Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-05 14:49
Wij zijn ons huis (flink) aan het renoveren. Nu komen er extra elektrische zaken bij en de elektricien heeft aangegeven dat we onze aansluiting moeten verzwaren naar 3x35a. Nu ben ik even benieuwd of 3x35a hopelijk ook voldoende gaat zijn dus voor een second opinion even de vraag aan jullie voorleggen.

Huidige aansluiting 3x25a
Onderstaande draaien we nu op de huidige aansluiting en daar hebben we nu geen problemen.
- Laadpunt 22kw met loadbalancer (smappee)
- 3 fase Miele inductie met werkbladafzuiging
- Airco 7kw
- 8 zonnepanelen
- Koel vriescombinatie keuken
- Amerikaanse koelkast bijkeuken
- Koeling in overkapping (tafelmodel)
- 2 ovens
- Vaatwasser
- Wijnklimaatkast
- Wasmachine en droger
- Overal hue verlichting

Nieuwe situatie op 3x35a
Onderstaande komt er de komende periode bij
- 3 x airco 2.5 KW
- 1 x airco 3.5 KW
- 1 x warmtepomp zwembad 11 KW
- 1 x technische installatie zwembad (pomp, filter en solardeck zwembad)
- 16 zonnepanelen op overkapping

Wat denken jullie? Voldoende aan 3x35a?

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou hoofdautomaten laten plaatsen en gewoon 3x25a doen als je kerst diner gaat maken misschien even het zwembad uitzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Je laadpaal naar 11kW brengen met loadbalancer en dan past het gewoon op 3x25A.
Ik heb een minstens zo zware thuis installatie (nog wel zwaarder) en dat gaat prima op 3x25A.
Enige waar je even rekening mee moet houden is je auto laden maar die zit al achter een loadbalancer.

Gelijktijdigheid is het magische woord.
Je zwembad warmtepomp draait amper in de zomer als je airco’s juist wel aan het werk moeten.
Als je beide ovens aan hebt staat je kookplaat waarschijnlijk uit of zeer laag (want het zit in de ovens en wellicht een sausje op temp houden). etc.

Ik zou wel een watmtepomp droger nemen trouwens, dat scheelt zo 1200-1500watt

[ Voor 107% gewijzigd door GeeMoney op 10-01-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor auto heb je dat je 22kW moet laden? De meeste nieuwe auto's die 3f kunnen laden, doen hooguit 16A, en zelfs dan is er loadbalancing, zodat laden/koken elkaar niet in de weg zitten.

Wijnkasten zuipen naar verhouding nog het meeste (en amerikanen met een gat in hun deur ook), maar de combo AC, kookplaat, en EV zal het vastrecht van 3x35A niet rechtvaardigen. Zelfs de nieuwe airco's erbij niet.

Een zwembad echter is een heel ander verhaal, vanuit dat perspectief snap ik het wel, alleen laat ik dan zeggen dat de hoeveelheid capaciteit wederom afhankelijk is van hoe zwaar het draait, en hoe goed geisoleerd het geheel is (net zoals het feit dat Amerikaanse koelkasten juist door hun gebrekkige isolatie over het algemeen dom zijn als je zuinig aan wilt doen). Dat zwembad kan ik me voorstellen: daarvoor zal je moeten verzwaren, zeker als je ook in de winter dat wil verwarmen. Het is echter wel bijna €900/jaar extra, en het gaat veranderen (capaciteitstarief wordt een ding):

https://www.enexis.nl/tarieven

Als het zonder het zwembad zal zijn, dan had ik zoiets gehad van: "tenzij er echt twee EV's altijd volvermogen staan te laden zonder loadbalancer" had ik zoiets van: bespaar je dat bedrag. Zeker als je kan loadbalancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou juist voor de 3x35 gaan. Die airco's en warmtepompen en het zwembad gaan tegelijkertijd gebruikt worden in de zomer. Ja, dan wekken de zonnepanelen ook het meest op, maar hoeveel dat kan compenseren?

Voor de duidelijkheid: er komt in de nieuwe situatie 22kW BIJ. Ja, ik weet wat gelijktijdigheid is, maar die 11kW van het zwembad zal redelijk vaak draaien, en áls die draait is dat ook gelijk een behoorlijke impact.
De huidige uitrusting is al behoorlijk luxe, en daar komt dit dan nog eens bovenop.

Ik ben geneigd met het advies van de elektricien mee te gaan. Maar goed, ik ben gewend wat over te dimensioneren voor de zekerheid. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:16
@DrivinUCrazy
De genoemde kW's van airco's en zwembad is het vermogen wat die dingen kunnen leveren, niet wat ze uit het net trekken.

Ik zou het op 3x25 laten
Vooral zorgen dat alle apparaten goed verdeeld zijn over de groepen/fases.
Als het dan een keer mis gaat wellicht iets wisselen van groep/fase.
En als het dan nog niet lukt kan je nog naar 3x35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26
@Dennuske1983 maak het lijstje opnieuw met elektrisch vermogen. Thermisch vermogen van de warmtepompen is niet relevant.

Denk na hoe alles verdeeld kan worden over de fasen.

Laadpaal met load balancing kun je geheel negeren. Tenzij je er meer dan 0 prioriteit voor wil hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Heb je 3x380 + N? Of Gewoon 3x220 ?

In eerste geval, kom je wel toe met 25A indien je warmtepomp & aircos op 380/400V werken.

In geval van 3x220 kan het wel eens krap worden, dan heb je maar 10kW ter beschikking...

BTW, die WP van het zwembad? Is de output geen 11kW, input aan stroom zal eerder 2-3 kW zijn denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:17:
Heb je 3x380 + N? Of Gewoon 3x220 ?

In eerste geval, kom je wel toe met 25A indien je warmtepomp & aircos op 380/400V werken.

In geval van 3x220 kan het wel eens krap worden, dan heb je maar 10kW ter beschikking...

BTW, die WP van het zwembad? Is de output geen 11kW, input aan stroom zal eerder 2-3 kW zijn denk ik?
3x220 is een Belgische situatie, die kennen we in NL niet (meer).
Maar gezien het relatief lage vermogen van de airco's / warmtepomp zullen deze geen 3 fasen gebruiken.
Zoals aangegeven komt het er op aan om een zo net mogelijke verdeling te maken in de groepenkast waarbij rekening ghouden wordt met gelijktijdigheid (welke apparatuur staat tegelijk met welke andere appratuur aan) en het daarbij behorend vermogen. De auto hoeft in deze niet meegeteld te worden gezien de load balancer.(enig punt kan zijn dat als alle apparatuur gelijktijdig en langdurig aanstaat dat de auto niet laadt. Dat zou dan wel een reden kunnen zijn om naar 3x35A te gaan. Maar persoonlijk zou ik dat eerst uitproberen (wel de groepenkast geschikt hebben voor 3x35A)
In NL is het verschil tussen 3x25 en 3x35A ook nog eens 600 900 euro per jaar aan vastrecht en eenmalige kosten van rond de 200 euro om je aansluiting te laten verzwaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dennuske1983 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:38:
Onderstaande komt er de komende periode bij
- 16 zonnepanelen op overkapping
Waarschijnlijk had je het al door, maar deze extra zonnepanelen verkleinen juist de behoefte aan een eventuele zwaardere aansluiting :) Je moet ze dus niet optellen in je sommetje als verbruikers. Op zonnige momenten verlagen ze juist de hoeveelheid energie die door je hoofdaansluiting uit het net gehaald moet worden.

Verder sluit ik me aan bij mijn voorgangers: gebruik niet de thermische vermogens van je warmtepompen als het over elektra gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 10-01-2023 12:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rdfeij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Maar gezien het relatief lage vermogen van de airco's / warmtepomp zullen deze geen 3 fasen gebruiken.
Zoals aangegeven komt het er op aan om een zo net mogelijke verdeling te maken in de groepenkast waarbij rekening ghouden wordt met gelijktijdigheid (welke apparatuur staat tegelijk met welke andere appratuur aan) en het daarbij behorend vermogen. De auto hoeft in deze niet meegeteld te worden gezien de load balancer.(enig punt kan zijn dat als alle apparatuur gelijktijdig en langdurig aanstaat dat de auto niet laadt. Dat zou dan wel een reden kunnen zijn om naar 3x35A te gaan. Maar persoonlijk zou ik dat eerst uitproberen (wel de groepenkast geschikt hebben voor 3x35A)
In NL is het verschil tussen 3x25 en 3x35A ook nog eens 600 euro per jaar aan vastrecht en eenmalige kosten van rond de 200 euro om je aansluiting te laten verzwaren.
Ik denk dat je al even geen prijzen meer hebt bekeken dit is liander, bij stedin is het verschil nog wel iets kleiner. voor dat geld kan je een hele boel slimme dingen kopen om verzwaring te voorkomen. (en hoofdautomaten laten plaatsen als de netbeheerder dat nog wil doen. )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJxdYqA4nt7AbfN-YZ5xGuVO5rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvpu831tckfgMRlkqhyf8YL6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58
Erhm.. inderdaad al een jaar of 8 niet... Essent ik bedoel Enexis... :O is nog wel goedkoper zie ik, maar inderdaad ook ongeveer 900 euro verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door rdfeij op 11-01-2023 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-05 22:42

BCM

rdfeij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Erhm.. inderdaad al een jaar of 8 niet... Essent is nog wel goedkoper zie ik, maar inderdaad ook ongeveer 900 euro verschil.
Essent bestaat niet meer voor capaciteits tarief. De netbeheerder bepaalt de capaciteitstarieven en de lev legt ze door. Enexis (het oude Essent-netbeheer) kan een iets goed koper tarief hebben dan de andere maar groefweg kost een 3x35 900~1100 PER JAAR meer dan 3x25.

Mocht je na een goede verdeling over de fasen, nog niet uitkomen, overweeg dan zelfs een kleine batterij opslag. 3x35 is echt duur!

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-05 14:49
Dankjewel voor de antwoorden. We gaan het nog eens doornemen met de elektricien. De eenmalige kosten voor verhogen aansluiting zijn € 300. De jaarlijkse kosten bij Enexis zijn zoals ik even snel kan zien een keline € 600 extra per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik kan op de Enexis site alleen 900/jaar terug vinden. Nogmaals: waarom een 22kW paal? De meeste auto's doen maar 11kW, en met een loadbalancer is dat geen impact op de aansluiting. Tevens heb je PV, en geen idee van de werkelijke aansluitwaarde van je airconditioning warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:37

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

rdfeij schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:25:
[...]

Huh? In Nederland hebben we toch 3 fase, met elk 230 volt. Vanwege de faseverschuiving is de spanning tussen de fasen 380V. De fasen zelf zijn gewoon 230V.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sreinders
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-05-2024
Question Mark schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Huh? In Nederland hebben we toch 3 fase, met elk 230 volt. Vanwege de faseverschuiving is de spanning tussen de fasen 380V. De fasen zelf zijn gewoon 230V.
3 x 380V plus nul meet je tussen de fase en nul 220V en tussen de fasen 380V. 3 x 25A=75A
3 x 220V meet je tussen de fase 220V. Wortel(3) x 25A=43,3A

75A x 220=16.5kW
43,3A x 220=9.5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:47
Question Mark schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Bij 3x220V heb je ~130V tussen fase en nul. Als je in die gevallen al een nul aangeleverd krijgt. Gelukkig oude bende waar je geen rekening meer mee hoeft te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:43
Dennuske1983 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:01:
Dankjewel voor de antwoorden. We gaan het nog eens doornemen met de elektricien. De eenmalige kosten voor verhogen aansluiting zijn € 300. De jaarlijkse kosten bij Enexis zijn zoals ik even snel kan zien een keline € 600 extra per jaar...
3x25 kan makkelijk. Zoals al genoemd, de airco's en zwembad WP draaien niet gelijk volle bak, is het heet dan airco, is het kouder dan WP. Bovendien trekt een 11kw zwembad WP bij mooi weer slechts 2kw uit het net, want de COP is dan ruim boven de 5.

Laadpaal hoef je niet te rekenen want heeft load balancing, en kan sowieso direct naar 11kw max.

Zonnepanelen zijn alleen maar een voordeel en hoef je niet te rekenen.

En een 25a zekering springt niet direct bij 28a, dat duurt minimaal een kwartier. Dan is de oven al lang heet en je ei gekookt.

Zet er voor de grap eens een uitleesbare meter tussen, heb ik hier ook. Volledige woning, full electric met warmtepomp 11kw thermisch, 2 ovens, 11kw kookplaat, wasmachine, droger, vaatwasser, Quooker, krachtstroom lasapparaat en draaibank en nog wel meer, hoogst gemeten piekverbruik in de afgelopen 3 jaar is 14kw. Hoogst gemeten piek die langer dan 1 minuut aanhoudt is slechts 10,3 kw. Ik durf te stellen dat ik, als er een 3x16 voor had gezeten, nog niet in het donker was komen te zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door hesselbeertje op 10-01-2023 20:50 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1