Toon posts:

Desktop pc advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-01 10:40
Hallo,

momenteel heb ik alleen een laptop van mijn werk en daar werk ik prive ook mee. 3 jaar geleden is mijn 2e hands gekochte mac mini kapot gegaan en mijn werk laptop (MacBook Air) heeft een defecte accu gehad. Wil daarom toch terug naar een niet apple pc waar ik Windows en Linux op kan draaien. Ik vind het alleen lastig om de knoop door te hakken en hoop dat jullie nog wat adviezen op basis van mijn wensen hebben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[i]Voornamelijk webbrowsen. Af en toe foto bewerken. Maar af en toe wil ik ook autocad of mathlab kunnen gerbuiken./i]

Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur zo goedkoop mogelijk, maximaal 800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen apple gezien mijn slechte ervaringen met apple hardware en keuzevrijheid.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij voorkeur energiezuinig en stil systeem. Ik wil er graag ook Linux op kunnen draaien dus hardware ondersteuning voor Linux is belangrijk. Maar ik wil er ook Windows op draaien gezien de wens ook autocad en mathlab te draaien.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?Advies wat handig is en in aanmerking komt voor mijn wensen: ik wil bij voorkeur een tweedehands systeem (ivm milieu aspect). Dit zijn mijn wensen:

* tweedehands
* WIFI en ethernet
* harddisk >= 256 GB (hoe groter hoe beter)
* >= 8 GB RAM
* sd card slot zou mooi zijn als dit er op zit
* Linux moet goed ondersteund worden door de hardware
* compact zou mooi zijn, maar zou ook handig zijn als er nog meer geheugen bij kan of andere schijf in toekomst

Zouden onderstaande 2 systemen misschien iets kunnen zijn?

v&a aangeboden: Dell OptiPlex 3000 (C30RM) i5-12500T 8gb 256gb ssd

v&a aangeboden: Dell OptiPlex 3080 MFF (9TMVK)

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:57
Ik moet eerlijk zijn dat ik die allemaal best wel aan de prijs zijn als je zoiets nieuw kan samenstellen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 133,15€ 133,15
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 164,45€ 164,45
1Geheugen internCrucial CT8G4SFRA32A€ 21,50€ 21,50
1Solid state drivesKingston NV2 500GB€ 34,52€ 34,52
1Overige componentenASRock DeskMini WiFi Kit€ 24,38€ 24,38
Totaal€ 378,-

Ook tweedehands iets soortgelijks te vinden.

[Voor 4% gewijzigd door Boris1986 op 10-01-2023 13:23]

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-01 10:40
@Boris1986 Dank voor je reactie! Dat is dan geen tweedehands, maar het voordeel is wel dat je dan kiest wat je zelf wilt, en het zelfbouwen vind ik ook wel leuk. En inderdaad, de prijs valt mij erg mee voor een nieuw syteem. Ik ga dat toch serieus overwegen... Ik neem aan dat linux goed zal draaien op dit systeem? (ik kan zo snel niets vinden over bijv. de wifi ondersteuning voor de ASRock DeskMini WiFi Kit)

[Voor 22% gewijzigd door john7119 op 10-01-2023 14:00]

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:57
john7119 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:24:
@Boris1986 Dank voor je reactie! Dat is dan geen tweedehands, maar het voordeel is wel dat je dan kiest wat je zelf wilt, en het zelfbouwen vind ik ook wel leuk. En inderdaad, de prijs valt mij erg mee voor een nieuw syteem. Ik ga dat toch serieus overwegen... Ik neem aan dat linux goed zal draaien op dit systeem? (ik kan zo snel niets vinden over bijv. de wifi ondersteuning voor de ASRock DeskMini WiFi Kit)
Dit is verder gewoon een volwaardige PC net als elk ander met een 5600G. Hoe het zit met specifieke Linux ondersteuning kan ik je helaas niet bij helpen. Misschien iemand anders die hiet iets zinnigs over kan zeggen?

[Voor 4% gewijzigd door Boris1986 op 10-01-2023 14:48]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:09

Thomg

Aww yiss

Beter om de intel wifi kit te kopen.
uitvoering: Intel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit

Voor zover ik kan zien is die ook compatibel maar krijg je wel een veel modernere wireless oplossing.

Verder is 1TB wel aan te raden als je het gaat gebruiken ivm value.
john7119 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:24:
Kijk voor de AC3160.
https://www.intel.com/con...s/000005511/wireless.html
Maar zover ik weet zitten alle (niet bleeding edge misschien) moderne intel kaarten in de kernel (zoals je kunt zien).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee