Acties:
  • +3 Henk 'm!

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-04 10:00
In de laatste week van vorig jaar hadden we een stroomstoring in huis. Alles donker, kids in paniek, niks aan de hand in onze stoppenkast - dat is dus buiten onze kast en een taakje voor Liander.

De monteur was er gelukkig snel, en na een paar korte metingen in de kast (<quote>okee...? okee...? shit. </quote> :-D ) kwam hij tot bijna dezelfde conclusie - het zit niet bij jou. Het zit bij de buurman.

Die zin had ik anno 2022 niet verwacht, maar met een huis uit 1985 en twee laadpalen uit 2022 kan er wel eens een mismatch ontstaan; dus color me interested, wij naar de buurman.
Daar was ook al het licht uit - maar de monteur kwam daar tot dezelfde metingen en dezelfde conclusie. Het probleem was nog elders. Dus de monteur pakte zn tablet erbij om naar de tekening te kijken.

Tot onze stomme verbazing zagen we op de tekening, dat er 1 lijntje loopt van de straat, "van Liander" naar mijn andere buurman op nummer 14 (fictief), en vanaf daar vertakte die lijn naar de nummers 10, 12, 14 en 16.

We hebben bij #14 binnen gekeken; hij had nergens last van :-D We zagen een extra groepenkast, die de rest van de straat niet in de meterkast heeft. In die extra kast zaten 3 zekeringen van 35A, waarvan er 1 was geklapt. De monteur heeft laten zien dat die lijn van Liander binnenkomt bij 14, en daar naar drie lijnen wordt verdeeld via de meterkast op 14, naar nummer 16, EN naar mijn meterkast op 12 EN vandaar ook nog eens door naar mijn buurman op 10. Elk van die 3 lijntjes (inderdaad 3 lijntjes voor 4 huishoudens) heeft een hoofdzekering van 35A.
Mijn buurman op 10 en ik waren toch echt in de illusie dat we allebei 3x25 A zouden hebben, maar ik moet concluderen dat wij samen 1x35A delen.

TLDR; Ik woon op nr. 12, deel de stroom met mijn buurman op nr. 10. We hebben elk een eigen meterkast, een laadpaal, en dat alles op één niet al te dikke draad uit 1985 met een zekering van 35A. #FML :-)

Nu zouden we Liander graag vertellen, dat ze de optie hebben om elke week een monteur te sturen (namelijk wanneer mijn buurman en ik samen moeten laden, en dus rustig de 55A zouden kunnen aantikken) of dat ze de straat opentrekken en nieuwe hoofdlijntjes leggen naar de meterkasten van nummers 10 t/m 16.

mijn buurmannen en ik hebben ons suf gezocht naar de juiste route om deze aanvraag in te dienen - maar tevergeefs.
De vriendelijke studenten die je bij Liander aan de telefoon treft, geven niets dan stoom uit hun oren zodra je ze het probleem voorlegt.
De bestaande sites zijn erg goed in "eenvoudige dagelijkse wijzigingen" maar ik mis de knop "graaf even een nieuw lijntje voor me aub". Er is wel een route waar je complexe wijzigingen kunt aanvragen, https://www.liander.nl/co...ngen/aansluiting-wijzigen en vanaf daar kom je naar mijnaansluiting.nl en kun je een complexe aanvraag indienen.
Ik weet alleen totaal niet hoe het heet wat ik nu heb, hoe het heet wat ik nodig heb; de vragen zijn erg specifiek, en er wordt al hard gewaarschuwd voor de wachttijd, dus ik zou het graag in 1x goed doen.

Wie herkent deze architectuur uit de jaren 80, en weet hoe het heet?
Wie weet hoe de procedure heet die Liander gaat moeten laten uitvoeren om elk huis een eigen lijn te geven?
Ik sta open voor goed advies <3

edit:
op veler verzoek, een profielpic van mijn meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3vx1cUFTfAN1K0qoXDDRdTaX-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cLhFISnlt7mGPnzOQuroVwJW.jpg?f=user_large

de zwarte kast onder de meter bevat de hoofdzekering; mijn buurman heeft dus 2 van die dozen, waarvan er 1 onze kant op gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door increddibelly op 10-01-2023 12:00 . Reden: += pic ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Heb je nou wel of niet zelf 3 fasen?

Zo niet, vraag dat aan. Dan kun je vantevoren nog met de technische afdeling contact hebben om ze te waarschuwen. En anders ziet de monteur het ter plaatse.

[ Voor 51% gewijzigd door Rukapul op 10-01-2023 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:29
Hier hetzelfde maar dan per 2 huizen. Bij mij komt 3x50A binnen waarvan 3x25A naar de buren gaat. Ook een huis uit 1985.
Dat je 1x35A deelt verwacht ik niet want dan zou je veel vaker dit probleem moeten hebben. Met 2 laadpalen zal je sws 3 fasen hebben.
Heb je een foto van de groepenkast?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:06
Zou ook je contract ff napluizen, als je samen 1x35 deelt maar wel apart betaald klopt het zeker niet en zou ik zoiezo met terugwerkende kracht het teveel betaalde terug eisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Inderdaad, gewoon via https://www.mijnaansluiting.nl/home een 3 fase aansluiting aanvragen. Dan komt er iemand langs, die zegt "he, dit is raar" en dan gaan er vanzelf waar radertjes draaien bij de Liander. Liander gaat dit in de huidige situatie niet oplossen, want het werkt nu toch?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
BCC schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:22:
Inderdaad, gewoon via https://www.mijnaansluiting.nl/home een 3 fase aansluiting aanvragen. Dan komt er iemand langs, die zegt "he, dit is raar" en dan gaan er vanzelf waar radertjes draaien bij de Liander. Liander gaat dit in de huidige situatie niet oplossen, want het werkt nu toch?
Uiteindelijk worden dit soort aansluitingen gesaneerd. Als je 3x25 aanvraagt doen ze het direct (of althans, dan gaat 't balletje idd rollen) en anders kom je tussen nu en 10 jaar wel een keer aan de beurt.

Zelfde situatie gehad, iets minder complex, maar dat heette een primair/secundair aansluiting.

Bij mij ligt er nu een hele nieuwe kabel vanaf de straat, en de buurman mocht op de oude blijven zitten (opgelast in mijn voortuin) omdat hij zijn tuin vol had liggen met beton 8)7

Anyhow, vanwege dit verouderde stelsel waren de kosten ook nul. Dus de upgrade naar 3x25 was bij mij, en bij de buurman dus gratis, omdat ze de hele kabel, laskast en meter moesten vervangen.

De moeite waard dus om gewoon een 3x25 aan te vragen en zien wat er gebeurt :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Lekker handig allemaal, de buurman op 14 zou maar net op vakantie zijn. Gaat Liander dan de deur openbreken?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
ligt eraan wat er bij #14 binnenkomt aan kabel, als dat een voldoende dikke kabel is moet het kunnen. Misschien moeten de zekeringen op #14 wel aangepast, of de kabel tussen #14 en jouw huis dikker/ 5 aderig gemaakt worden.

Mijn moeder heeft 2 jaar terug een eigen aansluiting gekregen op de kabel van de buurman (kabel was dikke oude bedrijfsaansluiting, en Stedin wilde liever niet een nieuwe kabel graven door de dijk). Dat kan/mag want de netbeheerder is verantwoordelijk voor alles voor je meterkast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ja, maar een onderverdeling met zekeringen dient zo geplaatst te zijn dat deze ten alle tijde direct toegankelijk moet zijn. Een straatkast dus.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
ds23man schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:42:
Lekker handig allemaal, de buurman op 14 zou maar net op vakantie zijn. Gaat Liander dan de deur openbreken?
Aggregaat in je tuin :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• increddibelly
Rukapul schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:16:
Heb je nou wel of niet zelf 3 fasen?

Zo niet, vraag dat aan. Dan kun je vantevoren nog met de technische afdeling contact hebben om ze te waarschuwen. En anders ziet de monteur het ter plaatse.
we hebben 3 fasen, de slimme meter geeft dat aan. De sites geven dat ook aan.
BCC schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:22:
de buurman van #14 wist te vertellen dat we op de lijst staan om gesaneerd te worden, maar dat is al van voor 2018 dus veel haast is er niet. Nu er laadpalen uit de grond komen, is er meer urgentie, maar ik wil dat Liander die urgentie ook inziet.
ds23man schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:52:
Ja, maar een onderverdeling met zekeringen dient zo geplaatst te zijn dat deze ten alle tijde direct toegankelijk moet zijn. Een straatkast dus.
dat is nu dus niet het geval. Daar kan ik al iets mee.
MSXBas schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:44:
ligt eraan wat er bij #14 binnenkomt aan kabel, als dat een voldoende dikke kabel is moet het kunnen. Misschien moeten de zekeringen op #14 wel aangepast, of de kabel tussen #14 en jouw huis dikker/ 5 aderig gemaakt worden.
De monteur zag er geen heil in, voor wat wij nodig hadden, waren dikkere kabels nodig aan beide kanten.
Uszka schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:21:
Dat je 1x35A deelt verwacht ik niet want dan zou je veel vaker dit probleem moeten hebben. Met 2 laadpalen zal je sws 3 fasen hebben.
inderdaad en inderdaad.

[ Voor 20% gewijzigd door increddibelly op 10-01-2023 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

Eigenlijk ben ik hier wel serieus nieuwsgierig naar. Iemand enig idee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• increddibelly
Yucon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Eigenlijk ben ik hier wel serieus nieuwsgierig naar. Iemand enig idee?
ja, we nemen gewoon de voordeur, want goeie buren kunnen gewoon elkaars sleutel hebben. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:08
Ik heb dit een keer gehad in Enschede met een pand dat enorm raar verdeeld was. Conclusie is nee. Je moet gewoon wachten. In ons geval een weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

increddibelly schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Dat strookt niet met je beschrijving dat de drie fases worden opgedeeld en dat ieder huishouden één fase krijgt.
Maak anders eens een foto van je meterkast.
Wat voor EV heb je en met wat voor snelheid wordt die opgeladen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Vroeger was dat gebruikelijk. Liander zal wel een nieuw lijntje leggen naar de TS op aanvraag.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:02
increddibelly schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:59:
[...]

[...]

de buurman van #14 wist te vertellen dat we op de lijst staan om gesaneerd te worden, maar dat is al van voor 2018 dus veel haast is er niet. Nu er laadpalen uit de grond komen, is er meer urgentie, maar ik wil dat Liander die urgentie ook inziet.

[...]

dat is nu dus niet het geval. Daar kan ik al iets mee.

[...]

De monteur zag er geen heil in, voor wat wij nodig hadden, waren dikkere kabels nodig aan beide kanten.

[...]

inderdaad en inderdaad.
toon volledige bericht
Maak eens een foto van je meterkast?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
vaak tegelijk laden met je buurman, zodat er vaak een servicemonteur moet komen voorrijden...
Als Liander vaak moet komen om problemen op te lossen stijg je automatisch qua urgentie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MSXBas schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:18:
vaak tegelijk laden met je buurman, zodat er vaak een servicemonteur moet komen voorrijden...
Als Liander vaak moet komen om problemen op te lossen stijg je automatisch qua urgentie.
Je zit dan wel zonder stroom met twee huishoudens tot ze komen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 17:34
Misschien ipv. proberen een aanvraag in te dienen een klacht indienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:21
Even over een andere boeg, als die buurman alle verbindingen in huis heeft liggen, is aftappen dus ook super simpel? Lijkt me toch iets waar Liander dan iets aan moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:48
WEBGAMING schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:37:
Even over een andere boeg, als die buurman alle verbindingen in huis heeft liggen, is aftappen dus ook super simpel? Lijkt me toch iets waar Liander dan iets aan moet doen.
Als je zelf je fase aansluit, is je aftap idd gemaakt. Zit allemaal achter zegels, dus het is prima terug te halen wie verantwoordelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
Marzman schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Vroeger was dat gebruikelijk. Liander zal wel een nieuw lijntje leggen naar de TS op aanvraag.
dit. Dit! maar ik wil dus weten waar ik naar moet vragen, of hoe ik bij iemand terecht kom die "lijntje leggen" snapt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXPIfB-ynakxB4IOAQbIc1uG9ho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TRBA9KLupGDpYzP1BxZEjIlH.png?f=user_large
dit is waar ik uit mag kiezen, en het is allemaal niet van toepassing.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

increddibelly schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:03:
[...]

dit. Dit! maar ik wil dus weten waar ik naar moet vragen, of hoe ik bij iemand terecht kom die "lijntje leggen" snapt.

[Afbeelding]
https://service.liander.n...ng/aanvraag_hoofdzekering
Een (eigen) hoofdzekering vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Dit doet u bijvoorbeeld als de hoofdzekering bij uw buren zit en u geen eigen hoofdzekering heeft.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
increddibelly schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:03:
[...]
https://www.liander.nl/consument/contact/contact-opnemen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:56
"De vriendelijke studenten die je bij Liander aan de telefoon treft, geven niets dan stoom uit hun oren zodra je ze het probleem voorlegt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Marzman schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:07:
[...]

https://service.liander.n...ng/aanvraag_hoofdzekering

Een (eigen) hoofdzekering vraagt u aan via mijnaansluiting.nl. Dit doet u bijvoorbeeld als de hoofdzekering bij uw buren zit en u geen eigen hoofdzekering heeft.

[...]
Discutabel. TS heeft wel een eigen hoofdzekering, alleen zit er blijkbaar bij de buren ook een nog (hoofd)zekering. Je kunt het natuurlijk altijd proberen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toerq schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:21:
Zou ook je contract ff napluizen, als je samen 1x35 deelt maar wel apart betaald klopt het zeker niet en zou ik zoiezo met terugwerkende kracht het teveel betaalde terug eisen.
Ja zo ken ik er nog wel eentje. Dat het niet handig is die zekering iig lijkt mij duidelijk, maar als je met een blok van 10 huizen elk 35A hebt, zit daar ook geen 350A zekering achter. Als dat een 175A zekering is (ik noem maar wat), dan ga je toch ook niet eisen dat je dus ook maar de helft hoeft te betalen?

En als TS nu op 3x40A ofzo had gezeten, dan is er nog wat voor te zeggen, maar er bestaat geen goedkopere aansluiting dan hij al heeft.
WEBGAMING schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:37:
Aftappen is toch altijd super simpel? Stroom komt ook gewoon mijn meterkast binnen. Daar kan ik gewoon van aftappen. Tot ze erachter komen.

Als TS een beetje fatsoenlijke multimeter heeft: Zet die eens tussen twee verschillende fases. Als het echt allemaal aan één fase is doorgelust dan zou je 0V moeten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• increddibelly
van alles wat ik tot nu toe gezien heb sluit dat op afstand het beste aan bij het issue. Ik ga klikken :-)
Sissors schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:59:
[...]
Als TS een beetje fatsoenlijke multimeter heeft: Zet die eens tussen twee verschillende fases. Als het echt allemaal aan één fase is doorgelust dan zou je 0V moeten zien.
Dammit Jim, I'm a software engineer, not an electrician! also, vergeef me dat ik van jouw username even geen advies m.b.t. electriciteitsdraden aanneem X-D

[ Voor 41% gewijzigd door increddibelly op 10-01-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:09

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik weet nog altijd niet wat voor laadpaal hij heeft, en ik weet niet of EVs op 3 fasen willen laden als die allemaal dezelfde fase zijn, maar :X voor de nulleiding als dat gebeurt. Daar gaat dan opeens niet 0A maar 48A doorheen.
Dus ik betwijfel nog altijd of @increddibelly wel echt 3-fasen heeft. Of hij heeft geen 3-fase laadpaal.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:06
[...]

Ja zo ken ik er nog wel eentje. Dat het niet handig is die zekering iig lijkt mij duidelijk, maar als je met een blok van 10 huizen elk 35A hebt, zit daar ook geen 350A zekering achter. Als dat een 175A zekering is (ik noem maar wat), dan ga je toch ook niet eisen dat je dus ook maar de helft hoeft te betalen?

En als TS nu op 3x40A ofzo had gezeten, dan is er nog wat voor te zeggen, maar er bestaat geen goedkopere aansluiting dan hij al heeft.
Ts schreef zelf dit >> Mijn buurman op 10 en ik waren toch echt in de illusie dat we allebei 3x25 A zouden hebben, maar ik moet concluderen dat wij samen 1x35A delen.

Dan ga ik er maar vanuit dat als ze samen delen dat ze dan ook samen de aansluiting moeten betalen en niet apart iedere voor 1x35 daarom vroeg ik wat er in het contract staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toerq schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Ts schreef zelf dit >> Mijn buurman op 10 en ik waren toch echt in de illusie dat we allebei 3x25 A zouden hebben, maar ik moet concluderen dat wij samen 1x35A delen.

Dan ga ik er maar vanuit dat als ze samen delen dat ze dan ook samen de aansluiting moeten betalen en niet apart iedere voor 1x35 daarom vroeg ik wat er in het contract staat.
Ze hebben gewoon beide hun eigen aansluiting, maar er staat ergens een enkele 35A zekering mee in serie. Maar TS heeft zijn eigen hoofdzekering, met zijn eigen meter erachter. Daar betaald hij voor. Dat het verder niet afdoende is voor wat hij nodig heeft lijkt mij duidelijk, maar het is niet dat hij één aansluiting heeft samen met zijn buren met één hoofdzekering en één meter.

Ze hebben dus ook gewoon allebei een 3x25A zekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 10-01-2023 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locke960
mgizmo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:54:
[...]
"De vriendelijke studenten die je bij Liander aan de telefoon treft, geven niets dan stoom uit hun oren zodra je ze het probleem voorlegt."
Daarom ook de optie "klacht" gebruiken en hopen dat het wel bij iemand competent terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:54
Feitelijk zoek je dit:
Vervangen (of saneren) De oude aansluiting er uit halen, opnieuw aftakken van de hoofdleiding/netkabel en de meter opstelling monteren. Dit is techniek gedreven (wij nemen zelf dit initiatief ipv de klant). We brengen de aansluiting naar de gewenste toekomst vaste situatie.
https://bestekken.liander...laatsen_versus_vervangen/

Ik kan je alleen niet helpen waar je die aanvraagt. Maar mogelijk helpt de omschrijving in je contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maasluip schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Ik weet nog altijd niet wat voor laadpaal hij heeft, en ik weet niet of EVs op 3 fasen willen laden als die allemaal dezelfde fase zijn, maar :X voor de nulleiding als dat gebeurt. Daar gaat dan opeens niet 0A maar 48A doorheen.
Dus ik betwijfel nog altijd of @increddibelly wel echt 3-fasen heeft. Of hij heeft geen 3-fase laadpaal.
Huis en buurman was donker met 1 zekering er uit, lijkt me 1 fase.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:57
Dit noemen ze bij Liander, en ook alle andere netbeheerders, een "doortikker".
Via mijnaansluiting een wijziging doorgeven(ik zou voor verhoging/uitbreiding gaan en duidelijk aangeven dat het om een doortikker gaat en dat je niet van plan bent om er voor te betalen om dit aangepast te krijgen. Ook duidelijk aangeven dat dit al lang niet meer veilig is en dat een slimme meter uberhaupt niet geinstalleerd had mogen worden met een doortikker.

Heb dit namelijk ook gedaan op deze manier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
ik heb 1 zekering vervangen zien worden, en daarna hadden we beiden weer stroom. mijn boerenverstand zegt dan dat er 1 lijntje achter die zekering zit. Maar, TS is zeker geen expert dus jullie hebben vast meer gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• increddibelly
MartijnAbel schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 06:51:
Dit noemen ze bij Liander, en ook alle andere netbeheerders, een "doortikker".
Via mijnaansluiting een wijziging doorgeven(ik zou voor verhoging/uitbreiding gaan en duidelijk aangeven dat het om een doortikker gaat en dat je niet van plan bent om er voor te betalen om dit aangepast te krijgen. Ook duidelijk aangeven dat dit al lang niet meer veilig is en dat een slimme meter uberhaupt niet geinstalleerd had mogen worden met een doortikker.

Heb dit namelijk ook gedaan op deze manier ;)
yesss dat was het! dat heb ik hem horen zeggen. THANK you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
BlackMonkey schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 00:11:
Feitelijk zoek je dit:

[...]

https://bestekken.liander...laatsen_versus_vervangen/

Ik kan je alleen niet helpen waar je die aanvraagt. Maar mogelijk helpt de omschrijving in je contact.
dit in combinatie met het toverwoord doortikken gaat me zeker helpen. thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

increddibelly schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:11:
TLDR; Ik woon op nr. 12, deel de stroom met mijn buurman op nr. 10. We hebben elk een eigen meterkast, een laadpaal, en dat alles op één niet al te dikke draad uit 1985 met een zekering van 35A. #FML :-)
Herkenbaar, de jaren 30 krotten in deze buurt (wijk in binnensingelgebied Enschede) hebben per 2 woningen 1 (geloof ook 35A) hoofdstop, goddank is dat altijd goed gegaan. Daar kwamen we achter toen de elektriciens die bij de renovatie hiernaast betrokken waren ineens toegang tot de groepenkast in deze woning eisten, de meter en groepenkast van de buren zat op de hoofdstop in deze woning aangesloten.
offtopic:
Goed gegaan is niet helemaal waar, bij het ontkoppelen van aansluiting naar de buren is er kortsluiting veroorzaakt met de tariefdraad, met alle gevolgen van dien. Degenen met dubbeltarief kregen daardoor lange tijd behoorlijk afwijkende meterstanden :X , er liggen in ons geval zowel bij Enexis als Essent de nodige aantekeningen hierover.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• increddibelly
Voor mensen die ook een doorgetikte meter hebben - er is licht aan het eind van de stroomkabel.

Mijn aanvraag is van januari 2023 en vorige week heb ik bevestiging gekregen dat ze het gaan oplossen. voor extra gratis! Ze gaan ons hele straatje doen, dus 5 huizen in één keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_T4qcloDuFB3qHIW-aF37mghWy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OdD8czgnWXCpEBdoqUqPg4Iz.png?f=fotoalbum_large

Ik wil jullie de tip meegeven - al deze doorgetikte meters staan op een enorme lijst van saneringsprojecten. Die worden één voor één opgepakt, maar dat duurt eindeloos. Mijn contactpersoon bij Liander gaf aan: als je er zelf om vraagt, gaan ze het eerder doen.
Handige trefwoorden bij je aanvraag op mijnaansluiting.nl zijn "saneren" en "doortikken". Succes ermee! Ik ga nog even geduld hebben en vieren dat ik een best case scenario heb gekregen.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• increddibelly
het is een oefening in geduld, maar volgende maand komen ze eindelijk graven en nieuw touw trekken. Liander gaat alle huizen in ons rijtje van 5 saneren en we krijgen allemaal een eigen aansluiting naar de hoofdlijn (is dat een woord) in de straat.
Hoera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:05
Yes,
Ik sta ook al 1 jaar op de wachtlijst voor saneren en eigen aansluiting trekken.

Ga binnenkort weer eens mailen.
Ik heb wat dingen extra nodig, maar dat kan nu niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:33
increddibelly schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:36:
Voor mensen die ook een doorgetikte meter hebben - er is licht aan het eind van de stroomkabel.

Mijn aanvraag is van januari 2023 en vorige week heb ik bevestiging gekregen dat ze het gaan oplossen.
increddibelly schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:08:

het is een oefening in geduld, maar volgende maand komen ze eindelijk graven en nieuw touw trekken. Liander gaat alle huizen in ons rijtje van 5 saneren en we krijgen allemaal een eigen aansluiting naar de hoofdlijn (is dat een woord) in de straat.
Hoera.
Deze lijkt in aanmerking te komen voor understatement of the year _/-\o_

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Zenomyscus schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Ik heb dit een keer gehad in Enschede met een pand dat enorm raar verdeeld was. Conclusie is nee. Je moet gewoon wachten. In ons geval een weekend.
Ik neem aan dat het eten wat je kan weggooien uit je diepvries dan kan verhalen op Liander?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:08
fastedje schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:17:
[...]

Ik neem aan dat het eten wat je kan weggooien uit je diepvries dan kan verhalen op Liander?
Wij hebben er niks mee gedaan. Het ging om een studentenhuis waar ik samen met een vriend woonde. Onze koelkast was toch vaak leeg en we hadden de mogelijkheid om naar onze ouders te gaan. Het was niet handig, maar ook geen groot probleem voor ons. Het is toen niet in me op gekomen om daar wat mee te doen, het was jammer van een aantal producten die we weg hebben gedaan, maar uiteindelijk viel het wel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• increddibelly
yalerta schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:44:
Deze lijkt in aanmerking te komen voor understatement of the year _/-\o_
I like to stick to the facts :-p
Ik weet dat Liander ook graag anders wil, maar teveel mensen gaan nu studeren voor dokter en nerd en belangrijke manager, dus niemand leert meer hoe je twee stroomtouwtjes aan elkaar knoopt in de grond en of je de dikke of de dunne touw moet pakken.

[ Voor 35% gewijzigd door increddibelly op 13-09-2024 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:07
increddibelly schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 00:08:
[...]

I like to stick to the facts :-p
Ik weet dat Liander ook graag anders wil, maar teveel mensen gaan nu studeren voor dokter en nerd en belangrijke manager, dus niemand leert meer hoe je twee stroomtouwtjes aan elkaar knoopt in de grond en of je de dikke of de dunne touw moet pakken.
Maar, dan even terug naar de praktijk.

Je kwam erachter doordat de stroom van jou en je buren was uitgevallen en je wilt dit opgelost hebben zodat de stroom niet vaker zou uitvallen. Is de stroom de afgelopen anderhalf jaar vaak uitgevallen wegens overbelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Je hebt dus jaren betaald voor een eigen aansluiting die je in feite niet hebt. Ben heel benieuwd hoe dat gaat in de rechtzaal.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:31

FreakNL

Well do ya punk?

Weet jij het achterliggende traject van jou aansluiting? Nee..

TS had gewoon een eigen aansluiting alleen de kabeltjes erachter waren te dun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:33
technopeuter schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 05:20:
Je hebt dus jaren betaald voor een eigen aansluiting die je in feite niet hebt. Ben heel benieuwd hoe dat gaat in de rechtzaal.
Verkeerde aanname.

TS en anderen in dit topic worden afgetakt VOOR de meter aansluiting IN HET HUIS van een buurman
Normaal gesproken gebeurt een dergelijke splitsing in een ten allen tijde bereikbare verdeel kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_X2-6ZR-Twg1PpMTSeamONPeq2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5YYgkpd7sELxIvdY7Pb2eYE2.png?f=user_large
zomaar een voorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:20

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Tip als je echt sneller wilt:
Vraag een verzwaring aan naar bv 3x35. Je betaalt wat (veel), maar bent wel Direct aan de beurt.

Uiteindelijk is het niet onveilig, slechts ouwe meuk. Mijn ouders hadden het ook, en dus ook 25kW aan totaal zonnepanelen op de 2 daken. Nu een nieuwe kabel en geen spanningsproblemen meer. Die 3x35 gaan ze na een jaar weer terugzetten naar 25

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
yalerta schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:09:
[...]

Verkeerde aanname.

TS en anderen in dit topic worden afgetakt VOOR de meter aansluiting IN HET HUIS van een buurman
Normaal gesproken gebeurt een dergelijke splitsing in een ten allen tijde bereikbare verdeel kast.

[Afbeelding]
zomaar een voorbeeld.
waar zit de zekering? niet bij de TS. dus de netbeheerder eindigd bij de buurman

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• increddibelly
FreakNL schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 06:12:
Weet jij het achterliggende traject van jou aansluiting? Nee..

TS had gewoon een eigen aansluiting alleen de kabeltjes erachter waren te dun.
Inderdaad, we hadden alle 5 gewoon een eigen aansluiting, maar die zaten achter 5 flinke zekeringen, in een kastje bij de buren. Dat kastje ging met één enkel touwtje naar de lijn in de straat. In 1980 was dat een prima idee, want hoe groot is de kans dat mensen ooit 22A per aansluiting heen en weer gaan trekken? pfa, belachelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• increddibelly
technopeuter schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:58:
[...]

waar zit de zekering? niet bij de TS. dus de netbeheerder eindigd bij de buurman
Liander levert de prik aansluting hier in huis. Dat doen ze ook. op een manier die we vandaag nooit meer zouden doen maar destijds logisch en efficient was. Dus we hoeven niet zo betweterig en neerbuigend te doen, de tijden zijn in 50 jaar flink veranderd en uit elk contact dat ik met ze heb gehad (spoiler, veul) blijkt steeds dat ze het heel serieus nemen en duidelijk weten wat urgent is en wat helaas nog wel een jaar kon wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• increddibelly
President schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 05:11:
[...]
Is de stroom de afgelopen anderhalf jaar vaak uitgevallen wegens overbelasting?
Dat zal een keer of 5 zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:11
technopeuter schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 05:20:
Tenzij je de aansluiting in de meterkast interpreteert als "jouw" aansluiting en "jouw" hoofdzekering. De eerste meterkast bij de buurman is dan gewoon een verdeelstation.

Dat de buurman, gemeente en brandweer het waarschijnlijk niet grappig gaan vinden dat Liander een verdeelstation in een particuliere woning heeft is dan ook meteen niet meer jouw zaak, maar hun verantwoordelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Lothlórien op 17-09-2024 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• increddibelly
en daarom gaan ze het saneren en kost het ons geen cent. Maar ik hoop dat dit verslag mensen in een vergelijkbare situatie helpt om hun eigen situatie op te lossen en wat inzicht geeft in hoe het proces verloopt.
Pagina: 1