Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn systeem voor van alles, maar de zwaarste en meest belangrijke toepassing is gaming. Daarnaast luisteren muziek, internet, social media, soms een beetje streaming, veel standaardapplicaties en videoconferencing voor mijn werk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Eerlijk gezegd had ik in het verleden altijd een strak budget. Ik kocht dan een systeem wat ik uit kon breiden qua processor, geheugen, schijfruimte etc etc maar deed dat eigenlijk niet meer de laatste 10-12 jaar zoals ik dat vroeger (pfff jaren "90 tot '10) wel deed.
Nu wil ik het andersom doen, een systeem kopen wat feitelijk gelijk tegen zijn limiet aan zit qua uitbreiding. Een eenmalige, wellicht stevige uitgave en dan 3-4 jaar niet meer naar omkijken tot ik het systeem compleet vervang. En dan maakt het me eigenlijk niet veel uit of het dan 1750 of bijvoorbeeld 2750 zal zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker, eigenlijk alle externe componenten/randapparatuur:
Wat ik niet mee zal nemen en dus vervangen dient te worden door het nieuwe systeem:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een systeem dat "bang voor buck" geeft en vooruit kan de komende jaren. Ik game op 3440x1440 en mijn monitor is een Gsync 120hz monitor. Ik weet dat 120hz pittig is omdat veel games bizarre eisen hebben of niet goed geport/geschreven, maar wil proberen om een aardige stap te maken tov mijn huidige bakkie.
De spellen die ik nu speel zijn overigens geeneens heel erg veeleisend maar je weet nooit waar je tegenaan loopt. Ik speel nu games als World of Tanks, Diablo 3, Division 2, Hearthstone, Destiny 2, Assassins Creed Valhalla, en wil zal absoluut Diablo 4 en Baldur's Gate 3 erg veel gaan spelen. En mocht er weer een mooie spacesim komen als Elite Dangerous komt die ook op de lijst.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mooie vraag altijd.... Ik heb een zwak voor AMD, of wellicht een antipathie tegen Nvidia. Maar aangezien mijn monitor G-Sync is, zit ik denk ik vast aan een Nvidia GPU, is dat nog steeds zo? Anders sta ik echt overal voor open.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een normale kast qua grootte, die in mijn verstelbare CPU houder onder mijn sta/zit bureau past binnen deze afmetingen: van 31 cm tot 55,5 cm (hoogte) en 7 cm tot 23 cm (breedte). Veel snelle USB aansluitingen zou erg prettig zijn, zeer prettig
. Ik vind het overigens fijn als de PC niet continue staat te loeien onder het bureau, dus watercooling valt vermoed ik af vanwege de pomp?
Ga je overklokken?
Liefst niet, evt bij aanschaf eenmalig en assemblage vermoed ik via de webshop, vermoedelijk MeGecko, daar heb ik goede ervaringen mee.
Wat verwacht je van ons?
Ik mag niets van jullie verwachten, maar zou het fijn vinden om een degelijk advies te krijgen. Ik ben er echt helemaal uit sinds een paar jaar en ik merk dat ik heel erg veel moeite heb om een beeld te krijgen wat er nou wel en niet goed samen zal werken. Welke MB, waarom dan wel een bepaalde processor en waarom juist niet dat geheugen, etc. etc. Ik heb talloze artikelen zitten lezen en dwaal steeds verder af
.
Wat ik gevonden heb, en er zullen ongetwijfeld fouten in zitten maar dit leek me een eerste opzet welke wellicht vrij hoog is ingezet.
Alvast bedankt aan ieder die de moeite neemt dit te lezen.
Ik gebruik mijn systeem voor van alles, maar de zwaarste en meest belangrijke toepassing is gaming. Daarnaast luisteren muziek, internet, social media, soms een beetje streaming, veel standaardapplicaties en videoconferencing voor mijn werk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Eerlijk gezegd had ik in het verleden altijd een strak budget. Ik kocht dan een systeem wat ik uit kon breiden qua processor, geheugen, schijfruimte etc etc maar deed dat eigenlijk niet meer de laatste 10-12 jaar zoals ik dat vroeger (pfff jaren "90 tot '10) wel deed.
Nu wil ik het andersom doen, een systeem kopen wat feitelijk gelijk tegen zijn limiet aan zit qua uitbreiding. Een eenmalige, wellicht stevige uitgave en dan 3-4 jaar niet meer naar omkijken tot ik het systeem compleet vervang. En dan maakt het me eigenlijk niet veel uit of het dan 1750 of bijvoorbeeld 2750 zal zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker, eigenlijk alle externe componenten/randapparatuur:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Geluidskaarten | AudioQuest DragonFly | € 113,- | € 113,- |
1 | Webcams | Razer Kiyo | € 59,- | € 59,- |
1 | Monitoren | AOC AG352UCG6 Zwart | € 1.063,10 | € 1.063,10 |
1 | Monitoren | Asus MG279Q Zwart | € 499,90 | € 499,90 |
1 | PC speakersets | Edifier R1280T Bruin | € 89,95 | € 89,95 |
1 | Toetsenborden | Razer Huntsman Elite Clicky Optical (Qwerty US) | € 179,- | € 179,- |
1 | Muizen | Razer Basilisk Zwart | € 50,- | € 50,- |
1 | Gamecontrollers | Microsoft Xbox Elite Wireless Controller Series 2 Zwart | € 127,99 | € 127,99 |
1 | Gamecontrollers | Thrustmaster Hotas Warthog Zilver, Zwart | € 419,- | € 419,- |
1 | Microfoons | Blue Microphones Yeti X | € 129,- | € 129,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.729,94 |
Wat ik niet mee zal nemen en dus vervangen dient te worden door het nieuwe systeem:
1 | Processors | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 283,70 | € 283,70 |
1 | Moederborden | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2080 Ventus 8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H500 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B | € 49,- | € 49,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart | € 90,75 | € 90,75 |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 m.2 1TB | € 233,59 | € 233,59 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 657,04 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een systeem dat "bang voor buck" geeft en vooruit kan de komende jaren. Ik game op 3440x1440 en mijn monitor is een Gsync 120hz monitor. Ik weet dat 120hz pittig is omdat veel games bizarre eisen hebben of niet goed geport/geschreven, maar wil proberen om een aardige stap te maken tov mijn huidige bakkie.
De spellen die ik nu speel zijn overigens geeneens heel erg veeleisend maar je weet nooit waar je tegenaan loopt. Ik speel nu games als World of Tanks, Diablo 3, Division 2, Hearthstone, Destiny 2, Assassins Creed Valhalla, en wil zal absoluut Diablo 4 en Baldur's Gate 3 erg veel gaan spelen. En mocht er weer een mooie spacesim komen als Elite Dangerous komt die ook op de lijst.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mooie vraag altijd.... Ik heb een zwak voor AMD, of wellicht een antipathie tegen Nvidia. Maar aangezien mijn monitor G-Sync is, zit ik denk ik vast aan een Nvidia GPU, is dat nog steeds zo? Anders sta ik echt overal voor open.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een normale kast qua grootte, die in mijn verstelbare CPU houder onder mijn sta/zit bureau past binnen deze afmetingen: van 31 cm tot 55,5 cm (hoogte) en 7 cm tot 23 cm (breedte). Veel snelle USB aansluitingen zou erg prettig zijn, zeer prettig

Ga je overklokken?
Liefst niet, evt bij aanschaf eenmalig en assemblage vermoed ik via de webshop, vermoedelijk MeGecko, daar heb ik goede ervaringen mee.
Wat verwacht je van ons?
Ik mag niets van jullie verwachten, maar zou het fijn vinden om een degelijk advies te krijgen. Ik ben er echt helemaal uit sinds een paar jaar en ik merk dat ik heel erg veel moeite heb om een beeld te krijgen wat er nou wel en niet goed samen zal werken. Welke MB, waarom dan wel een bepaalde processor en waarom juist niet dat geheugen, etc. etc. Ik heb talloze artikelen zitten lezen en dwaal steeds verder af

Wat ik gevonden heb, en er zullen ongetwijfeld fouten in zitten maar dit leek me een eerste opzet welke wellicht vrij hoog is ingezet.
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed | € 389,90 | € 389,90 |
1 | Moederborden | MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI | € 269,- | € 269,- |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 4080 16GB ICHILL X3 | € 1.469,- | € 1.469,- |
1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart/Wit | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM4 | € 41,95 | € 41,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 97,70 | € 97,70 |
1 | Voedingen | Cooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular | € 119,- | € 119,- |
1 | Solid state drives | WD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB | € 214,90 | € 214,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.696,35 |
Alvast bedankt aan ieder die de moeite neemt dit te lezen.
Cause all I want is the moon upon a stick, Just to see what if, Just to see what is.`