Verschil laser cutter en CNC freesmachine en graveermachine

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josephyne
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-06-2023
Hoi allemaal, ik ben al een tijdje aan het lezen en websites aan het bekijken maar ik kom er niet uit dus ik hoop heel erg dat iemand mij kan helpen, bij voorkeur in Jip en Janneke taal.

Ik vermaak mij graag met het maken van poppenhuis meubeltjes. Soms uit een kant- en klaar box, andere keren van scratch helemaal zelf gemaakt. Meestal gebruik ik karton aangezien dit goed te snijden is met een mes en ik het dus ook allemaal zelf kan.
Nu loop ik hierin tegen 2 problemen aan. De eerste dat ik echt dramatisch slecht ben in recht tekenen en/of snijden. Met een geodriehoek, lineaal en passer kom ik een heel eind maar er zit vaak wel een verschil in van een halve milimeter. En bij grote projecten maakt dit misschien niet zoveel uit, bij kleine projecten zie je dit echt meteen.

2e probleem is dat karton niet altijd heel stevig is en dat soms hout een betere keuze zou zijn. Zeker bij het maken van een kastje of een tafeltje ziet hout er vaak toch net wat mooier uit. Ik heb figuurzagen geprobeerd, dit gaat altijd een klein beetje wobbelig en scheef. Een zaag die gewoon recht zaagt zou dat probleem oplossen, maar vaak gaat het niet puur om vierkanten maar in plaats daarvan om ronde kanten. En wat nou als er binnenin het figuur ook iets uit gezaagd moet worden?

Nu dacht ik, met die kant- en klaar pakketten die ik soms maak lijken ze gebruik te maken van lasersnijders. Dan heb ik het over houten plaatjes van meestal zo'n 3-4 mm dik waar de objecten uit gedrukt kunnen worden. Een voorbeeld van hoe het eruit ziet (gewoon google foto, niet van mijzelf):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrFxDZ9Fpmsb7Ma0IbVVbpXvhHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imXtXCyYYFxp0EzrpkMocFvU.jpg?f=fotoalbum_large

Briljant! Dit wil ik ook! En dat is waar ik volledig vastloop. Want ik kan veel lasersnijders vinden die in werkelijkheid meer graveermachines lijken te zijn. En toen vond ik ook nog dat je voor hout snijden misschien beter zou kunnen kiezen voor een CNC freesmachine. Dus ik dacht, dan moet ik op zoek naar een makerspace want misschien hebben ze daar iets staan wat je kan gebruiken en waar je vragen kan stellen. Echter kan ik hier in de buurt (Zwolle) niks vinden. Met andere woorden, ik zie door de bomen het bos niet meer en alles wat ik over dit onderwerp lees geeft alleen maar meer vragen.

Is er misschien iemand die mij kan uitleggen wat het verschil is tussen een lasersnijder en een graveermachine en een CNC-freesmachine? En wat ik voor dit soort hobby projecten het beste zou kunnen kiezen.

Daarop voortbordurend, ik weet niet of het hier toegestaan is maar advies van wat ik dan nodig heb en waar ik op moet letten met aankopen zou ook heel erg welkom zijn. Ik ben dus op zoek naar iets waarmee ik van een stuk hout van rond de 3-5 mm dik, dingen als dit kan maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpKvzChziTxnE0YgFu80fP2WLrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKui2f8cfYFutY4A5HFVdf68.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorkeur inclusief de mogelijkheid om er zoals bij dit kastje ook iets in te graveren maar ik heb geen idee of lasermachines kunnen snijden en graveren. En zo ja, wat dan verder belangrijk hierin is. Of zou een freesmachine een betere keuze zijn?

Qua budget zit ik zo rond de €700 alleen aangezien dit soort machines komen in zeer verschillende prijs ranges (ik heb tussen de 60 en 10.000 gezien) vind ik het ook moeilijk om te bepalen of dit een realistisch budget is. Liever spaar ik door om vervolgens ook iets te kopen wat in één keer goed is dan een tijd aanmodderen met iets wat niet doet wat ik wil.
Zo las ik dat de Cricut ook mogelijkheden heeft om door hout te snijden, maar aangezien het dan om snijden gaat stel ik me voor dat je die mesjes dan echt elke week moet vervangen. Kan ook weinig mensen vinden die hier dan weer ervaring mee hebben want meesten gebruiken het gewoon voor papier.

Nog even misschien handig voor wat achtergrond informatie: ik heb autisme en dat betekent dat ik onder andere niet zo goed ben in hoofd- en bijzaken onderscheiden of veel informatie ordenen en begrijpen. Dus het is niet dat ik niet wil leren of geen moeite wil doen om mij hierin te verdiepen. Er is gewoon zoveel informatie dat ik het spoor compleet bijster ben. Hulp is meer dan welkom en wordt zeer gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Laser kan snijden en graferen (middels inbranden)
Frees kan contouren uitfrezen, graferen (middels speciale bit) maar kan ook in diepte frezen wat een laser niet kan
En er bestaat nog iets als een snij-plotter

Waar je ook naar kunt kijken zijn freesmachines waarbij de spindel vervangen kan worden voor een laser.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als het om lasersnijders gaat zijn er een paar zaken die belangrijk zijn om in het achterhoofd te houden:

• veel lasersnijders (veelal van Chinese makelij) hebben geen goede afscherming. Je moet bij het gebruik van een laser en kast/ombouw hebben die ervoor zorgt dat het laserlicht niet direct zichtbaar is. Dit kan bijvoorbeeld door toepassing van geel plexiglas. Alleen een bril is niet veilig genoeg.
• Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de gassen die vrijkomen bij het lasersnijden goed worden afgevoerd. Dit betekent dus dat je voor afzuiging en filtering moet zorgen. Bepaalde houtproducten zoals MDF en tri- en/of multiplex bevatten lijm die bij hoge temperaturen niet zo goed is voor je gezondheid. Daarnaast is de rook zelf natuurlijk ook niet supergezond.

Ik denk dat je ook rekening moet houden met de verschillen die bij elk proces om de hoek komen kijken. Frezen is mechanisch. De krachten kunnen zorgen voor vervormde onderdelen. Daarentegen kan bij lasersnijden juist weer door (een te grote mate van) verkoling soms een suboptimaal resultaat ontstaan.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:54

orf

Kijk deze video even:

Dan wordt wel duidelijk wat een lasercutter kan. Het vermogen bepaalt of je alleen kan graveren of ook snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26

Misschien is dit iets voor je?

Edit: ah je had deze ook al zelf gevonden. Ik zou wel voor iets gaan met een 'makkelijke' user interface, denk dat de cricut daar wel geschikt voor is. Je zou ze zelf ook een mail kunnen sturen met jouw use case, om te vragen wat dan de beste optie voor je is.

[ Voor 48% gewijzigd door Bartske op 09-01-2023 17:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 22:27

SA007

Moderator Tweaking
Qua lasersnijden/graveren, grootste verschil is de hoeveelheid vermogen, ruwe waardes:
0-5W - graveren van hout/karton/verf, of misschien papier snijden.
5-25W - graveren van meeste oppervlaktes, snijden van dun (1mm oid) niet-hardhout
25-100W - graveren van alles, snijden van redelijk dik materiaal (hout/plastic etc tot 10mm oid en hardhout tot 5mm)
100+ (met vaak extra o2 toevoer) - snijden van metalen en dik hout

Verder maakt de de lichtkleur (vaak in nm - nanometer) nog uit.
Zichtbare of dichtbij ir lasers (500-1000nm zegmaar) zijn waardeloos in het werken met transparante materialen zoals doorzichtig plastic en graveren van glas.
Verder zie je veel 10600nm (co2 lasers) die zijn best krachtig maar vereisen wat meer afstelwerk.

Verder geld voor alles lasers is dat de meeste die op de markt zijn het afgrijselijk beroerd doen op het gebied van veiligheid, afscherming/afzuiging/noodstop/branddetectie onbreken vaak, als je er een neemt, koop sowieso een laserbril voor de specifieke nanometers van de laser die je hebt en laat de machine nooit onbeheerd draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Een belangrijke overweging: lasers zijn een heel stuk gemakkelijker in gebruik dan cnc routers.
Geen bits, diepte instelling, toolpaths, geen materiaal vastzetten en ingewikkelde 3d modellen. Als je een beetje wil hobbien is een lasersnijder een stuk beter speelgoed.

Een echt goede lasersnijder kost je overigens al snel een paar duizend euro. Bijvoorbeeld een Trotec

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 09-01-2023 21:36 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

-

[ Voor 100% gewijzigd door dragonhaertt op 09-01-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Poppenhuisspul is niet zo dik, dat moet wel met een diodelaser te doen zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josephyne
Allereerst iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden!

@ocf81 Dit zijn zeker dingen om in het achterhoofd te houden en hoewel ik wist dat een ombouw belangrijk was (en dan ook niet begrijp, als het zo gevaarlijk is, waarom hier geen regels voor zijn...) wist ik niet dat afzuiging ook belangrijk is. Goed om te weten. En ook heel helpend om frezen en laseren zo tegenover elkaar te zetten. Ik hou het in overweging.

@orf Super handige video! Ook heel duidelijk, zeker waarin hij uitlegt dat een laser een prima machine is voor het snijden van hout tot ongeveer 8 mm en dat het daarna gewoon niet meer het goede gereedschap is. En heel interessant om te zien hoe hij de ombouw gemaakt heeft en uitlegt dat een laser uitstekende resultaten kan hebben maar dat je wel moet opletten dat hij accuraat is opgezet. Top video! Danku!

@Bartske Ja ik had inderdaad zelf ook al de Cricut gevonden. Maar ik kom heel weinig (lees, bijna geen) mensen tegen die deze voor hout gebruiken. Plus, omdat het snijden is, kan ik me voorstellen dat die mesjes heel erg snel bot worden. Je hebt wel gelijk dat de user interface en ook de software van Cricut fijn is om te gebruiken. Ik had hem al afgestreept maar na er meer over opgezocht te hebben is de Cricut toch ook weer terug als mogelijkheid. Een laser lijkt wat meer accuratie te hebben en meer mogelijkheden, maar tegelijk kan het wel duur uitvallen en is opzetten en vervolgens de software leren nog wel een behoorlijk dingetje.

@SA007 Hele fijne uitleg, en ook goed om nogmaals te benoemen dat de meeste lasermachines het erg beroerd doen op veiligheidsgebied. Zoals ik net ook al noemde, ik begrijp niet dat iets wat potentieel heel krachtig kan zijn en dus veel schade kan doen niet meer controle krijgt. Maar misschien ligt dat aan mij. Als ik inderdaad een laser ga aanschaffen zijn deze kaders heel prettig om te weten dus dankjewel!

@dragonhaertt Oh daar had ik allemaal nog helemaal niet over nagedacht. Heel stom maar ik dacht eigenlijk, kwestie van instructies volgen, ding opzetten, wat video's kijken en de software leren en badabing-badaboom, klaar! Maar wat ik in de video zie vraagt een laser ook nog wel aardig wat accuratie om op te zetten. Alstie eenmaal staat dan staatie ook gewoon, maar het lijkt me allebei nog best ingewikkeld.
Een paar duizend is wel veel meer dan mijn budget. Als dat dan een goede keuze is nou ja, dan is het zo. Maar aangezien poppenhuis spul, zoals @Erasmo ook al zegt, niet zo dik is, vraag ik me af of dat niet ook uitstekend met een goedkopere variant zou kunnen. Overigens vraag ik me hier wel af, hele domme vraag misschien maaruh... Wat is een diode laser? Met google kom ik niet verder dan haar removal en dat is toch niet echt hetzelfde als hout snijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 22:27

SA007

Moderator Tweaking
@Josephyne De reden dat lasers slecht gereguleerd zijn is eigenlijk simpel.
Tot recent waren krachtige lasers onbetaalbaar en complex wat er automatisch voor zorgt dat alleen mensen die echt snappen wat ze aan het doen zijn ze hebben.
Nu krachtige lasers goedkoop zijn is het opeens een massaproduct en met de race-to-the-bottom wordt qua veiligheid het minst wat toegestaan is gebouwd, en de regelgeving is er niet.

Zal niet het eerste pand zijn wat afbrand of de eerste blinde persoon zijn door dit soort producten, maar blijkbaar te weinig om regelgeving te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Josephyne schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:44:
@dragonhaertt Oh daar had ik allemaal nog helemaal niet over nagedacht. Heel stom maar ik dacht eigenlijk, kwestie van instructies volgen, ding opzetten, wat video's kijken en de software leren en badabing-badaboom, klaar! Maar wat ik in de video zie vraagt een laser ook nog wel aardig wat accuratie om op te zetten. Alstie eenmaal staat dan staatie ook gewoon, maar het lijkt me allebei nog best ingewikkeld.
Een paar duizend is wel veel meer dan mijn budget. Als dat dan een goede keuze is nou ja, dan is het zo. Maar aangezien poppenhuis spul, zoals @Erasmo ook al zegt, niet zo dik is, vraag ik me af of dat niet ook uitstekend met een goedkopere variant zou kunnen. Overigens vraag ik me hier wel af, hele domme vraag misschien maaruh... Wat is een diode laser? Met google kom ik niet verder dan haar removal en dat is toch niet echt hetzelfde als hout snijden...
Een laser snijder kan je wel redelijk op het niveau van 'bestandje er in en gaan met die banaan' krijgen. Met een CNC kan je dat wel vergeten.
Als je geen zin hebt om tijd te besteden aan de machine, maar tijd wil besteden met de dingen die je maakt dan kan je veel beter een Laser snijder kopen.

Het grote voordeel van een CNC is dat je in de derde dimensie kan werken. Als je alléén cutouts wil maken is een laser snijder een veeeeeeel logischere keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 23:33
Denk ook even aan de omgeving. Een lasersnijder zal een hoop rook geven, een cnc een hoop houtschilfers. Een laser kan vrij stil zijn, een cnc zal behoorlijk wat herrie maken.

Dat zijn ook hele belangrijke dingen om te overwegen als je het mij vraagt. (zie nu dat @ocf81 de rook ook al even benoemt)

Een figuurzaagmachine is misschien ook wel een goede optie voor jou gebruik.

[ Voor 70% gewijzigd door WEBGAMING op 12-01-2023 16:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noachdehaas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11-2024
Zelf heb ik een glowforge lasersnijder. Ik heb er al jaren veel plezier van en deze kan je zeker gebruiken waarvoor je hem wil gebruiken. Niet zo duur als een trotec maar wel veilige bouwkwaliteit. Als je nog specifieke vragen hebt, beantwoord ik ze graag.

Een link om een indruk te krijgen wat ik ermee gemaakt heb.

https://photos.app.goo.gl/XPjf43sjCnjvpfof8

[ Voor 22% gewijzigd door Noachdehaas op 12-01-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josephyne
@Noachdehaas Wauw wat gaaf! Heel leuk om de projecten te zien. Denk wel dat het misschien wat te hoog gegrepen is aangezien dit ding echt alles lijkt te kunnen. Niet alleen hout snijden maar ook graveren, 3d-printen en 100 andere dingen. Ik zou me hier absoluut uren mee kunnen vermaken, maarja, dan is er de prijs... En hoewel ik er geen moment over twijfel dattie het absoluut waard is, is dit toch wel een beetje boven mijn budget. Ik hou hem wel in gedachten voor de toekomst, maar dit wordt wel een paar jaar sparen denk ik.
Wel heel erg bedankt, ik ben blij om te zien dat er dus ook kant- en klare lasers bestaan die veilig zijn om te gebruiken. Ik zal niet ontkennen, ik ben best een beetje jaloers :P
Maar goed, dankjewel voor het delen, een doel voor de toekomst ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:14
Wat je zou kunnen doen is beginnen met een K40. Je goed inlezen en eentje van marktplaats plukken waar al het nodige aan gemodificeerd is. Hiermee doe je een investering van +/-500 euro en kan je kijken of het bevalt of niet.

Er is super veel informatie beschikbaar - ook hier op Tweakers - en het is relatief veilig. Misschien is dit wel afdoende en zou je daarmee klaar zijn. Misschien wil je meer/een stabielere machine, dan kan je doorsparen voor een glowforge of een andere machine.

Zo ben ik ook begonnen in ieder geval. De K40 bevalt goed genoeg en ik ben gelukkig handig genoeg om hem draaiende te houden. Als er ooit iets anders moet komen is de investering wel iets groter...

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 23:53
Hoi, kijk ook eens met je vraag bij https://cnczone.nl/ hier word heel veel gedaan met cnc machines, van verspanen, draaien, graveren, snijden, laseren en draadvonken als het maar beweegt.

Met een dragknife kan je snijden in karton vinyl. Laseren is afhankelijk van wattage, diode, co2, fiber....

Er is heel veel kennis en ervaring en misschien ook iemand bij jou in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floris365
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-04 18:55
Hallo, ik ben pas begonnen met een chinese lasersnijder.
Een Sculpfun s30 Pro Max met een 22watt laser.
Ook heb ik een verlengkit gekocht en een verlengd honingraadbed.
Om de laser te beschermen en de rook af te voeren heb ik een afzuiginstallatie gemaakt die aansluit op een afsluitende kap.
Als je nauwkeurig werkt en de snelheid en vermogen van de laser goed insteld heb je een prachtige nauwkeurige snede in je werkstuk.
Ik werk veel met 3mm en 5mm meubelplaat en dat gaat super mooi.
De lasercutters uit china zijn gewoon supergoed en erg betaalbaar.
Als software heb ik Lightburn gekocht en daar ben ik heel tevreden mee.
Ik ben ook van plan om een serie poppenhuismeubels te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:58
dragonhaertt schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:31:
[...]
Een laser snijder kan je wel redelijk op het niveau van 'bestandje er in en gaan met die banaan' krijgen. Met een CNC kan je dat wel vergeten.
Dat is met een laser ook te vergeten als je bijzondere dingen wil gaan maken. Standaard snijwerk is geen probleem want dat doet een laserbeest en andere snijboeren ook. Het wordt pas spannend als je bijzondere materialen gaat gebruiken. Vaak zat gehad dat een lasersnijboer het niet wilde doen. Maar ik het wel voor elkaar kreeg met mijn huis-tuin-en-keuken lasersnijder.
dragonhaertt schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:31:
[...]
Het grote voordeel van een CNC is dat je in de derde dimensie kan werken. Als je alléén cutouts wil maken is een laser snijder een veeeeeeel logischere keuze.
Dat is inderdaad zo. Je kan met beide machines leuke dingen doen. Ze hebben hun eigen markt.

Voor allebeide machines mag je het inzicht krijgen om het uit te tekenen. Zeker als je 3D spul wil gaan maken zoals meubels e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 23:43
Hier een eigenaar van een creality Falcon2 22w diode laser.
https://store.creality.co...fh46h7F2YSucaAi-vEALw_wcB

Snijden van 3mm triplex/multiplex gaat echt probleemloos. (6mm en dikker heb ik ook al gesneden, dat gaat gewoon iets langzamer)

Als je het vermogen/snelheid aanpast kun je hier ook perfect mee graveren.

Eigenlijk alles wat je zoekt kun je hier wel mee.

Let wel even op dat je ook de behuizing incl afzuiging meebesteld,of zelf een behuizing maakt met oranje plexiglas.

Van AliExpress een honingraat bed van 500x500mm

En voor de aansturing lightburn aanschaffen dit werk het gemakkelijkst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filip1965
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-01 12:39
dnhaas schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:57:
Hier een eigenaar van een creality Falcon2 22w diode laser.
https://store.creality.co...fh46h7F2YSucaAi-vEALw_wcB

Snijden van 3mm triplex/multiplex gaat echt probleemloos. (6mm en dikker heb ik ook al gesneden, dat gaat gewoon iets langzamer)

Als je het vermogen/snelheid aanpast kun je hier ook perfect mee graveren.

Eigenlijk alles wat je zoekt kun je hier wel mee.

Let wel even op dat je ook de behuizing incl afzuiging meebesteld,of zelf een behuizing maakt met oranje plexiglas.

Van AliExpress een honingraat bed van 500x500mm

En voor de aansturing lightburn aanschaffen dit werk het gemakkelijkst
Hoi, ik heb interesse in die laser van jou. Ik zoek namelijk iets om zelfgegoten koperbaren te graveren met een logo of tekening. Zou die laser daarvoor geschikt zijn denk je?
Ik hoor het graag van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Filip1965 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Hoi, ik heb interesse in die laser van jou. Ik zoek namelijk iets om zelfgegoten koperbaren te graveren met een logo of tekening. Zou die laser daarvoor geschikt zijn denk je?
Dan is een fiber wellicht een betere keuze.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 23:43
Filip1965 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Een fiber laser is denk ik dan inderdaad de beter optie. Ik heb met mijn Creality Falcon wel
eens vaker metalen gegraveerd(staal/rvs) en dan zit je al tegen de max van je kader capaciteit aan. Ik weet ook niet hoe goed dit met koper zal gaan aangezien koper ook nog eens een goede warmtegeleider is. En uiteindelijk ben je toch gewoon materiaal aan het verhitten/verbranden met een laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 15:49
Hackerspaces.nl laat zien dat er in Coevorden en Emmen een hackerspace zitten. Kun je daar alvast ervaring op doen terwijl je doorspaart voor je eigen. Ik zou er eens aansteken als ze een open avond hebben of ze een mailtje droppen.
Pagina: 1