• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32
Graag hoor ik jullie advies inzake het plaatsen van een L/L warmtepomp in de woonkamer in combinatie met een singlesplit / multisplit buitenunit.

Situatieschets:

Ik heb op dit moment al een buitenunit en een binnenunit voor de slaapkamers.

Mijn idee was om deze buitenunit te vervangen door een nieuwe multisplit buitenunit. Deze buitenunit wordt dan aangesloten op binnenunit slaapkamers en een nieuwe binnenunit in de woonkamer. Daarbij heb ik twee mogelijke plaatsen voor de binnenunit, waarbij mijn voorkeur uitgaat voor optie 1. Voor mijn gevoel kan de binnenunit optie 1 het beste de warmte verdelen over woonkamer.

Probleem volgens één van de installateurs is dat de lengte van de kabels buiten te lang wordt. Ik schat dat de lengte ongeveer 8 meter is. Daarnaast zit aan die kan van het huis ook de regenpijp.

Alternatief is dat ik aan de voorkant van het huis een nieuwe buitenunit plaats met een omkasting. Nieuwe buitenunit wordt dan voor de woonkamer gebruikt, oude buitenunit voor de slaapkamers.

Ben ik niet zo'n voorstander van, ik heb op dit moment al twee buitenunits aan de gevel hangen.

Wat is jullie advies inzake twee losse buitenunits of één multisplit buitenunit. Is het mogelijk om kabels netjes weg te werken langs het huis via regenpijp?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:48
TweakersOnly schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:07:
Graag hoor ik jullie advies inzake het plaatsen van een L/L warmtepomp in de woonkamer in combinatie met een singlesplit / multisplit buitenunit.

Situatieschets:

[Afbeelding]

Ik heb op dit moment al een buitenunit en een binnenunit voor de slaapkamers.

Mijn idee was om deze buitenunit te vervangen door een nieuwe multisplit buitenunit. Deze buitenunit wordt dan aangesloten op binnenunit slaapkamers en een nieuwe binnenunit in de woonkamer. Daarbij heb ik twee mogelijke plaatsen voor de binnenunit, waarbij mijn voorkeur uitgaat voor optie 1. Voor mijn gevoel kan de binnenunit optie 1 het beste de warmte verdelen over woonkamer.

Probleem volgens één van de installateurs is dat de lengte van de kabels buiten te lang wordt. Ik schat dat de lengte ongeveer 8 meter is. Daarnaast zit aan die kan van het huis ook de regenpijp.

[Afbeelding]

Alternatief is dat ik aan de voorkant van het huis een nieuwe buitenunit plaats met een omkasting. Nieuwe buitenunit wordt dan voor de woonkamer gebruikt, oude buitenunit voor de slaapkamers.

Ben ik niet zo'n voorstander van, ik heb op dit moment al twee buitenunits aan de gevel hangen.

Wat is jullie advies inzake twee losse buitenunits of één multisplit buitenunit. Is het mogelijk om kabels netjes weg te werken langs het huis via regenpijp?
Dat ligt eraan wat de specs van de buitenunit zijn.
Ik heb bijvoorbeeld een Daikin multisplit 2MXM50A en ik meen dat daar zo’n 25 meter leiding werk aan mag hangen( 25 meter , vloeistof leiding en 25 meter gasleiding).

Wellicht dat de installateur ook voor de makkelijkste weg wil gaan i.v.m. de kosten?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:25
FenF schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:51:
Ik volg dit topic al enkele maanden omdat we over een maandje gaan verhuizen naar een woning die alleen verwarmd wordt door infrarood panelen. Warm water voor douche komt van een geiser. Is een huis uit 1974 en redelijk geïsoleerd(energielabel c). Energieverbuik was, zoals jullie kunnen voorstellen, fors. Dat is echt geen optie dus er moet iets anders komen. Airco lijkt me de enige optie eigenlijk dus veel over gelezen. Gedeelte van de woonkamer heeft hoog plafond(circa 5 meter) dus zit te kijken naar een vloermodel omdat anders de warmte gelijk verdwijnt richting hoogste punt. Zal later nog wel meer informatie geven/vragen maar kent iemand een goede installateur in zuid holland? Prijs is belangrijk maar correct advies en installatie nog meer denk ik. We gaan verhuizen naar waddinxveen.
Met hoog plafond 5 meter maakt het zeer lastig want ook bij een vloermodel zal de warmte meteen naar het plafond gaan, je zou dan al iets met een plafond ventilator erbij moeten doen.

Over welke ruimte spreken wij eigenlijk gezien hoog plafond?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je kan ook langs de regenpijp naar beneden, dan naar binnen en dan het laatste stukje zo binnen afwerken. Scheelt je weer wat meters? Hoeveelheid leidingwerk dan binnen is zeer beperkt :)

Maar dit zijn geen hele lange afstanden volgens mij.

Voordeel is ook dat een flink deel van de goot dan verstopt zit achter je regenpijp.

[Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 09-01-2023 19:01]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:16
Heb een split Daikin met 4 binnen units op iets meer dan 70meter leiding.

8 meter is alleen al de afstand van de unit naar de gevel.

De max is dus erg afhankelijk welke buiten unit.

• TweakersOnly
Er ligt offerte voor daikin buitenunit icm 5kw stylish binnenuit voor de woonkamer en 3,5kw Perfera binnenunit op de overloop 1e etage.

@Glashelder van binnenuit kabels wegwerken is geen optie. Ramen tot plafond met gordijnrails tegen plafond op de dag.

Wat lengte betreft lijkt het dus geen enkel probleem. Buiten komen in ieder geval antraciet kabelgoten. Hoe zouden de leidingen netjes weggewerkt kunnen worden ter hoogte van regenpijp?

• Jorrit79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:16
Lengte geen probleem. Hier een multi achter ons huis die 3 slaapkamers bedient. Eerst +/- 6m omhoog, dan 12m naar de voorkant van het huis om de voorste 2 slaapkamers te voorzien.
Zou het kunnen dat je bv bij optie 1, de leiding voor de woonkamer een stukje ondergronds naar voren brengt. En dus om de regenpijp heen, dan de hoek van je huis om en dan weer bovengronds?

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:39
TweakersOnly schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:37:
Er ligt offerte voor daikin buitenunit icm 5kw stylish binnenuit voor de woonkamer en 3,5kw Perfera binnenunit op de overloop 1e etage.

@Glashelder van binnenuit kabels wegwerken is geen optie. Ramen tot plafond met gordijnrails tegen plafond op de dag.

Wat lengte betreft lijkt het dus geen enkel probleem. Buiten komen in ieder geval antraciet kabelgoten. Hoe zouden de leidingen netjes weggewerkt kunnen worden ter hoogte van regenpijp?
Ik weet niet of dat is wat je bedoelt, maar wij hebben direct naast onze witte regenpijp een witte kabelgoot recht naar boven laten aanleggen, waarin zowel de bekabeling van de zonnepanelen als de airco naar boven lopen.

• TweakersOnly
Het liefste zou ik de nieuwe buitenunit op de plaats van de oude buitenunit willen hebben of voor de woning met een suskast.

De airco leidingen moeten echter voorbij de regenpijp, hetzij ervoor hetzij erachter. Tot nu toe nog geen concrete oplossingen gezien
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee