Toon posts:

Is dit mijn hoofdaansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DavidGeld
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01:30
Ik probeer hier Ziggo internet te installeren. Ik ben verhuisd naar deze woning dus het is nieuw voor me.

De woning is gebouwd in 1921 en op de volgende locatie zat het internet aangesloten van de vorige bewoners.

De witte dikke kabel gaat naar buiten en verdwijnt onder de grond (we zitten hier in de kelder).

Dit lijkt mij een ISRA punt?

Zo zit het vanbinnen.

Nu zegt ziggo dat ik een coax aansluiting moet hebben maar ik kan deze nergens vinden. Kan het zijn dat dit de enige aansluiting op kabel is die mijn huis heeft?

Beste antwoord (via DavidGeld op 11-01-2023 17:05)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij een woning van voor ~1980 (waar deze zeker een van is), is coax veel later aangelegd dan de woning zelf. Dat zal doorgaans dus niet netjes in de meterkast uitkomen. Kanttekening is dat dat destijds door honderden locale kabel/energiebedrijven geinstalleerd is, elk met eigen werkwijze.

Wat je meestal ziet is dat de kabel door de voorgevel binnengeleid is, met een wandcontactdoos in de buurt daarvan. Dat is traditioneel inderdaad "nabij de TV", maar als je woning wat afwijkend is, kan het zijn dat de TV ergens anders staat/stond. Als je een grote kruipruimte/kolenhok hebt, kan het zijn dat de coax daar afgemonteerd is. Wat ook kan is dat een eerdere bewoner geen behoefte (meer) had aan (kabel)televisie, de wandcontactdoos verwijderd heeft en de groene kabel terug in de muur/door de vloer geduwd heeft. Minder netjes (het overnamepunt is eigendom van de kabelaar, niet van de woningeigenaar) maar het gebeurt nogal eens.

Als je het niet kunt vinden is even bij de buren navragen vaak een goede: 9 van de 10 keer werd in een rij woningen steevast op zelfde plek/manier geinstalleerd.

Lukt het nog steeds niet? Dan kun je bij Ziggo aangeven dat de AOP/WCD verdwenen is. Ze sturen dan - kosteloos - een monteur om het te vinden/herstellen.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• DavidGeld
De vorige bewoners gebruikten dat zwarte draadje als (a)dsl? kabeltje naar een modem

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:43
Vermoedelijk ik de meterkast.
Je zoekt een groene coax kabel

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37
Is idd een KPN isra punt.

Waar zit je TV aansluiting in de woonkamer? Is die er ook niet? Anders volg je die kabel.

[Voor 65% gewijzigd door NimRod1337 op 09-01-2023 18:52]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:53
Deze is inderdaad van kpn. Is het een rijtjeshuis, vraag dan bij de buren waar die van Ziggo meestal zit, als je hem echt niet kunt vinden, vraag dan Ziggo een monteur te sturen, die kunnen hem eventueel uitpeilen vanuit de straatkast.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:34
Dat is KPN isra en niet van Ziggo.
De aansluiting ziet er geheel normaal uit voor een iets ouder huis.

Ziggo aansluiting zit vaak in de woonkamer nabij de TV en bij modernere woningen vaak ook in de meterkast, is een groen coax kabel.

[Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 09-01-2023 18:55]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• DavidGeld
Oké ik ga opzoek naar de ziggo variant, thanks voor de reacties. Dit is duidelijk nu. Ik zal laten weten of ik het kan vinden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij een woning van voor ~1980 (waar deze zeker een van is), is coax veel later aangelegd dan de woning zelf. Dat zal doorgaans dus niet netjes in de meterkast uitkomen. Kanttekening is dat dat destijds door honderden locale kabel/energiebedrijven geinstalleerd is, elk met eigen werkwijze.

Wat je meestal ziet is dat de kabel door de voorgevel binnengeleid is, met een wandcontactdoos in de buurt daarvan. Dat is traditioneel inderdaad "nabij de TV", maar als je woning wat afwijkend is, kan het zijn dat de TV ergens anders staat/stond. Als je een grote kruipruimte/kolenhok hebt, kan het zijn dat de coax daar afgemonteerd is. Wat ook kan is dat een eerdere bewoner geen behoefte (meer) had aan (kabel)televisie, de wandcontactdoos verwijderd heeft en de groene kabel terug in de muur/door de vloer geduwd heeft. Minder netjes (het overnamepunt is eigendom van de kabelaar, niet van de woningeigenaar) maar het gebeurt nogal eens.

Als je het niet kunt vinden is even bij de buren navragen vaak een goede: 9 van de 10 keer werd in een rij woningen steevast op zelfde plek/manier geinstalleerd.

Lukt het nog steeds niet? Dan kun je bij Ziggo aangeven dat de AOP/WCD verdwenen is. Ze sturen dan - kosteloos - een monteur om het te vinden/herstellen.

Soittakaa Paranoid!

• DavidGeld
Gevonden! Kwam door de voorgevel en hing onder de ondervloer. Geen net doosje maar een losse kabel.

Moet dit anders of kan ik direct ziggos doosje hierop aanklikken? (Tweede foto)

Merci voor alle hulp.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:53
Bel Ziggo om een normaal AOP te plaatsen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
DavidGeld schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:59:
Gevonden! Kwam door de voorgevel en hing onder de ondervloer. Geen net doosje maar een losse kabel.
[Afbeelding]

Moet dit anders of kan ik direct ziggos doosje hierop aanklikken? (Tweede foto)
[Afbeelding]

Merci voor alle hulp.
Ja je kan de splitter hier op aan sluiten, maar een normale AOP zoals

is wel en stuk netter

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:06
Ik zou Ziggo Webcare via de chat op Ziggo.nl of Facebook/Twitter even die foto sturen en vragen of ze een monteur kunnen sturen voor een goed AOP van Ziggo.

Je kan de splitter daarop aansluiten, maar ik ben bang dat je daar zoveel storing in het signaal mee hebt dat dat niet heel lang goed gaat en de verbinding erg instabiel is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hcQd schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:27:
Bel Ziggo om een normaal AOP te plaatsen.
Dit. Vorige bewoner is blijkbaar creatief geweest :'(

Slecht idee:
- die connector is lek als een mandje. Iedere RF-straling gaat rechtstreeks op je kabel terecht komen. 4G/5G helpt stabiliteit en performance van je internet om zeep, en ja, ook in je kruipruimte is daar risico op.
- over langere afstanden kan er potentiaalverschil zijn in aardespanning. Om te voorkomen dat een stroom gaat lopen moet je overnamepunt galvanisch gescheiden zijn. Dat is een officiele AOP wel, dit flutconnectortje niet.
- organisatorisch: Ziggo kan alleen instaan voor kwaliteit van de verbinding als het op hun apparatuur (AOP) afgemonteerd is. Is dat niet het geval, dan gaan ze je bij problemen (zie punt 1 en 2) pas kunnen helpen als alsnog een AOP geplaatst wordt. Beter dat dus vooraf op orde te hebben.

Gelukkig kan dat gratis: Ziggo bellen en zeggen dat je geen AOP hebt op je groene kabel, dan komen ze het voor ej aanmaken.

Soittakaa Paranoid!

• DavidGeld
Top, ga ik ziggo bellen. Merci allemaal
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee