• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:23
Hey,

ik heb 2 jonge kinderen die af en toe een centje van de grootouders krijgen en wij proberen ook voor hen af en toe wat opzij te zetten. Op dit moment is dit op een gewone spaarrekening maar er zijn wss veel betere opties. De bedoeling moet zijn om 1 systeem te hebben met geld waar ze niet voor hun 18 jaar aankunnen en 1 optie waarbij het mss wel de bedoeling is om geld er vroeger uit te halen in het geval het nodig zou zijn.

Ikzelf dacht eerst aan de beurs omdat ik dit zelf doe maar voor mijn kinderen zien we dit niet zo zitten, mss wel in EFT?
Bij mijn bank kunnen we een rekening houden met tak21 en dergelijke maar is dit niet bijna even risicovol en met extra kosten.

Wat doen jullie om voor de kinderen te sparen/geld bij te houden?

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Wij hebben zo'n groei groter rekening voor beide kinderen via de ING. Storten daar elke maand geld op waardoor er inmiddels wel een flink bedrag op staat. Dit geld is in ons beheer en eventueel voor studies, rijlessen later etc. Wij beslissen dan hoeveel er over zal blijven als ze eenmaal 18 zijn. Nog niet echt over nagedacht.. :) Ze zijn nu pas 13 en 10.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:57
Ik heb mijn eigen buffer waarin ik geld op zij zet/reserveer voor de kinderen (3). Ik heb/had ook spaarrekeningen voor de kinderen apart, maar daar doe ik feitelijk niets mee (lees staan een paar tientjes op). Vanaf een jaar of 14 (toen ze een eerste baantje kregen) hebben ze een eigen lopende rekening. Vanaf mijn eigen buffer (deel sparen, deel ETF belegd) betaal ik hun rijbewijs/school/collegegeld/studietoelage en mogelijk als ze uit huis gaan nog een ondersteuning.

Mijn oudste is 19 (de andere 2; 12 en bijna 15), studeert en zit op kamers (klinkt nog ver weg voor jou). Maar toen ze 18 werd, moet je de (spaar)rekening die op haar naam staat overdragen. Soms is dat handig, soms ook niet. Als jij bedacht hebt, het is voor de studie, maar je kind gebruikt het voor weekenden stappen, een auto of een in jouw ogen andere onzinnige uitgave... heb je daar niets meer over te zeggen. Als je dat prima vind, is dat niet erg, als je daar enige sturing aan wilt geven... dan moet je het anders regelen. Het had bij ons overigens prima wel gekund die eigen spaarrekening, maar uit gemak is het zo gegroeid.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sparen op een spaarrekening gekoppeld aan de eigen rekening; het risico dat er op 18 jarige leeftijd YOLO gegaan wordt met een zak duiten op eigen naam is klein, maar nooit nul.

Mocht je de eieren in meerdere mandjes willen leggen: Je kan kijken naar een Meesman achtige oplossing (maandelijks ETF aankopen).

Weet dat al het kinderspaargeld meetelt voor jullie Vermogensrendementheffing (belastingdienst). Lijkt weinig spannends maar over 18 jaar met 2 kinderen kan dat toch wel doortikken.

Kleine waarschuwing over speciale kinderspaarproducten: daar zit soms een addertje onder het gras van x% opnamekosten indien vóór 18 jarige leeftijd opgenomen. Je zou 't geld maar net voor de 18e nodig hebben ivm studie/huisvesting...

let op met vrijstellingsgrenzen als opa en oma "wat extra's" gaan geven. Van grootouder naar kleinkind is het plafond 'slechts' 2418 euro per kalenderjaar.

[Voor 6% gewijzigd door dyrc op 10-01-2023 10:00]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:59
Hoeveel risico wil je lopen?

Tuurlijk kan het beter dan een reguliere spaarrekening (al krijg je tegenwoordig geloof ik alweer 1% rente), maar dat gaat inherent gepaard met hogere risico's.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:06
dyrc schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:58:
Sparen op een spaarrekening gekoppeld aan de eigen rekening; het risico dat er op 18 jarige leeftijd YOLO gegaan wordt met een zak duiten op eigen naam is klein, maar nooit nul.
Doen we hier ook en alle kinderbijslag gaat daarheen. Staat vast tot 18e jaar, gewoon via de huisbank, maar is in geval van nood ook direct opvraagbaar - met verlies van deel van de rente. Uiteindelijk is het gewoon een extra potje en puur voor het geval het nodig is tegen die tijd om studie of whatever te ondersteunen.

Aan de OP te zien gaat dit om Belgie (tak21) - weet niet of er daar andere fiscale voordelen zijn voor sparen voor kinderen.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Dat is in deze situatie wel een duivels dilemma. Rationeel gezien is het vanwege de lange horizon verstandig om te beleggen, zelfs met een hoog risico/rendement profiel. Alleen kan dat natuurlijk misgaan. Het zou een aardig lastig gesprek met je net volwassen kind kunnen worden als de helft verdampt is omdat het op de beurs tegenzat.

"Opa en oma hebben goed voor me gespaard. Maar papa heeft een groot deel ervan vergokt in de tijd dat hij voor m'n geld moest zorgen".

Puberbreinen zijn tenslotte nog geen meesters in relativeren.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

eric.1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:01:
Hoeveel risico wil je lopen?

Tuurlijk kan het beter dan een reguliere spaarrekening (al krijg je tegenwoordig geloof ik alweer 1% rente), maar dat gaat inherent gepaard met hogere risico's.
als je echter relatief zeker weet dat je 15-18 jaar gaat sparen en je bv ook als ze op latere leeftijd zijn redelijk goed kunt plannen waaraan je dat geld wil gaan uitgeven (rijbewijs halen, extra budget voor studeren, andere grote uitgaves) is het risico dat bestaat van bepaalde koersfluctuaties bij ETF-spaarplanen of indexsparen best goed in te schatten en eerder relatief laag.

Dat risico is vooral als je dat geld mogelijk onvoorzien ergens anders voor moet gebruiken of plots op de korte termijn moet opnemen, maar als je dat enigszins kunt uitsluiten is het veelal een perfect iets...
Juist als je dat geld met grote zekerheid langdurig wegzet en er niet zomaar aan wil komen is dat eerder aan te raden dan gewoon een spaarrekening die als grootste voordeel heeft dat je op de zeer korte termijn altijd aan je geld kunt komen en een eenmaal behaalde winst nooit meer verdwijnt

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Larmoth
Ja het is echt een lastige. Ikzelf ben iets meer riciso minded maar mijn wederhelft minder. Ik wil zeker geen geld wegsmijten aan de bank aan kosten als er andere mogelijkheden zijn. Zowiezo al bedankt voor de verschillende inputs en inderdaad 15 jaar is een lange termijn en hier zouden toch mogelijkheden moeten zijn.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij hebben 3 kids, in totaal 9 jaar uit elkaar. Grootouders hadden ook de wens om 'voor later' te doneren vanaf eerste levensjaar. Ik heb daar toentertijd een beleggingsrekening voor geopend en de inleg telkens in aandelenmandjes gedaan. Vanwege het leeftijdsverschil van de kids hebben we ervoor gekozen om alle collegegelden uit dit potje te financieren - dat leek ons het eerlijkst. Twee zijn nu studerend en het 'systeem' werkt totnutoe goed voor ons. (Wij ouders beheren dus dat geld). Het is interessant om te zien dat er jaren zijn dat de waarde-opbouw hoger is dan de uitgaven aan collegegeld, maar andersom is ook gebeurd: een flinke waardedip in een jaar. Als er na het laatste kind nog wat over is, valt er vast wel een studieschuld af te lossen.
offtopic:
Helaas zitten wij precies in de fase van het leenstelsel, wat de generationele solidariteit geen goed doet.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wij hebben voor alle 3 de kids een een Zilvervlootrekening en een spaarrekening bij de huisbank.

Bij de Zilvervlootrekening mag je jaarlijks max. 600 euro storten. Ieder jaar dat je het daar laat staan, levert een "bonusrente" van +1% per jaar op totdat je het geld opneemt (met een max van 10% bonusrente).

Ieder jaar gaat er dus op 1 januari 600 euro naar de 3 rekeningen toe. Los van de rente die je jaarlijks krijgt (maar afgelopen jaren zeer mager was), heb je na 18 jaar gegarandeerd minimaal 11.880 euro
18 x 600 euro = 10.800 euro
10.800 euro x 10% rente = 1.080 euro (aan rente)
Hopelijk met de oplopende rentes, krijgen de kinderen ook tussentijds het rente op rente effect wat meer, waardoor het eindbedrag (en de 10% rente) ook wat hoger is.

Daarnaast bij de huisbank nog gewoon een spaarrekening per kind, waar standaard iedere maand 100 euro per kind heen gaat en ieder kwartaal de kinderbijslag wordt bijgeschreven.
Als opa's, oma's, ooms, tantes, etc. geld willen geven, dan maken wij dat bedrag over naar de betreffende spaarrekening. Ook verjaardaggeld (nu nog niet echt van toepassing), gaat straks naar die rekeningen toe.

Is het de meest verstandige optie: Nee, waarschijnlijk niet. Met beleggen valt er zeker meer rendement te behalen. Echter, vrouwlief wil een stukje "zekerheid" dat er straks gewoon een X bedrag per kind aanwezig is om bijv. de studie te bekostigen. Door het op een (spaar)rekening te zetten, is dat X bedrag er straks wel. Bij beleggen kan het meer zijn, maar wellicht ook wat minder. En met name dat laatste wilt mijn vrouw voorkomen.

Ander nadeel is dat al het geld bij ons "vermogen" wordt opgeteld.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Larmoth schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:22:
Ja het is echt een lastige. Ikzelf ben iets meer riciso minded maar mijn wederhelft minder. Ik wil zeker geen geld wegsmijten aan de bank aan kosten als er andere mogelijkheden zijn. Zowiezo al bedankt voor de verschillende inputs en inderdaad 15 jaar is een lange termijn en hier zouden toch mogelijkheden moeten zijn.
Als de duur lang genoeg is kun je ook wel wat risico nemen (en met dit idee heb je ook behoorlijk wat tijd). Hetzelfde principe als bij pensioensparen, vroeg in de periode van opbouw kun je meer risico nemen. Anders wordt het inderdaad alleen maar minder omdat de kosten hoger zijn dan de opbrengsten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-02 22:10
Het voegt wellicht nog niet direct heel veel toe inhoudelijk aan dit topic, maar misschien ook weer wel..

Laten we er even vanuit gaan dat de opvoeding toch ergens ontspoort, de kinderen zijn vanaf hun 18e compleet YOLO en je ziet dit aankomen.
Mag je dan al het geld van hun spaarrekening naar je eigen spaarrekening overzetten voor hun 18e? En dan zo zorgen dat het niet naar sex drug en rocknroll gaat, maar naar studie, autorijbewijs, huis, etc?

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:51
m0nk schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:49:
Wij hebben zo'n groei groter rekening voor beide kinderen via de ING. Storten daar elke maand geld op waardoor er inmiddels wel een flink bedrag op staat. Dit geld is in ons beheer en eventueel voor studies, rijlessen later etc. Wij beslissen dan hoeveel er over zal blijven als ze eenmaal 18 zijn. Nog niet echt over nagedacht.. :) Ze zijn nu pas 13 en 10.
Je spaart dus niet direct voor de kinderen maar voor jezelf - voor de kinderen.
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd.

Sparen voor je kinderen betekend voor mij dat het hun geld is.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Jarenlang bij huisbank op kinder spaar rekening gestaan echter sinds vorig jaar grotendeels overgezet naar buitenlandse deposito'sbij raisin.

Levert toch net wat meer rente op voor de komende jaren tot ze 18 zijn.

Idem gedaan met deel eigen spaargeld

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Bad Brains schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Je spaart dus niet direct voor de kinderen maar voor jezelf - voor de kinderen.
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd.

Sparen voor je kinderen betekend voor mij dat het hun geld is.
Voor mij niet, sparen voor de kinderen betekend voor mij dat het geld er is om uit te geven t.b.v. de kinderen of aan ze te geven zodra ze 18 zijn. We plakken er niet specifiek een label op oid, dus niet zwart en niet wit. Ik weet niet wat er in de toekomst gaat gebeuren. Kan zijn dat als wij het financieel minder krijgen wij dit geld gaan gebruiken voor hun studie, rijlessen etc. Kan ook zomaar zo zijn dat we het gehele bedrag gewoon over laten gaan op hun rekening zodat ze er zelf iets mee kunnen doen. Ik zie dat allemaal nog steeds als sparen voor de kinderen.. Hangt een beetje af hoe ze in het leven staan tegen die tijd of we het in één keer aan ze geven. Zien we dan wel weer.

[Voor 13% gewijzigd door m0nk op 10-01-2023 15:06]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:23

Pazo

Mroaw?

Wij hebben voor onze kids (0, 4 en 6 jaar) elk een regenboog rekening bij de Rabobank geopend. We storten daar nu elk kwartaal de kinderbijslag op, en iedere maand standaard €50,- Op die manier hebben ze uiteindelijk op hun 18e elk een mooi bedrag. Dat is wel voor bestemd voor zaken als studie, rijbewijs, evt zaken voor een eerste huis etc.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• Larmoth
Er zijn zoveel mogelijkheden, het zal dus kwestie van keuze maken zijn en risico beheer. Wordt nog interessant gesprek :)

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:55
wienesroa schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:48:
Het voegt wellicht nog niet direct heel veel toe inhoudelijk aan dit topic, maar misschien ook weer wel..

Laten we er even vanuit gaan dat de opvoeding toch ergens ontspoort, de kinderen zijn vanaf hun 18e compleet YOLO en je ziet dit aankomen.
Mag je dan al het geld van hun spaarrekening naar je eigen spaarrekening overzetten voor hun 18e? En dan zo zorgen dat het niet naar sex drug en rocknroll gaat, maar naar studie, autorijbewijs, huis, etc?
Nee dat mag dus niet.

Ik zie ook totaal het nut niet van sparen op naam van je kinderen. Als je op naam van je kinderen gaat sparen dan valt het alsnog onder jouw box 3 vermogen, nul voordeel. Het enige voordeel dat je hebt is dat je later evenuteel minder erf/schenk belasting hoeft te betalen.*knip* we beperken ons tot legale activiteiten

[Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 11-01-2023 13:21]

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

wienesroa schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:48:

Voor hun 18e mag je dat idd doen, aangezien jij de beheerder bent.
niemand kan je weerhouden dan het geld toch te ontvreemden van je kind (want dat is het uiteindelijk wel, ook al heb je als beheerder dat recht tot die leeftijd zelf te bepalen wat jij goed vind, je kunt ook domme dingen doen die je kind je kwalijk zal nemen)

Maar om eerlijk te zijn, zou ik het vooral een teken van je eigen incompetentie vinden, als je én zelf kennelijk je kinderen niet kunt opvoedden en dan opeens op een later moment manipulatieve trucjes wilt gaan toepassen, die dan al te laat zijn en niks meer helpen.

Een kind opvoedden betekent hen voor te bereiden op het moment dat deze zijn eigen beslissingen neemt en zelf verantwoording zal dragen en daarbij hoort eigenlijk ook je eigen opinie als ouder terug te houden en vooral het kind leren zelf te denken...
niet omdat je het verder prima vind als je kind geld weggooit aan drugs en rck n rolll. maar vooral omdat die keuze op een bepaald moment door het kind zelf genomen wordt en je _dan_ er vanuit moet gaan dat het verantwoordelijkheden zelf geleerd heeft te nemen en niet enkel dingen doet zoals de opvoeder altijd bepaald heeft.

Als iemand met oudere kinderen... je kind zal altijd bepaalde fouten gaan maken en eigenlijk is het krijgen van ruimte om fouten te maken goed, daar leer je ook van... Als opvoeder is het beste wat je kunt doen vooral je kind te steunen en te helpen te leren vooral niet fouten 'tweemaal' te maken.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:23
BastaRhymez schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:41:
Wij hebben voor alle 3 de kids een een Zilvervlootrekening en een spaarrekening bij de huisbank.

Bij de Zilvervlootrekening mag je jaarlijks max. 600 euro storten. Ieder jaar dat je het daar laat staan, levert een "bonusrente" van +1% per jaar op totdat je het geld opneemt (met een max van 10% bonusrente).

Ieder jaar gaat er dus op 1 januari 600 euro naar de 3 rekeningen toe. Los van de rente die je jaarlijks krijgt (maar afgelopen jaren zeer mager was), heb je na 18 jaar gegarandeerd minimaal 11.880 euro
Hopelijk met de oplopende rentes, krijgen de kinderen ook tussentijds het rente op rente effect wat meer, waardoor het eindbedrag (en de 10% rente) ook wat hoger is.
SNS toevallig? Die hebben wij ook. Maar sinds november 2021 geven ze 10 keer minder rente voor nieuwe klanten. Dus dat is niet meer interessant:
Je kind krijgt een bonus op zijn of haar 18e verjaardag. Voor elk volledig spaarjaar krijgt je kind 0,1%* over de inleg die dan nog op de rekening staat. De bonus kan oplopen tot 1%* van de inleg die nog op de rekening staat.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RM-rf schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Voor hun 18e mag je dat idd doen, aangezien jij de beheerder bent.
niemand kan je weerhouden dan het geld toch te ontvreemden van je kind (want dat is het uiteindelijk wel, ook al heb je als beheerder dat recht tot die leeftijd zelf te bepalen wat jij goed vind, je kunt ook domme dingen doen die je kind je kwalijk zal nemen)

Maar om eerlijk te zijn, zou ik het vooral een teken van je eigen incompetentie vinden, als je én zelf kennelijk je kinderen niet kunt opvoedden en dan opeens op een later moment manipulatieve trucjes wilt gaan toepassen, die dan al te laat zijn en niks meer helpen.

Een kind opvoedden betekent hen voor te bereiden op het moment dat deze zijn eigen beslissingen neemt en zelf verantwoording zal dragen en daarbij hoort eigenlijk ook je eigen opinie als ouder terug te houden en vooral het kind leren zelf te denken...
niet omdat je het verder prima vind als je kind geld weggooit aan drugs en rck n rolll. maar vooral omdat die keuze op een bepaald moment door het kind zelf genomen wordt en je _dan_ er vanuit moet gaan dat het verantwoordelijkheden zelf geleerd heeft te nemen en niet enkel dingen doet zoals de opvoeder altijd bepaald heeft.

Als iemand met oudere kinderen... je kind zal altijd bepaalde fouten gaan maken en eigenlijk is het krijgen van ruimte om fouten te maken goed, daar leer je ook van... Als opvoeder is het beste wat je kunt doen vooral je kind te steunen en te helpen te leren vooral niet fouten 'tweemaal' te maken.
De strekking van je reactie kan ik inkomen, maar je gaat er wel heel hard in en dat voelt bij mij als financier van opvoeding van 3 niet lekker. Rijbewijs, sportcontributie, busabonnement, collegegeld, huur, verzekeringen, ortho. Ook na 18 jaar steunen we de kids nog steeds substantieel, mag ik wel zeggen. Leeftijd is maar een getal. Bijvoorbeeld: studerend kind rijdt parkeerschade aan van ons geleende auto, 1100 euro herstelkosten. Die heeft dat geld niet, hoor. Gesprekken over geld mag jij manipulatief noemen, maar wij financieren en daar mag wat tegenover staan - wat dat dan ook is.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hebben hier een kinderbeleggingsrekening bij BrandNewDay. Storten er maandelijks een leuk bedrag op. Staat op naam van het kind, dus idd bij bereiken van 18 jaar is het een risico. Ik geloof dat er bij nood wel wat te regelen is om het geld achter te houden, maar als het kind moeilijk gaat doen is het geld op te eisen.

Beleggen met een horizon van 18 jaar lijkt me in elk geval beter dan sparen met een miezerig percentage. Nu is het rendement zover helaas wel -11%, maar we zijn pas net begonnen. We kopen nu dus goedkoop in ;)
Yucon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Dat is in deze situatie wel een duivels dilemma. Rationeel gezien is het vanwege de lange horizon verstandig om te beleggen, zelfs met een hoog risico/rendement profiel. Alleen kan dat natuurlijk misgaan. Het zou een aardig lastig gesprek met je net volwassen kind kunnen worden als de helft verdampt is omdat het op de beurs tegenzat.

"Opa en oma hebben goed voor me gespaard. Maar papa heeft een groot deel ervan vergokt in de tijd dat hij voor m'n geld moest zorgen".
Dan moet je toch echt uitleggen dat het geen gokken is, en ze de portfolio niet meteen op hun 18e moeten verkopen. Ik zou juist aanmoedigen om de rekening als beleggingsrekening aan te houden en er zelf op door te blijven sparen met het geld wat ze tzt over houden.

[Voor 44% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-01-2023 15:09]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:49

FreakNL

Well do ya punk?

Yucon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Puberbreinen zijn tenslotte nog geen meesters in relativeren.
Wij sparen de kinderbijslag op een aparte rekening op onze naam. Daarnaast sparen Opa en Oma op een regenboogrekening van de Rabobank. Over die eerste rekening heeft kind natuurlijk niks te zeggen, dat zouden we ook kunnen beleggen in principe.

Die 2e rekening zou op haar 18e inderdaad YOLO in 1 keer leeg kunnen zijn. Die 1e niet en daar staat op haar 18e iets van 18k op denk ik... Is nog wel afhankelijk van inflatiecorrectie kinderbijslag. Maar of het nou 18k of 25k is; Dat is rond die tijd natuurlijk ook geen bijzonder bedrag verder, maar we hopen dat er in ieder geval een deel van een eventuele studie van betaald kan worden.

[Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 10-01-2023 15:09]

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:38
Larmoth schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:46:
Hey,

ik heb 2 jonge kinderen die af en toe een centje van de grootouders krijgen en wij proberen ook voor hen af en toe wat opzij te zetten. Op dit moment is dit op een gewone spaarrekening maar er zijn wss veel betere opties. De bedoeling moet zijn om 1 systeem te hebben met geld waar ze niet voor hun 18 jaar aankunnen en 1 optie waarbij het mss wel de bedoeling is om geld er vroeger uit te halen in het geval het nodig zou zijn.

Ikzelf dacht eerst aan de beurs omdat ik dit zelf doe maar voor mijn kinderen zien we dit niet zo zitten, mss wel in EFT?
Bij mijn bank kunnen we een rekening houden met tak21 en dergelijke maar is dit niet bijna even risicovol en met extra kosten.

Wat doen jullie om voor de kinderen te sparen/geld bij te houden?
Mijn zoon zijn geld is ongeveer 50/50 verdeeld over spaarrekening en de All-World ETF van VanGuard, VWRL of voor belgië is VWCE interessanter.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

desmond schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Gesprekken over geld mag jij manipulatief noemen, maar wij financieren en daar mag wat tegenover staan - wat dat dan ook is.
Huh? waar lees je dat in godsnaam?
volgens mij lees je iets héél anders in mijn post dan dat ik geschreven heb. (ik noem nergens gesprekken over geld met je kinderen manipulatief)

de persoon stelde dat een beheerder gewoon geld dat initieel een kind toekwam mag wegnemen...juridisch is het lastig daartegen op te treden binnen de nederlandse wetgeving.
maar ik geef wel aan dat dit moreel gezien onjuist is en een fout idee is zo je kind áchteraf'te willen opvoedden en wijs erop dat je juist zulke dingen beter kunt doen door duidelijke afspraken tijdens de opvoeding over geld te maken en ook je kind langzaam stapsgewijs met de verantwoording van het omgaan met geld kennis te laten maken

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-02 15:43
Onze kleine is 3, en vanaf haar 2e jaar zetten we gezamenlijk ~300 euro per maand weg op haar rekening. Dit gaat automatisch over naar een Saxo rekening, waar we automatisch gespreid 3 ETF kopen.
Nu ben ik heel ontevreden over hoe Saxo na de merge werkt, maar het idee blijft intact.

Wij zetten het geld nu op haar naam, wat betekent dat ze op haar 18e daar alle rechten over heeft, en wij nul. Voordeel is dat je met een groter bedrag op deze manier geen zorgen hebt over belasting of gezeik met giften, en ben je niet beperkt tot grotere schenkingen alleen voor aankoop woning. Het idee is dat het primair is voor de aankoop van haar eerste woning, zo vroeg als ze wilt.
En dan is het aan ons om te zorgen dat ze op die leeftijd er verstandig mee om kan gaan.

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:13
Onze kinderen zijn 4 en 2 jaar oud. We hebben een beleggingsrekening bij de ING (huisbank) op onze naam waarin we maandelijks 100 euro per kind storten. Dit beleggen we in ETF (NT World, EM, SC). Het geld gaat rond hun 18e niet naar hun maar blijft bij ons. Wij betalen daar studie, rijbewijs, etc. van. Sparen voor de kinderen door te beleggen is natuurlijk wat risicovoller.. maar met 200 euro per maand in 18 jaar staat er sowieso een goed bedrag op.

Ze krijgen nog wel eens (klein)geld van familie, dat gaat in een spaarpotje.

[Voor 8% gewijzigd door CptMorgan op 11-01-2023 09:34]

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:38
Wij hebben gekozen voor een nieuwe tekening bij ing voor onze dochter die net geboren is. Vervolgens hebben wij een tekening bij Meesman geopend. We storten daar per maand 100 p.p heen maar 100 is in ieder geval het minimum. Dit wordt in een Aandelen wereldwijd totaal indexfonds belegd en als onze dochter 18 is heeft zij zeggenschap over hetgeen wat opgebouwd is. Onze gedachte is dat daar dan studie etc van betaald kan worden. Zelf verwacht ik dat die over 18 jaar 60k a 100k zal zijn.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:14
Hier hebben alle 3 de kids een eigen Meesman account waar maandelijkse 100,- op gestort wordt. Hopelijk een mooi potje voor ze als ze 18 worden.

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:10

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

BastaRhymez schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:41:

Daarnaast bij de huisbank nog gewoon een spaarrekening per kind, waar standaard iedere maand 100 euro per kind heen gaat en ieder kwartaal de kinderbijslag wordt bijgeschreven.
Als opa's, oma's, ooms, tantes, etc. geld willen geven, dan maken wij dat bedrag over naar de betreffende spaarrekening. Ook verjaardaggeld (nu nog niet echt van toepassing), gaat straks naar die rekeningen toe.

Is het de meest verstandige optie: Nee, waarschijnlijk niet. Met beleggen valt er zeker meer rendement te behalen. Echter, vrouwlief wil een stukje "zekerheid" dat er straks gewoon een X bedrag per kind aanwezig is om bijv. de studie te bekostigen. Door het op een (spaar)rekening te zetten, is dat X bedrag er straks wel. Bij beleggen kan het meer zijn, maar wellicht ook wat minder. En met name dat laatste wilt mijn vrouw voorkomen.

Ander nadeel is dat al het geld bij ons "vermogen" wordt opgeteld.
Hebben wij ook voor gekozen. per maand 50 euro storen en kinderbijslag naar aparte rekening. Die gebruiken we over het algemeen voor grotere uitgaven etc.

Asus Rog B350-F, Ryzen 2700X, 16 Gb, Asus ROG 1070 Ti

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee