PSU ATX kabel te kort, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NobodySomebody
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-09-2023
Hi allemaal,

Recentlijk heb ik een nieuwe PC gebouwd. Hiervoor heb ik een CoolerMaster SFX Gold V850 PSU gekocht. Echter ben ik er pas achteraf achtergekomen dat de ATX kabel (de 24 pin kabel) te kort is. Ik realizeerde mij later pas dat SFX betekend dat het gaat om een andere soort computer case dan de standaard.

Nu had ik bedacht om gewoon een extensie kabel te kopen (ik had deze gevonden: https://www.allekabels.nl...592/atx-verlengkabel.html)

Echter heeft vandaag iemand mij verteld dat het beter is om gewoon de hele PSU te vervangen voor eentje die wel past in mijn case ipv een extensie kabel te gebruiken, omdat deze mogelijk het risico verhoogt dat de computer stuk gaat. Ik heb alleen eerlijk gezegd niet zo veel zin om weer de PSU in te moeten pakken en retour te sturen. Maar ik wil ook niet dat mijn nieuwe PC kapot gaat.

Mijn vraag is, is het beter om de PSU dan te vervangen of gewoon de extensie kabel te gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 22:02
Vervangen is duidelijk het beste. Verlengkabels zijn de manier om een slechte verbinding en dus brand te krijgen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

NobodySomebody schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:11:
Hi allemaal,

Recentlijk heb ik een nieuwe PC gebouwd. Hiervoor heb ik een CoolerMaster SFX Gold V850 PSU gekocht. Echter ben ik er pas achteraf achtergekomen dat de ATX kabel (de 24 pin kabel) te kort is. Ik realizeerde mij later pas dat SFX betekend dat het gaat om een andere soort computer case dan de standaard.

Nu had ik bedacht om gewoon een extensie kabel te kopen (ik had deze gevonden: https://www.allekabels.nl...592/atx-verlengkabel.html)

Echter heeft vandaag iemand mij verteld dat het beter is om gewoon de hele PSU te vervangen voor eentje die wel past in mijn case ipv een extensie kabel te gebruiken, omdat deze mogelijk het risico verhoogt dat de computer stuk gaat. Ik heb alleen eerlijk gezegd niet zo veel zin om weer de PSU in te moeten pakken en retour te sturen. Maar ik wil ook niet dat mijn nieuwe PC kapot gaat.

Mijn vraag is, is het beter om de PSU dan te vervangen of gewoon de extensie kabel te gebruiken?
Extra mechanische contacten leveren extra overgangsweerstand op. Afhankelijk van hoeveel stroom je hardware precies zuipt kán dat er voor zorgen dat de connectors heet worden en gaan smelten.

Ik zou t b.v. niet aanraden voor een Ryzen9 of Core i7/i9, maar in een PC met een middenmoot Ryzen5/Core-i5 of lager zou ik me er niet zoveel zorgen over maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NobodySomebody
McKaamos schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Extra mechanische contacten leveren extra overgangsweerstand op. Afhankelijk van hoeveel stroom je hardware precies zuipt kán dat er voor zorgen dat de connectors heet worden en gaan smelten.

Ik zou t b.v. niet aanraden voor een Ryzen9 of Core i7/i9, maar in een PC met een middenmoot Ryzen5/Core-i5 of lager zou ik me er niet zoveel zorgen over maken.
Er zit een Ryzen 5 5600 en een RTX 3070 in de PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

NobodySomebody schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Er zit een Ryzen 5 5600 en een RTX 3070 in de PC
Dan zou ik het er niet op gokken.

Edit:
Wacht ff, da's een modulaire voeding toch? Deze? uitvoering: Cooler Master V850 SFX Gold

Dan kan je toch gewoon een vervangende kabel of kabelset halen?
Als CM ze zelf niet heeft, dan iets als Cablemod oid?

[ Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 09-01-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NobodySomebody
McKaamos schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Dan zou ik het er niet op gokken.

Edit:
Wacht ff, da's een modulaire voeding toch? Deze? uitvoering: Cooler Master V850 SFX Gold

Dan kan je toch gewoon een vervangende kabel of kabelset halen?
Als CM ze zelf niet heeft, dan iets als Cablemod oid?
Ik heb juist gehoord dat het volledig vervangen van de kabel nog gevaarlijker is, ivm dat de kabels zelf tussen PSU's niet standaard zijn. Zelfs binnen hetzelfde merk kan verschil zitten en het wordt daarom als het goed is afgeraden om de hele kabel zelf te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:33
Meest makkelijke is de PSU retourneren en een andere kopen.

Mocht de retourperiode verlopen zijn dan is het waarschijnlijkst het goedkoopste om de PSU te verkopen en een nieuwe te kopen. hier iemand die precies dit type zoekt

Andere optie is om een nieuwe behuizing en moederbord aan te schaffen.

[ Voor 19% gewijzigd door DVX73 op 09-01-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 17:24

TommieW

Numa numa.

Tja, ik zou gewoon gewoon een verlengkabeltje nemen. De meeste stroom wordt toch getrokken over de respectievelijke connectors van de CPU en GPU. Qua brandgevaar zijn die aangegoten Molex naar SATA adaptertjes veel risicovoller dan zo'n ATX stekker.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

NobodySomebody schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:34:
[...]

Ik heb juist gehoord dat het volledig vervangen van de kabel nog gevaarlijker is, ivm dat de kabels zelf tussen PSU's niet standaard zijn. Zelfs binnen hetzelfde merk kan verschil zitten en het wordt daarom als het goed is afgeraden om de hele kabel zelf te vervangen.
Kabels van modulaire voedingen zijn inderdaad niet gestandaardiseerd. Daarom koop je eventuele langere of aangepaste varianten van de fabrikant van de voeding, danwel van een gerenomeerde fabrikant die kabels maakt specifiek voor de voeding die jij hebt.
TommieW schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:42:
Tja, ik zou gewoon gewoon een verlengkabeltje nemen. De meeste stroom wordt toch getrokken over de respectievelijke connectors van de CPU en GPU. Qua brandgevaar zijn die aangegoten Molex naar SATA adaptertjes veel risicovoller dan zo'n ATX stekker.
De eerste 75watt power voor de GPU komt ook via de ATX24pin, want die wordt geleverd via de PCIe connector.
Er gaat stiekem meer door de 24pin ATX dan je verwacht.

[ Voor 28% gewijzigd door McKaamos op 09-01-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NobodySomebody
DVX73 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:38:
Meest makkelijke is de PSU retourneren en een andere kopen.

Mocht de retourperiode verlopen zijn dan is het waarschijnlijkst het goedkoopste om de PSU te verkopen en een nieuwe te kopen. hier iemand die precies dit type zoekt

Andere optie is om een nieuwe behuizing en moederbord aan te schaffen.
Gelukkig pas afgelopen week gekocht dus ik kan hem nog retourneren! Bedankt in ieder geval nog voor het advies en de link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NobodySomebody
McKaamos schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:54:
[...]

Kabels van modulaire voedingen zijn inderdaad niet gestandaardiseerd. Daarom koop je eventuele langere of aangepaste varianten van de fabrikant van de voeding, danwel van een gerenomeerde fabrikant die kabels maakt specifiek voor de voeding die jij hebt.

[...]

De eerste 75watt power voor de GPU komt ook via de ATX24pin, want die wordt geleverd via de PCIe connector.
Er gaat stiekem meer door de 24pin ATX dan je verwacht.
Dan had ik jou berichtje verkeerd gelezen, excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NobodySomebody
Gezien vrijwel iedereen zegt om gewoon de voeding te vervangen is dit idd wat ik zal doen.

Dankjewel allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-05 17:28
NobodySomebody schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:34:
[...]

Cablemod levert na mijn weten goede kwaliteit, zelf nog nooit problemen mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 22:03
Nou ben ik heel benieuwd hoe die kabel tekort is. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat de ATX kabel tekort is. Vrijwel ieder kast, voeding en moederbord houdt hier rekening mee.

Tevens is het vervangen van de modulaire ATX kabel een valide optie. Liever dat dan verlengstekkers waarvan er risico is op kortsluiting en storingen. Je weet ook de diameter van de kabels niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 15:42
com2,1ghz schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:58:
Nou ben ik heel benieuwd hoe die kabel tekort is. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat de ATX kabel tekort is. Vrijwel ieder kast, voeding en moederbord houdt hier rekening mee.

Tevens is het vervangen van de modulaire ATX kabel een valide optie. Liever dat dan verlengstekkers waarvan er risico is op kortsluiting en storingen. Je weet ook de diameter van de kabels niet.
Omdat, zoals OP aangeeft, het om een SFX voeding gaat. Deze zijn kleiner en eigenlijk bedoeld voor in SFX cases. Daar heb je geen ruimte voor (te) lange kabels.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Pagina: 1