Dag, sinds een tijdje loopt de druk terug van mijn cv ketel (2020 Remeha ace tzerra). Monteur is geweest, heeft expansie vat gecontroleerd en ketel van onderhoud voorzien en nagekeken. Kon niks vinden. Het frappante is dat de druk van de ketel enkel terugloopt als ik de thermostaat een paar graden terug zet in temperatuur en de dag erna weer hoger zet. Dus dat ik de temperatuur van 20 overdag naar 17 snachts zet en dag erna weer terug naar 20. De ketel ging toen van 2.0 bar naar 0.9 bar binnen 1 dag. Ik heb namelijk laatst ongeveer 3 weken lang de ketel dag en nacht op 20 graden laten staan en toen bleef de druk gewoon constant en goed, die varieerde toen tussen de 1.8/2.1. Heeft iemand een idee hoe dit kan? Ik weet niet goed waar ik het zoeken moet. Heb geen vocht/ lekkage plekken. De cv monteur gaf aan dat er waarschijnlijk toch ergens een lek in een leiding is. Mijn vraag is of dit kan als de druk dus 3 weken goed blijft bij gelijkblijvende temperatuur? Kan er dan alsnog een lek zijn? Mij lijkt het onwaarschijnlijk omdat je dan toch in die drie weken ook druk verlies zou moeten hebben? Heeft iemand een idee?
Vraag
Alle reacties
Vaag. Maar misschien toch nog eens op zoek naar een lek. Bijvoorbeeld op de dag van zo’n drukval alle leidingen nalopen. Vergeet zeker ook de kruipruimte niet, daar kan zomaar een leiding lekken die je normaal gesproken niet opvalt.
Van 2 naar 0.9 is nogal een paar liter water die weg is.
Misschien een lekkende koppeling, die pas begint te lekken bij een bepaalde temperatuur(swisseling).
Het water moet ergens blijven, en als de ketel is nagekeken en je overstortventiel is goed zou ik ook denken aan een lek.
Misschien een lekkende koppeling, die pas begint te lekken bij een bepaalde temperatuur(swisseling).
Het water moet ergens blijven, en als de ketel is nagekeken en je overstortventiel is goed zou ik ook denken aan een lek.
Ik had een soortgelijke situatie, bij mij was er een lekkage onder de radiator in de badkamer. Die viel ook niet op. Dus controleer goed.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Drukmeter defect? Want ik lees niks over water bijvullen. Als de pomp draait is de druk altijd hoger dan als deze uit staat.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ja ga ik nog eens doen. Probleem is dat mijn kruip ruimte niet toegankelijk is en hier niet kan kijken. Heb een jaren 30 woning en de toegankelijkheid is ooit dicht gemaakt. Dank voor je reactieJME schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:00:
Vaag. Maar misschien toch nog eens op zoek naar een lek. Bijvoorbeeld op de dag van zo’n drukval alle leidingen nalopen. Vergeet zeker ook de kruipruimte niet, daar kan zomaar een leiding lekken die je normaal gesproken niet opvalt.
Hm oké dat kende ik niet. Wellicht dat dit dan het geval is. Bedankt voor je reactie.Rmg schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:01:
Van 2 naar 0.9 is nogal een paar liter water die weg is.
Ik zal inderdaad nog eens alles nagaan. Hoe ben je uiteindelijk er achter gekomen dat daar die lekkage zat? Heb je dat zelf gevonden of via lek detectie bedrijf oid?Outerspace schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:02:
Ik had een soortgelijke situatie, bij mij was er een lekkage onder de radiator in de badkamer. Die viel ook niet op. Dus controleer goed.
Bij 0.9 bar heb ik m inderdaad wel bijgevuld en sindsdien blijft de druk weer rond de 2.0 bij constante thermostaat temperatuur van 20 graden..Microkid schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:02:
Drukmeter defect? Want ik lees niks over water bijvullen. Als de pomp draait is de druk altijd hoger dan als deze uit staat.
Dat heb ik steekproefsgewijs onderzocht. Eerst alles ontlucht, daarna vat weer gevuld. Na een poosje ging het weer dalen. Ik heb dus alle leidingen afgedroogd en gevoeld of er een lek was. In de badkamer is het al vochtiger, daar viel het niet snel op. Maar op een gegeven moment zag ik dat het beton wat "puddingachtig" eruitzag, toen wist ik afdoende.Pim1989 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:06:
Ik zal inderdaad nog eens alles nagaan. Hoe ben je uiteindelijk er achter gekomen dat daar die lekkage zat? Heb je dat zelf gevonden of via lek detectie bedrijf oid?
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Hier hetzelfde gehad, was gewoon een kleine lekkage die niet opviel. Lek zat bij het manifold van de vloerverwarming (bij de knelkoppeling, de slang was daar gaan lekken, zat een scheurtje in), viel niet op omdat het ook direct druppelde op de vloerverwarming en dus vrij snel verdampte.
Ik ben er achter gekomen door onder alle koppelingen (alle radiatoren en dus het manifold) wat keukenpapier te leggen en na een paar dagen te kijken welk keukenpapiertje er nat was.
Ik ben er achter gekomen door onder alle koppelingen (alle radiatoren en dus het manifold) wat keukenpapier te leggen en na een paar dagen te kijken welk keukenpapiertje er nat was.
Vaak bu'j te bang!
Pagina: 1