Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-07 11:18
Hey,

ik heb 2 jonge kinderen die af en toe een centje van de grootouders krijgen en wij proberen ook voor hen af en toe wat opzij te zetten. Op dit moment is dit op een gewone spaarrekening maar er zijn wss veel betere opties. De bedoeling moet zijn om 1 systeem te hebben met geld waar ze niet voor hun 18 jaar aankunnen en 1 optie waarbij het mss wel de bedoeling is om geld er vroeger uit te halen in het geval het nodig zou zijn.

Ikzelf dacht eerst aan de beurs omdat ik dit zelf doe maar voor mijn kinderen zien we dit niet zo zitten, mss wel in EFT?
Bij mijn bank kunnen we een rekening houden met tak21 en dergelijke maar is dit niet bijna even risicovol en met extra kosten.

Wat doen jullie om voor de kinderen te sparen/geld bij te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:54

m0nk

16-09-2003 15.15

Wij hebben zo'n groei groter rekening voor beide kinderen via de ING. Storten daar elke maand geld op waardoor er inmiddels wel een flink bedrag op staat. Dit geld is in ons beheer en eventueel voor studies, rijlessen later etc. Wij beslissen dan hoeveel er over zal blijven als ze eenmaal 18 zijn. Nog niet echt over nagedacht.. :) Ze zijn nu pas 13 en 10.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Ik heb mijn eigen buffer waarin ik geld op zij zet/reserveer voor de kinderen (3). Ik heb/had ook spaarrekeningen voor de kinderen apart, maar daar doe ik feitelijk niets mee (lees staan een paar tientjes op). Vanaf een jaar of 14 (toen ze een eerste baantje kregen) hebben ze een eigen lopende rekening. Vanaf mijn eigen buffer (deel sparen, deel ETF belegd) betaal ik hun rijbewijs/school/collegegeld/studietoelage en mogelijk als ze uit huis gaan nog een ondersteuning.

Mijn oudste is 19 (de andere 2; 12 en bijna 15), studeert en zit op kamers (klinkt nog ver weg voor jou). Maar toen ze 18 werd, moet je de (spaar)rekening die op haar naam staat overdragen. Soms is dat handig, soms ook niet. Als jij bedacht hebt, het is voor de studie, maar je kind gebruikt het voor weekenden stappen, een auto of een in jouw ogen andere onzinnige uitgave... heb je daar niets meer over te zeggen. Als je dat prima vind, is dat niet erg, als je daar enige sturing aan wilt geven... dan moet je het anders regelen. Het had bij ons overigens prima wel gekund die eigen spaarrekening, maar uit gemak is het zo gegroeid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sparen op een spaarrekening gekoppeld aan de eigen rekening; het risico dat er op 18 jarige leeftijd YOLO gegaan wordt met een zak duiten op eigen naam is klein, maar nooit nul.

Mocht je de eieren in meerdere mandjes willen leggen: Je kan kijken naar een Meesman achtige oplossing (maandelijks ETF aankopen).

Weet dat al het kinderspaargeld meetelt voor jullie Vermogensrendementheffing (belastingdienst). Lijkt weinig spannends maar over 18 jaar met 2 kinderen kan dat toch wel doortikken.

Kleine waarschuwing over speciale kinderspaarproducten: daar zit soms een addertje onder het gras van x% opnamekosten indien vóór 18 jarige leeftijd opgenomen. Je zou 't geld maar net voor de 18e nodig hebben ivm studie/huisvesting...

let op met vrijstellingsgrenzen als opa en oma "wat extra's" gaan geven. Van grootouder naar kleinkind is het plafond 'slechts' 2418 euro per kalenderjaar.

[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 10-01-2023 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:57
Hoeveel risico wil je lopen?

Tuurlijk kan het beter dan een reguliere spaarrekening (al krijg je tegenwoordig geloof ik alweer 1% rente), maar dat gaat inherent gepaard met hogere risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:15
dyrc schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:58:
Sparen op een spaarrekening gekoppeld aan de eigen rekening; het risico dat er op 18 jarige leeftijd YOLO gegaan wordt met een zak duiten op eigen naam is klein, maar nooit nul.
Doen we hier ook en alle kinderbijslag gaat daarheen. Staat vast tot 18e jaar, gewoon via de huisbank, maar is in geval van nood ook direct opvraagbaar - met verlies van deel van de rente. Uiteindelijk is het gewoon een extra potje en puur voor het geval het nodig is tegen die tijd om studie of whatever te ondersteunen.

Aan de OP te zien gaat dit om Belgie (tak21) - weet niet of er daar andere fiscale voordelen zijn voor sparen voor kinderen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 18:12

Yucon

*broem*

Dat is in deze situatie wel een duivels dilemma. Rationeel gezien is het vanwege de lange horizon verstandig om te beleggen, zelfs met een hoog risico/rendement profiel. Alleen kan dat natuurlijk misgaan. Het zou een aardig lastig gesprek met je net volwassen kind kunnen worden als de helft verdampt is omdat het op de beurs tegenzat.

"Opa en oma hebben goed voor me gespaard. Maar papa heeft een groot deel ervan vergokt in de tijd dat hij voor m'n geld moest zorgen".

Puberbreinen zijn tenslotte nog geen meesters in relativeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 15:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

eric.1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:01:
Hoeveel risico wil je lopen?

Tuurlijk kan het beter dan een reguliere spaarrekening (al krijg je tegenwoordig geloof ik alweer 1% rente), maar dat gaat inherent gepaard met hogere risico's.
als je echter relatief zeker weet dat je 15-18 jaar gaat sparen en je bv ook als ze op latere leeftijd zijn redelijk goed kunt plannen waaraan je dat geld wil gaan uitgeven (rijbewijs halen, extra budget voor studeren, andere grote uitgaves) is het risico dat bestaat van bepaalde koersfluctuaties bij ETF-spaarplanen of indexsparen best goed in te schatten en eerder relatief laag.

Dat risico is vooral als je dat geld mogelijk onvoorzien ergens anders voor moet gebruiken of plots op de korte termijn moet opnemen, maar als je dat enigszins kunt uitsluiten is het veelal een perfect iets...
Juist als je dat geld met grote zekerheid langdurig wegzet en er niet zomaar aan wil komen is dat eerder aan te raden dan gewoon een spaarrekening die als grootste voordeel heeft dat je op de zeer korte termijn altijd aan je geld kunt komen en een eenmaal behaalde winst nooit meer verdwijnt

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
Ja het is echt een lastige. Ikzelf ben iets meer riciso minded maar mijn wederhelft minder. Ik wil zeker geen geld wegsmijten aan de bank aan kosten als er andere mogelijkheden zijn. Zowiezo al bedankt voor de verschillende inputs en inderdaad 15 jaar is een lange termijn en hier zouden toch mogelijkheden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij hebben 3 kids, in totaal 9 jaar uit elkaar. Grootouders hadden ook de wens om 'voor later' te doneren vanaf eerste levensjaar. Ik heb daar toentertijd een beleggingsrekening voor geopend en de inleg telkens in aandelenmandjes gedaan. Vanwege het leeftijdsverschil van de kids hebben we ervoor gekozen om alle collegegelden uit dit potje te financieren - dat leek ons het eerlijkst. Twee zijn nu studerend en het 'systeem' werkt totnutoe goed voor ons. (Wij ouders beheren dus dat geld). Het is interessant om te zien dat er jaren zijn dat de waarde-opbouw hoger is dan de uitgaven aan collegegeld, maar andersom is ook gebeurd: een flinke waardedip in een jaar. Als er na het laatste kind nog wat over is, valt er vast wel een studieschuld af te lossen.
offtopic:
Helaas zitten wij precies in de fase van het leenstelsel, wat de generationele solidariteit geen goed doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wij hebben voor alle 3 de kids een een Zilvervlootrekening en een spaarrekening bij de huisbank.

Bij de Zilvervlootrekening mag je jaarlijks max. 600 euro storten. Ieder jaar dat je het daar laat staan, levert een "bonusrente" van +1% per jaar op totdat je het geld opneemt (met een max van 10% bonusrente).

Ieder jaar gaat er dus op 1 januari 600 euro naar de 3 rekeningen toe. Los van de rente die je jaarlijks krijgt (maar afgelopen jaren zeer mager was), heb je na 18 jaar gegarandeerd minimaal 11.880 euro
18 x 600 euro = 10.800 euro
10.800 euro x 10% rente = 1.080 euro (aan rente)
Hopelijk met de oplopende rentes, krijgen de kinderen ook tussentijds het rente op rente effect wat meer, waardoor het eindbedrag (en de 10% rente) ook wat hoger is.

Daarnaast bij de huisbank nog gewoon een spaarrekening per kind, waar standaard iedere maand 100 euro per kind heen gaat en ieder kwartaal de kinderbijslag wordt bijgeschreven.
Als opa's, oma's, ooms, tantes, etc. geld willen geven, dan maken wij dat bedrag over naar de betreffende spaarrekening. Ook verjaardaggeld (nu nog niet echt van toepassing), gaat straks naar die rekeningen toe.

Is het de meest verstandige optie: Nee, waarschijnlijk niet. Met beleggen valt er zeker meer rendement te behalen. Echter, vrouwlief wil een stukje "zekerheid" dat er straks gewoon een X bedrag per kind aanwezig is om bijv. de studie te bekostigen. Door het op een (spaar)rekening te zetten, is dat X bedrag er straks wel. Bij beleggen kan het meer zijn, maar wellicht ook wat minder. En met name dat laatste wilt mijn vrouw voorkomen.

Ander nadeel is dat al het geld bij ons "vermogen" wordt opgeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Larmoth schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:22:
Ja het is echt een lastige. Ikzelf ben iets meer riciso minded maar mijn wederhelft minder. Ik wil zeker geen geld wegsmijten aan de bank aan kosten als er andere mogelijkheden zijn. Zowiezo al bedankt voor de verschillende inputs en inderdaad 15 jaar is een lange termijn en hier zouden toch mogelijkheden moeten zijn.
Als de duur lang genoeg is kun je ook wel wat risico nemen (en met dit idee heb je ook behoorlijk wat tijd). Hetzelfde principe als bij pensioensparen, vroeg in de periode van opbouw kun je meer risico nemen. Anders wordt het inderdaad alleen maar minder omdat de kosten hoger zijn dan de opbrengsten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:37
Het voegt wellicht nog niet direct heel veel toe inhoudelijk aan dit topic, maar misschien ook weer wel..

Laten we er even vanuit gaan dat de opvoeding toch ergens ontspoort, de kinderen zijn vanaf hun 18e compleet YOLO en je ziet dit aankomen.
Mag je dan al het geld van hun spaarrekening naar je eigen spaarrekening overzetten voor hun 18e? En dan zo zorgen dat het niet naar sex drug en rocknroll gaat, maar naar studie, autorijbewijs, huis, etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:41
m0nk schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:49:
Wij hebben zo'n groei groter rekening voor beide kinderen via de ING. Storten daar elke maand geld op waardoor er inmiddels wel een flink bedrag op staat. Dit geld is in ons beheer en eventueel voor studies, rijlessen later etc. Wij beslissen dan hoeveel er over zal blijven als ze eenmaal 18 zijn. Nog niet echt over nagedacht.. :) Ze zijn nu pas 13 en 10.
Je spaart dus niet direct voor de kinderen maar voor jezelf - voor de kinderen.
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd.

Sparen voor je kinderen betekend voor mij dat het hun geld is.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Jarenlang bij huisbank op kinder spaar rekening gestaan echter sinds vorig jaar grotendeels overgezet naar buitenlandse deposito'sbij raisin.

Levert toch net wat meer rente op voor de komende jaren tot ze 18 zijn.

Idem gedaan met deel eigen spaargeld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:54

m0nk

16-09-2003 15.15

Bad Brains schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Je spaart dus niet direct voor de kinderen maar voor jezelf - voor de kinderen.
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd.

Sparen voor je kinderen betekend voor mij dat het hun geld is.
Voor mij niet, sparen voor de kinderen betekend voor mij dat het geld er is om uit te geven t.b.v. de kinderen of aan ze te geven zodra ze 18 zijn. We plakken er niet specifiek een label op oid, dus niet zwart en niet wit. Ik weet niet wat er in de toekomst gaat gebeuren. Kan zijn dat als wij het financieel minder krijgen wij dit geld gaan gebruiken voor hun studie, rijlessen etc. Kan ook zomaar zo zijn dat we het gehele bedrag gewoon over laten gaan op hun rekening zodat ze er zelf iets mee kunnen doen. Ik zie dat allemaal nog steeds als sparen voor de kinderen.. Hangt een beetje af hoe ze in het leven staan tegen die tijd of we het in één keer aan ze geven. Zien we dan wel weer.

[ Voor 13% gewijzigd door m0nk op 10-01-2023 15:06 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:38

Pazo

Mroaw?

Wij hebben voor onze kids (0, 4 en 6 jaar) elk een regenboog rekening bij de Rabobank geopend. We storten daar nu elk kwartaal de kinderbijslag op, en iedere maand standaard €50,- Op die manier hebben ze uiteindelijk op hun 18e elk een mooi bedrag. Dat is wel voor bestemd voor zaken als studie, rijbewijs, evt zaken voor een eerste huis etc.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
Er zijn zoveel mogelijkheden, het zal dus kwestie van keuze maken zijn en risico beheer. Wordt nog interessant gesprek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-07 19:44
wienesroa schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:48:
Het voegt wellicht nog niet direct heel veel toe inhoudelijk aan dit topic, maar misschien ook weer wel..

Laten we er even vanuit gaan dat de opvoeding toch ergens ontspoort, de kinderen zijn vanaf hun 18e compleet YOLO en je ziet dit aankomen.
Mag je dan al het geld van hun spaarrekening naar je eigen spaarrekening overzetten voor hun 18e? En dan zo zorgen dat het niet naar sex drug en rocknroll gaat, maar naar studie, autorijbewijs, huis, etc?
Nee dat mag dus niet.

Ik zie ook totaal het nut niet van sparen op naam van je kinderen. Als je op naam van je kinderen gaat sparen dan valt het alsnog onder jouw box 3 vermogen, nul voordeel. Het enige voordeel dat je hebt is dat je later evenuteel minder erf/schenk belasting hoeft te betalen.*knip* we beperken ons tot legale activiteiten

[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 11-01-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

wienesroa schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:48:

Voor hun 18e mag je dat idd doen, aangezien jij de beheerder bent.
niemand kan je weerhouden dan het geld toch te ontvreemden van je kind (want dat is het uiteindelijk wel, ook al heb je als beheerder dat recht tot die leeftijd zelf te bepalen wat jij goed vind, je kunt ook domme dingen doen die je kind je kwalijk zal nemen)

Maar om eerlijk te zijn, zou ik het vooral een teken van je eigen incompetentie vinden, als je én zelf kennelijk je kinderen niet kunt opvoedden en dan opeens op een later moment manipulatieve trucjes wilt gaan toepassen, die dan al te laat zijn en niks meer helpen.

Een kind opvoedden betekent hen voor te bereiden op het moment dat deze zijn eigen beslissingen neemt en zelf verantwoording zal dragen en daarbij hoort eigenlijk ook je eigen opinie als ouder terug te houden en vooral het kind leren zelf te denken...
niet omdat je het verder prima vind als je kind geld weggooit aan drugs en rck n rolll. maar vooral omdat die keuze op een bepaald moment door het kind zelf genomen wordt en je _dan_ er vanuit moet gaan dat het verantwoordelijkheden zelf geleerd heeft te nemen en niet enkel dingen doet zoals de opvoeder altijd bepaald heeft.

Als iemand met oudere kinderen... je kind zal altijd bepaalde fouten gaan maken en eigenlijk is het krijgen van ruimte om fouten te maken goed, daar leer je ook van... Als opvoeder is het beste wat je kunt doen vooral je kind te steunen en te helpen te leren vooral niet fouten 'tweemaal' te maken.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 17:50
BastaRhymez schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:41:
Wij hebben voor alle 3 de kids een een Zilvervlootrekening en een spaarrekening bij de huisbank.

Bij de Zilvervlootrekening mag je jaarlijks max. 600 euro storten. Ieder jaar dat je het daar laat staan, levert een "bonusrente" van +1% per jaar op totdat je het geld opneemt (met een max van 10% bonusrente).

Ieder jaar gaat er dus op 1 januari 600 euro naar de 3 rekeningen toe. Los van de rente die je jaarlijks krijgt (maar afgelopen jaren zeer mager was), heb je na 18 jaar gegarandeerd minimaal 11.880 euro
Hopelijk met de oplopende rentes, krijgen de kinderen ook tussentijds het rente op rente effect wat meer, waardoor het eindbedrag (en de 10% rente) ook wat hoger is.
SNS toevallig? Die hebben wij ook. Maar sinds november 2021 geven ze 10 keer minder rente voor nieuwe klanten. Dus dat is niet meer interessant:
Je kind krijgt een bonus op zijn of haar 18e verjaardag. Voor elk volledig spaarjaar krijgt je kind 0,1%* over de inleg die dan nog op de rekening staat. De bonus kan oplopen tot 1%* van de inleg die nog op de rekening staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RM-rf schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Voor hun 18e mag je dat idd doen, aangezien jij de beheerder bent.
niemand kan je weerhouden dan het geld toch te ontvreemden van je kind (want dat is het uiteindelijk wel, ook al heb je als beheerder dat recht tot die leeftijd zelf te bepalen wat jij goed vind, je kunt ook domme dingen doen die je kind je kwalijk zal nemen)

Maar om eerlijk te zijn, zou ik het vooral een teken van je eigen incompetentie vinden, als je én zelf kennelijk je kinderen niet kunt opvoedden en dan opeens op een later moment manipulatieve trucjes wilt gaan toepassen, die dan al te laat zijn en niks meer helpen.

Een kind opvoedden betekent hen voor te bereiden op het moment dat deze zijn eigen beslissingen neemt en zelf verantwoording zal dragen en daarbij hoort eigenlijk ook je eigen opinie als ouder terug te houden en vooral het kind leren zelf te denken...
niet omdat je het verder prima vind als je kind geld weggooit aan drugs en rck n rolll. maar vooral omdat die keuze op een bepaald moment door het kind zelf genomen wordt en je _dan_ er vanuit moet gaan dat het verantwoordelijkheden zelf geleerd heeft te nemen en niet enkel dingen doet zoals de opvoeder altijd bepaald heeft.

Als iemand met oudere kinderen... je kind zal altijd bepaalde fouten gaan maken en eigenlijk is het krijgen van ruimte om fouten te maken goed, daar leer je ook van... Als opvoeder is het beste wat je kunt doen vooral je kind te steunen en te helpen te leren vooral niet fouten 'tweemaal' te maken.
toon volledige bericht
De strekking van je reactie kan ik inkomen, maar je gaat er wel heel hard in en dat voelt bij mij als financier van opvoeding van 3 niet lekker. Rijbewijs, sportcontributie, busabonnement, collegegeld, huur, verzekeringen, ortho. Ook na 18 jaar steunen we de kids nog steeds substantieel, mag ik wel zeggen. Leeftijd is maar een getal. Bijvoorbeeld: studerend kind rijdt parkeerschade aan van ons geleende auto, 1100 euro herstelkosten. Die heeft dat geld niet, hoor. Gesprekken over geld mag jij manipulatief noemen, maar wij financieren en daar mag wat tegenover staan - wat dat dan ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:18

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hebben hier een kinderbeleggingsrekening bij BrandNewDay. Storten er maandelijks een leuk bedrag op. Staat op naam van het kind, dus idd bij bereiken van 18 jaar is het een risico. Ik geloof dat er bij nood wel wat te regelen is om het geld achter te houden, maar als het kind moeilijk gaat doen is het geld op te eisen.

Beleggen met een horizon van 18 jaar lijkt me in elk geval beter dan sparen met een miezerig percentage. Nu is het rendement zover helaas wel -11%, maar we zijn pas net begonnen. We kopen nu dus goedkoop in ;)
Yucon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Dat is in deze situatie wel een duivels dilemma. Rationeel gezien is het vanwege de lange horizon verstandig om te beleggen, zelfs met een hoog risico/rendement profiel. Alleen kan dat natuurlijk misgaan. Het zou een aardig lastig gesprek met je net volwassen kind kunnen worden als de helft verdampt is omdat het op de beurs tegenzat.

"Opa en oma hebben goed voor me gespaard. Maar papa heeft een groot deel ervan vergokt in de tijd dat hij voor m'n geld moest zorgen".
Dan moet je toch echt uitleggen dat het geen gokken is, en ze de portfolio niet meteen op hun 18e moeten verkopen. Ik zou juist aanmoedigen om de rekening als beleggingsrekening aan te houden en er zelf op door te blijven sparen met het geld wat ze tzt over houden.

[ Voor 44% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-01-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Wij sparen de kinderbijslag op een aparte rekening op onze naam. Daarnaast sparen Opa en Oma op een regenboogrekening van de Rabobank. Over die eerste rekening heeft kind natuurlijk niks te zeggen, dat zouden we ook kunnen beleggen in principe.

Die 2e rekening zou op haar 18e inderdaad YOLO in 1 keer leeg kunnen zijn. Die 1e niet en daar staat op haar 18e iets van 18k op denk ik... Is nog wel afhankelijk van inflatiecorrectie kinderbijslag. Maar of het nou 18k of 25k is; Dat is rond die tijd natuurlijk ook geen bijzonder bedrag verder, maar we hopen dat er in ieder geval een deel van een eventuele studie van betaald kan worden.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 10-01-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:15
Larmoth schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:46:
Hey,

ik heb 2 jonge kinderen die af en toe een centje van de grootouders krijgen en wij proberen ook voor hen af en toe wat opzij te zetten. Op dit moment is dit op een gewone spaarrekening maar er zijn wss veel betere opties. De bedoeling moet zijn om 1 systeem te hebben met geld waar ze niet voor hun 18 jaar aankunnen en 1 optie waarbij het mss wel de bedoeling is om geld er vroeger uit te halen in het geval het nodig zou zijn.

Ikzelf dacht eerst aan de beurs omdat ik dit zelf doe maar voor mijn kinderen zien we dit niet zo zitten, mss wel in EFT?
Bij mijn bank kunnen we een rekening houden met tak21 en dergelijke maar is dit niet bijna even risicovol en met extra kosten.

Wat doen jullie om voor de kinderen te sparen/geld bij te houden?
Mijn zoon zijn geld is ongeveer 50/50 verdeeld over spaarrekening en de All-World ETF van VanGuard, VWRL of voor belgië is VWCE interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

desmond schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Gesprekken over geld mag jij manipulatief noemen, maar wij financieren en daar mag wat tegenover staan - wat dat dan ook is.
Huh? waar lees je dat in godsnaam?
volgens mij lees je iets héél anders in mijn post dan dat ik geschreven heb. (ik noem nergens gesprekken over geld met je kinderen manipulatief)

de persoon stelde dat een beheerder gewoon geld dat initieel een kind toekwam mag wegnemen...juridisch is het lastig daartegen op te treden binnen de nederlandse wetgeving.
maar ik geef wel aan dat dit moreel gezien onjuist is en een fout idee is zo je kind áchteraf'te willen opvoedden en wijs erop dat je juist zulke dingen beter kunt doen door duidelijke afspraken tijdens de opvoeding over geld te maken en ook je kind langzaam stapsgewijs met de verantwoording van het omgaan met geld kennis te laten maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-08 17:52
Onze kleine is 3, en vanaf haar 2e jaar zetten we gezamenlijk ~300 euro per maand weg op haar rekening. Dit gaat automatisch over naar een Saxo rekening, waar we automatisch gespreid 3 ETF kopen.
Nu ben ik heel ontevreden over hoe Saxo na de merge werkt, maar het idee blijft intact.

Wij zetten het geld nu op haar naam, wat betekent dat ze op haar 18e daar alle rechten over heeft, en wij nul. Voordeel is dat je met een groter bedrag op deze manier geen zorgen hebt over belasting of gezeik met giften, en ben je niet beperkt tot grotere schenkingen alleen voor aankoop woning. Het idee is dat het primair is voor de aankoop van haar eerste woning, zo vroeg als ze wilt.
En dan is het aan ons om te zorgen dat ze op die leeftijd er verstandig mee om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-08 10:50
Onze kinderen zijn 4 en 2 jaar oud. We hebben een beleggingsrekening bij de ING (huisbank) op onze naam waarin we maandelijks 100 euro per kind storten. Dit beleggen we in ETF (NT World, EM, SC). Het geld gaat rond hun 18e niet naar hun maar blijft bij ons. Wij betalen daar studie, rijbewijs, etc. van. Sparen voor de kinderen door te beleggen is natuurlijk wat risicovoller.. maar met 200 euro per maand in 18 jaar staat er sowieso een goed bedrag op.

Ze krijgen nog wel eens (klein)geld van familie, dat gaat in een spaarpotje.

[ Voor 8% gewijzigd door CptMorgan op 11-01-2023 09:34 ]

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-08 16:54
Wij hebben gekozen voor een nieuwe tekening bij ing voor onze dochter die net geboren is. Vervolgens hebben wij een tekening bij Meesman geopend. We storten daar per maand 100 p.p heen maar 100 is in ieder geval het minimum. Dit wordt in een Aandelen wereldwijd totaal indexfonds belegd en als onze dochter 18 is heeft zij zeggenschap over hetgeen wat opgebouwd is. Onze gedachte is dat daar dan studie etc van betaald kan worden. Zelf verwacht ik dat die over 18 jaar 60k a 100k zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-08 16:58

mwa

Hier hebben alle 3 de kids een eigen Meesman account waar maandelijkse 100,- op gestort wordt. Hopelijk een mooi potje voor ze als ze 18 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

BastaRhymez schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:41:

Daarnaast bij de huisbank nog gewoon een spaarrekening per kind, waar standaard iedere maand 100 euro per kind heen gaat en ieder kwartaal de kinderbijslag wordt bijgeschreven.
Als opa's, oma's, ooms, tantes, etc. geld willen geven, dan maken wij dat bedrag over naar de betreffende spaarrekening. Ook verjaardaggeld (nu nog niet echt van toepassing), gaat straks naar die rekeningen toe.

Is het de meest verstandige optie: Nee, waarschijnlijk niet. Met beleggen valt er zeker meer rendement te behalen. Echter, vrouwlief wil een stukje "zekerheid" dat er straks gewoon een X bedrag per kind aanwezig is om bijv. de studie te bekostigen. Door het op een (spaar)rekening te zetten, is dat X bedrag er straks wel. Bij beleggen kan het meer zijn, maar wellicht ook wat minder. En met name dat laatste wilt mijn vrouw voorkomen.

Ander nadeel is dat al het geld bij ons "vermogen" wordt opgeteld.
toon volledige bericht
Hebben wij ook voor gekozen. per maand 50 euro storen en kinderbijslag naar aparte rekening. Die gebruiken we over het algemeen voor grotere uitgaven etc.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-08 08:02

Frituurman

Mjam!

Wat een bedragen allemaal, qua maandelijkse verplichtingen zou me dat met 4 kinderen nooit lukken. Daarnaast ben ik veel te laf voor beleggen. Komt ook door eerdere ervaringen (ooit 5 jaar een beleggingshypotheek gehad, tot we erachter kwamen wat het 'rendement' was na die 5 jaar; daar moest een hoop geld bij).

We sparen, sinds de geboorte van onze eerste (inmiddels 4 kinderen, fyi), 25 euro 'gewoon' op de 'eigen' spaarrekening van het kind in kwestie Incidenteel storten we daar bedragen bij die 'over' zijn van de kinderbijslag. Soms is dat bijna de volledige kinderbijslag, soms wat minder en in maanden waarin veel kleding wordt gekocht (schoenen, winterjassen, etc.) soms bijna niets. Effectief hebben we ons tot doel gesteld de kinderen op hun 18de ongeveer 10K mee te kunnen geven als start. We proberen daarbij wel iets rekening te houden met inflatie, dus het kan best zijn dat het iets meer wordt. Maar zo hebben ze een zakcentje waarmee ze wat uitzet kunnen kopen of een mooi begin hebben om een half jaar te backpacken door de bush bush.

Daarnaast sparen we sinds de geboorte van onze kinderen ook 125 euro per maand per kind voor studie. We hebben nu ongeveer 60K bij elkaar voor de studies van onze kinderen en dat moet uiteindelijk ongeveer 108K exclusief rente worden (tot hun 18de sparen we, dus nu 500 per maand, maar als de oudste 18 is, gaan we naar 375 per maand, etc.), maar we schatten dat we, doordat onze oudste waarschijnlijk op haar 17de naar de universiteit gaat, we niet (ver) boven de 80K gaan uitkomen, omdat er vanaf dat moment ook jaarlijks geld uit de pot wordt gehaald. Maar goed, inmiddels krijgen we ook ongeveer 300/400 euro aan rente op die rekening, dus ja, dat is ook wel prettig. Als de rente wat hoger wordt, sparen we per jaar dus een maand extra. Vaak minder dan beleggingsrendementen, maar wel meer zekerheid.

Uitgaande dat ze allemaal een studie doen van 6 jaar (gemiddeld; 4 jaar + 1 bonusjaar voor iets 'reguliers' en 7 jaar voor iets geneeskunde, dus ((5+7)/2)=6), betekent dat naast collegegeld (pakweg 2400 euro per jaar) ook nog boeken (stelpost 1000 euro per jaar) en andere schoolspullen (chromebook / laptop max 600 per jaar) ongeveer 4K per jaar. Met 6 studiejaren per kind komen we dan op 24K per kind en 96K in totaal. Dus als het meezit houden we iets over. Maar goed, koffiedik kijken, we hebben dan in elk geval nog een buffertje voor als er nog een jaartje bij moet bij 3 kinderen.

Tot slot sparen we nog voor andere dingen voor de kinderen, zoals een rijbewijs, etc. Op die rekening hebben we, als we van de cijfers van het CBR uit mogen gaan, ongeveer 2,5 rijbewijzen bij elkaar (pakweg 7K) (uitgaande van 41-43 rijlessen (gemiddeld), 1,6x rijexamen en 2,4x theorie-examen per kind) en we hebben nog tussen de 7 en 11 jaar om de andere 1,5 rijbewijzen bij elkaar te sparen.

Oh ja.. ze sparen zelf allemaal ook nog de helft van hun zakgeld op hun 'eigen' spaarrekening gekoppeld aan hun bankrekening. Nu tikt dat niet heel hard aan, maar ze zijn door hun spaarrekeningen ook gemotiveerd om 'vakantiegeld' wat ze van ons krijgen, maar ook rapport- en verjaardaggeld daar op te storten, al is het maar deels. Met de oudste is overlegd dat ze vanaf juli (dan gaat ze werken bij de super om de hoek) ongeveer 40% van haar salaris ook op haar spaarrekening stort. De rest is voor haar uitgaven, die ze feitelijk nauwelijks heeft, op het incidentele saucijzenbroodje op school na dan. En tuurlijk doen ze van hun spaarrekening wel eens een 'grote' aankoop. Zo heeft de oudste zoon in november een Pixel 6A kunnen kopen, zonder dat hij er wat van voelde en gaat de oudste naar een Taylor Swift ( |:( ) concert. Maar ik denk dat juist dat motiverend werkt, dat als je ziet dat wanneer je spaart, je de dingen kunt doen / kopen die je wilt.

Volgens mij doen we het op die manier prima en doen we de kinderen niet tekort. Er zijn genoeg die minder of meer krijgen, ongetwijfeld. Het zijn ook de rekeningen waar we never nooit niet aankomen. Daar hebben we weer andere potjes voor.

Inmiddels hebben we 4 kinderen van respectievelijk 14, 12, 9 en 5. Loopt wel in de papieren, maar gelukkig hoeven we er niets om te laten.

EDIT: Oh ja, we ontvangen sinds een paar jaar ook kindgebonden budget. Daar bleken we, ondanks prima salaris, ineens recht op te hebben. Dat gaat linea recta naar een spaarrekening. Soms moet je wat te veel ontvangen KGB terugbetalen en dat kan dan ook makkelijk. We hebben echter nog geen doel voor dat potje. Misschien een aanvulling op de stufi later of misschien dan toch die camper ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Frituurman op 30-03-2023 16:53 ]

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-08 08:18
Wij sparen voor onze dochter ook op diverse manieren. Na de geboorte gelijk een regenboogrekening aangemaakt waar we elke maand 20 euro op storten, opa en oma ook nog een 50 dus dat loopt rustig op.

De kinderbijslag wordt direct op de spaarrekening gezet, idem voor de ontvangen kinderopvangtoeslag. Hierdoor sparen we indirect ook voor diverse uitgaven voor de kleine. Mocht er ooit een 2de kind komen dat zal het vergelijkbaar worden aangepakt. algemene zaken in een algemene spaarpot en apart voor de kinderen sparen zodat ze wat startkapitaal hebben.

Als de kids wat ouder worden zullen wij ze ook stimuleren om een baantje te zoeken zodat ze zelf ook kunnen sparen en besef krijgen van de waarde van geld.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-07 13:44
Wij sparen een klein bedrag per maand via een regenboogrekening op onze dochter haar naam. Hier kunnen opa's en oma's ook geld op storten met bijvoorbeeld een verjaardag. Als ze net zo verstandig al papa en mama met geld om zal gaan, dan zal het geen probleem zijn dat dit op haar 18de vrijkomt. Toch om het zekere voor het onzekere te nemen, gaan wij het bedrag op deze rekening beperkt houden en hebben wij ook ook een tweede stap.

Nu is ze nog te jong en de termijn (hopelijk) te lang, maar zodra wij wat verder zijn gaan wij schenken op papier (met jaarlijkse rentebetaling) en tot die tijd sparen wij op onze eigen naam. Het voordeel is dat jij bij schenken op papier kan bepalen wanneer jij aflost (als je dit erin vastlegt). Het doel is om ons vermogen stap voor stap over te dragen via de beschikbare belastingvrij schenkingen, op papier, (tot in welke mate wij de jaarlijkse rentelast kunnen gaan dragen, wat de reden is waardoor wij ook niet te vroeg beginnen) i.p.v. aan de achterkant erfbelasting te betalen.

In de tussentijd een beetje proberen vooruit te kijken en de jaarlijkse belastingvrije schenking benutten als dit nodig gaat zijn of een gedeelte van je schenking op papier aflossen. Zolang dit gebeurd als beide partijen in leven zijn (en 180 dagen voor een eventueel overlijden) dan is de tussenkomst van een notaris niet verplicht. Wil je dat het rechtsgeldig is voor na je overlijden, dan moet je wel naar de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48

de Peer

under peer review

Frituurman schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:16:
Wat een bedragen allemaal, qua maandelijkse verplichtingen zou me dat met 4 kinderen nooit lukken. Daarnaast ben ik veel te laf voor beleggen. Komt ook door eerdere ervaringen (ooit 5 jaar een beleggingshypotheek gehad, tot we erachter kwamen wat het 'rendement' was na die 5 jaar; daar moest een hoop geld bij).

We sparen, sinds de geboorte van onze eerste (inmiddels 4 kinderen, fyi), 25 euro 'gewoon' op de 'eigen' spaarrekening van het kind in kwestie Incidenteel storten we daar bedragen bij die 'over' zijn van de kinderbijslag. Soms is dat bijna de volledige kinderbijslag, soms wat minder en in maanden waarin veel kleding wordt gekocht (schoenen, winterjassen, etc.) soms bijna niets. Effectief hebben we ons tot doel gesteld de kinderen op hun 18de ongeveer 10K mee te kunnen geven als start. We proberen daarbij wel iets rekening te houden met inflatie, dus het kan best zijn dat het iets meer wordt. Maar zo hebben ze een zakcentje waarmee ze wat uitzet kunnen kopen of een mooi begin hebben om een half jaar te backpacken door de bush bush.

Daarnaast sparen we sinds de geboorte van onze kinderen ook 125 euro per maand per kind voor studie. We hebben nu ongeveer 60K bij elkaar voor de studies van onze kinderen en dat moet uiteindelijk ongeveer 108K exclusief rente worden (tot hun 18de sparen we, dus nu 500 per maand, maar als de oudste 18 is, gaan we naar 375 per maand, etc.), maar we schatten dat we, doordat onze oudste waarschijnlijk op haar 17de naar de universiteit gaat, we niet (ver) boven de 80K gaan uitkomen, omdat er vanaf dat moment ook jaarlijks geld uit de pot wordt gehaald. Maar goed, inmiddels krijgen we ook ongeveer 300/400 euro aan rente op die rekening, dus ja, dat is ook wel prettig. Als de rente wat hoger wordt, sparen we per jaar dus een maand extra. Vaak minder dan beleggingsrendementen, maar wel meer zekerheid.

Uitgaande dat ze allemaal een studie doen van 6 jaar (gemiddeld; 4 jaar + 1 bonusjaar voor iets 'reguliers' en 7 jaar voor iets geneeskunde, dus ((5+7)/2)=6), betekent dat naast collegegeld (pakweg 2400 euro per jaar) ook nog boeken (stelpost 1000 euro per jaar) en andere schoolspullen (chromebook / laptop max 600 per jaar) ongeveer 4K per jaar. Met 6 studiejaren per kind komen we dan op 24K per kind en 96K in totaal. Dus als het meezit houden we iets over. Maar goed, koffiedik kijken, we hebben dan in elk geval nog een buffertje voor als er nog een jaartje bij moet bij 3 kinderen.

Tot slot sparen we nog voor andere dingen voor de kinderen, zoals een rijbewijs, etc. Op die rekening hebben we, als we van de cijfers van het CBR uit mogen gaan, ongeveer 2,5 rijbewijzen bij elkaar (pakweg 7K) (uitgaande van 41-43 rijlessen (gemiddeld), 1,6x rijexamen en 2,4x theorie-examen per kind) en we hebben nog tussen de 7 en 11 jaar om de andere 1,5 rijbewijzen bij elkaar te sparen.

Oh ja.. ze sparen zelf allemaal ook nog de helft van hun zakgeld op hun 'eigen' spaarrekening gekoppeld aan hun bankrekening. Nu tikt dat niet heel hard aan, maar ze zijn door hun spaarrekeningen ook gemotiveerd om 'vakantiegeld' wat ze van ons krijgen, maar ook rapport- en verjaardaggeld daar op te storten, al is het maar deels. Met de oudste is overlegd dat ze vanaf juli (dan gaat ze werken bij de super om de hoek) ongeveer 40% van haar salaris ook op haar spaarrekening stort. De rest is voor haar uitgaven, die ze feitelijk nauwelijks heeft, op het incidentele saucijzenbroodje op school na dan. En tuurlijk doen ze van hun spaarrekening wel eens een 'grote' aankoop. Zo heeft de oudste zoon in november een Pixel 6A kunnen kopen, zonder dat hij er wat van voelde en gaat de oudste naar een Taylor Swift ( |:( ) concert. Maar ik denk dat juist dat motiverend werkt, dat als je ziet dat wanneer je spaart, je de dingen kunt doen / kopen die je wilt.

Volgens mij doen we het op die manier prima en doen we de kinderen niet tekort. Er zijn genoeg die minder of meer krijgen, ongetwijfeld. Het zijn ook de rekeningen waar we never nooit niet aankomen. Daar hebben we weer andere potjes voor.

Inmiddels hebben we 4 kinderen van respectievelijk 14, 12, 9 en 5. Loopt wel in de papieren, maar gelukkig hoeven we er niets om te laten.

EDIT: Oh ja, we ontvangen sinds een paar jaar ook kindgebonden budget. Daar bleken we, ondanks prima salaris, ineens recht op te hebben. Dat gaat linea recta naar een spaarrekening. Soms moet je wat te veel ontvangen KGB terugbetalen en dat kan dan ook makkelijk. We hebben echter nog geen doel voor dat potje. Misschien een aanvulling op de stufi later of misschien dan toch die camper ;)
toon volledige bericht
Prachtig dat jullie dat zo mooi doen met veel discipline.

Toch vind ik het vooral heel zonde dat je hiervoor gestraft wordt in de vorm van inflatie. Ik zou daarom toch aanraden om te verdiepen in het principe van compounding, geld maakt geld en dus toch het (passief) beleggen, dan hadden ze minimaal het dubbele gekregen op hun 18e. Dat is een concept dat ook heel waardevol is om vroeg aan je kinderen over te brengen, zodat zij hopelijk ook zo verstandig met geld omgaan, maar dan mét rendement.

De beleggingshypotheek (van toen) was een slecht product. dat is niet representatief voor gewoon passief beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-08 15:18
Om even later het volgende te lezen:
We hebben nu ongeveer 60K bij elkaar voor de studies van onze kinderen en dat moet uiteindelijk ongeveer 108K exclusief rente worden.
108K is anders ook een nogal stevig bedrag om bij elkaar te sparen ;)
Helemaal wetende dat een groot deel van de samenleving niet eens genoeg geld op de spaarrekening heeft voor een nieuwe wasmachine als die kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman

Frituurman

Mjam!

Xqlusive schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Om even later het volgende te lezen:

[...]

108K is anders ook een nogal stevig bedrag om bij elkaar te sparen ;)
Helemaal wetende dat een groot deel van de samenleving niet eens genoeg geld op de spaarrekening heeft voor een nieuwe wasmachine als die kapot gaat.
Dat besef ik me ook. Ik klaag ook niet en besef me tegelijkertijd dat we het erg goed hebben met z'n zessen. Maar ik lees bedragen die wel een stukje hoger liggen dan wat wij sparen. En als je rekent over een periode van pakweg 27 jaar, vallen die eindbedragen van ons best mee. Maar goed, we kunnen allemaal niet meer dan ons best doen om ze goed op weg te helpen voor later.
de Peer schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Prachtig dat jullie dat zo mooi doen met veel discipline.

Toch vind ik het vooral heel zonde dat je hiervoor gestraft wordt in de vorm van inflatie. Ik zou daarom toch aanraden om te verdiepen in het principe van compounding, geld maakt geld en dus toch het (passief) beleggen, dan hadden ze minimaal het dubbele gekregen op hun 18e. Dat is een concept dat ook heel waardevol is om vroeg aan je kinderen over te brengen, zodat zij hopelijk ook zo verstandig met geld omgaan, maar dan mét rendement.

De beleggingshypotheek (van toen) was een slecht product. dat is niet representatief voor gewoon passief beleggen.
Tja, de angst is misschien ook niet rationeel. Dat is angst vrijwel nooit volgens mij. Toch heeft ons die gok van toen ons zoveel gekost, dat we de inflatie dan maar op de koop toenemen. Met 4 kinderen heb je ook niet de ruimte om veel te verliezen, hoewel je het moet zien als spel van de lange adem. We kiezen daarom bewust voor zekerheid. Wellicht dat we over een paar jaar, na de volgende bankencrisis, een gokje wagen met een potje waar we weinig of niets mee doen, bijvoorbeeld het KGB. Maar dat is voor de toekomst.

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Frituurman schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:36:

Tja, de angst is misschien ook niet rationeel. Dat is angst vrijwel nooit volgens mij. Toch heeft ons die gok van toen ons zoveel gekost, dat we de inflatie dan maar op de koop toenemen. Met 4 kinderen heb je ook niet de ruimte om veel te verliezen, hoewel je het moet zien als spel van de lange adem. We kiezen daarom bewust voor zekerheid. Wellicht dat we over een paar jaar, na de volgende bankencrisis, een gokje wagen met een potje waar we weinig of niets mee doen, bijvoorbeeld het KGB. Maar dat is voor de toekomst.
En dat is dan zonde, een enkele negatieve ervaring gebruiken om vele tienduizenden euro's mis te lopen. Ik zou je echt eens gaan inlezen over beleggen en indexfondsen en wat er precies mis is gegaan bij beleggingshypotheken. Dan krijg je wat meer inzicht en sta je misschien een stuk minder negatief tegenover beleggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frituurman

Frituurman

Mjam!

Tsurany schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:44:
[...]

En dat is dan zonde, een enkele negatieve ervaring gebruiken om vele tienduizenden euro's mis te lopen. Ik zou je echt eens gaan inlezen over beleggen en indexfondsen en wat er precies mis is gegaan bij beleggingshypotheken. Dan krijg je wat meer inzicht en sta je misschien een stuk minder negatief tegenover beleggen.
Ik snap het allemaal, maar dat is die irrationele angst. Ik kan je vertellen dat we voor pakweg 50K het schip in zijn gegaan met een, toen, top hypotheek. We zijn jaren bezig geweest om dat weer weg te werken. Dat vertrouwen krijgen we niet zomaar terug. Vooral mijn vrouw is er op tegen, maar ik sta er ook nog niet positief in. Nogmaals, als we straks een situatie bereiken waarbij we behoorlijk wat extra financiële ruimte hebben en tegen vermogensbelasting gaan aanlopen (zonder de beleggingshypotheek waren we daar allang geweest en hadden we de angst ook nooit opgelopen), dan doen we dat misschien wel, maar met een beperkte inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48

de Peer

under peer review

Frituurman schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Tsja lastig. angst is angst inderdaad.

maar ik denk dat meer inlezen dan toch kan helpen. Want je hebt het over gokken. passief beleggen is niet bepaald gokken zou ik zeggen. Althans niet in: je kan alles kwijt raken.

Ik vind dan persoonlijk vertrouwen op de ouderwetse spaarrekening een grotere gok, dat is dan weer iets wat ik niet aan zou durven met mijn vermogen.

Je betaalt echt een hoge prijs voor de zekerheid van een spaarrekening waar een hoop van verdampt.
Jij lijkt de spaarrekening als een veilige manier te zien, maar de werkelijkheid is mogelijk dat die minder veilig is dan passief beleggen, afhankelijk van de definitie van veilig.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 31-03-2023 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 50Cent
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-05-2023
Wij hebben een spaarverzekering via Dela. Daar storten we maandelijks 150 EUR op. Je krijgt er 2% rente op en het blijft vast staan tot hun 18e. Doel is om daar tzt de opleiding etc van te betalen.

Mocht je het toch eerder willen sluiten moet je 150 EU boete betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

50Cent schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:15:
Wij hebben een spaarverzekering via Dela. Daar storten we maandelijks 150 EUR op. Je krijgt er 2% rente op en het blijft vast staan tot hun 18e. Doel is om daar tzt de opleiding etc van te betalen.

Mocht je het toch eerder willen sluiten moet je 150 EU boete betalen.
Dat is toch helemaal niet (meer) interessant? Deposito s zijn al veel hoger en dan is het spaargeld gegarandeerd tot 100k per bank(vergunning), als Dela failliet gaat ben je t kwijt!!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier gaat de kinderbijslag naar de rekening van de kleine, nu 3 jaar. We hopen dit tot aan z'n achttiende te kunnen doen. In principe is het dan van hem om er wat moois mee te doen, wij hoeven er nu in ieder geval niets voor te laten.

De rekening is een ASN jeugdsparen rekening. Een rente van 0,9% op dit moment. Helemaal prima.

Wat het voordeel is: sommige ooms/tantes willen best centjes doneren voor de verjaardagen. Dat kan dan rechtstreeks naar de betreffende rekening. Wanneer de kleine man wat minder klein is kan dat natuurlijk nog steeds al zal heeft die er dan minder zicht op wat de gegeven centjes zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 50Cent
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-05-2023
Sport_Life schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:26:
[...]

Dat is toch helemaal niet (meer) interessant? Deposito s zijn al veel hoger en dan is het spaargeld gegarandeerd tot 100k per bank(vergunning), als Dela failliet gaat ben je t kwijt!!
Ik zie het ja :F maar even verder zoeken naar een betere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:47
Ik/wij zijn nog een beetje zoekende hoe we het willen doen (kleine is nu 2,5). De kinderbijslag wordt vanaf het begin al op een aparte spaarrekening/doel gezet.
We hebben een bankrekening voor hem geopend waar de grootouders maandelijks een klein bedrag op storen, evenals ikzelf.

Meer opzij zetten zou ik wel willen/kunnen. Anderzijds, we sparen zelf ook en het is niet uitgesloten dat we dat tzt ook aanwenden voor een studie of iets anders. We hebben nog even :)

De kinderbijslag beleggen (indexfonds) voel ik ook wel wat voor, maar hoe/wat/waar weet ik niet. Ik heb nog een DeGiro rekening voor mijzelf, maar weet niet zo goed of ik dit makkelijk kan samenvoegen en het inzicht kan houden of toch een aparte rekening voor hem openen..... en in welke fondsen stop je het dan.
Staat nog steeds op het to-do lijstje om het uit te zoeken.

Vast staat wel dat ik/we zelf het beheer willen hebben en het niet automatisch vrij willen laten komen als hij 18 is, die regie houd ik liever zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

"Opa en oma hebben goed voor me gespaard, maar het geld is helaas minder dan de helft waard geworden" ;)

Maar goed, ik heb ook geen idee hoor. Mijn dochter heeft gewoon een spaarrekening.

Ik zou eerst zelf weer eens met beleggen moeten beginnen... maar op een manier dat het geen obsessie wordt :P Want de vorige keer dat ik ermee bezig was, liep het een beetje uit de hand (ik zat elke dag ernaar te turen) en dat was niet gezond voor me.

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 03-04-2023 12:05 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-08 19:15
Lethalis schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:02:
[...]

"Opa en oma hebben goed voor me gespaard, maar het geld is helaas minder dan de helft waard geworden" ;)

Maar goed, ik heb ook geen idee hoor. Mijn dochter heeft gewoon een spaarrekening.

Ik zou eerst zelf weer eens met beleggen moeten beginnen... maar op een manier dat het geen obsessie wordt :P Want de vorige keer dat ik ermee bezig was, liep het een beetje uit de hand (ik zat elke dag ernaar te turen) en dat was niet gezond voor me.
Dan is meesman ook een goeie, koersen worden volgens mij 1 keer per week bijgewerkt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50
[...]
Het zou een aardig lastig gesprek met je net volwassen kind kunnen worden als de helft verdampt is omdat het op de beurs tegenzat.
Of je zet het op een spaarrekening a <1% zoals ik hier wel zie en dan weet je het zeker :P Vorig jaar alleen al heeft inflatie je een tiende van het gestorte bedrag gekost.

[ Voor 34% gewijzigd door Brent op 03-04-2023 13:26 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-08 10:09

smv

Ik vind het een intersante topic. Ik ben zelf niet thuis in het beleggen, maar ik ben ook bang als ik eraan ga beginnen, dat ik ook elke dag ga kijken en/of bang ben dat ik het geld kwijt raak.

Zelf hebben we door omstandigheden nog niet een spaar bedrag elke maand wat we opzij zetten. (iets met niet heel breed hebben en de tijd van nu helpt ook niet echt mee).

Wat mij wel een fijn idee geeft is te gaan kijken om elke maand bijv. 100 euro opzij te gaan zetten. Kleine man is nu wel al 6 jaar en wordt dit jaar 7.

Dan begin je toch wel ook evengoed een klein potje te maken voor jezelf, wat je aan hem kan besteden, voor school/rijbewijs/andere dingen wat echt nodig is in de toekomst.
Of dit nu gebeurd op zijn spaar rekening die we hebben of dat ik zelf bij Rabobank een spaar potje maakt en die een naampje geeft, maakt ook niet heel veel uit.
Beide gevallen, valt het toch onder mijn vermogen, maar heb je voor overzicht wel het apart staan (wat ik wel fijn vind).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
ik zit hier ook erg in dubio om het gewoon op een spaarrekening te zetten i.p.v. beleggingsfondsen of een Meesman rekening etc. Mijn vrouw is er absoluut op tegen (beleggen) iets met slechte ervaringen van ouders..
onze kleine is afgelopen november geboren en wij zetten nu gewoon 50 euro per maand weg. Op leeftijd 18 jaar zou dit ong. 10.000 euro moeten zijn. ik weet dat iedereen hier met 2-3 % inflatie gaat rekenen en dat over 18 jaar die 10.000 misschien nog maar de helft waard is. Echter beleggingsfondsen kunnen ook de mist in gaan en dan heb je misschien nog minder dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik zie hier dingen voorbij komen die ik mij echt niet kan voorstellen.

- Een horizon van 18 jaar en dan niet willen beleggen
- Spaarrekeningen bij grootbanken terwijl er hele goede veilige alternatieven zijn (deposito's bij Raisin, Bunq 2,01% vrij opneembaar etc).

Uberhaupt zie ik het nu niet om op naam van het kind te sparen/beleggen. Het vermogen valt tot hun 18e gewoon bij jezelf dus belasting bespaar je er niet mee en als het kind 18 is ben je verplicht het over te dragen. Uit huis gaan/huis kopen is tegenwoordig steeds later dus hoe groot is de kans dat die pot er nog is als ze echt uit huis gaan? Nee, wij sparen en beleggen voor de kleine gewoon op onze eigen naam zodat wij het beheer erover hebben. Het enige dat ik me kan bedenken is dat je een stukje erf/schenkbelasting kunt omzeilen maar dan moet het wel om hele grote bedragen gaan wil je daar baat bij hebben. Een inboedel, studie, autorijbewijs kan papa/mama gewoon pinnen/betalen zonder dat een haan daar naar kraait (daarnaast kun je dus gewoon de rest schenken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
mikkl schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:52:
Wij sparen een klein bedrag per maand via een regenboogrekening op onze dochter haar naam. Hier kunnen opa's en oma's ook geld op storten met bijvoorbeeld een verjaardag. Als ze net zo verstandig al papa en mama met geld om zal gaan, dan zal het geen probleem zijn dat dit op haar 18de vrijkomt. Toch om het zekere voor het onzekere te nemen, gaan wij het bedrag op deze rekening beperkt houden en hebben wij ook ook een tweede stap.

Nu is ze nog te jong en de termijn (hopelijk) te lang, maar zodra wij wat verder zijn gaan wij schenken op papier (met jaarlijkse rentebetaling) en tot die tijd sparen wij op onze eigen naam. Het voordeel is dat jij bij schenken op papier kan bepalen wanneer jij aflost (als je dit erin vastlegt). Het doel is om ons vermogen stap voor stap over te dragen via de beschikbare belastingvrij schenkingen, op papier, (tot in welke mate wij de jaarlijkse rentelast kunnen gaan dragen, wat de reden is waardoor wij ook niet te vroeg beginnen) i.p.v. aan de achterkant erfbelasting te betalen.

In de tussentijd een beetje proberen vooruit te kijken en de jaarlijkse belastingvrije schenking benutten als dit nodig gaat zijn of een gedeelte van je schenking op papier aflossen. Zolang dit gebeurd als beide partijen in leven zijn (en 180 dagen voor een eventueel overlijden) dan is de tussenkomst van een notaris niet verplicht. Wil je dat het rechtsgeldig is voor na je overlijden, dan moet je wel naar de notaris.
Hou je er rekening mee dat de schenking op papier dan in eens bij jou een belegging is? Kun je mooi 2% belasting over betalen in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

dfbt schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:30:

Echter beleggingsfondsen kunnen ook de mist in gaan en dan heb je misschien nog minder dan dat.
Je moet vooral een goed zicht erop houden _wanneer_ je een bepaald vermogen ook liquide wilt maken.

zolang je gewoon geld kunt laten rusten en belegd hebt in fondsen/belangen die vooral op 'waarde'gericht zijn (minder op rendement/rente), is het in veel gevallen gewoon een redelijke zekerheid dat deze waarde ook behouden blijft en ook bij een eventuele daling weer terug zullen veren.

je kunt je financieen onegever zo visualiseren:

je hebt enerzijds een bepaald maandelijks/temporair inkomen, hopelijk met niet al teveel zwieringen op de korte termijn... het is dan fijn als je vaste lasten iig een verband hebben met dat gegarandeerde inkomen.

tevens heb je een vermogen/ermogenswaardes... soms leveren die dels zelf ook een inkomen op, maar tevens kunnen die functioneren als basis om ook bepaalde risico's aan te gaan of deels ook zelfs daarop ín te teren'.

eerst heb je een bepaalde 'buffer'... dat is een vermogenswaarde die je op zeer korte termijn kunt liquide maken.... binnen enkele dagen of hooguit en paar weken.
Zoiets is belangrijk voor grote onvoorziene uitgaven die je snel moet opvangen.. bv een auto die kapot is en gerapreerd moet worden, als je wasmachine kapot gaat en je snel en nieuwe wilt kopen.
Deze buffer moet je ook snel wer kunnen aanvulen als je hieruit wat opgenomen hebt
vervolgens kun je ook nog een spar-buffer... dat is niet zozeer ongeplande, mar juist wel planbare uitgaven, die soms een paar maanden of langer vooruit gepland kunnen worden, soms ook uitgesteld kunnen worden... denk bv aan vakanties, aan onderhoud of grotere verbouwingen.

wat hierbuiten valt is dan spaar/beleggingsvermogen... hiervan heb je een zekerheid dat je dat eigenlijk normaal nooit 'zomaar' wilt gaan opnemen... En dus kan je dat ook in investeringen steken die je gewoon lekker kunt laten rusten.
zeker als je dan enigszins spreid. ook bv een deel van dat belegingsvermogen wegzet in vermogenswaardes die zeer 'crisis-resistent' zijn, die in tijden van crisis snel in waard toenemen, kun je dat bv na langere tijd 'uitkiezen' en juist dat opnemen wat je dan met een goed rendement ook kunt verkopen

(dat is bv de zin van het beleggen in goud.... overall kent dat niet zo'n goed rendement in tijden dat het langdurig goed gaat... maar juist in een crisis heft het de neiging snel in waarde te stijgen en juist dan is het slim weer te verkopen, als je dan liquide midelen nodig hebt)

Overall is het vaak slim te kopem als een koers laag staat (het laatste jaar deden bv obligaties het niet zo goed (dor de oplopende rente), maar juist dan kan het erg slim zijn precies _dan_ extra aankopen te doen, als je zeker weet dat je dat geld niet op de korte termijn nodig hebt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50
@RM-rf TIme in market, not time the market ;)

Gewoon in een indexbelegger stoppen en over 16 jaar kijken wat ervan is geworden. Als het tegenvalt, dan is dat eigenlijk alleen mogelijk als de hele economie is ingestort, waar de kans niet heel groot op is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv

smv

ColeJ schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:44:
Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik zie hier dingen voorbij komen die ik mij echt niet kan voorstellen.

- Een horizon van 18 jaar en dan niet willen beleggen
- Spaarrekeningen bij grootbanken terwijl er hele goede veilige alternatieven zijn (deposito's bij Raisin, Bunq 2,01% vrij opneembaar etc).

Uberhaupt zie ik het nu niet om op naam van het kind te sparen/beleggen. Het vermogen valt tot hun 18e gewoon bij jezelf dus belasting bespaar je er niet mee en als het kind 18 is ben je verplicht het over te dragen. Uit huis gaan/huis kopen is tegenwoordig steeds later dus hoe groot is de kans dat die pot er nog is als ze echt uit huis gaan? Nee, wij sparen en beleggen voor de kleine gewoon op onze eigen naam zodat wij het beheer erover hebben. Het enige dat ik me kan bedenken is dat je een stukje erf/schenkbelasting kunt omzeilen maar dan moet het wel om hele grote bedragen gaan wil je daar baat bij hebben. Een inboedel, studie, autorijbewijs kan papa/mama gewoon pinnen/betalen zonder dat een haan daar naar kraait (daarnaast kun je dus gewoon de rest schenken).
Iemand zoals ik, die nog nooit belegd heeft, wat en/of hoe raad je mij dan aan?
Zit bij de rabobank, mocht dat nog van toepassing zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
smv schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:10:
[...]

Meesman is heel toegankelijk en kun je automatisch instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
smv schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:10:
[...]

Ik zou een beleggingsrekening openen bij Meesman of Brandnewday. Daar zou ik maandelijks iets op storten en het spaargeld overhevelen naar Bunq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galen2850
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 20:53
Wij kozen om geen geld te laten verdampen op een spaarrekening. Hier gaat er dus een bedrag per maand naar Brand New Day. Je kan daar automatisch het risico laten afbouwen over de aangegeven looptijd. Met 18 jaar de tijd is er zo ook genoeg ruimte om de slechte jaren af te vangen. Dat is wat ons betreft een prima horizon. Ook om te verantwoorden naar je kinderen (mocht je dat nodig vinden).

Daarnaast staat het op onze naam. Hoe goed de bedoelingen en het vertrouwen op opvoeding ook zijn. Je weet het gewoon niet. Denk aan scheidingen, of andere omstandigheden, waardoor van een puber emotioneel gezien niet verwacht kan worden over tienduizenden euros te beschikken. Maar goed, dat is onze keus. Als je veel kinderen hebt snap ik dat vermogensbelasting kan oplopen, want dat is eigenlijk de enige reden om het niet te doen?

Schenken kan prima, tegen die tijd kan dat zo maar 10k vrij per kind per jaar zijn. Studiekosten kan je daarnaast ook prima als ouder betalen zonder het te hoeven schenken.

Eventueel combineren van alle opties is overigens ook nog een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-08 14:34
De keus om te beleggen hangt denk ik ook af van de financiële positie van de ouders. Als je veel geld opzij kunt zetten, dan is het risico van een verdampte belegging ook kleiner - als het kind volwassen is kun je het immers makkelijk "repareren". Niet iedereen is in de positie om "heel de kinderbijslag" opzij te zetten, of te werken naar 100k in 18 jaar.

Wij konden de eerste jaren nauwelijks geld opzij zetten - kinderspaarrekeningen waar hun verjaardagsgeld of klusjesgeld naar toe ging, later zakgeld. Doel was om ze leren dat je 1000 euro bij elkaar kunt sparen voordat je "luxe" dingen wilt kopen. Dit is hun gelukt voor hun 12e en kunnen ze zelf niet bij. Op hun 12e hebben ze een eigen betaal/spaarrekening gekregen. Die spaarrekening spekt aardig aan, en gebruiken ze verstandig (ofwel geen snelle luxe uitgaven). Maken ook nog wel eens geld over naar die andere spaarrekening waar ze niet bij kunnen.

Qua groot spaarpotje van ons als ouders hebben we pas later voldoende middelen voor gekregen. Oudste was al 9, jongste 5. Zilvervloot bij de SNS, 600 per jaar per kind voor 3 kinderen. Met 10% rentebonus na 10 jaar een prima optie.

Wij hopen tzt voldoende financiële middelen te hebben om bij te springen. Dat beperkt ook gelijk het YOLO-risico.

Wat je je ook moet realiseren, is dat je ook zonder spaarpotje rond kunt komen als kind. Studiefinanciering voor vervolgonderwijs bestaat gewoon. Daarnaast kun je werken, werk zat momenteel. Hele generaties die zo opgegroeid zijn, werkt prima.

Spaarpotje voor je kinderen is vooral een extra opstapje, of om falend overheidsbeleid te repareren (studielening, woningdrama, etc). Maar ook zonder kunnen je kinderen ver komen. Duurt alleen wat langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smv

smv

Zwartoog schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:28:
De keus om te beleggen hangt denk ik ook af van de financiële positie van de ouders. Als je veel geld opzij kunt zetten, dan is het risico van een verdampte belegging ook kleiner - als het kind volwassen is kun je het immers makkelijk "repareren". Niet iedereen is in de positie om "heel de kinderbijslag" opzij te zetten, of te werken naar 100k in 18 jaar.

Wij konden de eerste jaren nauwelijks geld opzij zetten - kinderspaarrekeningen waar hun verjaardagsgeld of klusjesgeld naar toe ging, later zakgeld. Doel was om ze leren dat je 1000 euro bij elkaar kunt sparen voordat je "luxe" dingen wilt kopen. Dit is hun gelukt voor hun 12e en kunnen ze zelf niet bij. Op hun 12e hebben ze een eigen betaal/spaarrekening gekregen. Die spaarrekening spekt aardig aan, en gebruiken ze verstandig (ofwel geen snelle luxe uitgaven). Maken ook nog wel eens geld over naar die andere spaarrekening waar ze niet bij kunnen.

Qua groot spaarpotje van ons als ouders hebben we pas later voldoende middelen voor gekregen. Oudste was al 9, jongste 5. Zilvervloot bij de SNS, 600 per jaar per kind voor 3 kinderen. Met 10% rentebonus na 10 jaar een prima optie.

Wij hopen tzt voldoende financiële middelen te hebben om bij te springen. Dat beperkt ook gelijk het YOLO-risico.

Wat je je ook moet realiseren, is dat je ook zonder spaarpotje rond kunt komen als kind. Studiefinanciering voor vervolgonderwijs bestaat gewoon. Daarnaast kun je werken, werk zat momenteel. Hele generaties die zo opgegroeid zijn, werkt prima.

Spaarpotje voor je kinderen is vooral een extra opstapje, of om falend overheidsbeleid te repareren (studielening, woningdrama, etc). Maar ook zonder kunnen je kinderen ver komen. Duurt alleen wat langer.
toon volledige bericht
Vroeger heb ik nooit van me ouders ook zoiets gehad. Wat je nu hoort en leest is dat je min of meer MOET beleggen. Waarom?
Ik heb het nog nooit gedaan en je moet het voor 10 jaar vast zetten. Als ik dat niet wilt, dan levert het niks op of kan het niet, wordt er dan al snel gezegd.

Wat jij aangeeft komt ook een beetje uit op wat ik denk/zou gaan doen tot op heden. Geld wat je zelf hebt op spaar rekening zetten. Eventueel met de tijd op een aparte spaar rekening voor de keine man (in mijn geval).

Het wordt naar mijn idee, dat je gespushet wordt voor beleggen, anders hoor je er niet bij en ben je dom bezig. Ik denk aan 1 kant, dan is dat maar zo...

Maar als je nu alleen maar hoort, met gezinnen die niet rond kunnen komen, die kunnen ook zoiets als dit dan ook niet veroorloven lijkt mij...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:38

Barrycade

Through the...

Beleggen voor je kinderen is net als beleggen zonder voor je kinderen. Er is een kans dat het verdampt dus je moet het niet doen met geld dat je eigenlijk niet kan missen.

Stoere verhalen hier over verdampen van geld door inflatie. Maar als er fondsen zijn die met laag risico even de inflatie verslaan zijn niet dik gezaaid (als ze er al zijn).

Wel sparen is al beter dan niet sparen. Voor dat je het weet gaan ze naar de middelbare school en tik je als je het kan betalen 2k af voor fiets en laptop en zooi. En dat is nog even zonder kleding, schoolreisjes etc.

Maar dat is niet te doen met beleggen want als de markt laag staat heb je het geld niet. Dus mocht je ruimte hebben: deel sparen en een deel beleggen is een tussenvorm die wellicht wel bij je past.

En met 2 pubers hier, ik dacht ook toen ze nog lief en klein waren, mijn dochters zijn verstandige wezens die hebben geen gat in hun hand.
Maar ja toen was er geen sprake van hormonen. Dus ik heb nog alle hoop dat het weer recht trekt (er zijn wat positieve signalen) maar ik zou er nu niet meer mijn hand voor in het vuur steken dat ze op hun 18e weer opgedroogd zijn. Dus ben blij dat er geen dikke pot op hun naam klaar staat. Hebben ze geld nodig voor hun studie kan ik dat gewoon betalen vanuit potjes op naam van mij en mijn vrouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
@Larmoth ik heb via Dela, toen het financiële klimaat qua sparen iets beter was, twee spaarverzekeringen afgesloten. Ik heb nu twee kinderen van 6 en 10 en voor beiden komt er rond hun 18e levensjaar een verzekering vrij.
Ik ben de persoon die verzekerd is in die spaarverzekering. Het rentepercentage was toentertijd 2,75% en ze hanteren een winstuitkering (stelt niet zoveel voor, maar toch).

Nadelen van de spaarverzekering:
- is een vorm van deposito met een einddatum
- het valt niet onder het depositigarantiestelsel
- je kunt niet kosteloos geld eraf halen, want als je voortijdig ermee wilt stoppen, kost het €150,-

Voordelen:
- als ik kom te overlijden (wat ik niet hoop), krijgt mijn vrouw de waarde van de verzekeringen 110% uitgekeerd
- Ik weet wat er gegarandeerd op het 18e levensjaar van mijn kinderen vrij komt
- het staat op mijn naam, dus blijft in mijn beheer
- winstuitkering

Tegen de tijd dat ik het wil overdragen aan mijn zoons gaan we wel weer zien hoe het belastingtechnisch het beste opgelost dient te worden.

En anders is in Nederland (alles wat met Raisin te maken heeft even achterwege gelaten) op dit moment Bunq degene met de hoogte rente (2.01%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-08 12:35
Interessant topic om door te lezen. Wij zijn nu 3 maanden ouders en ik moet dit gesprek nog eens voeren met mijn partner.

Zelf heb ik het idee om niet te sparen om naam van mijn kind, want om inderdaad op de 18e ineens een groot bedrag beschikbaar te hebben. Zo heeft iemand in mijn omgeving vanaf zijn 18e jaar duizenden euro's verbrast aan uitgaan/auto's etc.

Zelf denk ik aan een mix waarbij we bijvoorbeeld 125€ storten op de spaarrekening en 125€ maandelijks in een indexfonds. Bij een tweede zullen de bedragen wat hoger worden, maar ik weet niet of we het dan kunnen verdubbelen (financieel gezien).

Ik moet een en ander nog eens uitrekenen, maar ik hoop met bovenstaand plan er in ieder geval altijd voldoende middelen zijn om mijn kind(eren) genoeg te kunnen geven. (Rijbewijs/Studie/Fiets voor middelbare school/laptop etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:51
Hier sparen wij de kinderbijslag, maar niet op naam van de kinderen. Dit is per kind per kwartaal €270. Hiervan gaat €150 naar Meesman en €120 naar de spaarrekening.

Tegen de tijd dat ze 18 zijn willen wij van het geld de studie betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ruben0s op 06-04-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
Hoi,

we zijn er hier ook nog niet uit maar bedankt voor alle leuke reacties. Leuk dat iedereen verschillende ideeen heeft. Voorlopig zetten we hier alles op een spaarrekening maar ik ga de wederhelft toch proberen te overtuigen om een deel op een andere manier aan te pakken.
Pagina: 1