volgens mij is NIBE een gerenomeerd merk wat dat betreft. Door de ventilatielucht via de warmtewisselaar te laten lopen kan je hiermee al een hele boel komen. In combinatie met luchtdichtbouwen en goede isolatie is dit voor een huis van 5x16 meter een goede mogelijkheid.

Alle ruimtes liggen nu nog open, alle leidingen moeten nog worden gelegd dus we kunnen doen wat we willen en wat slim is. Alles kan nog door de vloeren en muren gemaakt worden, geen probleem.
De badkamer komt op begane grond direct naast de technische ruimte.

Dit is dus grofweg het hoofdplan.
De fase om uit concreet te hebben welke leidingen met welke diameters waarheen gaan lopen komt er aan, maar om dat te bepalen moeten we echt duidelijk hebben welke apparatuur we nemen en welke voorzieningen er dan nodig zijn.

Daarom aan jullie de vraag; wat zou jij doen als je anno 2023 'carto blanco' hebt, en je helemaal opnieuw mag beginnen met een budget van ca 25k aan installatie?

spoiler:
Twee foto's, van de buitenkant en van de huidige staat :+

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-02 16:50
staalmat - vloerverwarming- staalmat is gunstiger tegen krimpscheuren, toch?

31 cm extra aan beneden vloer is wel een heel dik pakket (en veel extra gewicht). kan dat gewicht en kan die hoogte wel qua deur- en raamkozijnen (zichtlijnen!)?

Zorg voor voldoende groepen in je meterkast, en een 3x 25A aansluiting.

Check vooraf hoeveel ruimte je technische installatie nodig heeft, mij viel het tegen (boilervat!).

met fancoils kan je ook koelen met je warmtepomp, wel een condensafvoertje aanleggen.

[Voor 24% gewijzigd door MSXBas op 10-01-2023 16:17]

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Ja, zoals in het huidige huis (zelfde soort fundering, staat 3 minuten lopen verderop) ook gedaan:
- folie
- 12 cm eps
- folie
- staalmat
- vloerverwarming
- afstandhouder
- staalmat
- beton

Met voldoende randisolatie drukt dat niet op de fundering maar als een pakket naar beneden.
1 deur blijft zitten, de rest wordt nieuw dus qua rekening houden valt dat ook mee šŸ˜‰

Dank voor je reactie.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:42
pro tip: leidingen voor/met CAT kabel... niet vergeten :F

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:23
Bedenk goed om welke groep je wat gaat aansluiten en schrijf dat goed op. Wat vandaag logisch is is morgen misschien minder duidelijk... Neem overal fotos van waar en hoe leidingen lopen voordat de boel dichtgaat.
Onze " technischeruimte" is de oude badkamer op de begaande grond. Hierin staat ook de wasmachine en droger en kunnen we rekjes kwijt om de was te drogen. We gebruiken de droger zo weinig mogelijk.
Maar hierbij moesten we wel genoeg riool aansluitingen hebben, ook voor condens afvoer. Bij ons was dit nodig voor de wasmachine, maar ook warmtepompboiler en ventilatieWTW. Doordat het een oude badkamer met bad en bidet was was dat geen probleem, maar kan me voorstellen dat je daar niet zo snel aan denkt bij nieuwbouw.
Ergens een (of meerdere?) buitenkraan die makkelijk af te tappen/antivorst is.
Opvang voor regenwater? En gebruiken voor toilet e.d.?
Indien tuinhuis/garage, nutsvoorzieningen doortrekken (water, stroom, netwerkkabel).

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:16
Je gaat al voor ventilatie type D dus de restenergie van ventilatielucht win je al terug.
De Nibe zou kunnen maar dan heb je weer een extra luchttoevoer nodig en afvoer plus evt lawaai heb je in huis.

Een reguliere lucht-water warmtepomp kan je gemakkelijk kwijt en isoleer je alle leidingen meteen en fancoils boven dan kan je nog enigszins koelen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bedenk je ook even wat eventueel vergunningsplichtig is (het doorbreken van dragende muren, het buitenzijdig isoleren van het dak etc.)

En maak even een constructie berekening voor het dak. Afgaande op de foto's en 16cm isolatie toevoegen zul je mogelijk de gordingen moeten opdikken.

[Voor 36% gewijzigd door pagani op 10-01-2023 20:07]

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Dank allen voor jullie reacties
paQ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:25:
pro tip: leidingen voor/met CAT kabel... niet vergeten :F
Zeker, wordt meegenomen!
NoobyD schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:55:
Bedenk goed om welke groep je wat gaat aansluiten en schrijf dat goed op. Wat vandaag logisch is is morgen misschien minder duidelijk... Neem overal fotos van waar en hoe leidingen lopen voordat de boel dichtgaat.
Onze " technischeruimte" is de oude badkamer op de begaande grond. Hierin staat ook de wasmachine en droger en kunnen we rekjes kwijt om de was te drogen. We gebruiken de droger zo weinig mogelijk.
Maar hierbij moesten we wel genoeg riool aansluitingen hebben, ook voor condens afvoer. Bij ons was dit nodig voor de wasmachine, maar ook warmtepompboiler en ventilatieWTW. Doordat het een oude badkamer met bad en bidet was was dat geen probleem, maar kan me voorstellen dat je daar niet zo snel aan denkt bij nieuwbouw.
Ergens een (of meerdere?) buitenkraan die makkelijk af te tappen/antivorst is.
Opvang voor regenwater? En gebruiken voor toilet e.d.?
Indien tuinhuis/garage, nutsvoorzieningen doortrekken (water, stroom, netwerkkabel).
Goeie tip, qua leidingen/afvoer zoveel mogelijk voorbereiden. CV houtkachel mogelijk, dus vast de leidingen ernaar toe bijvoorbeeld.
D-dark schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:59:
Je gaat al voor ventilatie type D dus de restenergie van ventilatielucht win je al terug.
De Nibe zou kunnen maar dan heb je weer een extra luchttoevoer nodig en afvoer plus evt lawaai heb je in huis.

Een reguliere lucht-water warmtepomp kan je gemakkelijk kwijt en isoleer je alle leidingen meteen en fancoils boven dan kan je nog enigszins koelen.
Is ventilatie type D al per definitie met terugwinning van de warmte?
Een reguliere lucht-water warmtepomp kan ik zeker kwijt, maar die heeft weer een buitenunit, daar had ik nou geen zin in...
pagani schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:05:
Bedenk je ook even wat eventueel vergunningsplichtig is (het doorbreken van dragende muren, het buitenzijdig isoleren van het dak etc.)

En maak even een constructie berekening voor het dak. Afgaande op de foto's en 16cm isolatie toevoegen zul je mogelijk de gordingen moeten opdikken.
Vergunningen / berekeningen worden/zijn geregeld. De gordingen zijn ook in dermate slechte staat dat ze sowieso al vervangen worden.
Scheelt wel dat de overspanning per dakdeel zo'n 2-2,5 meter is, dus de platen zijn eigenlijk zelfdragend. de 4 aansluitpunten moeten dus sterk genoeg zijn.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:16
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:54:
Dank allen voor jullie reacties

[...]

Is ventilatie type D al per definitie met terugwinning van de warmte?
Een reguliere lucht-water warmtepomp kan ik zeker kwijt, maar die heeft weer een buitenunit, daar had ik nou geen zin in...
D Gebruikt de warmte van de afgezogen lucht om de warmte die wordt aangevoerd voor te verwarmen.
C Is Mechanische ventilatie zonder warmteterugwinning.

Voor de verwarming heb je meer lucht nodig dan je uit je afgezogen ventilatie kan winnen.
Je hebt voor de Nibe dus een extra luchtkanaal nodig naar buiten voor de aanvoer en ook een extra voor de afvoer.

De buitenunit moet je als ik van de foto's uitga toch wel ergens op een rustige plek kwijt.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-02 15:36
Isoleren, isoleren en isoleren. Dan pas aan de rest denken. Wat je niet verliest aan warmte hoef je ook niet te stoken.

Verder zou ik voor een grond-water-pomp gaan.

En dan kijken wat er overblijft.

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:43
25k voor technische installatie of de hele verbouwing compleet ??

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:58

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Niet echt waar je exact naar opzoek bent maar gewoon qua ervaring; als 25k je max budget is, dan zou ik daar gewoon 15k van maken en die 10k gebruiken voor allerlei onvoorziene dingen die je 1000% gaat tegenkomen tijdens zo'n verbouwing.
Als je al een veel grotere pot daarvoor hebt, kan je mijn tip negeren natuurlijk :)

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Voor de goede orde: de totale pot is ingeveer 130K, waarvan ik zo'n 25K gereserveerd heb voor de installatie, maar mag altijd minder worden natuurlijk :-)

en ja @Fornoo Isoleren is 1!

@D-dark Dankje, ja qua buitenruimte is er opzich plek zat.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:17
25 kEur voor een Nibe warmtepomp, ventilatie d, elektrische installatie, cv installatie en waterleidingen klinkt uitdagend of ligt dat aan mij?

Wij hebben hier net een monoblock Vaillant warmtepomp + hoogst nodige cv aanpassingen geplaatst voor netto ongeveer 9k euro. De warmtepomp zelf was netto ā‚¬2900. Een Nibe f2120+vvm500 kost je rond de ā‚¬14500 zonder subsidie en dan moet je nog beginnen met de cv installatie.

Nibe is heel stil en heel degelijk, maar ook voor een premium prijs. De Vaillant vwl75/6 is iets minder stil, maar zou mogelijk nog wel kunnen binnen het gestelde budget.

[Voor 18% gewijzigd door Nilvo op 11-01-2023 12:21]

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 07:35
Nilvo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:15:
25 kEur voor een Nibe warmtepomp, ventilatie d, elektrische installatie, cv installatie en waterleidingen klinkt uitdagend of ligt dat aan mij?

Wij hebben hier net een monoblock Vaillant warmtepomp + hoogst nodige cv aanpassingen geplaatst voor netto ongeveer 9k euro. De warmtepomp zelf was netto ā‚¬2900. Een Nibe f2120+vvm500 kost je rond de ā‚¬14500 zonder subsidie en dan moet je nog beginnen met de cv installatie.

Nibe is heel stil en heel degelijk, maar ook voor een premium prijs. De Vaillant vwl75/6 is iets minder stil, maar zou mogelijk nog wel kunnen binnen het gestelde budget.
Ik zou met zoveel ruimte rondom altijd kijken of je een warmtepomp met bron kan nemen (water-water). Die zijn een stuk efficiƫnter dan Lucht-water. En natuurlijk heel je dak vol zonnepanelen. :+

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43
Ik zou zelf voor de verwarming boven kijken naar droogbouw-vloerverwarming. Ik ben net klaar met het aanleggen op mijn nieuw-opgebouwde zolder, met een Ć  twee rechterhanden is het prima zelf te doen.

Het systeem dat ik gebruikt heb heeft een opbouwhoogte van 18mm en is aan te sluiten op een warmtepomp.
Persoonlijk lijkt mij een airco niet ideaal als verwarming en als je toch helemaal op gaat bouwen is 2 cm vloerdikte niet veel.

elleP

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:17
dakong schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:42:
[...]

Ik zou met zoveel ruimte rondom altijd kijken of je een warmtepomp met bron kan nemen (water-water). Die zijn een stuk efficiƫnter dan Lucht-water. En natuurlijk heel je dak vol zonnepanelen. :+
Volledig mee eens, maar niet voor 25k. Dan heb je alleen de bron en de pomp maar geen leidingen om het in te pompen. Of een groepenkast om het aan te sluiten. Mocht het budget een probleem zijn dan is de energiebespaarlening overigens ook nog een optie. Nadeel is dat je de werkzaamheden dan wel moeten laten doen, of toevallig als zzp-er in de bouw moet staan geregistreerd.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59
[...]

Als je genoeg ruimte rondom hebt dan lijkt mij dat juist een argument voor L-W warmptepomp, die kan je immers prima ergens kwijt waar die niet in het zicht staat en je ook geen last van het geluid hebt.

Efficientie voordeel van W-W is er inderdaad in de winter, in het voor- en naseizoen ligt het echter net andersom.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sjoerdfoto schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:01:
Daarom aan jullie de vraag; wat zou jij doen als je anno 2023 'carto blanco' hebt, en je helemaal opnieuw mag beginnen met een budget van ca 25k aan installatie?
ik denk dat je winst veel meer te behalen valt in toekomst gericht werken dan perse grote bedragen uitgeven aan wat je nu nodig hebt.

TLDR: zaken waarover je kan "nadenken", het is wellicht erg "out-there beyond the stars" meuk maar gezien "carto blanco" schop ik eens een richting op.

ik zou graag 100% elektrisch gaan maar ik ben me bewust dat ik enorm afhankelijk ben van het net.
nu kan ik nog via gas als backup verwarmen, met een UPS aan de gas-cv. een dag zonder water zitten was ook snel duidelijk hoe prettig het is stromend water te hebben
is de kans groot dat het gebeurt .. maar een volle vriezer weg donderen of de wc niet doorspoelen zijn beide niet leuke ervaringen. of in de kou zitten in de winter.

je hoeft voor mij niet op WW3 of 4 oid preppen, ik zie eerder een korte tijd overbruggen wel als iets wat nooit kwaad kan.
- denk aan de water tekort(ten) tijdens de zomer.
- stroom uitval word wegens hogere belasting zeker een optie (als men niet aan het net werkt)
- salderings regeling vervalt (dus alsnog hogere energie rekening)
- gasloos = geen alternatieve verwarming of kook optie.

warmwater om te verwarmen / douchen kan je ook met een pelletcv 100m3 = 200kg pellets x 1,3 geloof ik aan volume liters = 260liter opslag ruimte .

noodnet
een batterij / generator is altijd een optie, alleen hoe ga je apparatuur door je huis aansluiten dan, raam open en kabel oid ? of een 0-1 schakelaar in de meterkast omschakelen ?

stroom verbruik
Zonnepanelen --> accu's en PoE allemaal ongeveer 48v, (accu packs voor PV bedoel ik)
kanttekeningen dit vereist wel overal netwerk bekabeling (cat6a minimaal)
* dat je geen accupack direct aanschaft maar er wel tussen kan plaatsen.
* ik zou dan nog steeds 230v in elke kamer leggen, en krachtstroom waar nodig
[URL="https://www.youtube.com/watch?v=J4aTcU6Fzoc&"]YouTube: hotel op 95% PV/URL]
het filmpje is een wat mogelijk is (brain voer)

grijswater voorziening (IBC's ingraven ofzo) je wilt zeker 1 of meerdere filter stappen hebben en een aparte "drinkwater" tap welke je tzt voorziet met extra filter stap. let op dat je bezinksel(s) oftewel slib wel makkelijk moet kunnen benaderen.

een zand batterij ingegraven (indien een optie?)
als je zomers wat warmte in de grond kan opslaan kan je wellicht in de winter met minder warmte producfie af.

leest meer dan reageert

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:55
Ik maakte net voor de OekraĆÆne oorlog een budget voor renovatie van een naoorlogse tussenwoning (100m2 woonoppervlakte incl nieuwe aanbouw):
Waterleidingwerk, afvoeren, elektrainstallatie (incl groepenkast), Panasonic warmtepomp + SWW vat, Ventilatie systeem D. Vloerverwarming op begane grond, normale radiatoren op verdieping.

Alles zelf doen, ook de groepenkast voorbereiding (aansluiten laten we doen voor een vriendenprijs) en warmtepomp.
We kwamen uit op een dikke 18K, dit is dus zonder zonnepanelen en incl warmtepomp subsidie. Isoleren zit hier niet in, ook het storten van de betonvloer/dekvloer zit hier niet in (aangezien jij deze wel noemt in je OP).
Op de reeds (deels) gerealiseerde posten zitten we momenteel 3K boven budget.

Los van de prijsverhogingen die we niet konden voorzien hebben we ons ook vergist in de kosten van het aansluitmateriaal en leidingwerk voor voornamelijk de warmtepomp.

Begane grond hebben wij trouwens geĆÆsoleerd met B-keuze PIR in plaats van EPS, dat was goedkoper/gelijk voor een grotere isolatiewaarde.

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Nilvo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:15:

Dank voor je reactie. Een Ventilatiewarmtepomp heeft de ventilatie etc al in 1. CV installatie is niet meer als een paar rollen slang in de vloer knopen en een verdeler erbij hangen. Elektrisch is het kabels in de vloer leggen en de groepenkast eraan knopen. Ik zou zeggen dat 25k een heel eind op schiet.
Ik ben bereid meer neer te leggen voor een apparaat goed is en gewoon stabiel en stil werkt in plaats van een apparaat waar je elke maand naar om moet kijken.
[...]

Zonnepanelen komen zeker. Bodembron zou wellicht ook kunnen, maar dat is ook wel een ingrijpende operatie. Perceel oppervlakte is er opzich genoeg...
elleP schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:15:
Ik zou zelf voor de verwarming boven kijken naar droogbouw-vloerverwarming. Ik ben net klaar met het aanleggen op mijn nieuw-opgebouwde zolder, met een Ć  twee rechterhanden is het prima zelf te doen.

Het systeem dat ik gebruikt heb heeft een opbouwhoogte van 18mm en is aan te sluiten op een warmtepomp.
Persoonlijk lijkt mij een airco niet ideaal als verwarming en als je toch helemaal op gaat bouwen is 2 cm vloerdikte niet veel.
Dank. Echt actief verwarmen boven was ik niet van plan, het meeste zal wel doorstralen van beneden naar boven, en op een slaapkamer hoeft het niet 21 graden te zijn.
Oilman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Als je genoeg ruimte rondom hebt dan lijkt mij dat juist een argument voor L-W warmptepomp, die kan je immers prima ergens kwijt waar die niet in het zicht staat en je ook geen last van het geluid hebt.

Efficientie voordeel van W-W is er inderdaad in de winter, in het voor- en naseizoen ligt het echter net andersom.
Ik ben niet goed genoeg in de materie thuis om de voor- en nadelen van W-W en L-W te kunnen koppelen aan het seizoen, wanneer het ene beter is als het andere etc... Maar ja inderdaad genoeg ruimte rondom. Maar alles wat niet buiten hoeft, hoeft niet buiten. En dat heeft wel mijn voorkeur..
vso schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:29:
[...]

ik denk dat je winst veel meer te behalen valt in toekomst gericht werken dan perse grote bedragen uitgeven aan wat je nu nodig hebt.

TLDR: zaken waarover je kan "nadenken", het is wellicht erg "out-there beyond the stars" meuk maar gezien "carto blanco" schop ik eens een richting op.

ik zou graag 100% elektrisch gaan maar ik ben me bewust dat ik enorm afhankelijk ben van het net.
nu kan ik nog via gas als backup verwarmen, met een UPS aan de gas-cv. een dag zonder water zitten was ook snel duidelijk hoe prettig het is stromend water te hebben
is de kans groot dat het gebeurt .. maar een volle vriezer weg donderen of de wc niet doorspoelen zijn beide niet leuke ervaringen. of in de kou zitten in de winter.

je hoeft voor mij niet op WW3 of 4 oid preppen, ik zie eerder een korte tijd overbruggen wel als iets wat nooit kwaad kan.
- denk aan de water tekort(ten) tijdens de zomer.
- stroom uitval word wegens hogere belasting zeker een optie (als men niet aan het net werkt)
- salderings regeling vervalt (dus alsnog hogere energie rekening)
- gasloos = geen alternatieve verwarming of kook optie.

warmwater om te verwarmen / douchen kan je ook met een pelletcv 100m3 = 200kg pellets x 1,3 geloof ik aan volume liters = 260liter opslag ruimte .

noodnet
een batterij / generator is altijd een optie, alleen hoe ga je apparatuur door je huis aansluiten dan, raam open en kabel oid ? of een 0-1 schakelaar in de meterkast omschakelen ?

stroom verbruik
Zonnepanelen --> accu's en PoE allemaal ongeveer 48v, (accu packs voor PV bedoel ik)
kanttekeningen dit vereist wel overal netwerk bekabeling (cat6a minimaal)
* dat je geen accupack direct aanschaft maar er wel tussen kan plaatsen.
* ik zou dan nog steeds 230v in elke kamer leggen, en krachtstroom waar nodig
[URL="https://www.youtube.com/watch?v=J4aTcU6Fzoc&"]YouTube: hotel op 95% PV/URL]
het filmpje is een wat mogelijk is (brain voer)

grijswater voorziening (IBC's ingraven ofzo) je wilt zeker 1 of meerdere filter stappen hebben en een aparte "drinkwater" tap welke je tzt voorziet met extra filter stap. let op dat je bezinksel(s) oftewel slib wel makkelijk moet kunnen benaderen.

een zand batterij ingegraven (indien een optie?)
als je zomers wat warmte in de grond kan opslaan kan je wellicht in de winter met minder warmte producfie af.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga wat punten meenemen in de overdenkingen, maar wellicht niet zo ver doorgevoerd...
Pejdref schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:12:
Ik maakte net voor de OekraĆÆne oorlog een budget voor renovatie van een naoorlogse tussenwoning (100m2 woonoppervlakte incl nieuwe aanbouw):
Waterleidingwerk, afvoeren, elektrainstallatie (incl groepenkast), Panasonic warmtepomp + SWW vat, Ventilatie systeem D. Vloerverwarming op begane grond, normale radiatoren op verdieping.

Alles zelf doen, ook de groepenkast voorbereiding (aansluiten laten we doen voor een vriendenprijs) en warmtepomp.
We kwamen uit op een dikke 18K, dit is dus zonder zonnepanelen en incl warmtepomp subsidie. Isoleren zit hier niet in, ook het storten van de betonvloer/dekvloer zit hier niet in (aangezien jij deze wel noemt in je OP).
Op de reeds (deels) gerealiseerde posten zitten we momenteel 3K boven budget.

Los van de prijsverhogingen die we niet konden voorzien hebben we ons ook vergist in de kosten van het aansluitmateriaal en leidingwerk voor voornamelijk de warmtepomp.

Begane grond hebben wij trouwens geĆÆsoleerd met B-keuze PIR in plaats van EPS, dat was goedkoper/gelijk voor een grotere isolatiewaarde.
Dank voor je reactie. We doen alles zelf, ook het installatiewerk enzo dus dat scheelt wellicht iets.

PIR isolatie ipv EPS onder de betonvloer is wel iets wat ik nu overweeg ja. Een geringe meerprijs voor meer isolatiewaarde. 19CM PIR isoleert toch prima onder een betonnen plak.

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Gisteravond is de installateur geweest. Uitgebreid gesproken over het wel en wee.
Belangrijkste aandachtspunten:

- Isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Vloerisolatie, spouwmuur onderzoek laten doen en dakisolatie. HR++ glas.
- Ventileren; type D met WTW eraan. Grote buisdiameter voor de hoofdader (160mm) en aftakken naar 125 voor de ruimten. Nu ligt alles open en kan je er goed bij.
- Warmtepomp S735 van Nibe zou kunnen, heeft goede papieren. Hij gaat hier achteraan om beschikbaarheid en levertijd te checken.

Van het weekend gaan we beginnen met betonbreken... 8)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee