Toon posts:

Allround Linux desktop bouwadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-01 22:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een nieuw Linux desktop systeem. Ik gebruik het redelijk breed:

- software development, ik ben maintainer van een paar open source projecten. Maar geen enorm zware projecten, mijn huidige PC (core i5-4570 met 16Gb geheugen) voldoet hiervoor nog. Maar sneller helpt natuurlijk altijd ;-)

- audio productie, ik gebruik Ardour om meersporen opnames van mijn band af te mixen. Ik gebruik een externe 10 kanaals geluidskaart over USB, met JACK en de lowlatency kernel. Ook dit lukt nog wel op mijn huidige PC, maar dan moet ik ook echt niks in de achtergrond doen.

- zo nu en dan ben ik aan het gamen. Met name Insurgency is mijn favoriet. Insurgency Sandbox wil echter niet draaien op mijn huidige PC. Dus daar moet ik echt voor gaan upgraden. Resolutie 1080P is genoeg voor mij.

Wat mag het systeem gaan kosten?

ik wil onder de 1000,- te blijven inclusief alles. Assemblage kan ik zelf wel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ik heb een Antec P182 case over - dat was een heel aantal jaar geleden het summum van stilte met hoge airflow, zou die herbruikbaar zijn?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

CPU, Moederbord, Videokaart, voeding, ssd (en nog een harddisk als archief)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nope

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een systeem dat bij idle gebruik weinig stroom verbruikt, en weinig herrie maakt.

Ga je overklokken?
Nee, ik wil maximale stabiliteit.

Wat verwacht je van ons?

- is alles voldoende Linux compatible? Ik zie geen problemen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

- kan ik het idle stroomverbruik nog ergens mee terugdringen?

- wat voor vermogen voeding zou ik nodig hebben. Voor mijn gevoel is deze voeding overkill, of is dit vermogen toch wel nodig?

- vinden jullie de componenten voldoende op elkaar afgestemd? Ik twijfel bijvoorbeeld over de videokaart, zo veel game ik niet, dus wellicht kan het goedkoper. Maar ja, dan moet ik in de toekomst misschien weer eerder gaan upgraden.. En een oudere GPU gebruikt misschien wel weer meer stroom voor de zelfde performance (is dat zo?) Twijfels..

- is de Antec kast herbruikbaar?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 149,-€ 149,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 104,90€ 104,90
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6€ 269,-€ 269,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 90,45€ 90,45
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 87,90€ 87,90
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 97,78€ 97,78
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 73,26€ 73,26
Totaal€ 872,29

thanks voor nuttige adviezen!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
uitvoering: Fractal Design Ion+ 2 Platinum 660W is net goedkoper en 100w extra doet geen pijn.

SSD naar uitvoering: Kingston NV2 1TB

RX 6600 is prima voor €270. Ga je maar iets goedkoper dan lever je heel veel prestaties in.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kijk eens op Phoronix.com naar benchmarks van de videokaart.

De ex neemt 150W, de cpu 75. Dat is op max vermogen 225W. Onder de 20% belasting zijn voedingen duidelijk minder efficiënt. Ik zou eerder een voeding met minder W kiezen. Check ook eens het topic over voedingen elders hier op het forum.

Check bij Ryzen of dit geheugen op de lijst staat van compatible modules.

Ik zou niet weten wat er mis is met de wd blue ssd?

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Oh, en je mist nog een stille cpu fan, en volgens de tweakers reviews is de gpu stil bij idle, maar wat lawaaiig onder load. Lijkt me voor jou geen issue?

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-01 12:49

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Ik noem gewoon even een optie die je misschien wilt overwegen.

Binnenkort komt de Ryzen 7600 uit (zie nieuws: AMD introduceert drie nieuwe Ryzen 7000-cpu's met lager stroomverbruik). Je zou dan een moderner AM5 platform kunnen bouwen. Maar dan moet je tevens het RAM geheugen en het moederbord vervangen. Vooral het moederbord is misschien nog aan de dure kant.

Meester in de kunsten van...

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:05
SVMartin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:04:
Ik zou niet weten wat er mis is met de wd blue ssd?
Is ook niets mis mee, alleen de Kingston NV2 is goedkoper en presteert quasi hetzelfde.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een 5600G lijkt sandstorm op low settings trouwens ook nog nipt aan te kunnen, dus dat is ook nog een optie. Dat zou je de complete videokaart schelen. Dat gezegd hebbende, het aantal FPS zit al op het randje (voor zover ik kon zien 40-60 FPS op 1080p) dus dat is op zich al jammer, en voor een net iets zwaardere game in de toekomst is het sowieso te weinig.
Uszka schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:39:
RX 6600 is prima voor €270. Ga je maar iets goedkoper dan lever je heel veel prestaties in.
Eens. Op zich zouden de RX6400 en RX6500 ook wel voldoen als hoge settings je minder uitmaken, maar de prestaties per euro zijn gewoon matig.

Als absolute topprestaties niet het belangrijkste zijn is de keuze van AM4 in plaats van AM5 op zich niet gek, 't scheelt toch veel geld en AM4 is nog altijd niet verkeerd.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• LinuxMan
LievenD schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Is ook niets mis mee, alleen de Kingston NV2 is goedkoper en presteert quasi hetzelfde.
ik zag dat tomshardware vrij negatief was over de NV2.. Maar de prijs ligt inderdaad wel een stukje lager.

• LinuxMan
bwerg schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:42:
Op zich zouden de RX6400 en RX6500 ook wel voldoen als hoge settings je minder uitmaken, maar de prestaties per euro zijn gewoon matig.
Op zich zou een MSI Radeon RX 6400 Aero ITX 4G dan ook nog een optie zijn, die is met € 142,90 weer een stuk goedkoper. Dan zou de maximale power van het systeem ook weer flink omlaag gaan en kan ik wellicht ook de voeding die ik nu in de Antec kast heb zitten hergebruiken. Ik zal vanavond eens kijken wat het vermogen van die voeding precies is (dat was in ieder geval een stille en zuinige voeding - maar de specs weet ik zo niet uit mijn hoofd).

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Voeding hergebruiken zou ik niet doen. Simpelweg vanwege ouderdom, maar ook omdat recentere hardware hogere eisen is gaan stellen aan de voeding (heftigere stroompieken, meer power states).

De RX6600 heeft trouwens echt een prima stroomverbruik, die is een stuk efficienter dan de RX6400 en RX6500. Die laatsten verbruiken wel iets minder omdat ze simpelweg een stuk minder krachtig zijn, maar met name de RX 6500 verbruikt al bijna net zo veel als een RX6600 (100W - 120W maximaal).

Met een CPU als de 5600 die ook al heel zuinig is voldoet elke moderne fatsoenlijke voeding eigenlijk wel, behalve natuurlijk voedingen van de laptop-categorie en dergelijke.

[Voor 24% gewijzigd door bwerg op 10-01-2023 17:07]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:20

Thomg

Aww yiss

Als je echt heel veel geeft om idle verbruik kan je misschien kijken naar de UM690.
https://en.store.minisfor...sforum-venus-series-um590
https://en.store.minisfor...uty-free-shipping-service

Kost je 600 euro inclusief shipping en import tax.
Levering is wel mid februari.

Zuiniger ga je het niet krijgen zonder te boeten op andere zaken.

B550 is misschien ook interessant, dan kan je de GPU installeren als je wilt gamen en deze weghalen wanneer niet nodig.
https://en.store.minisfor...50?variant=41283296559287
Verlaagt vooral de drempel om de GPU te verwijderen wanneer niet nodig. Of het significant meerwaarde bied over een 5600G/5700G oplossing zoals aangeraden in dit topic is discutabel.
(Of anders een NUC-like (barebone) + thunderbolt oplossing, daarvoor hoef je niet te rebooten)

Gooi even wat alternatieve suggesties op :)

[Voor 16% gewijzigd door Thomg op 10-01-2023 17:13]

• LinuxMan
bwerg schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:02:
Voeding hergebruiken zou ik niet doen. Simpelweg vanwege ouderdom, maar ook omdat recentere hardware hogere eisen is gaan stellen aan de voeding (heftigere stroompieken, meer power states).
De voeding die er in de Antec kast zit is een Corsair VX450. 450W en superstil. Nadeel: die heeft alleen een 6pins PCI Express power connector.
bwerg schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:02:
De RX6600 heeft trouwens echt een prima stroomverbruik, die is een stuk efficienter dan de RX6400 en RX6500. Die laatsten verbruiken wel iets minder omdat ze simpelweg een stuk minder krachtig zijn, maar met name de RX 6500 verbruikt al bijna net zo veel als een RX6600 (100W - 120W maximaal).

Met een CPU als de 5600 die ook al heel zuinig is voldoet elke moderne fatsoenlijke voeding eigenlijk wel, behalve natuurlijk voedingen van de laptop-categorie en dergelijke.
Na het bekijken van de benchmarks op Phoronix denk ik dat de 6600 inderdaad de beste optie is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee