Uitbreiden PV systeem; stringomvormer of enphase?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demienbroekhuis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-08-2024
Beste tweakers! Graag jullie advies!

We hebben op het dak een fijn systeem liggen van 14 panelen, enphase micro omvormers en de benodigde zaken in de meterkast (zie afbeelding), waaronder de q-relay en de envoy. Dit is een 3 fase systeem. Volledig aangelegd door een installateur. Werkt als een zonnetje, vorig jaar een mooie opbrengst (5.3mwh) waarmee we precies ons verbruik compenseren. 

Om meerdere redenen wil ik graag meer panelen plaatsen. Daarvoor wil ik graag panelen op onze garage leggen. Deze heeft een nogal bijzonder dak, en dito ligging.

Ik wil dit systeem zelf gaan aanleggen, omdat ik dat leuk vind, en omdat de panelen niet hoog op t dak hoeven te komen en ik er dus niet vanaf kan donderen. Vanwege de ligging wil ik het ook low-budget houden, want de opbrengst gaat niet zo rendabel zijn als de panelen die we al hebben liggen.

Omdat ik een Noob ben tav dit gehele gebeuren heb ik me redelijk ingelezen, maar blijf natuurlijk nog steeds een noob.

Ik heb eea gepland in SUNNY DESIGN en heb de 12 panelen die ik wil plaatsen al gekocht (overigens de andere benodigdheden ook al, maar kan de bestelling nog aanpassen want nog niet verstuurd). SUNNY DESIGN geeft overigens aan dat dit systeem ongeveer 3mwh zou kunnen opwekken.

Panelen: JA Solar 330Wp full black (#JAM60S17-330L-HC-BK)
Omvormer: Growatt MIN 3600TL-X
6x optimizer Tigo TS4-A-O voor de panelen die in de schaduw komen.

Situatie:
Garage van max 3,5m hoog (nok) met twee schuine dakdelen. De dakdelen hebben ieder een andere hellingshoek. Het grootste dakdeel wijst naar het noord-westen (20 graden) en het kleine dakdeel naar het zuid-oosten (45 graden). Het grooste dakdeel komt niet in de schaduw, misschien 3 panelen een mini beetje door een klein boompje, het kleine dakdeel wel behoorlijk schaduw van de nok van ons huis een korte periode einde ochtend, in de winter bijna geen zon.

Op het grote dakdeel passen 9 panelen en het kleine dakdeel 3, indien ik panelen van maximaal 1000cm breed en 1700cm hoog plaats. Zie de situatie op de afbeelding.

Nu kan ik naar mijn idee twee dingen doen, of dit systeem toevoegen aan mijn huidige enphase systeem (duurder ivm micro-omvormers etc) of een nieuw systeem met een string-omvormer (is mijn huidige plan, vandaar de huidige aanschaf).

De volgende vragen komen bij me op:

- als ik het systeem toevoeg aan het huidige enphase systeem, kan ik dat dat doen op de huidige setup in de meterkast? Is er iemand hier bevoegd om dat evt voor me te doen? Ik kan zelf alle bedrading en electra zelf doen, maar vind werken in de meterkast een stap te riskant.

- zou het lukken om het systeem budget te houden (mijn sterke voorkeur) en te kiezen voor de string omvormer? De huidige die ik gekocht heb heeft twee trackers, maar weet niet of het systeem (vooral de drie panelen aan de zuid-oost kant en ook nog deels in schaduw) gaat opstarten. Ik neem aan dat ik de verschillende dakdelen een eigen string moet geven. De Growatt heeft minimaal 100v nodig om te starten.

- is de growatt die ik nu gekocht heb niet te zwaar, ik lees dat je beter kan under-sizen. 

- is het mogelijk om dit systeem 1 fase te maken, en dan aan te sluiten op mijn huidige meterkast (3 fase); en zo ja, is er iemand die dat voor me kan doen?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! _/-\o_

Gr
Demien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6CzLhdxkpVnICU_uAPgJw2PAgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrkQ309J7JS32WstFG87bJgh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jiZgFj51F190TcSxGaTyN_prPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzQiuq7iGvNgKkhtcYvRNFAu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door demienbroekhuis op 09-01-2023 21:33 ]

Beste antwoord (via demienbroekhuis op 11-01-2023 20:18)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Stap 1 is het annuleren van de Tigo’s

Die string van 3 gaat moeilijk tot niet starten en Tigo’s maken dat eerder erger, het zijn Buck converters die de spanning verlagen om stroom op peil te houden.

Waarom heb je dergelijk oud model panelen? Past er meer Wp door afmetingen?

Sunny zou je inzicht moeten geven welke omvormer je het beste kan kiezen. Ik vermoed 2500-3000W - let op dat de lichte modellen maar 1 tracker hebben wat onhandig werkt. Indicatief kun je ook Thomas Berger PV calc proberen.

De panelen zijn met die ligging prima op Enphase iq7 non-plus. Die zijn uitgefaseerd maar wellicht ergens voordelig te vinden. Ja het kan erbij op je Enphase systeem, maar ik ben geen expert in de details.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:43
Ik vrees dat je omvormer niet gaat starten met slechts 3 panelen, het zal erg kritisch zijn. Die Tigo's kunnen geen zon toveren en gaan je hier niet mee helpen.

Omvormer van 3600 WP is echt groter dan nodig. Je hebt op het dakvlak op NW nog geen 3000 WP liggen, dus 2500 WP omvormer zou groot genoeg zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Stap 1 is het annuleren van de Tigo’s

Die string van 3 gaat moeilijk tot niet starten en Tigo’s maken dat eerder erger, het zijn Buck converters die de spanning verlagen om stroom op peil te houden.

Waarom heb je dergelijk oud model panelen? Past er meer Wp door afmetingen?

Sunny zou je inzicht moeten geven welke omvormer je het beste kan kiezen. Ik vermoed 2500-3000W - let op dat de lichte modellen maar 1 tracker hebben wat onhandig werkt. Indicatief kun je ook Thomas Berger PV calc proberen.

De panelen zijn met die ligging prima op Enphase iq7 non-plus. Die zijn uitgefaseerd maar wellicht ergens voordelig te vinden. Ja het kan erbij op je Enphase systeem, maar ik ben geen expert in de details.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demienbroekhuis
@ ronald; klopt ik krijg meer wp kwijt als ik net kleinere panelen neerleg; nieuwere modellen zijn voor wat ik vind allemaal groter en dan passen significant minder panelen op t dak.

verder goede adviezen en inderdaad al een bevestiging van wat ik al dacht; string van 3 gaat het moeilijk krijgen. enige optie als ik de drie op zuid-oost wil laten werken is dan enphase. ik kan ook die drie laten zitten en alleen de NW opstelling doen met een kleinere string omvormer met 1 tracker.

goed idee van de iq7 non-plus; ben op zoek en hopelijk vind ik er voordelig een paar; anders dan toch maar alleen de NW.

hartelijk dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@demienbroekhuis nog optie is alleen die 3 met Enphase aan je bestaande systeem te hangen, de rest zou op een relatief lichte string omvormer kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demienbroekhuis
@ ronald; ja ook nog een goede optie inderdaad.

Vraag me wel af of ik de extra 9xNW panelen met 1 fase op mijn 3 fase meterkast kan laten aansluiten, icm de panelen die ik al op het dak heb liggen; en zo niet ergens 1 fase te veel belast.. kan je daar een antwoord op geven? op mijn dak ligt dus al een enphase 3 fase systeem met 14x335wp panelen (4690wp), daar komen dan de 3 panelen bij op 3 fase, en dan die 9x panelen op 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik ga even uit van 14x iq7+ netjes verdeeld over de fasen.
Dan heb je 5+5+4 - maximaal 1475VA per fase

Daar kan met gerust hart 3600W bij op een enkele fase. Zet je de 3 erbij op je Enphase systeem dan iets minder, 3300W. Maar ik denk dat een 2500W-3000W omvormer genoeg is.

Vorige model 2,5kW Solis had 2 trackers en start met 60V. Zal inmiddels wel lastig te vinden zijn. De nieuwe kan dat mooie geintje niet meer.

Wel opletten op de maximale stroom op die fase. Dat kan richting 23A gaan. Samen met de 25A beschikbaar uit het net zou je de meterkast kunnen overbelasten (voor die fase)

Leesvoer: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 11-01-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demienbroekhuis
@ Ronald; onwijs bedankt

Dat is een mooie berekening en stelt me wel gerust dat ik een 1 fase systeem erbij kan leggen. Die 9 panelen hebben een NW ligging en de huidige 14 een ZO dus ze gaan ook op andere momenten pieken.

Ik dacht aan een kleinere growatt dan die ik nu besteld heb, bijv de mic2500 met 1 tracker?

Enig idee waar ik een gekwalificeerde elektricien kan vinden die eea in de meter kast controleren en kan aansluiten tzt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik check the opbrengst van string systemen met sunny design. Dan zie je ook of de omvormer goed gedimensioneerd is (rendement factor diep in 99% of eerste die 100 geeft)

Elektricien: geen idee… dat doe ik ook zelf… paplepel enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demienbroekhuis
Ik heb de drie panelen laten vervallen. Daardoor kan ik op het NW deel nu 9 iets grotere panelen in 1 string kwijt; ik heb gekozen voor de jasolar 370wp. Sunny design geeft hiermee 2500kwh opbrengst (75%) rendabiliteit met een SB 2500w omvormer. Ik kies wel voor een goedkopere growatt mic2000 die tot 2800w geschikt is en start bij 50v. Goed plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:33
Als je eenmaal Enphase hebt liggen. Zou ik bij Enphase blijven.
Ook omdat de garage bij uitstek de plek is om battery opslag te maken of een aansluiting voor de elektrische auto.

Wat voor een kabel ga je gebruiken tussen de meterkast en de garage? Al over nagedacht?
Een nieuwe aanleggen? of een bestaande gebruiken e.g. 5 x 4mm2 / 6mm2 kracht ?
Mocht je geen kracht hebben in de garage dan zou ik dat eens beginnen mee te nemen als eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demienbroekhuis
Nou het systeem ligt bijna op t dak. Volgende week ga ik de panelen leggen. De Growatt MIC2500 en werkschakelaar heb ik geïnstalleerd in de schuur. Ik heb de 1 fase 4mm2 kabel uit de schuur ook naar de meterkast getrokken. Ik dacht er aan om een elektricien in te schakelen om deze in de meterkast aan te sluiten, maar overweeg om het zelf te doen. Het lijkt me niet al te ingewikkeld, als ik goed advies kan krijgen op dit forum.

Zoals hierboven beschreven, wil ik dit 1fase systeem op mijn (3fase) meterkast aansluiten, waar al een 3fase Enphase systeem op aangesloten zit (zie hierboven voor hoeveelheid panelen en de eerdere berekening dat dit kan tav belasting). Het Enphase systeem zit met een Qrelais en een 3fase aardlekautomaat (3-polig+nul 16A B-kar 30mA) op de meterkast aangesloten. Voor wat ik kan zien, zitten de drie fasen en de nul vanaf de aardlekautomaat direct op de inkomende fase en nul draden in de meterkast, voor de hoofdschakelaar. Zie afbeelding 1.

Omdat het nieuwe PV systeem op het noordwesten ligt, krijgt deze later op de dag en avond de meeste zon en voor de toekomst (zo veel mogelijk eigen gebruik) lijkt het me verstandig om deze op de fase aan te sluiten waar ook de keuken op zit, om het koken in de avond via deze fase (gedeeltelijk) te compenseren met de panelen. Ik denk dat deze op fase 3 zit (zie afbeelding 1, rechts boven) --> ik lees dat dit niet uitmaakt, omdat er intern gesaldeerd wordt door de slimme meter. Dan is het de vraag op welke fase ik het beste aansluit tav belasting.

Nu vraag ik me af of ik het nieuwe 1 fase pv systeem kan aansluiten op de huidige aardlekautomaat (de 3e fase, zie afbeelding 3) van het Enphase systeem of dat ik een een aanpassing in de meterkast nodig heb zoals een eigen aardlek automaat.

Ik hoor het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFbrk3RadC24UBIvJIrQPnZsHXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFdUXdct28FIrPlMVQGyYfus.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28w1FQBd57CJdhPoqGaGmY-Fo8U=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ERwPrRcLVxrk2yZRQ9G83nTY.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqx2x0qNqJ79kjxq0sfJf8KoC8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BJjmsPKRNEMpvF9s1JKWYru.jpg?f=fotoalbum_large

Mvg

Demien

[ Voor 3% gewijzigd door demienbroekhuis op 20-02-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Begrijp ik goed dat de (Enphase)PV installatie niet afgeschakeld wordt met de hoofdschakelaar?!?!?!

Dat hoort niet.

De growatt hoort op een eigen groep. Het is gebruikelijk om aardlekfunctionaliteit niet te delen met een andere groep, dus je wil en enkelfase alamat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demienbroekhuis
@Ronald

Oke dan ga ik een elektricien vragen het nieuwe systeem aan te sluiten.

Mbt je vraag over enphase niet op de hoofdschakelaar: ik beredeneerde dit uit het verloop van de kabels in de meterkast. Als de hoofdschakelaar links onder (afbeelding 1) de ingaande stroom vanuit onder krijgt dan denk ik dat de enphase niet geschakeld is; deze zit namelijk verbonden aan de rails helemaal onderaan in de meterkast… ? Zie close up; de draden met de gele connectoren komen van de aardlekautom van het pv systeem Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTCHr2kfp5e9WE6Tyk3KHTsoHJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrWNBbs1SnDgyYrobjbUt5uU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door demienbroekhuis op 20-02-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De sets blokjes zouden gevoed moeten worden vanuit bovenkant hoofdschakelaar.

Het is in 2D lastig oordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demienbroekhuis
Heel vreemd; het lijkt erop dat de voeding vanuit de meterkast op die kabel verdeel blokken onderaan aangesloten zit, en vanaf daar de kabels lopen naar de onderkant van de hoofdschakelaar. Dat betekend dus dat deze kabel verdeel blokken niet geschakeld zijn.

Nu zie ik situaties dat dit vaker zo gedaan word.

Heb de hoofdschakelaar uit gezet, en inderdaad blijft het PV enphase systeem dan aan.

Is dit nu een fout van de PV installateur of van de elektricien die de groepenkast initieel heeft aangesloten?

[ Voor 70% gewijzigd door demienbroekhuis op 20-02-2023 20:55 ]

Pagina: 1