Slimme energiemeter voor vaste groep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05 22:19
De afgelopen paar weken ben ik flink bezig geweest met het opzetten van mijn smart home met Home Assistant. Als onderdeel daarvan heb ik een P1-dongle aan mijn slimme meter gehangen, om zo een oogje te houden op mijn energieverbruik. Om hier nog beter grip op te krijgen, heb ik een paar slimme stekkers gekocht om te kijken welke apparaten het meeste energie verbruiken.

Eén van de grootste slurpers in mijn huis is mijn boiler, die al het warme water (behalve voor de verwarming) in mijn huis verzorgt. Deze heeft echter geen stekker, maar staat rechtstreeks aangesloten op een zekering in mijn meterkast, waar hij zijn eigen groep heeft. Ik ben daarom op zoek naar een slimme zekering die het energieverbruik van een groep kan meten, die ik dan kan integreren in Home Assistant, bij voorkeur van een niet-Chinees merk (tenzij hij via Zigbee/Z-Wave kan lopen). Ik heb online gezocht, maar Google raakt al gauw in de war met slimme meters, waardoor ik geen goede resultaten krijgt voorbij simpele zekeringen die op afstand bestuurd kunnen worden.

Bestaat wat ik zoek wel, en zo ja, hoeveel zou dit mij dan kosten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zekering is hier niet het woord dat je zoekt. Al die smart dingen zijn geen zekering of beveiliging.

Maar er zijn wel wat DIN-rail meters voor in de meterkast. Zigbee spul daarvan is meeste wel Chinees. Maar je zou ook voor een Shelly EM kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@supertanno over Zigbee DIN-meters wordt toevallig vandaag in het HA-topic gesproken: Gizz in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5" Qua 'niet-chinees' merk heb je modellen van Legrand (zie post).

Het toverwoord is DIN, dat is de rail in je groepenkast.

Mocht je voor Shelly gaan (wifi, geen zigbee), dan heb je kant-en-klare DIN-meters zoals de Shelly Pro 1PM. Maar je kunt ook voor een fractie van de prijs een Shelly plus 1PM pakken en die met een apart beugeltje op je DIN-rail bevestigen :) Die beugeltjes kun je zelf printen met een 3D-printer, maar zijn ook kant-en-klaar te koop.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31
Al aan een homewizard kwh meter gedacht? Ik weet alleen niet of die samenwerkt met home assistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@reiniero ja, Homewizard kan met HA praten. Zelf vind ik hem wat lomp om 1 groep te meten, omdat hij 100A aan kan en daardoor 2 units breed is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05 22:19
Septillion schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:03:
Zekering is hier niet het woord dat je zoekt. Al die smart dingen zijn geen zekering of beveiliging.

Maar er zijn wel wat DIN-rail meters voor in de meterkast. Zigbee spul daarvan is meeste wel Chinees. Maar je zou ook voor een Shelly EM kunnen gaan.
Lever ik dan niet in op beveiliging als ik de schakelaar vervangen door een smart apparaat? Of hang je dat dan achter de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Je zekering moet blijven zitten die meter komt er letterlijk naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is inderdaad precies het ding, het is geen beveiliging dus de beveiliging (/ automaat) die je nu hebt blijft gewoon zitten :) Een meter komt erachter (of ervoor als hij meer genoeg vermogen mag hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Barrycade schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:04:
Je zekering moet blijven zitten die meter komt er letterlijk naast.
Of erboven, eronder, diagonaal :P

Pagina: 1