Vraag

• sreinders
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-01 09:50
Beste Experts!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vraagstuk. Vanaf 1 maart wordt ik eigenaar van mijn eerste eigen gekocht huis. Op het schuurtje wil ik 12 zonnepanelen gaan leggen. Deze heb ik gekregen van mijn oude buren die op hun dak nieuwe gaan leggen. Hierbij zitten 8 "micro" omvormers met een stekker. Deze worden via een PV-verdeler (in het schuurtje) aangesloten in de meterkast. In de meterkast hangt nog een "domme" meter (volgens de netbeheerder niet geschikt om terug te leveren) dit alles ga ik zelf doen.

Nu mijn echt vraag: Ik moet mijn installatie aanmelden. Maar hierbij moet ik ook de gegevens van mijn installatie delen. Omdat het al een wat ouder systeem is komen de omvormers niet voor in de lijst met goedgekeurde omvormers. Hoe kan ik dit systeem toch aanmelden?

Gegevens:
12 panelen Risen 245Wp
4x enecsys SMI-240-60
4x enecsys SMI-480-60

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:07
Willekeurige 2,5 of 3kW 1-fase omvormer kiezen als het spul op 1-fase is aangesloten. De netbeheerder wil de maximaal mogelijke invoeding weten, merk en type boeit eigenlijk niet.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je hebt hetzelfde probleem wanneer je twee systemen hebt en op de aanmeldsite maar één kan kiezen. Gewoon max omvormer vermogen en klaar.

2940wp is een leuke gift.

[Voor 7% gewijzigd door ELD op 09-01-2023 20:05]

• sreinders
Jullie denken niet dat ik in de problemen kom als ik een andere omvormer opgeef? Enexis komt sws langs om de meter te vervangen. Dan gaan ze niet kijken naar het gehele systeem?

Ik zit er aan te denken de "Growatt MIN 3000 TL-X" op te geven. Omdat de micro omvormers al redelijk oud zijn en veel verhalen op internet lees dat ze redelijk snel kapot gaan wilde ik ze eerst testen. Als blijkt dat ze niet meer goed zijn wilde ik deze omvormer gebruiken ipv de huidige. Dus ook gelijk weer een vraag aan jullie. Is dit een mooie vervanger voor de huidige micro omvormers indien blijkt dat ze het niet allemaal meer doen?

Het is zeker een leuke gift! Vooral als startende in een opknap huis moet eigenlijk al het geld naar de verbouwing. Maar je bent op dit moment ook stom als je geen zonnepanelen koopt (mits het financieel haalbaar is) de oude buren hebben maar een beperkt (plat)dak oppervlakte voor de panelen. Een huis van 4 verdiepingen dus relatief klein dak. Ze gaan nu voor meer vermogen per paneel en is de huidige set hun niks meer waard.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:07
Ze komen voor de meter en dan kijken ze alleen naar de meter. Het is ook maar de vraag of de netbeheerder zelf de meter gaat vervangen. Bij mij kwam BAM in opdracht van Liander.

De Growatt is prima maar dat kan net zo goed een Goodwe, Solis of Solax zijn. Maakt allemaal niets uit. Kijk wel of het ampèrage en voltage binnen de specs van de omvormer valt.

[Voor 33% gewijzigd door Uszka op 09-01-2023 21:43]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

sreinders schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:31:
Jullie denken niet dat ik in de problemen kom als ik een andere omvormer opgeef? Enexis komt sws langs om de meter te vervangen. Dan gaan ze niet kijken naar het gehele systeem?

Ik zit er aan te denken de "Growatt MIN 3000 TL-X" op te geven. Omdat de micro omvormers al redelijk oud zijn en veel verhalen op internet lees dat ze redelijk snel kapot gaan wilde ik ze eerst testen. Als blijkt dat ze niet meer goed zijn wilde ik deze omvormer gebruiken ipv de huidige. Dus ook gelijk weer een vraag aan jullie. Is dit een mooie vervanger voor de huidige micro omvormers indien blijkt dat ze het niet allemaal meer doen?

Het is zeker een leuke gift! Vooral als startende in een opknap huis moet eigenlijk al het geld naar de verbouwing. Maar je bent op dit moment ook stom als je geen zonnepanelen koopt (mits het financieel haalbaar is) de oude buren hebben maar een beperkt (plat)dak oppervlakte voor de panelen. Een huis van 4 verdiepingen dus relatief klein dak. Ze gaan nu voor meer vermogen per paneel en is de huidige set hun niks meer waard.
Enexis is alleen verantwoordelijk voor de aansluiting t/m de meter, alles wat daarna zit is van jou en jou verantwoordelijkheid, ze komen echt niet kijken of het allemaal klopt. Ze willen gewoon weten waar en hoeveel opwek er op het net kan komen.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• sreinders
Bedankt iedereen! geeft mij weer iets meer zekerheid.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee