Hue wall switch op dubbele wisselschakelaars aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
Wij hebben al een tijdje Philips Hue lampen in verschillende ruimtes in het huis, maar tot recent deden we ze nog altijd aan/uit met de klassieke Niko schakelaars. De lampen in de slaapkamer en badkamer vonden het wegvallen van de stroom niet zo 'plezant' en knipperden soms even bij het inschakelen, of de bridge verloor de link tot ik opnieuw een scan deed. Dit is opgelost met Hue wall switches in deze ruimtes te gebruiken.
Nu wil ik de Niko schakelaars in de living en keuken ook 'smart' maken, maar hier hebben we dubbele wisselschakelaars. Ik vind het wat lullig om hier een elektrieker voor te laten komen. Draadjes versteken kan ik ook wel. Maar het zijn er wat meer dan ik aan uit geraak :) Maar welke verbind ik met de bijgeleverde wago's??

Eerste dubbele wisselschakelaar in de living, voor 2 lichtpunten:
Bovenaan: bruin - grijs - grijs - bruin
Onderaan: zwart - zwart
Linkerkant is voor lamp A
rechterkant is voor lamp B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eWn4kokvI2oPo0Step9ZfJyG_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ufdjch2KwBZUcGmVP2mDdaif.jpg?f=user_large

Tweede dubbele wisselschakelaar in de living, voor diezelfde 2 lichtpunten:
Bovenaan: bruin - zwart - zwart - bruin
Onderaan: grijs - grijs
Linkerkant is voor lamp B
Rechterkant voor lamp A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sll7A3kEpJOQRU7T_6Uw4lLqufs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y4pZx60GwPElPQn9eucdVTwL.jpg?f=user_large

Eerste dubbele wisselschakelaar in de keuken, voor 1 lichtpunten en 3 spotjes:
Links voor lamp
Rechts voor spotjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oYTSxP49iBdiwMHhfkQz7QFfy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wFRypKkLZ1foQ6z4si2W52eu.jpg?f=user_large

Tweede dubbele wisselschakelaar in de keuken, voor diezelfde lichten:
Links voor lamp
Rechts voor spotjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJgmNuQqVw1fgze6OPlDhq46IVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sd1PL7sevdNrgLsm0QPfJu7A.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via freeco op 13-01-2023 14:18)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is doormeten makkelijker dan gewoon op kleur? :X

In de basis is het dus gewoon:
- Grijs afdoppen
- Een zwart met een bruin verbinden (maal 2)
- Schakelaar op de Hue Wall switch aansluiten zoals de handleiding zegt.

En op de kant van de voedende spanning zou je ook gewoon direct de zwarte draden ook gezamenlijk in de aanvoerende L kunnen drukken zoals nu de buine draden naar de schakelaar zitten daar.

[ Voor 79% gewijzigd door Septillion op 11-01-2023 12:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Per locatie ga je een Hue Wall switche nodig hebben.

En schijnbaar gaat er bruin door naar je lamp. Voor de woonkamer is de voedende kant bij schakelaar 2, gezien daar de twee bruine uit één klem komen. Daar moet je dan bruin doorverbinden met beide zwart*, de grijze netjes afdoppen. Op locatie 1 dop je grijs ook af en lus je één zwart door met één bruin en nummer twee zwart met nummer 2 bruin.

In de keuken eigenlijk hetzelfde. Daar dus ook even kijken aan welke kant de bruine uit een enkele lasklem komen want dat is dan de voedende kant.

* Eén zou ook voldoende zijn maar moet je uitzoeken welke het is aan de andere kant. Ongebruikte draden netjes afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Nog altijd ietwat te ingewikkeld om met zekerheid kabeltjes te gaan verbinden...
Kan ik niet uitmeten met een multimeter welke kabel bij elkaar kunnen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Is doormeten makkelijker dan gewoon op kleur? :X

In de basis is het dus gewoon:
- Grijs afdoppen
- Een zwart met een bruin verbinden (maal 2)
- Schakelaar op de Hue Wall switch aansluiten zoals de handleiding zegt.

En op de kant van de voedende spanning zou je ook gewoon direct de zwarte draden ook gezamenlijk in de aanvoerende L kunnen drukken zoals nu de buine draden naar de schakelaar zitten daar.

[ Voor 79% gewijzigd door Septillion op 11-01-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
Thanks septillion!
Je laatste opmerking gaf de doorslag. Het is inderdaad gewoon grijs afdoppen, en zwart/bruin verbinden.
Oftewel: L1 verbinden met 1', L2 met 2', en 1 & 2 afdoppen.
Enkel bij die ene schakelaar zaten zwart en grijs omgewisseld om een of andere reden. Maar ook bij die was het gewoon zwart met bruin verbinden.

Het moeilijkste was alles er terug in krijgen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3an_dinca
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-12-2024
Kan iemand mij ook helpen en het misschien in Jip en Janneke taal uitleggen?

Ik heb ook de dubbele schakelaar en bij mij zijn de draden als volgt aangesloten. Hoe moet ik de hue switch module aansluiten? Alvast bedankt voor jullie reactie!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-qTBghmVoKtDUR6zTOpUSWzRmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ed7l3JHH9nTPmwWYWI8l0FWy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:38
Zitten de lampen achter L2 of L1?

L2 schakelt lampen die op alleen deze schakelaar te bedienen zijn.
L1 schakelt lampen die ook op een andere schakelaar te bedienen zijn.

Indien achter L2:
De draad van "L2"(bruin) en "2"(zwart) doorverbinden met een Wago klem.

Indien achter L1:
Eerst uitzoeken waar de tweede schakelaar zit
Bij deze schakelaar: "L1", "1" en " 1' " samen doorverbinden op een Wago
Bij de tweede schakelaar de inkomende bruine draad ook daar doorverbinden met de uitgaande zwarte draden doorverbinden met een Wago

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a3an_dinca
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-12-2024
@FredvZ Dank het zat inderdaad achter L1 en met deze uitleg is het gelukt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 12:37
Ook ik wil graag de lamp op overloop met twee schakelaars bedienen.
Onder en bovenaan trap. Hier de foto’s van hoe het nu is aangesloten: beneden met 1 bruine en 2 zwarte ( L, S en Ove). en boven 3 zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 12:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZSF0L2-fAd0Y2J_B2ymvunQ9rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQK0Z5Lh4nUlmYAnYcRmMez9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynRhNHl8JXMusyu1u029pEBuuU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nErmD0NIh9jwHgVswChT4vHa.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1