Toon posts:

Excel waardes optellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Friso_HK
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-02 20:50
Mijn vraag
In mijn persoonlijke financiële overzicht wil ik alle transacties sorteren en automatisch laten optellen in de juiste categorie. Ik heb enkele transactie namen weggehaald. De transacties worden doormiddel van een .csv bestand automatisch onder elkaar gezet.

Wat ik graag wil is dat wanneer ik de categorie kies die achter het bedrag staat, dat het bedrag dan automatisch wordt geplaatst in een cel in een andere sheet (kijk hier onder).

Dan komt het bedrag, die ik daarvoor heb gecategoriseerd, in de behorende cel komt te staan.

Voorbeeld: Een bedrag van 164,95 euro (cel B5) aan voor de zorgverzekering. Ik categoriseer het bedrag als "Zorgverzekering" (cel C5). Door de categorisatie komt het bedrag uit cel B5 automatisch in de andere sheet in cel B47 te staan. Mocht ik nog een bedrag categoriseren als "Zorgverzekering" zou ik graag willen dat deze automatisch wordt opgeteld.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MacOS, Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
SUMIF functie, kom ik niet geheel uit.

Bij voorbaat dank,

Friso

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-02 04:10

g0tanks

Moderator CSA
Met SUMIF zou het moeten lukken. Kan je de exacte formule plaatsen die je hebt geprobeerd?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Naast =SUMIF(...) ook mogelijk:
=SUMIFS(....)
=SUMPRODUCT(...)
=SUM(IF.... --> matrixfunctie

Als het in je bovenste blad om bedragen in meerdere maanden gaat, dan moet je (gelet op de indeling van je tweede blad) in het bovenste blad ook een kolom voor de datums opnemen en daar dan in je formule ook rekening mee houden.

[Voor 58% gewijzigd door dix-neuf op 09-01-2023 19:31]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Als je datum, transactie, bedrag en categorie hebt, kan je ook een Pivottable (draaitabel) maken, als je daar handig in bent.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-02 20:51
Inderdaad een draaitabel op je lijst maken. Die maak je 1 keer en die ververs je gewoon als je nieuwe gegevens hebt toegevoegd.

En in aanvulling op bovenstaande:
1 kolom met maand (als je specifieke datum doet dan werkt dat niet goed in draaitabel)
1 kolom met jaar
1 kolom met bedrag
1 kolom met omschrijving
1 kolom met categorie

[Voor 45% gewijzigd door jeroenkb op 09-01-2023 17:40]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

jeroenkb schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:37:
1 kolom met maand (als je specifieke datum doet dan werkt dat niet goed in draaitabel)
1 kolom met jaar
Met alle respect dit is onzin en echt een verkeerd advies. Juist door datums intact te laten kun je gebruik maken van de verschillende ingebakken datum groepeer en vergelijkfuncties.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-02 20:51
Lustucru schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:46:
[...]

Met alle respect dit is onzin en echt een verkeerd advies. Juist door datums intact te laten kun je gebruik maken van de verschillende ingebakken datum groepeer en vergelijkfuncties.
Fijn dat je meewerkt aan het vriendelijkere Tweakers en het nieuwe jaar met goede bedoelingen begonnen bent. Want we weten allemaal dat naar de woorden "met alle respect" iets volgt dat niets met respect te maken heeft.

Maar toch een kleine vriendelijke toelichting bij mijn keuzes:
De data die ik uit mijn bankapp haal ziet Excel niet als datumvelden. Die kan ik dan allemaal om gaan zetten of ik gebruik jaar en maand. Is voor mij meer dan voldoende om inzicht te krijgen in mijn uitgaven.

prettige avond nog

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

jeroenkb schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:43:
[...]

De data die ik uit mijn bankapp haal ziet Excel niet als datumvelden. Die kan ik dan allemaal om gaan zetten of ik gebruik jaar en maand. Is voor mij meer dan voldoende om inzicht te krijgen in mijn uitgaven.
Met wat plak/knipwerk of formules is dat op te lossen. Eens met @Lustucru : als je goede datum velden heeft, kan je in de draaitabel keurig alles groeperen per jaar, maand en zelfs dag.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:42
jeroenkb schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:37:
Inderdaad een draaitabel op je lijst maken. Die maak je 1 keer en die ververs je gewoon als je nieuwe gegevens hebt toegevoegd.

En in aanvulling op bovenstaande:
1 kolom met jaar
1 kolom met bedrag
1 kolom met omschrijving
1 kolom met categorie
Lustucru schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:46:
[...]

In aanvulling op bovenstaande spraakverwarringen.

Ik zet altijd de datum in een eigen kolom, en dan drie kolommen met dag, maand ( =Month(A1) ), jaar (=Year(A1) ) om zodoende overzichten in een draaitabel te kunnen plempen in maand of jaar overzichten.
Microkid schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:50:
[...]
Met wat plak/knipwerk of formules is dat op te lossen. Eens met @Lustucru : als je goede datum velden heeft, kan je in de draaitabel keurig alles groeperen per jaar, maand en zelfs dag.
Doe mij maar de classic view, en dan met eigen dag/maand/jaarkolommen. Iets meer overhead, maar wel helemaal onder eigen controle.

[Voor 17% gewijzigd door The_Vice op 09-01-2023 20:53]

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Sunglasses and beards

The_Vice schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:51:
[...]
Ik zet altijd de datum in een eigen kolom, en dan drie kolommen met dag, maand ( =Month(A1) ), jaar (=Year(A1) ) om zodoende overzichten in een draaitabel te kunnen plempen in maand of jaar overzichten.
nogmaals: dat is niet nodig. Als je een echt datumveld gebruikt kan je in draaitabellen alles groeperen op jaar/maand/datum. Daarnaast kan je in het datumveld ook nog als filter gebruiken om een bepaald jaar te filteren.
Zie voorbeeld:

[Voor 6% gewijzigd door Microkid op 09-01-2023 20:58]

3000Wp zonnestroom

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:42
Microkid schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:56:
[...]

nogmaals: dat is niet nodig. Als je een echt datumveld gebruikt kan je in draaitabellen alles groeperen op jaar/maand/datum. Daarnaast kan je in het datumveld ook nog als filter gebruiken om een bepaald jaar te filteren.
Zie voorbeeld:
[Afbeelding]
Kan zijn, ik vind het toch veel prettiger werken.

• Friso_HK
g0tanks schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:20:
Met SUMIF zou het moeten lukken. Kan je de exacte formule plaatsen die je hebt geprobeerd?
Dit is mijn formule momenteel: =SUMIF(B2:C10,"Boodschappen",B2:B10), met een uitkomst van 0

• Friso_HK
dix-neuf schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:12:
Naast =SUMIF(...) ook mogelijk:
=SUMIFS(....)
=SUMPRODUCT(...)
=SUM(IF.... --> matrixfunctie

Als het in je bovenste blad om bedragen in meerdere maanden gaat, dan moet je (gelet op de indeling van je tweede blad) in het bovenste blad ook een kolom voor de datums opnemen en daar dan in je formule ook rekening mee houden.
Het bovenste blad bevat alle transacties die zijn gedaan van een bepaalde periode, dus er kunnen meerdere keren boodschappen, restaurants etc. naar voren komen. Daarna worden de gecategoriseerd en in de andere sheet wordt het totaal van die maand opgeteld. Ik ga even met de genoemde functies spelen!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Friso_HK schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:06:
[...]
Dit is mijn formule momenteel: =SUMIF(B2:C10,"Boodschappen",B2:B10), met een uitkomst van 0
1. Je gegevens beginnen pas in rij 6, pas je formule daaraan aan.

2. Kijk in het Configuratiescherm (Landinstellingen) wat op jouw systeem als lijstscheidingsteken wordt gebruikt. In NL is doorgaans de puntkomma gebruikelijk i.p.v. de komma.

3. En kijk ook naar de Excelversie waarmee je werkt.
In de NL-versie is het niet =SUMIF maar =SOM.ALS, en SOMMEN.ALS, SOMPRODUCT, en SOM(ALS...(matrixfunctie).

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:41
Als je gebruik maakt van SUMIF (of SOM.ALS) en in aanvulling op wat dix-neuf al meldde:

1. Je meldt dat je op een apart tabblad wilt samenvatten / optellen; dit is in je voorbeeld niet in de formule verwerkt.

2. De eerste parameter binnen de formule SUMIF geeft het bereik aan waar je het criterium wilt toetsen. Dit zou in je screenshot kolom C zijn. Het laatste bereik zou het bereik zijn waarin je wilt optellen (kolom B dus).

Ik sluit me wel aan bij eerdere reacties; voor een soortgelijk overzicht maak ik gebruik van een draaitabel (pivot tabel). Werkt voor mij veel intuïtiever en is eenvoudiger aan te passen wanneer nieuwe categorieën / data aanwezig is.

Strava

• Friso_HK
Even een update:

Ik heb de functie werkende gekregen met zelf ingevoerde getallen. Wat blijkt: de geïmporteerde bedragen uit het .csv bestand van mijn bank kunnen op een of andere manier niet gebruikt worden, ik denk door een soort importeer glitch? (Excuus als dit niet kan, mijn kennis is minimaal op dit vlak). Dus de gehele formule is correct, maar het zijn puur de cellen B2:B10 die niet werken, vervang ik ze met bijv. 10, 20, 30 etc. dan doen ze het wel. Het probleem zit hem in de komma die in de cellen staan, die worden blijkbaar anders herkent in Excel. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik heb substitute al geprobeerd, maar dat werk ook niet helaas.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waarschijnlijk ziet hij je bedragen als tekst, en handelt ze dus ook zo af.
Werkt het wel als je de komma door een punt vervangt ? en kijk even waar celleigenschappen op staan

Maar even een zijstraat, maar zeker als je niet zo handig/bekend bent met excel.
Waarom wil je dat op deze manier doen ? Dit is best een hoop opzet werk, en achteraf zul je continu al je categorien op to date moeten houden etc..

Er zijn legio goedkope/gratis programma's / websites welke dit voor je doen. incl. veel extra functionaliteiten.
Vaak kan je dit ook al bij je bank zelf.

[Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 12-01-2023 14:18]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 11:28
Friso_HK schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:08:
Even een update:

Ik heb de functie werkende gekregen met zelf ingevoerde getallen. Wat blijkt: de geïmporteerde bedragen uit het .csv bestand van mijn bank kunnen op een of andere manier niet gebruikt worden, ik denk door een soort importeer glitch? (Excuus als dit niet kan, mijn kennis is minimaal op dit vlak). Dus de gehele formule is correct, maar het zijn puur de cellen B2:B10 die niet werken, vervang ik ze met bijv. 10, 20, 30 etc. dan doen ze het wel. Het probleem zit hem in de komma die in de cellen staan, die worden blijkbaar anders herkent in Excel. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik heb substitute al geprobeerd, maar dat werk ook niet helaas.
Je kan met zoeken-vervangen de komma door een punt vervangen. Of Excel instellen dat de komma het decimale scheidingsteken is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee