Toon posts:

Uitbreiden PV systeem; stringomvormert of enphase?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• demienbroekhuis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:04
Beste tweakers! Graag jullie advies!

We hebben op het dak een fijn systeem liggen van 14 panelen, enphase micro omvormers en de benodigde zaken in de meterkast (zie afbeelding), waaronder de q-relay en de envoy. Dit is een 3 fase systeem. Volledig aangelegd door een installateur. Werkt als een zonnetje, vorig jaar een mooie opbrengst (5.3mwh) waarmee we precies ons verbruik compenseren. 

Om meerdere redenen wil ik graag meer panelen plaatsen. Daarvoor wil ik graag panelen op onze garage leggen. Deze heeft een nogal bijzonder dak, en dito ligging.

Ik wil dit systeem zelf gaan aanleggen, omdat ik dat leuk vind, en omdat de panelen niet hoog op t dak hoeven te komen en ik er dus niet vanaf kan donderen. Vanwege de ligging wil ik het ook low-budget houden, want de opbrengst gaat niet zo rendabel zijn als de panelen die we al hebben liggen.

Omdat ik een Noob ben tav dit gehele gebeuren heb ik me redelijk ingelezen, maar blijf natuurlijk nog steeds een noob.

Ik heb eea gepland in SUNNY DESIGN en heb de 12 panelen die ik wil plaatsen al gekocht (overigens de andere benodigdheden ook al, maar kan de bestelling nog aanpassen want nog niet verstuurd). SUNNY DESIGN geeft overigens aan dat dit systeem ongeveer 3mwh zou kunnen opwekken.

Panelen: JA Solar 330Wp full black (#JAM60S17-330L-HC-BK)
Omvormer: Growatt MIN 3600TL-X
6x optimizer Tigo TS4-A-O voor de panelen die in de schaduw komen.

Situatie:
Garage van max 3,5m hoog (nok) met twee schuine dakdelen. De dakdelen hebben ieder een andere hellingshoek. Het grootste dakdeel wijst naar het noord-westen (20 graden) en het kleine dakdeel naar het zuid-oosten (45 graden). Het grooste dakdeel komt niet in de schaduw, misschien 3 panelen een mini beetje door een klein boompje, het kleine dakdeel wel behoorlijk schaduw van de nok van ons huis een korte periode einde ochtend, in de winter bijna geen zon.

Op het grote dakdeel passen 9 panelen en het kleine dakdeel 3, indien ik panelen van maximaal 1000cm breed en 1700cm hoog plaats. Zie de situatie op de afbeelding.

Nu kan ik naar mijn idee twee dingen doen, of dit systeem toevoegen aan mijn huidige enphase systeem (duurder ivm micro-omvormers etc) of een nieuw systeem met een string-omvormer (is mijn huidige plan, vandaar de huidige aanschaf).

De volgende vragen komen bij me op:

- als ik het systeem toevoeg aan het huidige enphase systeem, kan ik dat dat doen op de huidige setup in de meterkast? Is er iemand hier bevoegd om dat evt voor me te doen? Ik kan zelf alle bedrading en electra zelf doen, maar vind werken in de meterkast een stap te riskant.

- zou het lukken om het systeem budget te houden (mijn sterke voorkeur) en te kiezen voor de string omvormer? De huidige die ik gekocht heb heeft twee trackers, maar weet niet of het systeem (vooral de drie panelen aan de zuid-oost kant en ook nog deels in schaduw) gaat opstarten. Ik neem aan dat ik de verschillende dakdelen een eigen string moet geven. De Growatt heeft minimaal 100v nodig om te starten.

- is de growatt die ik nu gekocht heb niet te zwaar, ik lees dat je beter kan under-sizen. 

- is het mogelijk om dit systeem 1 fase te maken, en dan aan te sluiten op mijn huidige meterkast (3 fase); en zo ja, is er iemand die dat voor me kan doen?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! _/-\o_

Gr
Demien

[Voor 11% gewijzigd door demienbroekhuis op 09-01-2023 21:33]

Beste antwoord (via demienbroekhuis op 11-01-2023 20:18)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Stap 1 is het annuleren van de Tigo’s

Die string van 3 gaat moeilijk tot niet starten en Tigo’s maken dat eerder erger, het zijn Buck converters die de spanning verlagen om stroom op peil te houden.

Waarom heb je dergelijk oud model panelen? Past er meer Wp door afmetingen?

Sunny zou je inzicht moeten geven welke omvormer je het beste kan kiezen. Ik vermoed 2500-3000W - let op dat de lichte modellen maar 1 tracker hebben wat onhandig werkt. Indicatief kun je ook Thomas Berger PV calc proberen.

De panelen zijn met die ligging prima op Enphase iq7 non-plus. Die zijn uitgefaseerd maar wellicht ergens voordelig te vinden. Ja het kan erbij op je Enphase systeem, maar ik ben geen expert in de details.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59
Ik vrees dat je omvormer niet gaat starten met slechts 3 panelen, het zal erg kritisch zijn. Die Tigo's kunnen geen zon toveren en gaan je hier niet mee helpen.

Omvormer van 3600 WP is echt groter dan nodig. Je hebt op het dakvlak op NW nog geen 3000 WP liggen, dus 2500 WP omvormer zou groot genoeg zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Ronald
Stap 1 is het annuleren van de Tigo’s

Die string van 3 gaat moeilijk tot niet starten en Tigo’s maken dat eerder erger, het zijn Buck converters die de spanning verlagen om stroom op peil te houden.

Waarom heb je dergelijk oud model panelen? Past er meer Wp door afmetingen?

Sunny zou je inzicht moeten geven welke omvormer je het beste kan kiezen. Ik vermoed 2500-3000W - let op dat de lichte modellen maar 1 tracker hebben wat onhandig werkt. Indicatief kun je ook Thomas Berger PV calc proberen.

De panelen zijn met die ligging prima op Enphase iq7 non-plus. Die zijn uitgefaseerd maar wellicht ergens voordelig te vinden. Ja het kan erbij op je Enphase systeem, maar ik ben geen expert in de details.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• demienbroekhuis
@ ronald; klopt ik krijg meer wp kwijt als ik net kleinere panelen neerleg; nieuwere modellen zijn voor wat ik vind allemaal groter en dan passen significant minder panelen op t dak.

verder goede adviezen en inderdaad al een bevestiging van wat ik al dacht; string van 3 gaat het moeilijk krijgen. enige optie als ik de drie op zuid-oost wil laten werken is dan enphase. ik kan ook die drie laten zitten en alleen de NW opstelling doen met een kleinere string omvormer met 1 tracker.

goed idee van de iq7 non-plus; ben op zoek en hopelijk vind ik er voordelig een paar; anders dan toch maar alleen de NW.

hartelijk dank

• Ronald
@demienbroekhuis nog optie is alleen die 3 met Enphase aan je bestaande systeem te hangen, de rest zou op een relatief lichte string omvormer kunnen.

• demienbroekhuis
@ ronald; ja ook nog een goede optie inderdaad.

Vraag me wel af of ik de extra 9xNW panelen met 1 fase op mijn 3 fase meterkast kan laten aansluiten, icm de panelen die ik al op het dak heb liggen; en zo niet ergens 1 fase te veel belast.. kan je daar een antwoord op geven? op mijn dak ligt dus al een enphase 3 fase systeem met 14x335wp panelen (4690wp), daar komen dan de 3 panelen bij op 3 fase, en dan die 9x panelen op 1 fase.

• Ronald
Ik ga even uit van 14x iq7+ netjes verdeeld over de fasen.
Dan heb je 5+5+4 - maximaal 1475VA per fase

Daar kan met gerust hart 3600W bij op een enkele fase. Zet je de 3 erbij op je Enphase systeem dan iets minder, 3300W. Maar ik denk dat een 2500W-3000W omvormer genoeg is.

Vorige model 2,5kW Solis had 2 trackers en start met 60V. Zal inmiddels wel lastig te vinden zijn. De nieuwe kan dat mooie geintje niet meer.

Wel opletten op de maximale stroom op die fase. Dat kan richting 23A gaan. Samen met de 25A beschikbaar uit het net zou je de meterkast kunnen overbelasten (voor die fase)

Leesvoer: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

[Voor 31% gewijzigd door Ronald op 11-01-2023 22:18]

• demienbroekhuis
@ Ronald; onwijs bedankt

Dat is een mooie berekening en stelt me wel gerust dat ik een 1 fase systeem erbij kan leggen. Die 9 panelen hebben een NW ligging en de huidige 14 een ZO dus ze gaan ook op andere momenten pieken.

Ik dacht aan een kleinere growatt dan die ik nu besteld heb, bijv de mic2500 met 1 tracker?

Enig idee waar ik een gekwalificeerde elektricien kan vinden die eea in de meter kast controleren en kan aansluiten tzt?

• Ronald
Ik check the opbrengst van string systemen met sunny design. Dan zie je ook of de omvormer goed gedimensioneerd is (rendement factor diep in 99% of eerste die 100 geeft)

Elektricien: geen idee… dat doe ik ook zelf… paplepel enzo

• demienbroekhuis
Ik heb de drie panelen laten vervallen. Daardoor kan ik op het NW deel nu 9 iets grotere panelen in 1 string kwijt; ik heb gekozen voor de jasolar 370wp. Sunny design geeft hiermee 2500kwh opbrengst (75%) rendabiliteit met een SB 2500w omvormer. Ik kies wel voor een goedkopere growatt mic2000 die tot 2800w geschikt is en start bij 50v. Goed plan?

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:11
Als je eenmaal Enphase hebt liggen. Zou ik bij Enphase blijven.
Ook omdat de garage bij uitstek de plek is om battery opslag te maken of een aansluiting voor de elektrische auto.

Wat voor een kabel ga je gebruiken tussen de meterkast en de garage? Al over nagedacht?
Een nieuwe aanleggen? of een bestaande gebruiken e.g. 5 x 4mm2 / 6mm2 kracht ?
Mocht je geen kracht hebben in de garage dan zou ik dat eens beginnen mee te nemen als eerste.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee