Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelmoesje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-04 19:11
Vroeg me af of er iemand is die zich hier al eens mee bezig heeft gehouden.

Voor zover ik het weet was het 'vroeger' gewoon zo dat het merendeel van de beeldschermen thuis alleen sRGB konden tonen. Wat ik nu begrijp is dat browsers (bijvoorbeeld Chrome en Edge) niet standaard sRGB tonen maar het kleurprofiel van je monitor gebruiken.

Maar nu zie ik het volgende; ik bewerk een foto in photoshop (laten we uitgaan van sRGB) en die zet ik online. Ik bekijk hem in mijn browser en de foto ziet er goed uit. Maar als ik nu binnen Chrome de aanpassing doe dat Chrome alles in sRGB toont, dan ziet de foto er ineens niet meer goed uit (verzadigde kleuren).

Hoe moet je hier nu mee omgaan? Want als iemand die foto bekijkt en die heeft z'n browser op sRGB staan, dan ziet die foto er niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12
As je iets wilt posten voor het Internet, dan is het meest handig dat je een kleine kleurruimte kiest als gamut van je afbeelding. Dat is sRGB. Hoe het met browsers zit weet ik niet, maar meestal nemen ze aan dat je sRGB hebt gekozen.

Als je te verzadigde kleuren ziet, dan kan het betekenen dat je browser denkt dat je afbeelding een grotere kleurruimte heeft, bijv. Adobe RGB of ProPhoto RGB. Bijvoorbeeld, een RGB waarde van 255, 0, 0 (puur rood) is in sRGB minder verzadigd dan in ProPhoto RGB.

... maar, de kans is ook groot dat je een Wide-Gamut monitor gebruikt en dat Chrome niks doet aan color management en gewoon je sRGB afbeelding in de Gamut van je monitor gooit. De kleuren zijn dan ook te verzadigd.

Specs van pc